Tukiperheeksi haluava

iia

En tiedä onko tämä oikea paikka kirjoittaa, mutta en löytänyt muutakaan. Löytyykö täältä (tai osaatteko sanoa mistä) tukiperheenä toimivia? Minä ja avomieheni olemme todella kiinnostuneita asiasta, mutta en tiedä olemmeko siihen sopivia. Minussa elää niin vahva hoiva- ja auttamisvietti etten tiedä mitä sillä tekisin. Omia lapsia emme luultavasti pysty saamaan, tällä hetkellä lapsettomuushoidot meneillään.

Mikä olisi sen hienompaa kuin auttaa muita avuntarpeessa olevia. Mutta mietin, onko meidän lapsettomuushoitomme esteenä tukiperheeksi ryhtymiselle. Itse olen sosiaalialalla ja uskon muuten kyllä olevani sopiva. Onko muita samantapaisessa tilanteessa olevia?

13

660

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kauhea pula

Pelkkä auttamisvietti ei kuitenkaan kanna pitkälle.
      Kannattaa tarkoin miettiä, sieltä kun saattaa tulla vastaan aika vaikeitakin lapsia.

Nykyään sijaisperheeksi käy miltei kuka vaan, kun niistä on huutava pula.
      Ei lapsettomuus ole este tukiperheeksi alkamiselle :)

Kysy ihmeessä tuolta Mannerheimin lastensuojeluliitosta tai paikkakuntasi sosiaalitoimistosta. He osaavat kyllä kertoa enemmän!

• Tukiperhe

Minä ja avomieheni olemme toimineet tukiperheenä 2 vuotta. Meillä ei ole omia lapsia. Ennen toiminnan aloittamista kävimme tukiperhevalmennuksen, joka avarsi paljon. Valmennuksen jälkeen meillä kävi 11-vuotias vilkas poika ja nyt alle kouluikäinen hieman pelokas poika. Toiminta on ollut todella antoisaa. Tukiperhelapsi käy meillä yhden viikonlopun kuukaudesta. Kyseiset viikonloput ovat aina erilaisia ja monipuolisempia kuin muu kahdenkeskinen elämämme. Kyseisinä viikonloppuina on aina toimintaa ja tohinaa. Lapsi tuo sisältöä elämäämme. Parhaita hetkiä ovat ne, kun näemme onnen lapsen kasvoista - olemme kyenneet antamaan lapselle turvaa ja mahdollisuuden elää elämisenarvoista elämää. Meillä saa oppia ja erehtyä. Viimeksi kävimme kalalla ja poika sai soutaa ensimmäisen kerran. Teemme paljon kaikenlaisia "miesten juttuja", koska niitä poika ei kotona saa.

Lähdemme toiminnassa siitä, että kuljemme lapsen rinnalla niin kauan, kuin lapsi tarvitsee meitä. Sitten täytyy osata irrottaa ja uskaltaa antaa lapsi toisten aikuisten hoiviin. Viikonloput kanssamme voi antaa lapselle paljon rohkeutta tulevaa elämää varten. Se on riittävä syy tälle toiminnalle. Me olemme mukana voimistamassa lapsen omia siipiä. On uskottava, että jonain päivänä ne kantavat.

Minulla on haaveissani myös myöhemmin ryhtyä sijaisvanhemmaksi. Avomieheni vielä pohtii asiaa. Päätöksen teemme myöhemmin yhdessä. Tukiperheenä voi hitaasti kasvaa sijaisvanhemmaksi ja pohdiskella omia valmiuksiaan. Sijaisvanhemmuus onkin jo astetta vaativampi ja sitovampi juttu.

Hoiva- ja auttamisvietti on hyvä alkusysäys lähteä toimintaan. Minulla oli taustalla samanlainen ajatus. Välitän aidoisti kaikista lapsista. Haluan auttaa lapsia ja tarjota hyvää ja opastavaa vanhemmuutta.

Lapsettoomuushoidot eivät ole esteenä tukiperheeksi ryhtymiselle. Tukiperheet ovat aivan tavallisia perheitä tai yksineläviä aikuisia. Halu auttaa on hyvä lähtökohta. Jos myöhemmin saisitte omia lapsia, ei se estäisi tukiperheenä toimimista.

Tukiperhevalmennuksesta kannattaa kysellä Pelastakaa Lapset ry:ltä tai kuntanne sosiaalityöntekijältä. Tukiperheitä tarvitaan. Teillä on varmasti paljon annettavaa lapselle.

