Muutto Shanghaihin

Vaimoke....

Olemme mahdollisesti muuttamassa Shanghaihin miehen työn perässä. Kertokaa kokemuksianne tästä kaupungista. Mitä hyviä ja huonoja puolia? Löytyykö vaimokkeelle tekemistä, ellei töitä löydy?

9

1424

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asua?

      Palasin juuri työmatkalta Shanghaista, taisi olla kolmas käynti kaupungissa. Shanghaissa riittää ihmeteltävää muutamaksi viikoksi, mutta kun "turismivaihe" on ohi, voi mielekkään ajankulun löytäminen olla vaikeata. Paikalliset expatit tietenkin osaavat opastaa, ja tarjoavat sosiaalista verkostoa. Usein expatti-yhteisöjen elämä kulttuurissa, joka poikkeaa paljon omastamme, on vähän sellaista puolianeemista ja nyyhkyhenkistä. Riippuu porukasta. Myös liian ahkera alkoholin käyttö on vaikea ongelma, siihen on niin helppo sortua.

      Itse olen mietiskellyt, voisinko asua Shanghaissa, koska sellainenkin mahdollisuus on olemassa. Suoraan sanoen en ole ihan varma, voisinko. Elämääni kuuluu oleellisesti liikunta, hölkkää, uintia, pyöräilyä. Niiden harrastaminen ei vaan onnistu Shanghaissa. Uinnista tosin en ole varma, mutta sellainen pyöräily ja lenkkeily, mitä Suomessa voin tehdä, ei siellä onnistu. Puistot ovat harvassa, ja luontoa on vähän. Ilma on ikävä kyllä melko likaista.

      Tästä tuli nyt aika negatiivinen vastaus, mutta asiat kannattaa arvioida mahdollisimman realisisesti, ilman ruusuisia kuvia.

    • asua :)

      Itse olen asunut Shanghaissa vuosi sitten ja aika ei missään vaiheessa tuntunut pitkältä. Kaupunki on niin erilainen kuin vaan voi kuvitella, joten jos olet seikkailunhaluinen etkä murehdi kaikenlaisista pikkuasioista (Kiinassa ei tehdä kuin Suomessa), niin sinne vain. Shanghaista löytää tekemistä, ihmeteltävää ja totuteltavaa, joten kannatan kovasti muuttoa. Olisin jäänyt pitemmäksikin aikaa, mutta viisumi päättyi. Onhan se totta, että ilmasto on huono siellä ja muutenkin kaupunki likainen, mutta ne ovat pikkuseikkoja, sillä sieltä löytyy niin paljon mahtavia asioita, minkä takia sinne kannattaa mennä kokoilemaan elämää! Lentolippuja siis jo ostamaan :D

      • Vaimoke...

        Kerrotko niistä mahtavista asioista?


      • Väärin!

        Nimenomaan sitä ei pidä tehdä, että lähtee kokoilemaan elämäänsä jonnekin kauas! Monet ovat ottaneet ulkomaille lähdön oljenkortena jättää ongelmat ja pirstaleet taakseen ja aloittaa uudestaan nollista, mutta se on mahdollisimman huono lähtökohta. Jos on ollut arkielämän vaikeuksia, uuden vieraan ympäristön edellyttämä sopeutumisprosessi ja stressi, uuden verkoston luomisentarve, ne edellyttää että asiat on ihan oikeasti kunnossa. Normaali kuvio suomalaisilla on rankasti lisääntyvä alkoholinkäyttö, siihen on helppo sortua ja antaa itselleen periksi. Asioiden pitää olla kunnossa, muuten ei kannata lähteä.


      • Vaimoke
        Väärin! kirjoitti:

        Nimenomaan sitä ei pidä tehdä, että lähtee kokoilemaan elämäänsä jonnekin kauas! Monet ovat ottaneet ulkomaille lähdön oljenkortena jättää ongelmat ja pirstaleet taakseen ja aloittaa uudestaan nollista, mutta se on mahdollisimman huono lähtökohta. Jos on ollut arkielämän vaikeuksia, uuden vieraan ympäristön edellyttämä sopeutumisprosessi ja stressi, uuden verkoston luomisentarve, ne edellyttää että asiat on ihan oikeasti kunnossa. Normaali kuvio suomalaisilla on rankasti lisääntyvä alkoholinkäyttö, siihen on helppo sortua ja antaa itselleen periksi. Asioiden pitää olla kunnossa, muuten ei kannata lähteä.

        Lähtevätkö kaikki ulkomaille töihin menevät mielestäsi pakoon ongelmiaan ja pirstaleitaan? Hassu yleistys.


      • Huangpu
        Vaimoke kirjoitti:

        Lähtevätkö kaikki ulkomaille töihin menevät mielestäsi pakoon ongelmiaan ja pirstaleitaan? Hassu yleistys.

