Hei! Voitko kertoa tämän koiran luonteesta? Onko ihmisläheinen ja lapsi rakas? ( itsellä ei ole lapsia mutta lähipiirssä on lapsia)Olen ajatellut urosta. Onko vaikea kouluttaa? Kiitoksia vastanneille!
Jackrusselinterrieri
31
21151
Vastaukset
- Mintsu
Mulla itellä on Jack russel *tyttö Minni*
kerron vähän yleisesti russelin luonteesta:
Rohkea ja ystävällinen, todella energinen, toimelias, itsepäinen halutessaan, älykäs, *iso koira pienessä paketissa*, en tiedä kuinka muihin russeleihin pätee, mutta Minni on kyllä noita kaikkia. Selvästi se kuvittelee olevansa ainakin kaksi kertaa isompi kuin onkaan. Russel kaipaa paljon tekemistä, lenkkeilemällä sitä ei saa väsyneeksi. Russelia on aktivoitava, sen kanssa on harrastettava ja mielellään niin, että koira pääsee toteuttamaan luontaisia viettejään.
Tottelevaisuusharjotuksissa russelin kanssa tarvitsee pitkää pinnaa ja hiaman oveluutta mutta russelin saa koulutettua tottelevaiseksi siinä missä muutkin koirat. Russel on nopea oppimaan ja aina valmis oppimaan uusia temppuja. Tosin älykkäänä koirana russel pyrkii itse valitsemaan ne hetket, jolloin totellaan ja jolloin hänellä parempaa tekemistä. Eli itsepäisyys on yksi hermoja raastava luonteen piirre välillä, muuten kerrassaan mainio pakkaus. Russel sopii hyvin kerrostaloon ja lapsiperheisiin. Lapsien kanssa russel tulee hyvin toimeen, jos pelisäännöt molemmille selvät: koira tietää mikä hänen paikkansa on laumassa ja lapsi tietää, kuinka koiraa (eläimiä) kohdellaan. Minua ei ainakaan ole kaduttanut Minnin osto päin vastoin olen saanut ikuisen kaverin ja lenkkikaverin. Siitä vaan ostamaan Jack russelin Terrieri!!- Koiran omstaja
Joo toi mitä mintsu sano on totta! munkin koira on tota samaa kyllä itsepäinen vähän useamminkin mutta tottelee silti.Sitä voi kouluttaa jos haluaa meillä ainakin se juoksee vapaana pihalla ja on koiratarhassa metsästys koiran kanssa (asumme malla) mutta enimmäkseen kyllä sisällä ne leikkivät yhdessä ja ym. Olen kouluttanut koirani pienestä asti mutta en kovin ankarilla säännoillä se osaa jo paikalla olla, odottaa,pyytää,isua,antaa tassua. Ja kaikkea muuta pientä ja sitten niille pitää opettaa kuka on pomo ja kuka ei! eli koira tottelee kun sanotaan.. silti jos pentu pienenä tekee virheitä niin ei mitään kovia rankaisuja koska sehän on pieni.. sitten vielä jos koira tekee pahaa ja huomaat pahan teon vasta 15 minuuttia jäljessä niin älä rankaise enää koska muuten koira ei tiedä mitä on tehnyt..!! haluasin saada palautetta jos suinkin on mahdollista koiran kasvattajilta huom en sitten tiedä ihan kaikkea koska olen vasta nuori koiran omistaja.. ja opettelen lisää
- koirahullu
juu ne on suloisia koiria voisikko lähettää mun sähköpostiin sun koiran kuvan ku ne on niin ihania
onkos un koira tytttö vai poika ja onko se lyhyt vai pitkä karvainen?? - kikku12
siis paljon ne maksaa? haluisin tietää
- JRT
Rasseli lapsiperheessä on kaksipiippunen juttu siinä mielessä kun koira todella on erittäin aktiivinen ja nopealiikkeinen.
Rasseli leikeissään on raju ja liikkeiltään nopea, silloin lapsi jää helposti jalkoihin.
Juuri tuon nopean reaktiokyvyn vuoksi saattaa vahinkoja sattua.
Rasseli kun on jalostettu toimimaan itsenäisesti, ei siitä helposti saa pelkästään sylissä viihtyvää sohvaperunaa.
Kuten toinenkin kirjoitti, vaatii rasseli PALJON aktivointia ja aivojumppaa. Pelkät lenkit ovat sille pikkupurtavaa ja turhautuneisuutensa rasseli purkaa yleensä pahantekoon. Se taas on kaikkea muuta kuin pientä näpräämistä, kyytiä saa niin sohvakalusto kuin keittiönpöytäkin.
Lapsirakkaaksi ei rotua suorastaan voi sanoa, tottumiskysymys lähinnä.
Useat rasselit ovat herkkähaukkuisia, joten se taas voi tehdä joissakin tapauksissa kerrostalo asumisen ongelmalliseksi.
Mikäli on aikaa, pitkä pinna ja mieluiten vielä kokemusta koirista niin mikäs siinä, rasseli on maan mainio pakkaus oikein kasvatettuna!
Vääriin käsiin joutunut rasseli on kodin terroristi! - Saku-mies
Moi, kaverilla on jahtikäytössä(luolakoirana) working jack russeli. Perusluonteeltaan energinen ikiliikkuja, jolta löytyy tarpeentullen luonnetta. Täytyy huomioida se tosiasia, että yleensä koirasta tulee sellainen kuin sen isäntä sitä kouluttaa/opettaa! Luolakoira-rotuisille sessuille on syytä tehdä heti aluksi selväksi kuka on sen isäntä ettei perheessä päällikön paikasta tule myöhemmin epäselvyyksiä. Omat kokemukseni ko.russelista ovat pelkästään positiivisia näin jahtimiehen kannaltakatsoen.
- Neiti
Hei!
Jackrussellinterrieristä löytyy tietoa täältä: http://www.jackrussellinterrieri.fi
Jack Russell Terrier infoa on täälä: http://kotisivu.mtv3.fi/jrtcgbsf/
Ja kolmea eri russeli rotua on ulkoisesti vertailtu täälä: http://www.pikku-ukko.net/rodut.shtml - D-vil
Uros- jack voi kyllä alkaa ihmistä pomottamaan, jollei ole todella vahvatahtoinen omistaja. Muutenkin itsepäisempää koiraa saa hakea:) saati sitten kun omistaja on lepsu "olisitko kiltti koira ja istuisit niin saat namin? no, ei tarvitse" *antaa namin*- tyyliin. Tällaista olen pari kertaa nähnyt. Surullista. Jos et ole 110% varma että selviydyt, niin ota pehmompi koira. Ei pahalla. Jos otat jackin niin onnea sinne! Kun tietää paikkansa laumassa, niin on kyllä oikea vauhtiville ja ilopilleri, vaatii paljon yhteistä puuhailua.
- laura
Muista en tiedä, mutta serkkuni koirasta tälläinen esimerkki! Eli serkullani on 2 vuotias russeli jonka kanssa kerran mentiin kummilapsille kylään (lapset 2 ja 4vuotiaat) koska lapset halusivat nähdä koiran. Alku meni hyvin mutta jossakin vaiheessa koira hermostui kun lapsi ei antanut olla sen juuri rauhassa, äkkiarvaamatta se tavallaan ikäänkuin "hyökkäsi" päälle ja perääntyi sitten äkisti.. Oli lähellä ettei Janina 2vee tullut sokeaksi kun koiran hammas osui keskelle silmää. Pidän russelia parhaimpana rotuna, mutta lapsiperheeseen se ei minun mielestäni välttämättä sovi.
- Tiinu
Ööh, ainakin oma koirani (parson) nuoli pientä lasta hänet nähdessään... varmaan yksilökohtaista.
