Tyttäremme 16 v. tuli pari päivää sitten kotiin mopolla, humalassa. Jäi ensimmäistä kertaa kiinni juomisesta, aikaisemmin ei ole ollut aihetta epäilyyn.
Olisiko kuukauden kotiaresti mopoilukielto hyvä rangaistus? Vai turhan kova näin kesällä? Kavereita voisi sitten tännepäin kutsua kylään, mutta itsensä pitäisi pysyä kotosalla.
Juomisesta kiinni jääminen,
19
5349
Vastaukset
- äiti 65
oma tyttöni oli 15 kun jäi ekaa kertaa kiinni juomisesta.
rangaistuksena konekielto 1vk ja 2 vk kotiarestia. en saanu kiinni juomisesta yli vuoteen. kunnes annoin luvan, koska alkoi pikkuhiljaa vastuuntua ja aikuistua.
sinun rangaistuksesi on liian kova !- Vanhempi-vanha
HALOO! annoit siis 16 vuotiaan alkaa juomaan alkoholia oikein sinun luvallasi! kaikkea sitä kuulee!
alkuperäiselle: ehkä pari viikko noita rangaistuksia olisi ihan ok. meillä vastaavat rangaistukset (netti/illat kotona, mopoa ei ollekaan) kestivät 2 vkoa ja tehosivat ihan hyvin.
- humaltuminen
sattui jo 14-vuotiaana.Valehtelemalla onnistui kaverinsa kanssa petkuttamaan minua niin että oli onnistunut juomaan itsensä kunnon humalaan.
Kännykkä ja nettikieltoa tuli ja asiasta puhuttiin oikein vakavasti.Itse asiassa nostin melkoisen haloon tapahtuneesta,vaikka toisen nuoren vanhemmat oli kannalla "uskaltaako niitä niin kovasti kieltää,hermostuuvat vaan..."
Nuori tietää kantani,on nyt 16-vuotias eikä ole koskaan tarvinnut sen jälkeen nähdä humalassa.Jos on jossain kavereilla tietää että teen pari varmistussoittoa,ettei voi olla humalassa edes alkuillasta ennen kotiintuloa.Nuoren oma arvomaailmakin on nykyään se,ettei juominen ole viisasta.Enkä tässäkään iässä ole antanut lupaa alkoholin käyttöön,aikuisena sitten itse päättävät elämänsä kulusta. - oada
Enemmän kyllä painottaisin tossa tota, että ajoi nimenomaan mopolla kännissä. Syyllistyi siis rattijuopumukseen. Ei todellakaan liian kova rangaistus.
- hehheh ;)
'Syyllistyi siis rattijuopumukseen.'
Pysytäänpä nyt kuitenkin totuudessa. Jos mopolla, moottoripyörällä tai fillarilla ajelee humalassa, se on TANKOjuopumus. Jos taas olet veneellä liikkeellä nauttittuasi alkoholipitoista se on RUORIjuopumus.
Hyvää kesän jatkoa kuitenkin kaikille!
Muistakaa, että humalassa ei ajeta mitään! - asdfasdfasdfasdf
hehheh ;) kirjoitti:
Pysytäänpä nyt kuitenkin totuudessa. Jos mopolla, moottoripyörällä tai fillarilla ajelee humalassa, se on TANKOjuopumus. Jos taas olet veneellä liikkeellä nauttittuasi alkoholipitoista se on RUORIjuopumus.
Muistakaa, että humalassa ei ajeta mitään!"Joka kuljettaa MOOTTORIKÄYTTÖISTÄ ajoneuvoa tai raitiovaunua nautittuaan alkoholia niin, että hänen verensä alkoholipitoisuus ajon aikana tai sen jälkeen on vähintään 0,5 promillea tai että hänellä tällöin on vähintään 0,22 milligrammaa alkoholia litrassa uloshengitysilmaa, on tuomittava RATTIjuopumuksesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi."