• lasta,

jotka aina toisinaan viettävät luonani aikaa. Miksi tarvitsisin siihen jonkin virallisen leiman? Olisinko sitten jotenkin parempi, kun olisin tukihenkilöksi nimetty.

• Tukiperhe
        lasta, kirjoitti:

jotka aina toisinaan viettävät luonani aikaa. Miksi tarvitsisin siihen jonkin virallisen leiman? Olisinko sitten jotenkin parempi, kun olisin tukihenkilöksi nimetty.

Tukiperheitä tarvitaan sen vuoksi, että monilla lapsilla ei ole luontaisesti sukulaisia ja sinunkaltaisiasi ystäviä, jotka voisivat auttaa lapsen hoitamisessa. Tällainen tilanne voi tulla vastaan esimerkiksi silloin, jos äiti asuu lapsen kanssa eri kaupungissa kuin muu suku. Yhteiskuntamme on järjestänyt tämän mahdollisuuden hakea tukiperhettä, mikäli lapsi sellaista tarvitsee.

Se, että hoidat tuttavien lapsia on tietenkin hieno juttu! Toimit siinä, kuten läheisen kuuluukin toimia. Tuota mahdollisuutta ei vain kaikilla ole. Kunta maksaa virallisille tukiperheille lapsen hoidosta koituneet kulut. Tällaista kulukorvausta ei tietenkään silloin voi hakea, jos ei tukiperhettä ole kunnan puolesta lapselle myönnetty.

• ehdottomasti
        Tukiperhe kirjoitti:

Tukiperheitä tarvitaan sen vuoksi, että monilla lapsilla ei ole luontaisesti sukulaisia ja sinunkaltaisiasi ystäviä, jotka voisivat auttaa lapsen hoitamisessa. Tällainen tilanne voi tulla vastaan esimerkiksi silloin, jos äiti asuu lapsen kanssa eri kaupungissa kuin muu suku. Yhteiskuntamme on järjestänyt tämän mahdollisuuden hakea tukiperhettä, mikäli lapsi sellaista tarvitsee.

Se, että hoidat tuttavien lapsia on tietenkin hieno juttu! Toimit siinä, kuten läheisen kuuluukin toimia. Tuota mahdollisuutta ei vain kaikilla ole. Kunta maksaa virallisille tukiperheille lapsen hoidosta koituneet kulut. Tällaista kulukorvausta ei tietenkään silloin voi hakea, jos ei tukiperhettä ole kunnan puolesta lapselle myönnetty.

tukihenkilöiden ja tukiperheiden kannalla. Moni lapsi tarvitsisi oman tukihenkilön tai lapset ja perhe tarvitsisivat tukiperheen, mutta aika vähän tukihenkilöitä ja -perheitä taitaa olla tarjolla. Toisalta olen kuullut, että perheiden organisointikin mättää - eräs perhe kun joutui odottelemaan hyvin pitkään, ennenkuin sai uusia tukilapsia entisten jättäydyttyä pois.

Sata kertaa parempi vaihtoehto kuin sijoitus ja huostaanotto. Tai ehkä tuhat. Tunnen kuitenkin perheen, joka ei halua ko. palvelua käyttää - koskapa pelkää leimautuvansa ja sitä, että lapset päätyisivät huostaan.

Kuinka suuri kontrolli tukiperheelle / -henkilölle kuuluu? Pitääkö kirjoittaa muistiinpanoja ja raportoida sossuille?

Minä tykkään tilanteesta, jossa tällaista kontrollia ei ole ja ilmeisesti tuttavaperheenikin haluaa niin.

• ei mielestäni
        ehdottomasti kirjoitti:

tukihenkilöiden ja tukiperheiden kannalla. Moni lapsi tarvitsisi oman tukihenkilön tai lapset ja perhe tarvitsisivat tukiperheen, mutta aika vähän tukihenkilöitä ja -perheitä taitaa olla tarjolla. Toisalta olen kuullut, että perheiden organisointikin mättää - eräs perhe kun joutui odottelemaan hyvin pitkään, ennenkuin sai uusia tukilapsia entisten jättäydyttyä pois.

Sata kertaa parempi vaihtoehto kuin sijoitus ja huostaanotto. Tai ehkä tuhat. Tunnen kuitenkin perheen, joka ei halua ko. palvelua käyttää - koskapa pelkää leimautuvansa ja sitä, että lapset päätyisivät huostaan.

Kuinka suuri kontrolli tukiperheelle / -henkilölle kuuluu? Pitääkö kirjoittaa muistiinpanoja ja raportoida sossuille?