- Koira rakas
Joo.. toi on kul totta jos russeli joutuu olemaan liikaa lapsen leikeissä ja koiran mieestä uhattuna niin se ei enään jaksa ja rupee leikkimään rajumpia leikkejä hyökkäilee kimppuun ja kaikkea muuta mulla on pikku sisko puoli ja koirani leikki sen kanssa ja pikku siskoni ei jättänyt koiraa rauhaan hetkeksikään niinpä.. koira rupesi hyppimään ja vetämään paidasta kaatamaan ja sisko alkoi itkeä kun sattui tietysti..eli jos lapsi leikkii koiran kanssa pitkään niin olkaa varovaisia.. ei kannata antaa lapsen retuuttaa koiraa miltä itsestäsi tuntuisi ku joku koko ajan nostelee ( niinkuin pikku lapset tekee) ja seuraa,ottaa syliin,paijaa ja kiusaa se olisi ärsyttävää niin samalla lailla russeli kostaa ja ei tykkää siitä..!!! myös se voi luulla että nytpäs leikitään ja alkaa leikkiä rajumpia leikkejä..!!!
- nakki
Koira rakas kirjoitti:
Joo.. toi on kul totta jos russeli joutuu olemaan liikaa lapsen leikeissä ja koiran mieestä uhattuna niin se ei enään jaksa ja rupee leikkimään rajumpia leikkejä hyökkäilee kimppuun ja kaikkea muuta mulla on pikku sisko puoli ja koirani leikki sen kanssa ja pikku siskoni ei jättänyt koiraa rauhaan hetkeksikään niinpä.. koira rupesi hyppimään ja vetämään paidasta kaatamaan ja sisko alkoi itkeä kun sattui tietysti..eli jos lapsi leikkii koiran kanssa pitkään niin olkaa varovaisia.. ei kannata antaa lapsen retuuttaa koiraa miltä itsestäsi tuntuisi ku joku koko ajan nostelee ( niinkuin pikku lapset tekee) ja seuraa,ottaa syliin,paijaa ja kiusaa se olisi ärsyttävää niin samalla lailla russeli kostaa ja ei tykkää siitä..!!! myös se voi luulla että nytpäs leikitään ja alkaa leikkiä rajumpia leikkejä..!!!
No meillä on sama juttu
- Gagri
Jos annat lasten höykyttää koiraa,niin oma syysi jos käy kimppuun. Koira tulee ahdistuneeksi jos sitä koko ajan joku on nyppimässä ja silittämässä. Koira haluaa tarkkailla tilannetta ja olla myös rauhassa.
Kannattaisiko opettaa lapsille miten koirien kanssa käyttäydytään???
- laura
hyökännyt koira oli siis tottunut lapsiin..
- titta
hei tiitu!! russelit ovat ihmis rakkaita, ja pitävät lapsista. tai niin ainakin minun tuntemat, ja oma russelini pitää!!! russelit voivat olla kouluttaessa hiukan itsepäisiä, mutta niitä ei ole kuitenkaan kauhean vaikea kouluttaa, koska ne ovat niin välkkyjä!!!
- KoiRa_LoVeR <3
Paljonko jack russelin terrierit maksavat? noin suurin piirtein?
- Nata
ne maksaa n. 700 ylöspäin. meijän oli 700
- wörkkijrt
Nata kirjoitti:
ne maksaa n. 700 ylöspäin. meijän oli 700
700 on max hinta muuten menee pentutehtailun puolelle
- moo
jackrusselinterrieri on lapsiystävällinen ja seura koira.. :) viihtyy hyvin perhe koirana :)
- koira hullu
no joo on se aika riippuun että onko se hyvin koulutettu tai jos s eij ole vaan tottunut lapsiin mutta yleensä ne tottuu
- russelii...
meidän tuleva pentu maksaa 850€, ja yleisemmin yleensä 800-1000€. se on se tosiasia mikä on , nykyään koirat maksavat, oli rotu periaatteessa millanen tahansa...
meille tulee siis uroskoiranpentu, itselleni jo 5. koira, joten eiköhän mekin pärjätä :)
- p7eo
Oikein ystävällinen ja luotettava, meillä on pihassa vapaana, osaa rajat ja tietää ettei tielle ja muualle EI salliteillu paikoille ole asiaa. Ja ihmisläheinenkö? Tosiaan :D tulee vähän niikun kissa kehräämään silitystä.
- johannaesa
meillä 4v Milla otettu keväällä toisesta perheestä. Koulutettu ja tosi kiltti. Aktiivinen, tulee lapsienkin kanssa toimeen. Vieraat saavat tosin varoa kun niin kovin mielellään juuri heidän syliinsä pyrkimässä. Mutta tästäkin selviää kieltämällä. Rajat on vedettävä ja aktiivia tosi paljon vaatii. Viihtyy myös yksinään töissä ollessamme. Pihasta ei poistu, ja kolutettavissa helposti.
- JackRusse
johannaesa kirjoitti:
meillä 4v Milla otettu keväällä toisesta perheestä. Koulutettu ja tosi kiltti. Aktiivinen, tulee lapsienkin kanssa toimeen. Vieraat saavat tosin varoa kun niin kovin mielellään juuri heidän syliinsä pyrkimässä. Mutta tästäkin selviää kieltämällä. Rajat on vedettävä ja aktiivia tosi paljon vaatii. Viihtyy myös yksinään töissä ollessamme. Pihasta ei poistu, ja kolutettavissa helposti.
Hinta on suurinpiirtein 800-1000 rekisterillisillä,halvemmalla saa rekisteröimättömän,mutta riskinä on ottaa pentutehtailun tuotos ja kannattaa näin sitä..
Kannattaa pikkuhiljaa totuttaa lapsiin,russeleista löytyy myös herkempiä tapauksia,jotka pelkäävät aluksi lapsia(kokemuksesta tiedän), varovainen totuttaminen alkuun. Ja kyllä niillä on matalampi hermostumiskynnys lapsiin, varovainen pitää olla niinkuin joka koiran kanssa. Yleensä kaikki lasten purematapaukset ovat johtuneet aikuisen laiminlyönnistä,kun ei jakseta vahtia lapsen tekemisiä ja ei ymmärretä ettei koira kaikkea siedä ja luonnollisesti puolustautuu kun kokee olonsa uhatuksi. Niinhän ihminenkin tekee..
- Aino I know
Minun jackrussellinterrierini on seurallinen ja iloinen yksilö, nopeasti oppiva ja tottelevainen. Se on 6-vuotias narttu. Meillä on sekä omia lapsia että kavereita, siinä riittää koiralle seuraa tai päinvastoin. Ei tarvitse pelätä, että koira ärhentelisi lapsille, mutta leikeissä sen saa yllytettyä rähisemään. Pojat eivät siis kiusaa sitä, vaan temputtavat. Se oppii helposti kaikkia temppuja, käskyt paikka, istu, hyppää ovat ihan perushelppoja.
- AinoI know
Tiedätkö jackrussellinterrieriuroksen, joka olisi valmis pentujen tekoon? Narttukoirani on rekisteröity hieno yksilö, paikkakunta Loimaa. Mielellään läheltä tai Turun seudulta.
- sofiiiia
Laitan nyt tähän samalle sivulle vähän omia kysymyksiä :)
Olemme harkinneet toista koiraa kaveriksi Jerrille, 2½ -vuotiaalle cotton uroksellemme. Rotu vaihtoehtoina on tietenkin ollut itse Coton de tulear mutta myös muita, esim. jacki. Ennenkuin ostimme Jerrin mietimme Jackrusselia, mutta Jerri muuttikin lopukuksi meille tuttujen kautta. Nyt kun taas rotua mietitään tuli tämä energinen jacki mieleen. Mutta epävarmaa on miten Jerri suhtautuisi vilkkaaseen jackiin, tulisikohan niillä rähinöitä? Jerri on nimittäin aika pomotteleva uros ja luulen että sillä taitaa olla vähän noita johtajuusongelmia (omistajan vika?). Niihin olen nytten yrittänyt perehtyä ihan kunnolla ja yritän päästä niistä eroon. Tietysti olisi kiva saada vähän vinkkejä miten toimia. .
