miten Suomi onkaan muuttunut

Homelandia

Miten Suomi ja suomalaiset ovat muuttuneet

- senjälkeen kun itse muutit pois Suomesta ?

Mihin kulttuuriin peilaat suomalaisuuttasi ?

57

2107

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muuttuneet?

      Miten ihmeessä me ulkosuomalaiset voisimme väittää suomalaisten muuttuneen, emmehän edes asu Suomessa?



      Sitä paitsi, miten miljoonat ihmiset muuttuvat kaikki yhtä aikaa?

      Vastakysymys: miten ovat uuden kotimaasi ihmiset "muuttuneet" vuosien varrella?

      • Suomiland

        Monasti on helppoa nähdä miten Suomi on muuttunut - mutta
        miten suomalaiset ovat muuttuneet onkin jo vaikeampaa !


    • Marinassa

      Ennen ei ollut kaikilla autoja ja silloin linjaautoilla pääsi
      melkein jokapaikkaan.

      Kannettavia puhelimia ei myöskään ollut, vaan ne oli joko
      sisällä esim kotona taikka ulkona puhelin kopeissa.

      Nämä kaksi asiaa ovat ehkä muuttaneet suomalaista arkea eniten. mitä
      huomaa joka matkalla Suomessa.

      Olen ollut vuodesta 83 Saksassa ja Yhdysvalloissa.

    • joku.nen

      Miten Suomi ja suomalaiset ovat muuttuneet


      Valitettavasti en ole päässyt näkemään, mutta kertoilen jotain olettamuksia.

      - senjälkeen kun itse muutit pois Suomesta ?

      Puheen ääni on yhtä vastenmielinen kuin ennenkin, täälläkin etelämmässä päin niitá kuulee.
      Mutta olen itsekin samanlainen, oppia ikä kaikki !
      Nuorilla on uusi ulkomaisaksentti sekä äänen nousu lopussa, kuulema (Pääkaupunkiseudulla). Ja myöskin suutelot ja halit lisääntyneet kuin eteläntapoja noudattaen. Se ei ole kaunista ainakaan umpihumalassa..

      Käytöstapa ei hieno jos aina omat kamut IN ja sinä vieras kulkija OUT.
      Olisi kaunista olla ystävällinen myös tuntemattomille,mutta ehkä poikkesin jo aiheestaa.

      Tangomarkkinoille ei vieläkään tullut uskallusta ja särmää.Se oli yllätyspettymys.enäa en seuraa.

      Mihin kulttuuriin peilaat suomalaisuuttasi ?

      Esim. jos puhun kielestä, kaikki kielet ovat kauniita, kun ne lausutaan lempeästi, raikkaasti, iloluontoisesti, ja sen verran selkeästi, että saisi helposti selvää. Ei tietenkään niin hiljaa että puhutaan salaa, eikä kuitenkaan ylitse muiden möykkäämällä.
      Mutta nämä ovatkin minun mietteitä.

    • ympyrät

      Ei Suomi ole paljoakaan muuttunut, rajat ovat samat kuin sieltä muuttaessani.
      -Mutta suomalaisen passin uusiminen on tullut täällä tosi vaikeaksi, pakottaako Suomi meidät vieraan maan kansalaisiksi?


      "Kuinka suomalaiset muuttuneet kun itse muutit pois Suomesta".
      En tiedä, mutta itse olen muuttunut. Tullut vanhemmaksi ja viisaammaksi.

      • Miehet maisteli

        Juuri tälläistä tuoretta kuvaa Suomesta haetaan !


      • MIR

        Kansalaisuuteen ei sinallaan tietenkaan tarvita passia. Mutta matkustamisessa tarvitaan jotain passia ja jos Suomen passin hakeminen on hankalaa, kaksoiskansalaisuus on jo senkin vuoksi varsin houkutteleva vaihtoehto.

        Meidankin suunnalla joutuu varaamaan 1-2 paivaa ja pahimmillaan nelinumeroisen summan (euroina) valuuttaa pelkkaa passinanomismatkaa varten. Valmis passi sentaan yleensa toimitetaan lahimpaan konsulaattiin eli noutamiseen kuluu ehka vain muutama tunti.
        Hiukan yksinkertaista se oli vain pistaytya Suomessa paikallisella poliisilaitoksella, aikaa kului 1 t valokuvineen ja pari euroa pikku bussimatkaan... :-)


      • Aseman tytär

        Itse lähdin 1988 siis ennen euron tuloa ja Suomen liittymistä

        Euroopan Unioniin.

        Tilanne on hieman kaksijakoinen sillä maalla on paljon

        ajettu kylien palveluita alas - mutta Helsingissä taas

        tuntuu olevan rahaa vaikka millaiseen tavarapaljouteen.