Minä tykkään tilanteesta, jossa tällaista kontrollia ei ole ja ilmeisesti tuttavaperheenikin haluaa niin.

ole hyvä tukiperhe. Läheiseni on sijoitettu perheeseen, jossa aina on raha kelvannut - siispä lapsia on ollut runsaasti (sijoitettuja, kriisi, tuki). Sijoituksen alkuvaiheessa 4 pientä (2 eri perheestä) sijoitettiin ko. taloon samaan aikaan. Talossa oli 4 omaa 10 -16 vuotiasta. Myöhemmin kuulin, että eräs tyttö, joka karkailujen takia ymmärtääkseni pääsi pois tuosta kamalasta talosta, oli läheiseni kanssa samaan aikaa siellä sijoitettuna.

Sijoituksen alkuaikana (ennenkuin huostaanotto oli vielä vahvistettu) sijaisperhe oli meille sijoitetun lapsen sukulaisille ystävällinen ja tontille meno oli vielä sallittua. Ihmettelin suurta 4-5 varhaisnuoren pojan rypästä, joka epämääräisennäköisenä parveili talon pihalla ja käytävillä. Jotenkin se ei mitenkään sopinut porukkaan, kun kaksi noin 2 vuotiasta taaperteli samaisilla käytävillä niin ikään päämäärättömän näköisinä. Yksi 5 vuotias nukkui koko vierailuni ajan vuoratussa kerrossängyn alasängyssä oksennusämpäri vieressään. Perheen oman lapsen kummitädin mukaan hän kärsi pois pahaa oloaan. (sijoituksesta johtuvaa). Joo, hän näytti potevan pahaa oloaan pois yksin, tuntikaupalla - eikä tullut syömään.

No, asiaan. Kysyin sossulta, ketä ne "ameebamainen poikajoukko" oli. Sossu vastasi, että tukilapsia ja lisäsi "niitä ei niin kuin lasketa, ne ovat vaan".
        Huolissani omasta läheisestäni tivasin samoihin aikoihin myös sijaisäidiltä, keitä ko. pojat olivat. Hän vastasi, että hänen lastensa kavereita. kerroin hänelle, että sossu sanoi jo, että tukilapsia. Tuonkin jälkeen olemme havainneet, että sijaisäiti valehtelee todella paljon - vääristelee asioita.

Sittemmin perheessä on vauvan ja kahden muun alle kouluikäisen ja kahden varhaisnuoren (kiroilevan) kriisilapsen ja kahden pienen kouluikäisen lisäksi ollut 2 vuotias tukilapsi (voitteko kuvitella) lomalla.

Olen joutunut olemaan todella huolissani läheisestäni monta kertaa - talon rajat kun venyvät ja paukkuvat ja kuten tiedämme, sossu ei välitä. Tuo talo on ollut erään kunnan luottotalo, eli ottanut tilanteessa kuin tilanteessa, lapsen kuin lapsen. Vaikka useimmiten vain toinen sijaisvanhemmista oli paikalla.

Pahoja juttuja siellä onkin tapahtunut - mutta talo sen kuin vaurastuu ja porskuttaa.

Eli sijaisperheet ja tukiperheet pitäisi olla erikseen.

• On lukenut
        ei mielestäni kirjoitti:

ole hyvä tukiperhe. Läheiseni on sijoitettu perheeseen, jossa aina on raha kelvannut - siispä lapsia on ollut runsaasti (sijoitettuja, kriisi, tuki). Sijoituksen alkuvaiheessa 4 pientä (2 eri perheestä) sijoitettiin ko. taloon samaan aikaan. Talossa oli 4 omaa 10 -16 vuotiasta. Myöhemmin kuulin, että eräs tyttö, joka karkailujen takia ymmärtääkseni pääsi pois tuosta kamalasta talosta, oli läheiseni kanssa samaan aikaa siellä sijoitettuna.

Sijoituksen alkuaikana (ennenkuin huostaanotto oli vielä vahvistettu) sijaisperhe oli meille sijoitetun lapsen sukulaisille ystävällinen ja tontille meno oli vielä sallittua. Ihmettelin suurta 4-5 varhaisnuoren pojan rypästä, joka epämääräisennäköisenä parveili talon pihalla ja käytävillä. Jotenkin se ei mitenkään sopinut porukkaan, kun kaksi noin 2 vuotiasta taaperteli samaisilla käytävillä niin ikään päämäärättömän näköisinä. Yksi 5 vuotias nukkui koko vierailuni ajan vuoratussa kerrossängyn alasängyssä oksennusämpäri vieressään. Perheen oman lapsen kummitädin mukaan hän kärsi pois pahaa oloaan. (sijoituksesta johtuvaa). Joo, hän näytti potevan pahaa oloaan pois yksin, tuntikaupalla - eikä tullut syömään.

