Merkonomi - onko töitä?

G.i.n.a

Ihan aluksi haluan sanoa, että jos sinulla ei ole mitään muuta vastattavaa kuin tyyliin: ''paska ala'' tms. typerää niin elä vastaa..

Itse asiaan, olisin kysellyt.. mitenkä merkonomeille on töitä? Jos lähtisin oppisopimuksella merkonomiksi, eli n. 2-3v päästä olisin valmis merkonomi..

16

1573

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koulutusta vastaavaa

      kuten mansikanpoimintaa ja sienien keräilyä.

    • Kyllä..

      Ikävä sanoa, mutta noita merkonomeja on pilvin pimein, joten pelkästään sillä tutkinnolla voit nykyisin päästä johonkin konttoriin avustaviin töihin. Tosin nuokin työt menee nykyisin korkeammin koulutetuille.
      Oppisopimus sinällään on ihan hyvä polku työelämään, mutta ainakin itse harkitsisin kaksi kertaa sitä merkonomikoulutusta. Mieluimmin jokin paremmin työllistävä ala.

      • näin on!

        Itse valmistuin parivuotta sitten melkonoomiksi juu luit oikein melkonoomiksi ja tosiaan tarjolla on vaan paskahommia! Täytyis lukea Tradenomiksi jos kekään auttaa....


      • 415dd
        näin on! kirjoitti:

        Itse valmistuin parivuotta sitten melkonoomiksi juu luit oikein melkonoomiksi ja tosiaan tarjolla on vaan paskahommia! Täytyis lukea Tradenomiksi jos kekään auttaa....

        sama juttu oli jo 70-luvulla öljykriisin aikoina, tietysti, jos on suhteita!


      • myös sama siellä
        näin on! kirjoitti:

        Itse valmistuin parivuotta sitten melkonoomiksi juu luit oikein melkonoomiksi ja tosiaan tarjolla on vaan paskahommia! Täytyis lukea Tradenomiksi jos kekään auttaa....

        Kyllä muuten on tradenomeillakin ja millätahansa nomilla ongelmia työllistymisen kanssa. Aika hullunkurista, että opiskellaan ns. 3. tason tutkinto ja suoritetaan työharjoittelu Prisman kassalla. Way to go! Onhan se tyhjääkin parempi, mutta oikeasti Suomessa on monella alalla tosi paljon ylikoulutusta ja sitten on hakijamäärätkin suuret niihin olemattomiin työpaikkoihin. Todennäköisesti on tulossa myös sukupolvenvaihdos tässä vähitellen, mutta julkinen sektori ei tule työllistämään enää samaan tapaan ihmisiä kuin ennen.

        Pitääkin erikoistua ja ymmärtää sitä mitä yritykset tekevät ja sitäkautta voi avautua uusia työsarkoja. Koulutus on oikeasti kokenut inflaation, se ei ylikoulutuksen vuoksi takaa alan töitä Suomessa. Koulutus ei myöskään vastaa työelämän vaatimuksia, kun nyt pitäisi osata tosi paljon, ennenkuin saa mitään töitä.

        Tietty joku mainitsi suhteet. No ne on tooosi tärkeitä, Suomessa nepotismi elää ja voi hyvin. Vaikka osaaminenkin olisi hallussa, niin no way, ei kaikki töitä saa.

        Mutta pitää myös ymmärtää se ,ettei työmarkkinat ikinä ole vastavalmistuneiden mieltymyksiä noudattaneet ja eikä tule. Ihan vaan GET REAL. Toivoa ei pidä menettää ikinä.


    • tyyppi88

      Riippuu mihin suuntaudut ja mitä suostut tekemään. Taloushallinnosssa on kuulemma töitä OSAAVILLE ja kaupan alalla on ainakin toistaseks töitä normaalisti, mutta ans kattoo ny...

    • koe...

      että merkonomitutkinnosta olisi ollut itselleni suurempaa hyötyä. Toimistotöitä en saa, koska minulla on niistä niin vähän kokemusta. Työskentelen ruokakaupan kassana, mutta niin työskentelee moni sellainenkin, jolla ei kaupallista koulutusta ole. Kaupallisella alalla tärkeintä tuntuu olevan työkokemus ja alalle sopiva persoonallisuus...

      Tiedän toki henkilöitä, joille kauppaoppilaitoksen työharjoittelut ovat tuoneet töitä. Jotkut toiset ovat saaneet samoja tuloksia työkkärin kautta toteuttamastaan harjoittelusta.

      Merkonomiksi opiskelu oppisopimuksella kuitenkin kuullostaa hyvältä. Alalta löytyy varmasti mielenkiintoisiakin töitä.

    • merkonomi2005

      Kotikunnassani merkonomit eivät päässee edes kaupan kassalle, sinne "kelpasivat" vain ylioppilaat. Varmaan sen takia kun niille sai maksaa harjoittelijan palkkaa kun merkonomeille olisi pitänyt maksaa 3.vuoden myyjän palkka. Ravintola-alalle olen päässyt todella helposti, mutta sain siitä tarpeekseni muutamassa vuodessa. Nyt asun yhdessä Suomen isoimmista kaupungeista ja olen päässyt vihdoin ja viimein tekemään oman alani töitä, itse asiassa unelmieni työtä. :)

    • suhteista

      kaikki on tosiaan kiinni suhteista ja osa sitten omasta persoonasta sekä ahkeruudesta hakea töitä. Taloushallinnossa on töitä,periaatteessa.

      Tärkeintä onkin,että on kokemusta, pelkkä koulutus ei riitä. Ne joilla on suhteita saada sen ensimmäinen oman alan paikka saavat sitä jatkossakin ja he, joilla ei ole suhteita, on tosi vaikea saada töitä, vaikka kuinka hyvä työntekijä olisi. Paljon merkkaa myös se, että mitä työtä aikaisemmin on tehnyt. Asiakaspalvelutöitä saa ilman merkonominkin koulutusta, kirjanpitäjä tarvitsee periaatteessa niin koulutusta, mutta kokemusta. Kukaan ei palkkaa oikein kirjanpitäjää tai taloushallinnon assistenttia jos ei ole jo valmiiksi kokemusta.

      Ei välttämättä auta, että lukee tradenomiksi, koska heillä on sama tilanne. Jotkut tradenomit kilpailevat merkonomien kanssa samoista työpaikoista. Samoin, jotkut valmiit maisteritkin menevät yleisiin toimistotöihin tosi alipalkattuina ja kun saavat paremman työn lähtevät heti nykyisestä. En ymmärräkään työnantajia, jotka ottavat toimistotöihin valmiin maisterin, vaikka merkonominkin koulutus riittäisi tai sitten näin, että otetaan suhteilla joku siskon tyttö, joka on korkeintaan yo tai opiskeleva lukiolainen.

    • huonosti

      on töitä ollut jo muutaman vuoden ajan. Liikaa koulutetaan kaupalliselle alalle porukkaa monelta eri kouluasteelta. Tradetkaan eivät työllisty niin hyvin. Jos on kokemusta työstä, merkonomin papereilla työllistyy paremmin. Jos tradeksi ajattelee lukea, suosittelen tekemään sen pitkässä liemessä työn ohessa. Ehkä siitä on paremminkin hyötyä. Ja valmius siihen, että voi muuttaa työn perässä. Vältämättä asuinpaikkakunnan ympäristöstä ei töitä löydy.

      • even if they told you so

        Ongelma ei ole tullut ainoastaan viimevuosina vaan kyseessä on koulutuspoliitiikan aiheuttama tilanne. Halutaan saada paljon osaavaa työvoimaa reserviin ja polkea työvoiman hintaa, kun jokatapauksessa joku suostuu tekemään duunin huonommalla palkalla. Liekö päättäjät tehneet tämän arvovalinnan ihan tietosesti.

        Suomessa on muutenkin liikaa koululaitoksia ja juustohöylä tulee ennemmin tai myöhemmin karsimaan liiat yliopistot ja ammattikorkeat. Ei niihin yksinkertaisesti voi olla varaa.. nyttenkin syrjäkylien ammattikorkeat ja ammattikoulut vetävät huonosti opiskelijoita ja lopulta on aivan pakko karsia jostain.

        On tietenkin jalo ajatus taata jokaiselle tasa-arvoiset mahdollisuudet, mutta milloin oikeasti sanottaisiin suoraan, ettei elämä ole tasa-arvoista koskaan vaikka miten nipisteltäisiin. Yhtäkkiä se tasa-arvo loppuukin siinävaiheessa kun oikeassa elämässä ei niitä työpaikkoja omalta alalta löydykään. Huh hah hei... kaikkea hölmöä liirumlaarumia sitä pitääkin mediasta suoltaa pihalle. Syytän demareita...


