Kroatia autolla

tomba

Moi..

Olen menossa Kroatiaan elokuun lopulla reiluksi viikoksi, joten koko kroatiaa en kerkeä näkemään. Nyt kaipaisin vinkkejä jotta saisin poimiittua ainakin osan Kroatian parhaista paloista. Tärkeintä lomassa on kauniit maisemat ja rauhalliset rannat. Tarkoitus olisi myös patikoida ym.. Ajan autolla itä-euroopan läpi ja ajattekin suunnata heti Plitvicen luonnonpuistoon. Mutta mihin siitä?

Olen etsinyt tietoa Kroatiasta ja minulle on tullut sellainen käsitys, että Etelä- Kroatiassa olisi kauniimpaa rantateitä ja luontoa kuin pohjoisessa. En mieleelllään lähtisi Plitvicestä etelään päin, (ainakaan paljoa) koska tarkoitus olisi palata Slovenian Bled järven kautta Suomeen ja aikaa on rajallisesti. Järkevintä olisikin siis lomailla Istrian niemimaalla, mutta jäänkö silloin paitsi jostain kauniimmasta. Turistirysät eivät minua kiinnosta vaikka en niitä kyllä pelkääkään. Minkäkänlaiset olisivat krk:n ja cressin saaret autolla. Olisikohan saarilla jotain tarjottavaa.

Olisi kiva nähdä pieniä rauhallisia kyliä ym. Istrialla esim. Porec vaikuttaa melko houkuttelevalta, vaikka taitaa olla aikamoinen turistirysä. Turistirysät eivät minua kiinnosta vaikka en niitä kyllä pelkääkään.

Mutta mistä siis löydän kauneimman Kroatian? Pitääkö suunnata etelään vai löydänkö saman Pohjois- Kroatiasta?
Aion yöpyä teltalla leirintä-alueilla ja myös yksityistä majoitusta käyttäen... Eli niistäkin kaikki tieto on tervetullutta! Kiitos jo etukäteen.

7

2328

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • RS

      Varaudu elokuussa tiet täyttäviin ruuhkiin ja pitkiin jonoihin Plitvicessä jne. Kehoittasin ajamaan hieman etelään Plitvicestä ja menemään käymään RAB:in saarella. Siellä on monia hienoja paikkoja ja laivayhteys KRK:lle.

      • tonba

        Suunnitelmat ovat hieman muutuneet eiliseltä. Ajanpuutteen vuoksi ajattelin hylätä KRK:n saaren, jossa on ilmeisesti myös melkoisesti turisteja ja käydä mainitsemallasi Rab saarella. Luin jostain että se on Kroatian saarista vehrein ym.. vaikuttaa hyvältä. Täyttyykö myös Rab turisteista elokuun loppupuolella? Entä Rab:n hintataso, löytyykö edullisia ravintoloita/majoitusta vai onko kaikessa reilu turistilisä. Mitä Rab:llä tulisi ainakin nähdä? Voiko muuten saarella liikkua rullaluistimilla? Joutuuko saarelle jonottamaan lauttaa autolla?

        Olen ymmärtänyt, että huippusesonki olisi vain elokuun kolme ensimmäistä viikkoa. Tiedossa on kuitenkin, että liikkeellä on muitakin turisteja. Onko Plitvice kuitenkin käymisen arvoinen.Onko sinulla muita suositeltavia kohteita tuolta suunnalta. Löytyisikö Istrian sisämaasta jokin käymisen arvoinen kylä matkalla Porecin suuntaan?


      • vrsarkin on jees
        tonba kirjoitti:

        Suunnitelmat ovat hieman muutuneet eiliseltä. Ajanpuutteen vuoksi ajattelin hylätä KRK:n saaren, jossa on ilmeisesti myös melkoisesti turisteja ja käydä mainitsemallasi Rab saarella. Luin jostain että se on Kroatian saarista vehrein ym.. vaikuttaa hyvältä. Täyttyykö myös Rab turisteista elokuun loppupuolella? Entä Rab:n hintataso, löytyykö edullisia ravintoloita/majoitusta vai onko kaikessa reilu turistilisä. Mitä Rab:llä tulisi ainakin nähdä? Voiko muuten saarella liikkua rullaluistimilla? Joutuuko saarelle jonottamaan lauttaa autolla?

        Olen ymmärtänyt, että huippusesonki olisi vain elokuun kolme ensimmäistä viikkoa. Tiedossa on kuitenkin, että liikkeellä on muitakin turisteja. Onko Plitvice kuitenkin käymisen arvoinen.Onko sinulla muita suositeltavia kohteita tuolta suunnalta. Löytyisikö Istrian sisämaasta jokin käymisen arvoinen kylä matkalla Porecin suuntaan?

        Piipahda Istriassa Porecissa ja Vrsarissa nauttimassa rantaelämästä, ja todella kauniin kaupungin löydät Rovinjista. Pulassa en ole käynyt, mutta kuulemma mahtava. Kannattaa ehkä keskittyä muutamaan kohteeseen, ettei koko loma mene autossa istuskellessa.


      • RS
        tonba kirjoitti:

        Suunnitelmat ovat hieman muutuneet eiliseltä. Ajanpuutteen vuoksi ajattelin hylätä KRK:n saaren, jossa on ilmeisesti myös melkoisesti turisteja ja käydä mainitsemallasi Rab saarella. Luin jostain että se on Kroatian saarista vehrein ym.. vaikuttaa hyvältä. Täyttyykö myös Rab turisteista elokuun loppupuolella? Entä Rab:n hintataso, löytyykö edullisia ravintoloita/majoitusta vai onko kaikessa reilu turistilisä. Mitä Rab:llä tulisi ainakin nähdä? Voiko muuten saarella liikkua rullaluistimilla? Joutuuko saarelle jonottamaan lauttaa autolla?

