Traktorin tuontitullaus ?

tulli.fi

Jos hakis Puolasta Ursusta tai Eestistä ? Tullin sivut on melkosta kapulakieltä, mitä mahdollisia maksuja, veroja menee?.Aikoisin tuoda ihan ajamalla Suomeen.

7

3815

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei sitten

mitään. Mutta ota huomioon rekisteröintiasiat. Esim jos kone on ensirekisteröity eu:ssa ennen vuotta 94 tai ensirekisteröity eu:n ulkopuolella, eikä sitä ole rekisteröity uudestaan Eu:ssa et saakaan sitä helposti tieliikennekelpoiseksi suomessa. Tulee ainakin maksamaan enemmän mitä käytetty urkki maksaa....

• Haparanda

Eli ostan Volvo BM ruotsista ja ajan sen Haaparannan tullin vihreen linjan läpi.
        Vaiko pitää käydä siellä tullin kopissa?

• Mutta ilmoitus tuonnista
        Haparanda kirjoitti:

Eli ostan Volvo BM ruotsista ja ajan sen Haaparannan tullin vihreen linjan läpi.
        Vaiko pitää käydä siellä tullin kopissa?

oitää tehdä myöhemmin lomakkeella tulliin. Jos sen voi tehdä siellä kopissa, kannattaa poiketa siinä ohimennen. En ole varma kyllä onnistuuko siinä kopissa ilmoituksen tekeminen. Jos kone tulee omaan yksityiskäyttöön, ei koko ilmoitusta välttämättä tarvitse käsittääkseni tehdä, mutta itse tekisin, se saattaa helpottaa myöhempiä kauppatilanteita ja rekisteröintiä suomessa (sinulla on silloin paperi jossa on virallinen koneen maahantuontipäivä). Mitään tullejahan noista ei kuitenkaan peritä, autoista menee kylläkin veroja ja siksi prosessi niiden kanssa on monimutkaisempi kuin esim aseiden!

• 1994 ennen tehdyt
        Mutta ilmoitus tuonnista kirjoitti:

oitää tehdä myöhemmin lomakkeella tulliin. Jos sen voi tehdä siellä kopissa, kannattaa poiketa siinä ohimennen. En ole varma kyllä onnistuuko siinä kopissa ilmoituksen tekeminen. Jos kone tulee omaan yksityiskäyttöön, ei koko ilmoitusta välttämättä tarvitse käsittääkseni tehdä, mutta itse tekisin, se saattaa helpottaa myöhempiä kauppatilanteita ja rekisteröintiä suomessa (sinulla on silloin paperi jossa on virallinen koneen maahantuontipäivä). Mitään tullejahan noista ei kuitenkaan peritä, autoista menee kylläkin veroja ja siksi prosessi niiden kanssa on monimutkaisempi kuin esim aseiden!

Kuulin että jos traktori vanhempi kuin 1994 niin olisi vaikeampi saada rekisteriin.
        Mahtaako pitää paikkansa ? Tietty jos traktori tulee vaan pellolle niin ei kai sitä pakko ole rekisteröidäkään, on kuitenkin helpompi sitten joskus myydä kun
        uusi omistaja voi silla halutessaan ajella yleisillä teilläkin.

• niin että
        1994 ennen tehdyt kirjoitti:

Kuulin että jos traktori vanhempi kuin 1994 niin olisi vaikeampi saada rekisteriin.
        Mahtaako pitää paikkansa ? Tietty jos traktori tulee vaan pellolle niin ei kai sitä pakko ole rekisteröidäkään, on kuitenkin helpompi sitten joskus myydä kun
        uusi omistaja voi silla halutessaan ajella yleisillä teilläkin.

(en ole 100% varma) mutta jos kone on valmistettu eu:n alueella niin silloin valmistusvuosi 1994--> ratkaisee, mutta jos se on valmistettu eu:n ulkopuolella niin silloin taas ensirekisteröitipäivä (eu:n alueella) ratkaisee. Eli kone voi olla tehty kiinassa 1993 jos se on rekisteröity jossain eu:n jäsenmaassa vaikka 02.01.1994...

Mutta kuten sanoin, tuo kannattaa jostain varmistaa ettei tule yllätyksiä.

"Kuulin että jos traktori vanhempi kuin 1994 niin olisi vaikeampi saada rekisteriin"

Joo vaikeampi, mutta erityisesti KALLIIMPI. Riippuu siitä jos koneella on ollut maahantuoja suomessa joka on sen hyväksyttänyt ja se antaa sulle hyväksymistodistuksensa. Yleensä ne maksaa, ja jotkut eivät niitä anna edes rahasta. Halusin tuoda aikoinani yhden koneen keski-euroopasta, mutta sen koneen kohtalo tyssäsi siihen etten saanut papereita. Kaikkinensa koneesta olisi tullut minulle noin 20 000 euron ylimääräiset kustannukset jos olisi tehty uudet tyyppihyväksynnät 40km/h kulkevalle koneelle. Koomista on, että ainuttakaan muutosta itse traktoriin ei olisi tarvinnut tehdä!!!!!

• rs
        niin että kirjoitti:

(en ole 100% varma) mutta jos kone on valmistettu eu:n alueella niin silloin valmistusvuosi 1994--> ratkaisee, mutta jos se on valmistettu eu:n ulkopuolella niin silloin taas ensirekisteröitipäivä (eu:n alueella) ratkaisee. Eli kone voi olla tehty kiinassa 1993 jos se on rekisteröity jossain eu:n jäsenmaassa vaikka 02.01.1994...