Jerri oli nimittäin meidän ensimmäinen koira ja eipä oikein kukaan muu meidän perheessä sitä paljoo kouluta kuin minä (15v), tietysti äiti näyttää sille jonkunlaisia rajoja. Ennen Jerri murisi kun sen nosti syliin mutta ei se hirveesti enää kun nostan sen, enemmän ehkä muille. Nykyään olen pitänyt sille selvempiä rajoja. Selvittäisiinköhän me russelista. .
Serkullani on 1v kääpiöpinseri narttu jonka kanssa Jerrillä tulee rähinöitä silloin tällöin. Rähinät luultavasti johtuvat luun, lelun tai ihmisen (minun) suojelemisesta. Mitä pitäisi tehdä kun alkaa rähinät, pitäisikö vetää takajaloista ja torua vai antaa niiden selvittää riitansa itse? Onko kenelläkään kokemusta...?
Muistuttaako jacki muutes kääpiöpinseriä, ei ulkonäöltään vaan luonteeltaan?
Tulipa pitkä teksti :D!- kääk__
Meillä oli vanhempi kääkkä(kääpiöpinseri) ja vuoden nuorempi russeli. Oikein tulivat hienosti toimeen, molemmat uroksia. Aina satunnaisesti pieniä valtataisteluita (pitänyt miettiä pukeeko haarniskan kun menee väliin) luista yms. mutta kyllä kääkkä säilytti paikkansa johtajana ja veri ei kuitenkaan koskaan lentänyt. Ja kyllä meillä aina väliin mentiin ja molempia rankaistiin. Sylikkäin nukkuivat kaikesta huolimatta saman peiton alla. Nyt muutama kuukausi kääkän äkillisestä menetyksestä russeli alkaa toipua, hiukan hankaloitua. Eli meillä ainakin tuo löllykkä kaikkien kaveri russeli alkaa pomottaa ja itse joutuu enemmän puuttuu pomotuksiin kuin kääkän aikoihin. Russeli on kyllä kaikkien kaveri ja hyvin tottelevainen, kulkee ilman hihnaa ja hyväksyy uudet ihmiset koirat nopeasti. Vauvat ovat olleet kauhean ihania ja niitä täytyy nuolla takaraivosta ja lapsia korvista. Omalle taaperolle näytetty kerran hampaita, kun ehti lyödä huuliharpulla kuonoon. Koen MEIDÄN TILANTEESSA että russeli on 10x helpompi kuin kääkkä toiselle kaveriksi, mutta toki kovapäisiä molemmat.
- sofiiiia
Kääkkäähän me ei tässä olla hankkimassakaan, onneksi :). No katotaan nyt miten tää vaikee päätös onnistuu. Hirveen vaikeeta! Mua vaa säälittää jos me ostettais jacki narttu ja sit se pitäis leikata. .
- jennA_-
Mikä rotu teistä olisi sopiva minulle ? Koira tulisi ensikoiraksi. Pieniä lapsia ei ole ( nuorin 13-vuotias )
Koira saisi olla pieni, turkki helppohoitoinen , kiltti ja näin. Sylissäkin saisi viihtyä :) Mitä ehottaisitte ?- nennu00
onko Jackrussellinterrierit miten haukkuu alttiitta kun asumme kerrostalossa ois kiva tietää haukkuuko kovin paljon??
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole432478Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi742457Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä732352Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.512112Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl321857Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma821681Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko211118Riikka runnoo! sähkön hinta +25 %, bensan hina +16 %
Euron bensa! Tuo legendaarinen persujen vaalilupaus. Sannan hallitus pudotti sähköenergan alv:n 10 prosenttiin, Riikka r71014Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi40979Eläköön kuningas, kuningas on kuollut
Heikki Nivala kaatui kuin mies. Kavaltaja käveli juuri edelliseen toukokuun kokoukseen hankkimansa puku päällä. Eläköön55864