        Olen ymmärtänyt, että huippusesonki olisi vain elokuun kolme ensimmäistä viikkoa. Tiedossa on kuitenkin, että liikkeellä on muitakin turisteja. Onko Plitvice kuitenkin käymisen arvoinen.Onko sinulla muita suositeltavia kohteita tuolta suunnalta. Löytyisikö Istrian sisämaasta jokin käymisen arvoinen kylä matkalla Porecin suuntaan?

        Ruuhkat alkaa heinäkuun puolestavälistä (ilmestyy nopeasti tosi paljon lisää väkeä). En tiedä niin tarkkaa milloin ruuhkat loppuu). Kun tulet RAB:lta pois ei tarvi ajaa samaa reittiä jos ajat toiseen suuntaan KRK:n läpi (yksi lauttamatka kumpaakin kautta). RAB:lla on mm:

        -kiva kaupunki RAB
        -kannatta nousta (autolla) vuorelle/kukkulalle kaupungin takana. Todelle hienot näkymät länteen saarille ja kaupunkiin.
        -Hiekkarannat pohjoisosassa lähellä KRK lautan lähtöpaikkaa
        -hieno (kivinen) uimaranta ja kävelytie RAB:in kaupungin niemenkärjestä rantaa pitkin pohjoiseen.

        Hintatasot taitaa hieman liukua sesongin mukaan. Lauttajonotkin riippuu varmaan siitä onko elokuun lopussa vielä ruuhkaa. Heinäkuun alussa pääsee aina seuraavana lähtevään lauttaan. Ei RAB ole mitenkään kallis.
        Turistitoimisto heti kun saavut satamarantaa, sieltä osataan neuvoa majoituspaikkoja yms. Yleensä päällysteyt tiet on kapeita ja aika mäkisiä rullaluisteluun, mutta esim. rantatie satamasta etelään on tasainen ja hiljainen (sopinnee rullaluisteluun).
        Plitvicessä kannattaa käydä. Minä pidin Opatijan kaupungista/kylästä (makuasia). Se on vähän kuin Monaco tms. välimeren lomakaupunki. Istrian sisämaan kaupungit on ainakin edullisia (siellä on viinitiloja ja rauhallsiia pikkukyliä). Mm. Motown (voi olla, että kirjoitin nimen väärin).


      • Juuri matkalta palannut
        tonba kirjoitti:

        Suunnitelmat ovat hieman muutuneet eiliseltä. Ajanpuutteen vuoksi ajattelin hylätä KRK:n saaren, jossa on ilmeisesti myös melkoisesti turisteja ja käydä mainitsemallasi Rab saarella. Luin jostain että se on Kroatian saarista vehrein ym.. vaikuttaa hyvältä. Täyttyykö myös Rab turisteista elokuun loppupuolella? Entä Rab:n hintataso, löytyykö edullisia ravintoloita/majoitusta vai onko kaikessa reilu turistilisä. Mitä Rab:llä tulisi ainakin nähdä? Voiko muuten saarella liikkua rullaluistimilla? Joutuuko saarelle jonottamaan lauttaa autolla?

        Olen ymmärtänyt, että huippusesonki olisi vain elokuun kolme ensimmäistä viikkoa. Tiedossa on kuitenkin, että liikkeellä on muitakin turisteja. Onko Plitvice kuitenkin käymisen arvoinen.Onko sinulla muita suositeltavia kohteita tuolta suunnalta. Löytyisikö Istrian sisämaasta jokin käymisen arvoinen kylä matkalla Porecin suuntaan?

        Plitvice on ehdottomasti näkemisen arvoinen. Minun mielestäni jopa kauniimpi kuin rannikkoseutu. Ilma on raikkaiden vesiputousten vuoksi hieman viileämpää, joten läkähtymättä jaksaa kuusikin tuntia puistossa vaeltaa.
        Meillä oli 10 päivän reissu, auto vuokrattiin Hertziltä, majapaikka Sukosanissa. Siitä sitten teimme päivän reissuja joka suuntaan. Kuvattua tuli niin rannikkoseutua, sisämaata ammuttuine taloineen ja miinavaarakyltteineen kuin useampia kansallistuistoja (Krka, Plitvice, Paclenica). Ovat kaikki hiukan pohjoisemmassa. Eteläisin kohde meillä oli Split. Toinen reissu on siis joskus tehtävä jotta maan eteläosakin tulisi nähtyä. Nyt se jäi näkemättä kun pohjoisemmassakin oli niin paljon nähtävää. Ei meinannut suomalaisen silmä uskoa sitä värimaailmaa ja veden kirkkautta!


    • kaiken nähnyt

      tässä lyhyeesti Kroatian nähtävyydet, halvat yöpymispaikat ja muut käytännön neuvot: www.adrian.fi

      • pysähtyä

        Zagrebissa! Todella hieno kaupunki. Rannikon maisematie on hieno, mutta tuolla aikataululla tehnee tiukkaa. Istriastakin löytyy hieno pätkä rantaa ja esim Pulaa suosittelen. Noita viinitarhamaisemia löytyy myös pohjoisesta, Zagrebin yläpuolelta ja siellä et juuri turisteihin törmää. (Mekin kun olemme jo lomamme pitäneet...)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2833
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2400
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2170
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      1982
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1826
    6. 166
      1820
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1777
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1726
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      132
      1513
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe