mikä olisi parempi nimi Varkaudelle

Say No to Varkaus

Tästä asiasta on kirjoitettu joissakin muissa viesteissä,
mutta aioin kuitenkin alkaa tälle ihan oman ketjun.

Onko kukaa ajatellut että miltä kuullostaa

VARKAUS - varkautelainen muiden korvissa ?

Olisiko kellää parempaa nimeä Varkaudelle ja sitten

vain nimiä keräämään ja edustajaan yhteys.

40

819

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja tottakai

      ja se nimihän pitää aivan ehdottomasti olla jokin käsittämätön ulkomaan kielestä väännetty mysteerio, se on nykyajan trendi. Ihan kuten Postikin on nyt Itella.

    • Aina se voittaa

      sellaiset nimet kuin Pöljä, Lemu, Kusiaismäki tai Hevonperse.

    • =)))))))))

      En tiedä liekö tää ehdotukseni olisi parempi, mutta enempi ainakin kuvaisi kaupunkimme tilaa paremmin.

    • todellakin

      puitu jo useammankin kerran ihan omana viestiketjunakin, joten nyt ei innosta enää keksimään. Paitsi että Vekara voisi olla ihan hyvä (vrt. Vekara-Varkaus), kun kaikki alkaa olla täällä lapsenkengissä jälleen. Luvattiin mm. että opettajia ei enää lomauteta, mutta kuinka ollakaan! Kerrannaisvaikutukset ovat valtavat ja aloitetaan taas "lapsenkengistä". Iloista kesää Vekarassa!

    • Varkaudelle

      ALAMÄMÄKI (kuvastaa suuntaamme tässä kaupungissa)
      Kaupunginosat esm. : Kurja-aho, Köyhänpelto, Kaameekangas, Pummila, Toivotonmäki jne.

      "Ei nimi miestä tee, vaan mies nimen.." oikeastaan on aivan sama mikä nimi on, jos asioita ei saada kuntoon ja imagoa parannettua. Nyt yritettiin uudistaa mainetta uudella logolla...mikä on niin kamala ja vanhanaikainen. Ollaan taas siinäkin täysin ideattomia oltu...pitäisi laittaa edes taiteellista silmää omaavat asiantuntijat valitsemaan logoa, eikä vaan ne, jotka sattumalta ovat siellä "oikealla" paikalla päättämässä.
      Kaipaisin nuoruutta ja idearikkautta ja siihen meidän Varkaus logon valitsijat eivät todellakaan ole olleet sopivia.

      • morottia

        Hyvin sanottu nuo uudet paikannimet


      • teettäjä

        oli ainoastaan rahan haaskausta. Katsokaapa mikä yritys silläkin rahasti taas kerran kaupunkia. Mitä kytköksiä tällä yrityksellä on kaupunkiin, kun työt tuntuvat menevän suuremmalta osin sinne.


      • työllistettiin
        teettäjä kirjoitti:

        oli ainoastaan rahan haaskausta. Katsokaapa mikä yritys silläkin rahasti taas kerran kaupunkia. Mitä kytköksiä tällä yrityksellä on kaupunkiin, kun työt tuntuvat menevän suuremmalta osin sinne.

        ..valitsijat ja tekijät. No, edes joku hyötyi siitä, samoin kuin yksi näistä tekijöistä näyttää Varkautta kävellen. Kyllä sitä joutavaa tekemistä keksii, kun joku maksaa..siis me kaikki.


      • jotain tietävä?
        teettäjä kirjoitti:

        oli ainoastaan rahan haaskausta. Katsokaapa mikä yritys silläkin rahasti taas kerran kaupunkia. Mitä kytköksiä tällä yrityksellä on kaupunkiin, kun työt tuntuvat menevän suuremmalta osin sinne.