      • yo-merkonomilla
        even if they told you so kirjoitti:

        Ongelma ei ole tullut ainoastaan viimevuosina vaan kyseessä on koulutuspoliitiikan aiheuttama tilanne. Halutaan saada paljon osaavaa työvoimaa reserviin ja polkea työvoiman hintaa, kun jokatapauksessa joku suostuu tekemään duunin huonommalla palkalla. Liekö päättäjät tehneet tämän arvovalinnan ihan tietosesti.

        Suomessa on muutenkin liikaa koululaitoksia ja juustohöylä tulee ennemmin tai myöhemmin karsimaan liiat yliopistot ja ammattikorkeat. Ei niihin yksinkertaisesti voi olla varaa.. nyttenkin syrjäkylien ammattikorkeat ja ammattikoulut vetävät huonosti opiskelijoita ja lopulta on aivan pakko karsia jostain.

        On tietenkin jalo ajatus taata jokaiselle tasa-arvoiset mahdollisuudet, mutta milloin oikeasti sanottaisiin suoraan, ettei elämä ole tasa-arvoista koskaan vaikka miten nipisteltäisiin. Yhtäkkiä se tasa-arvo loppuukin siinävaiheessa kun oikeassa elämässä ei niitä työpaikkoja omalta alalta löydykään. Huh hah hei... kaikkea hölmöä liirumlaarumia sitä pitääkin mediasta suoltaa pihalle. Syytän demareita...

        Olen tämän kevään tuore merkonomi ja yllättäen vailla töitä..


      • täällä!
        yo-merkonomilla kirjoitti:

        Olen tämän kevään tuore merkonomi ja yllättäen vailla töitä..

        Itse valmistuin yo-merkonomiksi syksyllä 2008, ja eipä ole kunnon töitä tiedossa ainakaan tänä kesänä. Meitä merkonomeja on tällä hetkellä liikaakin. Osittain tästä syystä työnantajat eivät enää merkonomitutkintoa arvosta.


    • Duker

      No jos merkonomiksi olet aikomassa, suuntaa taloushallintoon. Itse olen markkinointiin suuntautunut, joka antaaa erittäin laihan ammatillisen pätevyyden.
      Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että merkonomeja ei tarvitsi enään ollenkaan kouluttaa tai sitten kiintiö pitäisi olla erittäin tiukka. Elinkeinoelämän kysyntä ei mitenkään vastaa koulutettujen määrää, ei nyt, eikä 5 vuotta aikaisemmin. Tällähetkellä olen jo vuoden opiskellut tradenomiksi eikä sekään tule ammatillisesti kannattamaan. Mielestäni täällä Suomessa on liikaa koulutustarjontaa joka ei vastaa elinkeinoelämän kysyntää. Estenomi, Tradenomi, Medianomi, Matkailuvirkailija, tämä on meikäläisen mututuntua mutta veikkaan että koulutuksen tarjonta ja kalliit oppikirjat ovat business itsessään, jolla yritetään lypsää veronmaksajien rahoja. Koulutuksen tarjoajat saavat valtiolta tukea ja sitämukaa avoimia opettajan virkoja.

      • tradenomiksi

        mutta haluaisin vaihtaa jonnekin alalle mistä valmistuisi johonkin, tässä kun on juuri se ongelma että voit tehdä vaikka mitä, mutta et oikein pätevöidy. Tradenomi koulu ei ole kovin paljon vaativampi kuin merkonomi, paitsi että siellä sitä hölynpölyä vasta on, ainakin eka vuosi. Ihan turhia juttuja millä ei varmasti koskaan mitään tee. Olen kuitenkin kaupassa kesätöissä ja saan edes ok palkkaa kun olen valmistunut merkonomiksi. Muut saa vain harjoittelijan palkkaa, jos ovat ekaa kesää.


    • Anonyymi

      paska ala

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      313
      3727
    2. 208
      3029
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      72
      2584
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      242
      2034
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      16
      1465
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1381
    7. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      174
      1374
    8. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1347
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1328
    10. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1277
    Aihe