- asdfasdfasdfasdf
hehheh ;) kirjoitti:
Muistakaa, että humalassa ei ajeta mitään!"Joka ohjailee alusta tai toimii aluksessa sen kulun turvallisuuteen olennaisesti vaikuttavassa tehtävässä
1) nautittuaan alkoholia niin, että hänen verensä alkoholipitoisuus tehtävän aikana tai sen jälkeen on vähintään 1,0 promillea tai että hänellä tällöin on vähintään 0,44 milligrammaa alkoholia litrassa uloshengitysilmaa tai että hänen kykynsä tehtävän vaatimiin suorituksiin on huonontunut, tai
2) käytettyään muuta huumaavaa ainetta kuin alkoholia tai tällaista ainetta ja alkoholia niin, että hänen kykynsä tehtävän vaatimiin suorituksiin on huonontunut,
ja olosuhteet ovat sellaiset, että teko on omiaan aiheuttamaan vaaraa toisen turvallisuudelle, on tuomittava VESILIIKENNEjuopumuksesta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.
- onpi että
Ainakin mopolla ajon voisi laittaa kieltoon kuukaudeksi, koska tosiaan lapsesi sillä ajeli humaltuneena.. Ja kyllähän kotiaresti päälle on ihan ok, ellei tilalle keksi jotain muuta, esim. jonkun miin oikeuden eväämistä hetkeksi?
- Mä vaan
Olin 14-vuotias, kun äitini sai minut kiinni alkoholista. Eli suoraan sanoen olin niin kännissä, että ystäväni soitti äidilleni, joka haki minut kotiin. En saanut arestia, enkä mitään muutakaan "näkyvää" rangaistusta. Äitini vain totesi, että tiesi sen päivän olevan tulossa ennemmin tai myöhemmin.
Seuraavana päivänä oli oloni mitä kamalin. Äiti kävi hakemassa maailman rasittavimman sukulaistädin kylään meille, lähti isän kanssa kaupungille ja jättivät minut pitämään seuraa sukulaistädille. Uskokaa pois: se krapulapäivän seuranpito sukulaistanttaran kanssa oli sellainen helvetti, että muistan sen vieläkin, yli 15 vuotta myöhemmin.
Ja alkoholista ei jäänyt kovinkaan ruusuista kuvaa... Juotavaa kokeillaan tuossa iässä, mutta mopolla ajelu ei sovi mihinkään kuvioon.
Kännisssä mopoillessa voi sattua mitä vaan, itselle ja myös muille.
Mopo hyllylle. Kotiaresti toimii ehkä heikosti 16 v mutta mopoilu on helppo torpata - jollei muuten niin kilvet taskuun.- mopoilu kieltoon!!!!
Itselläni 15 vuotias poika jäi ekaa kertaa kiinni alkoholin käytöstä, mutta oli todellakin jättänyt mopoilematta! On jo tuon ikäiseltä erittäin vastuuntunnotonta lähteä ajamaan juoneena!! Mopo parkkiin kesäksi vaan ja kortti pois!!
Tuon ikäiset kokeilevat alkoholia ja helpoin tapa on siitä keskustella asiallisesti ja kertoa ettei sitä hyväksy... Nuori joko tajuaa tai ei... - hölömöläänen
Ihan ok rangaistus. Sillä tuot kantasi selväksi, ettet hyväksy missään nimessä tuollaista ja niistä on seuraamus.
Tosiasiahan kuitenkin on se, että ei ne rangaistukset auta muuta kuin, että nuoret varovat paremmin kiinni jäämisen mahdollisuutta.- oikeinONopettaa
Onhan niistä se HYÖTY että nuoret saavat käsityksen, mikä on oikein ja mikä väärin. Vanhemmat ovat siitä kasvatuksesta vastuussa. Jokainen vanhempi ajattelee (toivottavasti) jälkikasvunsa parasta, että voisi onnistua elämässään ja saisi niin hyvät mahdollisuudet siihen, kun mahdollista.
On selvää, että alkoholia kokeillaan joskus, viimeistään aikuisena.
Silloin on jo vastuukin itsellä ja vastaa kokeiluistaan. Ymmärtää myös vastuunsa.
- ..