No, asiaan. Kysyin sossulta, ketä ne "ameebamainen poikajoukko" oli. Sossu vastasi, että tukilapsia ja lisäsi "niitä ei niin kuin lasketa, ne ovat vaan".
        Huolissani omasta läheisestäni tivasin samoihin aikoihin myös sijaisäidiltä, keitä ko. pojat olivat. Hän vastasi, että hänen lastensa kavereita. kerroin hänelle, että sossu sanoi jo, että tukilapsia. Tuonkin jälkeen olemme havainneet, että sijaisäiti valehtelee todella paljon - vääristelee asioita.

Sittemmin perheessä on vauvan ja kahden muun alle kouluikäisen ja kahden varhaisnuoren (kiroilevan) kriisilapsen ja kahden pienen kouluikäisen lisäksi ollut 2 vuotias tukilapsi (voitteko kuvitella) lomalla.

Olen joutunut olemaan todella huolissani läheisestäni monta kertaa - talon rajat kun venyvät ja paukkuvat ja kuten tiedämme, sossu ei välitä. Tuo talo on ollut erään kunnan luottotalo, eli ottanut tilanteessa kuin tilanteessa, lapsen kuin lapsen. Vaikka useimmiten vain toinen sijaisvanhemmista oli paikalla.

Pahoja juttuja siellä onkin tapahtunut - mutta talo sen kuin vaurastuu ja porskuttaa.

Eli sijaisperheet ja tukiperheet pitäisi olla erikseen.

monessa ketjussa. siis tästä " läheiseni perheestä" onko siellä on asiat niin kuin olet tietävinäsi vai tiedätkö oikein? Siis noin huonosti,kun annat kaikissa viesteissä ymmärtää,niin tee kantelu. Vai miksi se on niin suosikkipaikka,että sinne vaan aina lisää lapsia laitetaan? Kiroileminen ei varmaan aiheuta missään mitään toimenpidettä-aika useat murkut kiroilevat jossain vaiheessa. Oletko katkera perheelle,tai kateellinen "rikastumisesta". Luulen,että tuollaisen lapsilauman kanssa on tytötäkin.Tuskin rikastuu. Mistä tiedät,että toinen on sairas tai paljon pois kotoa? Ei kait siareidenkaan nuo asiat ole kiellettyjä...Se kait on kiellettyä,että kummi ym tädit levittelee lasten pahoja oloja jne..

• tarkoittanut
        On lukenut kirjoitti:

monessa ketjussa. siis tästä " läheiseni perheestä" onko siellä on asiat niin kuin olet tietävinäsi vai tiedätkö oikein? Siis noin huonosti,kun annat kaikissa viesteissä ymmärtää,niin tee kantelu. Vai miksi se on niin suosikkipaikka,että sinne vaan aina lisää lapsia laitetaan? Kiroileminen ei varmaan aiheuta missään mitään toimenpidettä-aika useat murkut kiroilevat jossain vaiheessa. Oletko katkera perheelle,tai kateellinen "rikastumisesta". Luulen,että tuollaisen lapsilauman kanssa on tytötäkin.Tuskin rikastuu. Mistä tiedät,että toinen on sairas tai paljon pois kotoa? Ei kait siareidenkaan nuo asiat ole kiellettyjä...Se kait on kiellettyä,että kummi ym tädit levittelee lasten pahoja oloja jne..

vaurastumisella rikastumista, vaan sitä, että vaikka mitä tahansa tapahtuu, eletään, kuin ei mitää olisi tapahtunutkaan (kulisseissa). Lasten onnettomuudet yms. laitetaan tietenkin lähtöperheiden tai koulun, minkä milloinkin syyksi. Itsessä ei ole koskaan mitään vikaa.
        Sairauden voi nähdä vaikka omilla silmillä? Vai mitä. Ja jotkut esittelevät netissä menojaan. Siinäpä pähkinää purtavaksi. Toivonkin, että tilanne olisi nyt vähän parempi - eikä lapsia olisi niin suuria määriä. Olen vähän tällaista kuullutkin.
        Koen, että kukaan ei ole kuullut (huom! kuullut) kun olen kertonut sijaisperheessä näkemistäni minua järkyttäneistä asioista. Siksi ne palaavat aina mieleeni, erityisesti silloin, kun sijaisvanhempi kohtelee lasta ja meitä huonosti.