        Ymmärsitkö tarkoituksellisesti vai tahattomasti väärin? En kirjoittanut, että "kaikki ulkomaille töihin menevät pakoon ongelmiaan".

        Vastasin kirjoitukseen 5.7.2009, jossa suositeltiin lähtemään "kokoilemaan elämää". Silläkään ei ehkä tarkoitettu ongelmien pakenemista, mutta sellainen kävi mielessäni, koska olen niitäkin tapauksia monta nähnyt. Ja siksi kehotin olemaan lähtemättä, jos elämä ei ole koto-Suomessakaan kasassa.


    • Shanghainisti

      No tykkäättekö siitä? Itse voisin muuttaa sinne vaikka heti, kun olen kuukausia omalla rahallakin asunut.

      • Kranttu?

        Mistä kukin tykkää, on makuasia, eikä tätä pidä yleistää: minä en erityisemmin tykkää.

        Tulin juuri Kiinan reissulta, josta yli puolet olin Shanghaissa. Aiemmin olen käynyt siellä kaksi kertaa. Aluksi tietenkin tuntuu siltä, että isossa cityssa on loputtomasti nähtävää, mutta se tunne menee ohi, kun kaupunki alkaa käydä tutuksi. Varsinaisia nähtävyyksiä ja käyntikohteita on vain vähän. Toki voi olla, että en ole niitä vain löytänyt.

        Kaupungilla kävely on kivaa, ja siellä kyllä löytää loputtomasti silmiteltävää. Ruokapaikkojen tarjonta on takuulla loputon, mutta ei sekään jaksa kovin kauaa kiehtoa. Ruoka on taivaallista - useimmiten.

        Iltaisin tuli mentyä Hengshan Roadin varrella ja lähistöllä oleviin kuppiloihin, lähinnä O'Malleys ja Zapata's. Nekään eivät niin hirveästi enää napanneet, kun ne oli kerran nähnyt. Tässäkin myönnän, että jossakin voi olla parempaa, josta en tiedä mitään.

        Nanjing Roadin olen kävellyt moneen kertaan päästä päähän. Ekalla kerralla upeata, sitten alkaa käydä tutuksi. "Hello, how are you" -tytöt ja kellojen ja DVD-kauppiaat alkavat myös kyllästyttää ;-)


      • Kiinasta
        Kranttu? kirjoitti:

        Mistä kukin tykkää, on makuasia, eikä tätä pidä yleistää: minä en erityisemmin tykkää.

        Tulin juuri Kiinan reissulta, josta yli puolet olin Shanghaissa. Aiemmin olen käynyt siellä kaksi kertaa. Aluksi tietenkin tuntuu siltä, että isossa cityssa on loputtomasti nähtävää, mutta se tunne menee ohi, kun kaupunki alkaa käydä tutuksi. Varsinaisia nähtävyyksiä ja käyntikohteita on vain vähän. Toki voi olla, että en ole niitä vain löytänyt.

        Kaupungilla kävely on kivaa, ja siellä kyllä löytää loputtomasti silmiteltävää. Ruokapaikkojen tarjonta on takuulla loputon, mutta ei sekään jaksa kovin kauaa kiehtoa. Ruoka on taivaallista - useimmiten.

        Iltaisin tuli mentyä Hengshan Roadin varrella ja lähistöllä oleviin kuppiloihin, lähinnä O'Malleys ja Zapata's. Nekään eivät niin hirveästi enää napanneet, kun ne oli kerran nähnyt. Tässäkin myönnän, että jossakin voi olla parempaa, josta en tiedä mitään.

        Nanjing Roadin olen kävellyt moneen kertaan päästä päähän. Ekalla kerralla upeata, sitten alkaa käydä tutuksi. "Hello, how are you" -tytöt ja kellojen ja DVD-kauppiaat alkavat myös kyllästyttää ;-)

        Ota yhteyttä Shanghain Suomalaset Ry:n ihmisiin niin saat tietoa. Shanghai on tosiaan lenkkeilyn ja pyöräilyn kannalta vähän hankala, mutta riippuu missä asuu. Alkoholinkäyttö on varmasti ongelma suomi-yhteisössä, mutta sekin riippuu ihmisesta. Kyllä Shanghaissa tekemistä riittää ja vuosi pari menee varmasti tosi mukavasti. Riippuu paljon siitä mitä hakee, onko lapsia jne... Arki on arkea, joten ei se kovin kummoista se arkielämä täällä Kiinassakaan ole =) Shanghaissa alkaa olla niin hyvin kaikkea tarjolla että en ukso että ongelmia sen suhteen tulee.

        Tsemppiä! Mulla jo reilu 4 vuotta Kiinaa takana, mutta ensi kesänä Suomeen!!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4519
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2229
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1754
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1498
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1423
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe