Partacollie

Unelmoiva-Oiva

Olen ensivuonna 15-vuotta täyttävä tyttö! Minulle on osittain luvattu, että saan riparilahjaksi koiranpennun. Näyttelykoiraksi.

Partacollie on mieleiseni rotu. Minulla on sille tarjota paljon liikuntaa, metsäpolut lähellä, isot pellot, agilitymahdollisuus. Ja sitten ne näyttelyt.

Olen katsellut kasvattajia, tiedättekö te ketään hyvää? :)

Ja, paljon Partacollien yleisin hinta on?

Ja turkista. Kuinka nopeasti takkuuntuu, kuinka usein pitää harjata? Harjaukseen olen kyllä aina valmis!! :)

3

4876

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hukka-Musti

Partacollien turkki on jalostettu niin silkkiseksi ja pehmeäksi, että sitä on tarvetta harjata mahdolisimman usein, mieluiten päivittäin, sillä se on tosiaan helposti takkuuntuva. Mutta mukavan tuntuista on oman koiran turkinhoito loppujen lopuksi. Omaa jälkeä on mukavaa ihailla.

Muistan kuulleeni erään partacollien pentueen koirien hintojen olevan 1300 euroa/pentu (kasvattaja on jo unohtunut), mutta on niitä halvempia ja kallimpiakin. Tärkeintä kasvattajan valinnassa on kumminkin se, että hänen koiransa samoin kuin sulhaskoirakin ovat terveitä, luotettavat paperit omaavia ja kaukaista sukua toisilleen (sukusiitosprosentti ainakin alle 5).

• tinatytteli
    • kokemusta on

Vähän myöhässä tulee vastausta.. mutta kahden partiksen laumanohjaajana(toinen edesmennyt 14 vuotiaana ja toinen on nyt 13 v. hyvässä kunnossa oleva vanhus), voin kertoa, että luonteeltaan aivan ihania, turkki suomen olosuhteissa ihan sairaan vaativa. Jos otat partiksen, vieläpä näyttelysellaisen, niin käytännössä on otettava keran viikossa päivä, jolloin harjaat ja kampaat turkin läpi, jottei turkki pääse huopaantumaan (esim. syksyt ja keväät tosi ilkeitä, kun koiraa tai ainakin tassuja mahanalusia peset 3 x päivssässä jos et halua elää hiekkalaatikossa). Ja sitten lenkillä harjaat päälisin puolin n. joka toinen päivä. Näyttelykoiraahan ei saa leikellä tai ajella... mutta jos olet varma että jaksat tätä rumbaa seuraavat n. 13 vuotta, niin go for it. Karvanlaadusta vielä, kahden partiksen omistajana, toisella oli paljon helpompihoitoinen turkki ja toisella taas aivan eri laatuinen, joka tartti paljon enemmän aikaa. Muuten Partis on aivan ihana rotu, tosin tarvii paimekoirien tavoin virikkeitä (agility, toko = sika hauskaa), paimenkoiran tavoin miellyttämisen haluisia, tosin hössöjä, joten vaatii vähän kärsivällisyyttä (mikä rotu ei vaatisi), muuten helpohkoja kouluttaa, ei metsästysviettiä ( ). Valitessasi kasvattajaa, ota selvää hermorakenteesta ja paukkuarkuudesta ! Lykkyä tykö, aivan mahtavan kaverin saat Partiksesta !

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      19
      5203
    2. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      560
      2658
    3. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      19
      2392
    4. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      151
      2220
    5. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      24
      2027
    6. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      82
      1654
    7. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      146
      1545
    8. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      127
      1261
    9. Nainen, vaikka olen ja asun yksin

Saan silti seksiä aina kun tahdon. :/
      Ikävä
      128
      946
    10. Olisitko maailmani?

Ajattelen sinua ja pelkään välillä, että olenko antanut sinulle liikaa kannettavaksi. Olenko vaatinut sinulta aivan liik
      Ikävä
      40
      899
    Aihe