        On kyllä mahtavia juttuja, ei tiedä itkeäkö vaiko nauraa.
        Mutta siis jotain asiasta tietävänä tekee mieli oikaista sen verran, että kyseisellä firmalla ei ole kyllä mitään kummempia kytköksiä kaupunkiin vaan tarjoaa siinä missä muutkin. Toisinaan voittaa tarjoukset, toisinaan häviää. Ehkä näitä "oikeita mainostoimistoja" ei tällä pitäjällä kuitenkaan niin kauheasti ole, varsinkaan sellaisia jotka täyttää kaikenmaailman vaatimukset tuollaisiin julkisen sektorin hommiin... Ja onhan se tietysti Varkaudelle poikkeuksellista teettää töitä Varkaudessa, eikä jossain kauempana :)
        Eikös nämä tarjousjutut ja viranhaltijapäätökset ole jossain myös julkisestikin nähtävillä?

        Samainen taho muuten suunnitteli nyt myös Heinäveden uuden ilmeen.

        Harmi vain, että Varkauden (logon) kohdalla suunnittelijaa ei ilmeisesti paljon kuunneltu ja kunnioitettu, vaan haluttiin väen väkisin jonkun omat ideat läpi. Lopputulos tuntuu jakavan mielipiteitä, mutta yleensähän tärkeintä kai on, että asiakas on tyytyväinen?


    • vaihda !

      Olen syntyperäisenä hesalaisena vai loma-aika suhteessa Varkauteen.Kuitenkin muistutan mitä Aake Kalliala sanoi savolaisuudesta:Aina pitää joku koukku olla!Koukku on tietenkin tajuttoman hyvä nimi :Varkaus!Maailmalla on muitakin onnistuneita kaupungin nimiä.Esim.Englannissa Liverpool ja Nottingham eli Maksa-allas ja Ei-Mikään-Kinkku.

    • Jorkaus

      Miten olisi KUORAUS taikka HEINÄVARKAUS ?

      VESIVARKAUS ?

      Olisi samalla jo mietittynä jos tarvitaan

      lisää asukkaita ?

      • se

        Varkaus nimi on liian vahva ilmaisu niin miten olisi:Luvatonhaltuunotto.Kangaslampi vaikkapa Itä-Näpistys.


    • MustaRudolf

      Miltä kuullostaisi Jaakko Salon aikanaan ehdottama nimi Anastation?

    • Varkkila

      Varkkila on hyvä nimi tälle kaupungille, jos se kerran pitää vaihtaa. Lisäselvityksiä ei kaivata:)
      Samalla vaihtuu joukko teiden, vesistöjen ja paikkojen nimistöä.
      Varkinniemi, Varkkilanlahti, Varkkilanjoki, Varkkilanjoentie ja Varkinaho muutamia mainitakseni. :)

      • mnmn5555

        kerroppa missä sisaitsee semmonen joki varkaudessa mistä voisi moisen nimen vääntää eihän täällä ole kun 1 joki ja nimi kuvannsinjoki tosin suurin osa joroisten puolella.


      • löytyy
        mnmn5555 kirjoitti:

        kerroppa missä sisaitsee semmonen joki varkaudessa mistä voisi moisen nimen vääntää eihän täällä ole kun 1 joki ja nimi kuvannsinjoki tosin suurin osa joroisten puolella.

        No jos vaikka koittas Pussilanjokea ja Osmajoentietä nyt alkuun. Eihän ne ehkä ihan Tornionjoen kokosia puroja ole :)
        Mutta jos ne paikat pitää niin kirjaimellisesti tietyt kriteerit täyttää, niin koitappa etsiä Vattuvuori?!? :D


    • jama,

      Varkaus on entistä Joroista suurelta osin,niin liitettäköön joroisiin,,,,,,, ja nimiongelmakin postuu!! Kun kerran joillain tuntuu olevan identiteettikriisi Varkauden suhteen.

      • Kuumalaine

        Voisitko hieman valoittaa taustoja - Kiitos

        Väitätkö että Varkaus on alueena ollut ennen osa Joroista ?