• raportointi
        ehdottomasti kirjoitti:

kyselykaavakkeeseen piti tehdä pelalle lomista ja lapsien asioista aina!
        Aina meni upeesti näiden lasten kaa!
        no problem, ihastuttavia lapsia, iät 7kk - 14v kesistä ja lomista toiseen, niin moni olisi haluunnut jäädä meille silloin, ou, olis meillä iso perhe ollut,omakotitalos!
        Nyt suurin osa jo aikuisia!
        Käyvät joskus kylässäkin, isommat!

Tsemppiä kaikille tukilapsille elämään, olkaa yhtä elämäniloisia kuin silloin lapsinakin!
        Siipenne kantakoon teitä!

• pitikään
        raportointi kirjoitti:

kyselykaavakkeeseen piti tehdä pelalle lomista ja lapsien asioista aina!
        Aina meni upeesti näiden lasten kaa!
        no problem, ihastuttavia lapsia, iät 7kk - 14v kesistä ja lomista toiseen, niin moni olisi haluunnut jäädä meille silloin, ou, olis meillä iso perhe ollut,omakotitalos!
        Nyt suurin osa jo aikuisia!
        Käyvät joskus kylässäkin, isommat!

Tsemppiä kaikille tukilapsille elämään, olkaa yhtä elämäniloisia kuin silloin lapsinakin!
        Siipenne kantakoon teitä!

raportoida lapsien asioista? Onko tukihenkilö ja -perhe jokun kontrolli"kyttä". Vai voiko vapaasti nauttia lasten kanssa ajan viettämisestä.

• Tukari-äiti

Ota vain reilusti yhteyttä paikkakuntasi sos.työntekijään tai lähimpään Pelastakaa lapset ry:n toimistoon. Tukiperheitä tarvitaan ja sosiaalityöntekijöillä on kyllä ammattitaito arvioida kykynne toimia tukiperheenä. Pelastakaa lapset ry järjestää koulutusta myös tukiperheeksi aikoville, ehkä kannattaisi aloittaa siitä. Koulutuksessa näette kuinka "homma toimii" ja koulutuksen jälkeen voitte itsekin pohtia vielä, onko tämä se juttu mitä haluatte tehdä.

• näyttävät

tekevän myös virhearviointeja. "Yhteistyö" sijaisperheemme kanssa on ollut painajaista ja elämä on sen vuoksi ollut todella raskasta (monella henkilöllä). Mistään emme ole tilanteeseen juuri apua saaneet. Hankala sijaisvanhempi pyörittää niin lapsia, sukulaisia kuin sosiaalityöntekijöitäkin. Että niitä virhearvioita sattuu...

• Haluan tie-
        näyttävät kirjoitti:

tekevän myös virhearviointeja. "Yhteistyö" sijaisperheemme kanssa on ollut painajaista ja elämä on sen vuoksi ollut todella raskasta (monella henkilöllä). Mistään emme ole tilanteeseen juuri apua saaneet. Hankala sijaisvanhempi pyörittää niin lapsia, sukulaisia kuin sosiaalityöntekijöitäkin. Että niitä virhearvioita sattuu...

tää, mitä tukiperheen tai -henkilön pitää raportoida lasten asioista.
        Perhetyöntekijöiden kohdalla ollaan ainakin menty metsään, kun he käyttävät työajastaan ainakin puolet kirjaamiseen (kyttäämiseen ja kirjaamiseen). Näitä lausuntoja - joita kiltti perhetyöntekijä on kirjoittanut - käytetään sitten huostaanotoissa perheitä vastaan.

Onko tukiperheen - henkilön suhteen sama tarkoitus? Eli mitä pitää raportoida?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olit niin lähellä

Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa
      Ikävä
      118
      5161
    2. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      47
      2809
    3. Kun me näemme taas

Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen
      Ikävä
      33
      2802
    4. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      30
      2468
    5. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      22
      1770
    6. Oletko mielikuvasi kaivatusta muuttunut

Lähiaikoina? Jos, mihin suuntaan? Miten ja miksi?
      Ikävä
      118
      1647
    7. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      10
      1610
    8. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      23
      1324
    9. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      10
      1268
    10. Hukkuu hukkuu

Mitä houdiineja nämä kun ajaa veteen
      Laitila
      96
      1197
    Aihe