Liian kova rangaistus 16 vuotiaalle. Mopon voi kyllä ottaa pois, rattijuopumus on aina paha.
Mutta mitä enemmän esim. alkoholinkäyttöä&tupakointia nuorelta kielletään, sitä enemmän halutaan kapinoida ja tehdä ja kokeilla juuri sitä. Anna nuoresi elää nuoruttaan, äläkä pilaa häneltä mahdollisesti yhtä hänen parhaista kesistä. - .
itselleni riitti seuraavan aamun krapula rangaistukseksi, en ole sen jälkeen pahemmin juopotellut. (16v poika)
- kokemusta3
Jos vaikka puhuisitte lapsienne kanssa siitä humalassa ajon seurauksista? Mitä voi käydä ja niin edelleen... itse kun olin mopoiässä nii tulihan sitä alkoholia nautittua ja mopolla samalla ajettua mutta sitten jäin suoraan isälle kiinni siitä ja en saannut mitään vakituista "rangaistusta" siitä, vaan me keskusteltiin faijankanssa siitä että miteb hänen pikkuveli oli kuollut humalassa autoa ajatessa vuona kasikuus.. Ja se oli aika syvällistä jutella faijan kanssa siitä että miten sen veli kuoli alkoholin takia. Ja kysyi multa et haluunko ajaa enää kännissä mitää? Eipä tuu mieleekään lähteä ajaa kännissä. Älkää antako mitään mopolla ajokieltoja mitä se auttais? Jutelkaa seurauksista mitä voi käydä. Ja älkää olko niin ankaria alkoholin suhteen, se kuuluu teini ikään. Ootte kaikki itsekki ollu teinejä !
- kokemusta löytyy
Näin tällei 16-vuotiaan näkemyksestä, on todellakin tärkeämpää saada nuori itse tajuamaan että alkoholin käyttö on tyhmää. Jos nuori haluaa juoda niin kyllä hän keinot keksii, usko pois. Itsekin kokemusta tästä asiasta, kiinni olen jäänyt mutta silti jatkanut. Hyvin oli koulussa mennyt, jalkapalloa harrastin ja harrastan vieläkin. Olin isin ja äitin pikku enkeli, mutta sitten jäin kiinni. Kuukausi oli kotiarestia, kone/kännykkä kielto 2vko ja seuraava vappu, koulujen loppu, juhannus ja uusivuosi kotona. Se sai minut vaan raivostumaan vielä enemmän, jatkoin juomista ikään kuin kiusallani. Järkyttävä kauhukakara minusta tuli ja olen kyllä vieläkin :D Tämä tapahtui siis ollessani 14-vuotta eli todella nuorena ainaki vanhempien mittapuun mukaan.
- 15vvvvvbv
Itse ryypännyt monta kertaa ja todennut sen hauskaksi aina silloin tällöin. Olen siis 15v ekan kerran jäin kiinni ku tuli sossuilta ilmotus himaa kaverilta jonka faija oli tullut himaan aamulla paskaseen kämppään. Mutsihan siitä huus mulle ja itse itkukurkussa takas. Jos joku ala-ikäinen nyt lukee näitä ja aikoo vetävänsä niin siitä vaan mutta hyvä suunnitelma ja kaikki kuntoon ettei jää kiinni. Ainiin ja krapula on vitun perseestä.
- onkojärkeä
Alkoholi on todella haitallista kasvavalle ihmiselle. On ihme ettei vanhemmat ymmärrä asian vakavuutta. Minun mielestäni olisi aiheellista tuollaisissa tilanteissa istua alas uttelemaan lapsen kanssa. Alkoholin käyttäminen on todella iso päätös, jonka laajuutta ei noin nuori voi mitenkään vielä ymmärtää. Käyttöhän voi määrittää ihmisen koko loppuelämän! Aivojen kehityksen viivästyminen, FAS-lapsi, alkoholisoituminen, itsensä häpäisemnen ja masennus, lista on pitkä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491506Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761335Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊86993- 16972
- 86936
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187876Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20831- 82811
Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi87788Kaipaan seuraasi niin
monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.17740