Alle 100 000e?

Yksin asuva

Onko mahdollista rakentaa n.60-75 neliöistä taloa alle 100 000e? Jos esim. JT-talon n.77neliöinen talo maksaa sisustusvalmiina 86 600€, niin mitä muita kuluja siihen vielä tulee? Ja muutenkin avaimet-käteen-taloihin, mistä muusta täytyy vielä maksaa? Tontti minulla on. Talostani jäisi pois takka, kodinhoitohuone sekä sauna. Talossa olisi siis yhdessä huoneessa pesuhuone ja wc.
Onko yksinäisen ihmisen edes mahdollista saada pankista lainaa sadan tuhannen verran?.. Olen laskenut että palkastani voisin maksaa kuussa aina sen verran, että laina-aika tulisi olemaan vähän alle 30v.

Olisiko järkevintä vain muuttaa vuokrakämppään...? :-/

5

980

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...on pikkuisen niukka budjetti omakotirakentajalle. Mitä pienempi talo, sen suuremmaksi nousevat neliöhinnat ja sanoisinkin, että 60...70 neliötä sadalla tonnilla tarkoittaa aika suurta oman työn osuutta.

• yksi rakentaja

eli tuohon laina-hommaanhan ei voi mitään sanoa, kun ei tiedä tulojasi, mutta jos vaan palkkatyössä käyt säännöllisesti niin luulisin että onnistuu ja talon hankkiminen siis vuokralla asumista järkevämpää. Mutta kysy se vielä pankista niin selviää millaiseen lainaan sinulla on mahdollisuuksia.

Mutta sitten tuohon itse rakentamiseen. Jos nyt otetaan lähtökohdaksi tuo 86 600, niin siihen pitää lisätä ainakin seuraavat:

Pääsuunnittelija/vastaava, eli henkilö joka valvoo ja vastaa kohteen oikeasta toteutuksesta. Yleensä nuo voivat olla yksi ja sama henkilä ja hinta jäänee alle 3-4000 euroon. Hyvillä suhteilla rakennusmestariin/ -insinööriin halvemmaksikin.

Liittymät. Eli vesi,viemäri, sähkö liittymät jotka on tilattava kaupungilta /kunnan vesilaitokselta yms. hintaa mahdotonta arvioida kun on niin kunta kohtaista ja lisäksi asiaan vaikuttaa onko rakennuspaikalla miten saatavissa kunnallistekniikkaa jne. Kuitenkin hintaluokasta 10 tuhatta puhutaan helposti.

Maatyöt. Tämäkin voi onnistua sillä että traktori käy työntämässä turpeet pois ja kuorma-auto pari kuormaa soraa tilalle. Kuitenkin yleensä maatyöt ovat hankalampia ja hintalappu niillekkin voisi olla salaojineen, routaeristämisineen täyttöineen kaikkineen sen saman 10 000. Mutta korostan että paljon halvemmallakin voi päästä helpolla tontilla kun taas vaikeammalla voi mennä paljon ylikin.

lupamaksut. Vaihtelevat kunnittain mutta tuskin paria tonnia enempää.

rakennusaikaiset vedet, sähköt, verot yms. maksavat aina jonkun satasen lisää.

Lisäksi tullee pihatöitä, ulkopuolen maalausta ym. johon aina siihenkin vaan se joku tonni menee vaikka kuinka halvalla yrittäisi.

Eli näiden jälkeen oltaisiin jossain 105-120 haarukassa. (alitukset ja etenkin ylitykset ovat mahdollisia) Kuitenkin en vielä heittäisi kirvestä kaivoon sillä saunan ja takan sekä hormin poisjättämisen ainakin pitäisi halventaa taloa aika monta tuhatta. Lisäksi jos saat palkattua pätevän vastaavan voi budjettisi jäädä allekkin sadan tuhannen mutta helposti ainakin johonkin 100-110 tuhanteen.

Eli rakennusalan ammattilaista vaan kyselemään vastaavaksi niin kyllä se siitä lähtee.

• Eki68_

Rakensin 70m2 kakkosrakennuksen 17t euroon. Jos tähän lisää keittiön ym luvat niin pienen omakotitalon rakentaa itse suorasta tavarasta alle 50t euroon (saa tosin tyytyä IKEAN melko hyviinkin keittiökalusteihin). Itse tekisin Italialaistyyppisen avokeittiön ja ostaisin yhden erillisen astiakaapin kulmaukseen!

• tyhmä provo
        Eki68_ kirjoitti:

Rakensin 70m2 kakkosrakennuksen 17t euroon. Jos tähän lisää keittiön ym luvat niin pienen omakotitalon rakentaa itse suorasta tavarasta alle 50t euroon (saa tosin tyytyä IKEAN melko hyviinkin keittiökalusteihin). Itse tekisin Italialaistyyppisen avokeittiön ja ostaisin yhden erillisen astiakaapin kulmaukseen!

Liittymät 4000, perustukset maatyöt 20000, talopaketti tai runko 20000 sähköt min 6000. Aika paljon jäis kesken sillä viidelläkympillä.

• Kyllä onnaa
        tyhmä provo kirjoitti:

Liittymät 4000, perustukset maatyöt 20000, talopaketti tai runko 20000 sähköt min 6000. Aika paljon jäis kesken sillä viidelläkympillä.

Pitkästä tavarasta, itse tehden, normaali koti ei luxushömppää. Onnistuu kyllä, mikäli tekee itse (kavereiden kanssa) ja perustamisolosuhteet normaalit (ei massanvaihtoja tahi paalutusta).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      23
      2692
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2292
    3. 148
      2254
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      53
      2170
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1782
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      389
      1642
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1576
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      293
      1461
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1409
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      133
      1408
    Aihe