Teen yksittäisiä sijaisuuksia tiettyyn paikkaan (tähän mennessä niitä on ollut 3 kpl), mutta tarvitseeko minulle tehdä työsopimus ja saanko tehyn mukaista palkkaa?
vai onko niin, että keikkasijaisille ei tarvitse tehdä mitään sopimuksia, kunhan vain palkka maksetaan. Kun ei tämä paikan pomo ole kysynyt edes tilinumeroa tai kysynyt missä liitossa olen (ei tosin ole minua nähnytkään, työpaikalla minun käskettiin jättää vain ja ainoastaan työtuntilista- ei tilinumeroa tms yhteystietoja).
keikkasijaiselle työsopimusko?
6
2324
Vastaukset
- ja sopimus,
Ei työsopimusta tehdä keikkalaisille yksittäisistä keikoista, vaan työt tehdään tuntilistalla. Jos keikkoja on paljon peräkkäin, saattaa työnantaja haluta tehdä niistä työsopimuksen jonka allekirjoitat. Yleensä näin tehdään siksi, koska työsopimuksella teettäminen on käsittääkseni vähän halvempaa työnantajalle. Mutta ei tarvitse tehdä.
Tuntilistassa on kohdat, johon merkitään yhteystiedot ja tilinumero sekä tiedot keikkojen ajankohdista ja tehdyt tunnit. Mikä se sellainen lista on, johon niitä ei merkitä?
Pakkohan ne olla tiedossa, jos meinaat palkan saada.
Jos kuulut liittoon, niin muistaakseni sieltä on tilattava työnantajalle valtakirja, jonka avulla perivät jäsenmaksut palkasta. Muutenhan niitä ei voida periä ja siitähän samalla selviää mihin liittoon kuulut "tehyn palkkaa" ajatellen.
Jos olet aiemmin ollut samalla työnantajalla töissä, niin kyllähän ne sun tiedot sieltä löytyy, vaikka työpiste/sairaala tms olisi eri. Jos olet ihan uudessa paikassa ja eri työnantajalla, niin silloin ne täytyy toimittaa.
Jos kuulut tehyyn, niin pitäisihän sinun silloin saada sen mukainen palkka, ja myöskin mahdolliset ikä tai palveluslisät tehtyjen työvuosien mukaan. Tulikohan se nykyisin 5 vuoden jälkeen ensimmäinen lisä? Kun arvelet vuosien määrän tulevan täyteen, niin sun pitää toimittaa palkanlaskentaan kaikki työtodistukset, joista lasketaan saatko lisät.
Jos sulla on epäselvää, niin soita esimiehelle ja kysy onko kaikki tarvittavat tiedot sinusta siellä. Voit soittaa myös palkanlaskentaan.- kiitos avusta
kiitos tämä selvitti paljon!
- apua,
kiitos avusta kirjoitti:
Keikkalaisena pidä tarkkaa kirjaa tehdyistä keikoista. Palkat saattaa viivästyä tai olla jopa tulematta joskus. Yleensä syy on se, että esimies ei ole toimittanut listoja eteenpäin tai siirtänyt tietoja johonkin "tietokoneen palkanlaskentaohjelmaan" tms. Jos keikkoja on paljon ja eri paikkoihin, niin jälkeenpäin niitä on tosi työläs selvitellä, jos ei muista on millon ja missä on töissä ollut eikä palkkaa tule. Keikkalaisten palkat yleensä maksetaan 2 kertaa kuussa, työsopimuksella olevien kerran kuussa. Useinkaan palkka ei ennätä tulla lähimpänä palkanmaksupäivänä vaan menee seuraavaan. Keikkalaiset saavat palkan yhteydessä lisät esim viikonlopuista ja lomarahat.Eli kaikki rahat yhdellä kertaa. Sijaisille lomarahat maksetaan yleensä työsuhteen päättymisen jälkeen (jos kertynyttä lomaa ei ole pidetty, kuten yleensä) ja lisät työvuoroista tulevat omalla viiveisellä aikataulullaan peruspalkkojen yhteydessä kerran kuussa ja erikseenkin välillä.
Täytettäviä valtakirjoja liiton jäsenmaksua varten saattaa löytyä työpaikoiltakin, kannattaa kysyä jos tarvii.
Tuntilistalla sai teetättää korkeintaan 12 työvuoroa yhtäjaksoisesti, muistelisin. Välillä minullekin on tehty työsopimus, jos olen kerralla saanut esim. 5 keikkaa yhteen putkeen samaan osastoon. Keikkalaiset saavat työtodistuksen palkanlaskennasta.Itse pyydän aina työttömäksi jäätyäni tai esim kerran vuodessa, luettelossa näkyvät aina kaikki keikat, jotka olet siihen menessä alusta asti tehnyt samalle työnantajalle. Niistä kannattaa pyytää todistus ihan kuten sijaisuuksistakin. - Osastonhoitaja
Meillä kyllä tehdään kaikille sijaisille työsopimukset tai pikemminkin työsuhdeselvitykset, vaikka kyse olisi vaan muutamasta tunnista. Mutta ohjelma (Populus) hakee henkilön tiedot pelkällä sotulla, jos siis on aiempaa talossa työskentelyä. Myös palveluslisät löytyvät.
Työsuhdeselvitys toimitetaan postitse työntekijälle kotiin myöhemmin. Toinen kpl jää työnantajalle arkistoitavaksi.
Tunnit merkitään sitten työvuorolistaan (Titania) ja ilmoitetaan palkanlaskijalle, joka ei periaatteessa voi maksaa palkkaa ennenkuin on voimassa oleva työsuhdeselvitys. Kaikille sijaisille pitää olla jonkinlainen "pohja", joskus se tietysti on vaan ylimääräisen työvoiman tarve, useimmiten sairausloma tmv. - on täällä käytäntö
kiitos avusta kirjoitti:
Sairaanhoitopiirillä ne tulevat viikkojen viiveellä, mutta aina on tullut työsopimus. Sama vakikeikkapaikassani, joka on suuri palvelutalo. Aina on työsopimus, vaikka vain yhtäkin päivää varten, ja siinä on mainittava myös peruste. Sanovat, että on pakko tehdä, ja olen käsittänyt, että liittyy vakuutuksiin ja työntekijän oikeusturvaan, mutta en ole varma onko lakipykälä olemassa.
Palkat on minulle määritelty joko taulukosta tai yhdessä paikassa vain laitettiin palkkaluokka, joka tosin on korkeampi, kuin joillakin muilla samassa työpaikassa. Ylittää minimin siis joka tapauksessa.
Palkanmaksuun liittyvät asiat olen selvitellyt suoraan palkanlaskijan kanssa, ja yksittäisiin sopimuksiin ei laitetan maksuyhteyttä näkyviin, sehän on jo palkanlaskennassa tiedossa.
En sitten tiedä, miten pitäisi olla asiat. On kuitenkin erittäin kohtuullista, että työsopimus tehdään aina, ja kertoo hyvää työnantajasta.
- Hoitaja*
Oletko jonkun keikkafirman listalla, meille kaikki tulevat firmojen kautta. Ne huolehtii palkan maksun eikä tarvitse meille ilmoittaa muuta kuin tuntilistat. Pidempiaikaisille sijaisille jotka tulee suoraan tehdään sopimukset.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni821269Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja
Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S2021057Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."
Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä611020Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais12969Sulle on tullut
Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä103943Asunnottomuus lisääntyy
Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ154939Minä pyydän,
jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi68846Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍119771- 77705
Ihmeelliseltä pikkunaiselta....
Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t121704