        Mitähän joroislaiset sanoisivat jos varkautelaiset alkaisivat

        kutsua itseään joroislaisina ?

        Olisi hyvä saada joku neutraali nimi - jotta se ei pahimmillaan " solvaisi " ketään.

        Esim eikö Varkauden lentokenttä ole juuri Joroisissa ja sitä kuitenkin kutsutaan

        Varkauden lentokentäksi.


      • Varkkila
        Kuumalaine kirjoitti:

        Voisitko hieman valoittaa taustoja - Kiitos

        Väitätkö että Varkaus on alueena ollut ennen osa Joroista ?

        Mitähän joroislaiset sanoisivat jos varkautelaiset alkaisivat

        kutsua itseään joroislaisina ?

        Olisi hyvä saada joku neutraali nimi - jotta se ei pahimmillaan " solvaisi " ketään.

        Esim eikö Varkauden lentokenttä ole juuri Joroisissa ja sitä kuitenkin kutsutaan

        Varkauden lentokentäksi.

        Jos ei Varkkila kelpaa, niin laitetaan Joroisten ja Varkauden yhteenliittymälle nimeksi VARJO...bubububuahahahahaaaaaa


      • suakrav
        Kuumalaine kirjoitti:

        Voisitko hieman valoittaa taustoja - Kiitos

        Väitätkö että Varkaus on alueena ollut ennen osa Joroista ?

        Mitähän joroislaiset sanoisivat jos varkautelaiset alkaisivat

        kutsua itseään joroislaisina ?

        Olisi hyvä saada joku neutraali nimi - jotta se ei pahimmillaan " solvaisi " ketään.

        Esim eikö Varkauden lentokenttä ole juuri Joroisissa ja sitä kuitenkin kutsutaan

        Varkauden lentokentäksi.

        Jos historiaa kaivellaan pidemmälle huomataan, että niin Varkaus, Joroinen kuin Pieksämäkikin ovat olleet Juvan suurpitäjää. Vielä aiemmin alueet on kuuluneet Savilahden kirkkopitäjään.


      • Sic!
        suakrav kirjoitti:

        Jos historiaa kaivellaan pidemmälle huomataan, että niin Varkaus, Joroinen kuin Pieksämäkikin ovat olleet Juvan suurpitäjää. Vielä aiemmin alueet on kuuluneet Savilahden kirkkopitäjään.

        Varkaudesta oli osa ennen Leppävirran pitäjää, raja kulki Joutenlahdesta Huruslahdelle - tästä on vielä muistona Rajakatu.


      • Kuvansinen
        Kuumalaine kirjoitti:

        Voisitko hieman valoittaa taustoja - Kiitos

        Väitätkö että Varkaus on alueena ollut ennen osa Joroista ?

        Mitähän joroislaiset sanoisivat jos varkautelaiset alkaisivat

        kutsua itseään joroislaisina ?

        Olisi hyvä saada joku neutraali nimi - jotta se ei pahimmillaan " solvaisi " ketään.

        Esim eikö Varkauden lentokenttä ole juuri Joroisissa ja sitä kuitenkin kutsutaan

        Varkauden lentokentäksi.

        Uskon että ei joslaiset panisi yhtään vastaa jos Varkaus liitettäisiin

        ja asukkaita alettaisiin kutsua uus joroislaisiksi !


      • suakrav
        Sic! kirjoitti:

        Varkaudesta oli osa ennen Leppävirran pitäjää, raja kulki Joutenlahdesta Huruslahdelle - tästä on vielä muistona Rajakatu.

        oli samaa Juvan suurpitäjää, Kuopiokin oli. Jossain vaiheessa oli raja sanomassasi paikassa Lepiksen ja "mikä tämän uudeksi nimeksi tuleekaan" välissä.