Mutta kuten sanoin, tuo kannattaa jostain varmistaa ettei tule yllätyksiä.

"Kuulin että jos traktori vanhempi kuin 1994 niin olisi vaikeampi saada rekisteriin"

Joo vaikeampi, mutta erityisesti KALLIIMPI. Riippuu siitä jos koneella on ollut maahantuoja suomessa joka on sen hyväksyttänyt ja se antaa sulle hyväksymistodistuksensa. Yleensä ne maksaa, ja jotkut eivät niitä anna edes rahasta. Halusin tuoda aikoinani yhden koneen keski-euroopasta, mutta sen koneen kohtalo tyssäsi siihen etten saanut papereita. Kaikkinensa koneesta olisi tullut minulle noin 20 000 euron ylimääräiset kustannukset jos olisi tehty uudet tyyppihyväksynnät 40km/h kulkevalle koneelle. Koomista on, että ainuttakaan muutosta itse traktoriin ei olisi tarvinnut tehdä!!!!!

??? Mä toin talvella vanhan (vm -83)John Deeren Ruotsista eikä ollut minkäänlaisia ongelmia saada rekisteriin täällä.
        Katsastusasemalla sanoivat että pitää olla mukana rekisteriotteen molemmat osat ja että koneessa on runkonumero ja tyyppimerkintäkilpi sekä hyttissä kilpi että se on eussa tai pohjoismaissa hyväksytty malli. Sitten valot, vilkut, jarruvalot ja toimivat jarrut ja tietysti hitaan ajoneuvon kolmio.
        Kun traktori tuli kotiin oli pieniä ongelmia jarruvalojen kanssa ja laitoin ne kuntoon mutta katsastusaemalla ne ei edes tarkistanut niitä.
        Oisko yhteensä ollut kustannuksia noin 300 euroa...
        Ruotsalaiset myyjät taisi vielä elää ennen eu-aikaa kun he kyllä puhuivat jotain tullitodistuksista mutta selitin että Eussa on tavaroiden vapaa liikuuvuus Eu-maiden välillä ja ettei Suomen tullista sellaisia papereita saa.
        AKE sitten ilmoittaa ruotsin vägverketille että traktori on nyt suomen rekisterissä.
        Voi olla että olen tässä unohtanut jotain mut kysy ihmeessä katsastusasemalta! Mä ainakin sain sieltä hyvän palvelun.

• mutta noi
        rs kirjoitti:

??? Mä toin talvella vanhan (vm -83)John Deeren Ruotsista eikä ollut minkäänlaisia ongelmia saada rekisteriin täällä.
        Katsastusasemalla sanoivat että pitää olla mukana rekisteriotteen molemmat osat ja että koneessa on runkonumero ja tyyppimerkintäkilpi sekä hyttissä kilpi että se on eussa tai pohjoismaissa hyväksytty malli. Sitten valot, vilkut, jarruvalot ja toimivat jarrut ja tietysti hitaan ajoneuvon kolmio.
        Kun traktori tuli kotiin oli pieniä ongelmia jarruvalojen kanssa ja laitoin ne kuntoon mutta katsastusaemalla ne ei edes tarkistanut niitä.
        Oisko yhteensä ollut kustannuksia noin 300 euroa...
        Ruotsalaiset myyjät taisi vielä elää ennen eu-aikaa kun he kyllä puhuivat jotain tullitodistuksista mutta selitin että Eussa on tavaroiden vapaa liikuuvuus Eu-maiden välillä ja ettei Suomen tullista sellaisia papereita saa.
        AKE sitten ilmoittaa ruotsin vägverketille että traktori on nyt suomen rekisterissä.
        Voi olla että olen tässä unohtanut jotain mut kysy ihmeessä katsastusasemalta! Mä ainakin sain sieltä hyvän palvelun.

hyväksyntämerkinnät siis koneestasi löytyivät. Se ei ole itsestäänselvyys ennen 94 vuotta tuoduissa koneissa. Ne on voitu rekisteröidä kansallisten määräysten mukaisesti, jotka eivät täytä eu:n määräyksiä. Toinen huomioitava seikka on, että traktorillasi ei ehkä saakaan ajaa kuin kolmeakymppiä. Suomessa ennen vuotta 94 rekisteröidyn traktorin huippunopeus on 30 ellei sille ole tehty huurteenpoistokoetta, jolloin sen nopeus on 40.

Sitten tulee vielä CE merkintä jutskat.... Kukaan ei estä tuomasta maahan ce merkitöntä konetta, mutta sen käyttäminen muuten kuin itse omalla pellolla onkin sitten toinen juttu. Enpä uskaltaisi tuoda maahan uudempaa traktoria jonka mukana ei seuraa valmistajan tai ensimmäisen eu maahan tuoneen maahantuontiyrityksen vakuutusta että kone täyttää euroopan koneturvallisuusdirektiivin vaatimukset. Kyseinen JD:si on niin vanha että sen kohdalla asiaa ei onneksi tarvitse murehtia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      153
      2984
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      370
      2069
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      41
      1825
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      39
      1796
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1421
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1221
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1173
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      328
      975
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      112
      956
    10. Annan meille mahdollisuuden

Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      792
    Aihe