        Eli muuttunut on ja paljon, riippuen siitä mihin vertaa.


    • miehet eivät

      ole enää miehiä eivätkä naiset naisia.

    • Annukka X

      Muutin pois Suomesta 1966. Ensin Ruotsiin ja sen jälkeen Australiaan.
      Olen kyllä käynyt Suomessa useita kertoja jopa täältä kaukaa ainakin toista kymmentä kertaa. Onhan Suomi muuttunut tänä aikana. mutta en voi sanoa että parempaan päin. Silmiin pistää tuo yletön alkoholin käyttö niin miehillä kuin naisillakin. Kaikilla on jumalaton kiire jonnekin, pitää ehtiä sinne ja tänne. Eivät osaa ottaa elämää rennommin. Olen jo usean vuoden ollut Aussi. Tosin meille vinoiltiin passitoimistossa, joko teille NYT kelpaa Australian kansalaisuus. Olimme asuneet täällä silloin jo 20v. Mutta kun ei ollut aikomusta palata Suomeen enää vanhoilla päivillä, ja miksi palaisimm, meillä on täällä hyvä olla, lämmitä ja leipää riittää, terveyshuolto ilmaista. Ei ole mistäään valittamista.

      • eivät

        tunnetusti olekaan mitään juomakansaa.


      • MIR
        eivät kirjoitti:

        tunnetusti olekaan mitään juomakansaa.

        ...niillä on sitten parempi viinapää. Tai fiksummat juomatavat kun niitä julkijuoppoja näkee aika vähän...


      • Annukka X
        eivät kirjoitti:

        tunnetusti olekaan mitään juomakansaa.

        Kaljan juoja kansaahan nämä aussit ovat, mutta eipä ole vielä ainuttakaan
        horjhtelevaa juoppoa kadulla vastaan tullut. Eikä myöskään kaduille virtsata
        kuten olen joskus suomessa nähnyt.


      • lasin viiniä
        Annukka X kirjoitti:

        Kaljan juoja kansaahan nämä aussit ovat, mutta eipä ole vielä ainuttakaan
        horjhtelevaa juoppoa kadulla vastaan tullut. Eikä myöskään kaduille virtsata
        kuten olen joskus suomessa nähnyt.

        ruuan kanssa. Suomessa ollaan aika näkyvästi muun kansan joukossa ja käyttäydytään kuten sanoit. Ehkä se kuvastaa suomalaisen yhteiskunnan yksilönvapautta. Alkoholisteja on joka maassa. Ja Vatikaanissa pedofiileja.


      • örisevät
        lasin viiniä kirjoitti:

        ruuan kanssa. Suomessa ollaan aika näkyvästi muun kansan joukossa ja käyttäydytään kuten sanoit. Ehkä se kuvastaa suomalaisen yhteiskunnan yksilönvapautta. Alkoholisteja on joka maassa. Ja Vatikaanissa pedofiileja.

        kaduilla täällä Ausseissa. Muutkin juovat, ja pahoinpitelevät perheensä juovuksissaan, mutta julkijuoppoja ovat vain nuo kaksi ryhmää. Jos nyt hiukan kärjistetään.


      • luonnon lapsia
        örisevät kirjoitti:

        kaduilla täällä Ausseissa. Muutkin juovat, ja pahoinpitelevät perheensä juovuksissaan, mutta julkijuoppoja ovat vain nuo kaksi ryhmää. Jos nyt hiukan kärjistetään.

        abot ja suomalaiset. Ja samanlaisia pällinaamoja.


      • Down Upsidedown
        luonnon lapsia kirjoitti:

        abot ja suomalaiset. Ja samanlaisia pällinaamoja.

        Voiko syynä olla että kummatkaan eivät ole sopeutuneet kuumaan ilmastoon ?


      • Annukka X
        Down Upsidedown kirjoitti:

        Voiko syynä olla että kummatkaan eivät ole sopeutuneet kuumaan ilmastoon ?

        Nämä aboriginalit ovat Australian alkuasukkaita, ovat asuneet täällä jotain 40000 vuotta. Kyllä kai siinä ajassa ovat tottuneet paikkakunnan ilmastoon. Meillä valkonaamoilla saattaa kuumuus joskus aiheuttaa hankaluutta.


      • poissa täältä
        Annukka X kirjoitti:

        Nämä aboriginalit ovat Australian alkuasukkaita, ovat asuneet täällä jotain 40000 vuotta. Kyllä kai siinä ajassa ovat tottuneet paikkakunnan ilmastoon. Meillä valkonaamoilla saattaa kuumuus joskus aiheuttaa hankaluutta.

        Ja parissa kuukaudessa muutui mun silmissä paljon. Olin euroopassa ja tultuani takas huomaan miten suomi (asun hesas) kuolee silmissä. Vanhuksia älyttömästi ei nuoria, nuoriso vihataan avoimesti kun lukee vaikka hesaria ja pelkkiä ostareita mutta missä on ihmiset ja työpaikat?? Ulkomailla normaalia mennä töihin täällä sossuun. Vaikka on kesä ihmisiä ei näy kartsalla, missä kaikki on? Tulin järjestelemään muutoani suomesta ja täytyy sanoa että nyt suomalaiset näyttää entistä rumemmille liahvine mahoineen ja paskoine käytöstapoineen. Suomalaiset on kuin eläimiä. Kiire pois. Hävettää olla suomalainen kun lisäksi ulkomailla arvostetaan suomalaisten naisten "anteliaisuutta". Suomalaisia pidetään ulkomailla hulluina ja sit kaikki luulee että meillä on töitä vaikka muille jakaa.


      • Pole Viga
        poissa täältä kirjoitti:

        Ja parissa kuukaudessa muutui mun silmissä paljon. Olin euroopassa ja tultuani takas huomaan miten suomi (asun hesas) kuolee silmissä. Vanhuksia älyttömästi ei nuoria, nuoriso vihataan avoimesti kun lukee vaikka hesaria ja pelkkiä ostareita mutta missä on ihmiset ja työpaikat?? Ulkomailla normaalia mennä töihin täällä sossuun. Vaikka on kesä ihmisiä ei näy kartsalla, missä kaikki on? Tulin järjestelemään muutoani suomesta ja täytyy sanoa että nyt suomalaiset näyttää entistä rumemmille liahvine mahoineen ja paskoine käytöstapoineen. Suomalaiset on kuin eläimiä. Kiire pois. Hävettää olla suomalainen kun lisäksi ulkomailla arvostetaan suomalaisten naisten "anteliaisuutta". Suomalaisia pidetään ulkomailla hulluina ja sit kaikki luulee että meillä on töitä vaikka muille jakaa.

        Miten olisi jos työikäiset olisivat töissä ja eläkeläiset kaduilla / lapset ?

        Kaikilla lapsilla on joku harrastus nykyään !


      • Canada Dry
        Annukka X kirjoitti:

        Kaljan juoja kansaahan nämä aussit ovat, mutta eipä ole vielä ainuttakaan
        horjhtelevaa juoppoa kadulla vastaan tullut. Eikä myöskään kaduille virtsata
        kuten olen joskus suomessa nähnyt.

        Eikö siellä ole sammumisen seurauksena jopa mahdollinen auringossa kuivuminen ?


      • jotka töissä
        poissa täältä kirjoitti:

        Ja parissa kuukaudessa muutui mun silmissä paljon. Olin euroopassa ja tultuani takas huomaan miten suomi (asun hesas) kuolee silmissä. Vanhuksia älyttömästi ei nuoria, nuoriso vihataan avoimesti kun lukee vaikka hesaria ja pelkkiä ostareita mutta missä on ihmiset ja työpaikat?? Ulkomailla normaalia mennä töihin täällä sossuun. Vaikka on kesä ihmisiä ei näy kartsalla, missä kaikki on? Tulin järjestelemään muutoani suomesta ja täytyy sanoa että nyt suomalaiset näyttää entistä rumemmille liahvine mahoineen ja paskoine käytöstapoineen. Suomalaiset on kuin eläimiä. Kiire pois. Hävettää olla suomalainen kun lisäksi ulkomailla arvostetaan suomalaisten naisten "anteliaisuutta". Suomalaisia pidetään ulkomailla hulluina ja sit kaikki luulee että meillä on töitä vaikka muille jakaa.

        Nykyään on kaikilla omat autot ja vehkeet. Ei tarvi menne kuin isoille trans teille niin autoja menee kuin Californiassa.


      • Olitkos
        poissa täältä kirjoitti:

        Ja parissa kuukaudessa muutui mun silmissä paljon. Olin euroopassa ja tultuani takas huomaan miten suomi (asun hesas) kuolee silmissä. Vanhuksia älyttömästi ei nuoria, nuoriso vihataan avoimesti kun lukee vaikka hesaria ja pelkkiä ostareita mutta missä on ihmiset ja työpaikat?? Ulkomailla normaalia mennä töihin täällä sossuun. Vaikka on kesä ihmisiä ei näy kartsalla, missä kaikki on? Tulin järjestelemään muutoani suomesta ja täytyy sanoa että nyt suomalaiset näyttää entistä rumemmille liahvine mahoineen ja paskoine käytöstapoineen. Suomalaiset on kuin eläimiä. Kiire pois. Hävettää olla suomalainen kun lisäksi ulkomailla arvostetaan suomalaisten naisten "anteliaisuutta". Suomalaisia pidetään ulkomailla hulluina ja sit kaikki luulee että meillä on töitä vaikka muille jakaa.

        mahdollisesti damissa kun sait noin hyvät hallusinaatiot?


      • Suomilaine
        Olitkos kirjoitti:

        mahdollisesti damissa kun sait noin hyvät hallusinaatiot?

        Suomi on kyllä monessa paikassa.

        Suomi voi olla nimenä kuten Suomi Rd - Quincy Ma

        Suomi on vain nimi muualla kuin Suomessa. Monella ei ole mitään
        käsitystä mitä Suomi tarkoittaa.


      • närpolis
        poissa täältä kirjoitti:

        Ja parissa kuukaudessa muutui mun silmissä paljon. Olin euroopassa ja tultuani takas huomaan miten suomi (asun hesas) kuolee silmissä. Vanhuksia älyttömästi ei nuoria, nuoriso vihataan avoimesti kun lukee vaikka hesaria ja pelkkiä ostareita mutta missä on ihmiset ja työpaikat?? Ulkomailla normaalia mennä töihin täällä sossuun. Vaikka on kesä ihmisiä ei näy kartsalla, missä kaikki on? Tulin järjestelemään muutoani suomesta ja täytyy sanoa että nyt suomalaiset näyttää entistä rumemmille liahvine mahoineen ja paskoine käytöstapoineen. Suomalaiset on kuin eläimiä. Kiire pois. Hävettää olla suomalainen kun lisäksi ulkomailla arvostetaan suomalaisten naisten "anteliaisuutta". Suomalaisia pidetään ulkomailla hulluina ja sit kaikki luulee että meillä on töitä vaikka muille jakaa.

        poissa liian vähän aikaa.
        Tuo on aivan normaalia, että ekaks rakastaa ulkomaita (näkee niinkuin pikkutyhmän turistin silmin) mutta jonkun vuoden päästä huomaat,että ei missään muuaalla sen paremmin.
        Joka maassa löytyy lihavia,työttömiä ja miitä jotka eivät pidä auringosta
        Eikä ihmiset ikinä ole muuta kuin korkeintaan eläimiä, toisinaan vaan teeskentelevät enemmän


      • Ja asia on just näin.
        närpolis kirjoitti:

        poissa liian vähän aikaa.
        Tuo on aivan normaalia, että ekaks rakastaa ulkomaita (näkee niinkuin pikkutyhmän turistin silmin) mutta jonkun vuoden päästä huomaat,että ei missään muuaalla sen paremmin.
        Joka maassa löytyy lihavia,työttömiä ja miitä jotka eivät pidä auringosta
        Eikä ihmiset ikinä ole muuta kuin korkeintaan eläimiä, toisinaan vaan teeskentelevät enemmän

        Ei se vaihtamalla parane. Minä en asu Suomessa, mutta muutan takas. En todellakaan pidä auringonpaisteesta. Se vaihe oli joskus kun menin lauman mukana. Ja kokemusta on sen verran, ettei tartte esittää mitään muuta kuin on. Tavallinen suomalainen pallopää.


      • I know
        Annukka X kirjoitti:

        Kaljan juoja kansaahan nämä aussit ovat, mutta eipä ole vielä ainuttakaan
        horjhtelevaa juoppoa kadulla vastaan tullut. Eikä myöskään kaduille virtsata
        kuten olen joskus suomessa nähnyt.

        He ajavat autolla pubista kotiin.


    • aussilainen

      Muutin 90-luvun alussa Australiaan. Olin onneton Suomessa ja löysinkin maan, jossa viihdyin heti. Koti-ikävä ei ole vaivannut. Nyt hiukan vanhempana olen alkanut oivaltaa oman suomalaisuuteni pinttyneisyyden ja tunnen, että Suomessa olisi helpompi elää. Täällä joutuu jatkuvasti taistelemaan suomalaisia piirteitään vastaan.

      Minusta suomalsiet puhuvat nyt enemmän ja sujuvammin, eivätkä kyräile tapittavin silmin ihan yhtä paljon kuin ennen. Tai voi olla, että oma näkökulma on muuttunut vielä enemmän. Vaikea antaa objektiivista arviota itsestään tai muista.

      Suomi on yhä kaunis maa. Hyttysiä vain on enemmän kuin kauan sitten, luulen.

    Ketjusta on poistettu 35 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8086
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      39
      2905
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2482
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2213
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      18
      1876
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      13
      1624
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1493
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1456
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1425
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1379
    Aihe