    • Nimeä

      Vararikko tai Katastrofila

      • Kasipasi

        Puniikkila


      • Mr Uppotukki

        Nämä olisivat hyviä kaupunginosan nimiä !


      • uuden alku

        ... tyhjät tehtaat olisivat hieno kulissi taiteiljoille, taidekouluille, asunnoiksi jne. "Muualla mualimassa" ja myös Suomessa on jo joissakin kaupungeissa näin tehty.

        Ehkä sitten Varkauden imago olisi toinen ja saisimme tänne luovia ihmisiä asumaan. Jos tehdas loppuu kuten epäilit 5 vuoden sisällä, niin uskon vahvasti sen loppu on uuden kauniimman ajan alku Varkauden seudulle.

        Varkauden keskusta voisi olla kaunis, jos ei tehdas haisisi, jos upeaa järvimaisemaa hyödynnettäisiin, jos venesatama olisi keskustassa, jos talot eivät olisi niin karmeita, jos tuotaisiin vaikka jostain vanhoja puutaloja Kauppakadulle, vaikkapa Rovaniemeltä. Hakisivat sieltä Harjurannan hirsirakenteisen koulun takaisin. Tai rakentaisivat uusia söpöjä, tunnelmallisia puutaloja, eikä vaan näitä kantti kertaa kantti itäblokin rakennuksia. Värikin on niissä kamala. Punainenkin olisi parempi väri ja sopisi (ainakin ennen olisi) Varkauden poliittiseen väriin hyvin.

        Nyt Kauppakadulta käsin ei näe järveä kuin vilaukselta sivukatujen kohdalta. Rannoilla ei tapahdu mitään. Olisipa vaikka kirppareita kesäisin, mutta sitten tietenkin asukkaat motkottavat. Järvi olisi Varkauden vahvuus.

        Silloin kaupungin nimi voisi olla: VARKAUS (koska kukaan ei pitäisi sitä enää rumana kaupunkina)


    • Juhannus City

      Miten olisi ENSO ?

      Onhan STORA ENSO jo kaupungissa ja siten

      pieni ENSO on vielä - taikka UUSI ENSO ?

      • nimeksi

        sopisi Karvaus.


      • että vaikka
        nimeksi kirjoitti:

        sopisi Karvaus.

        länsipuoli Myötäkarvaus ja itäinen Vastakarvaus. Pohjoinen Yläkarvaus ja eteläinen Alakarvaus.


      • Sateenpitelijä

        Liitetään Leppävirta ja Varkaus yhteen ja käännetään ensimmäisen nimi suunnilleen ruotsiksi: Ahlström ! ;-)


    • Cafe Manhattan

      Miten olisi Manhattan ?

      Ei tarvi mennä kuin vesitornin katolle, niin näkee Kuopioon ja

      Mikkeliin !

      • Pereskoi

        Ei taida näkyä edes leppävirralle ?


      • Ana Heimo

        Miten olisi World Trade Center ?


    • Tulee sanasta tinayhdisteillä tylsistettyjen asukkaiden ideaköyhien city. Yksi hyvä olisi Jättömaa onhan tämä vanhaa saimaan pohjaa. Koska täällä on paljon kiviä akselilla Pieksämäki-Varkaus niin Stolwalley. Niin hieno kuin Nokia on vaikea vääntää mutta jotta sen pystyy Kiinalaisetkin lausumaan niin ilman D:tä ja R:ää niin oikea nimi nykytilanteeseen sopisi Wakaus. Tupla veellä. Ja kun liitos Pieksämäen kanssa on totta niin silloin nimi on WakaamPi.

    • ...............

      sonnanhönkäys tai desert city

    • Anonyymi

      kusi on kuumaa nestettä

    • Anonyymi

      suolikaasun purkaus varkaus

    • Anonyymi

      jauhelihakeitto

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      150
      1479
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      911
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      733
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      573
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      504
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      157
      476
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      44
      462
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe