Muutto suomeen.

Ruosu ruotsissa

Olemme perheeni kanssa suunnittelu vaiheessa suomeen muuttoon. Asumme ruotsissa. Olisi kiva saada kuulla kokemuksistanne varsinkin ruotsista muuttaneilta. Olemme olleet täällä 30 vuotta.

Miten sujui muutto?

Onko töitä? Tuntuu että on vaikee hakea töitä täältä, että onko joku lähtenyt suomeen työttömänä ja miten siellä järjestynyt asiat?

Miten toimi kaikki paperiasiat?

Halvin tapa muuttaa? Muutto firmoja Västkusteniltä, tai muita tapoja.

Meillä on sukua ja ystäviä suomen puolella ettei ihan tuntemattomaan lähde. Ja ymmärretty on ettei ihan samaa ole elämä sielä kun täällä. Mutta kaikki on itsestä kiinni miten asiat ottaa. Mutta päätös ollaan tehty, kotiin on lähdettävä.

Jos on muuta kerrottavaa nii kertokaa, olemma kiitollisia kaikeista vinkeistä!

13

1744

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuleva ruosu

    • tileva ruosu

      Katos, viestini meni pilalle, teen uudestaan.

    • tuleva ruosu

      ""Ja ymmärretty on ettei ihan samaa ole elämä sielä kun täällä.""

      Onko kenties ihmisissäkin eroa, olen haistellut teksteistä, että Suomalaiset ovat hitaita, jäykkiä, toisiaan kyräileviä, epäluuloisia ja kateellisia.
      (tietysti jos ystäväksi asti saa, ovat mukaviakin)

      Haluaisin tietää olenko oikeilla jäljillä ja ovatko Ruotsalaiset erilaisempia.
      Eivät kuulemma esim. niin paljoa TöksÄytä vastausta jos kadulla tai asioilla kysyy neuvoa. parempi peruskäytös, olenkohan oikein ymmärtänyt...

      Onnea Sinulle, mene sinä Suomeen, minä Ruotsiin.

      • Ruosu Ruotsista

        Tolla "Ja ymmärretty on ettei ihan samaa ole elämä sielä kun täällä." meinasin pikemminkin itse arkielämää, työt, oleminen, byrokratia yms. Ehkä en kirjottanu tarpeeksi selvästi. Sellainen joka on paluumuuton tehny tietää varmasti justiinsa mitä minä meinaan.

        Sinun kysymyyksesi en osaa vastata koska en ole kokenut koskaan tota ns "jäykkyyttä" suomalaisista enkä ruotsalaisista. Kaikki on itsestä kiinni luulen, miten asiat ottaa. Ja jos joku hapankaali vastaan tulee ei sitä tarvitse tuomitsea koko kansaa.

        Mut kiitos kuitenkin vastauksestasi!


      • ulkomailla

        minä joudun valitsemaan mielenterveyden menetyksen ja Ero ja paluu,Suomeen.
        Tai mielenterveyteni vievä (suomalainen)aviomieheni ulkomaankodissamme
        Kiitos neuvoista, ei taida mikään nyt autaa,


    • paluumuuttaja555

      Itse muutin n vuosi sitten asuttuani Ruotsissa yli 30 v.
      Kyllä täytyy myöntää että rankkaa on ollut.Suomi on muuttunut ja suomalaisetkaan eivät ole enää samanlaisia.Kova yhteiskunta on tehnyt katkeria ja kateellisia kansalaisia.
      Kaikkein vaikeinta tässä muutossa onkin ollut tämä suomalaisen luonne, mutta tietenkin löytyy silloin tällöin mukaviakin ihmisiä.
      Työttömänä en tänne lähtisi, itse tein sen virheen ja kaikki säästöt on mennyt itsensä elättämiseen.
      Vasta muutama kuukausi sitten sain töitä ja nekin pätkätöitä, joten tulot ovat epäsäännöllisiä.
      Asunnot ihan sairaan hintaisia, kaikki on kalliimpaan kuin Ruotsissa, varsinkin ruoka.

      No, jos sanontaan ettei se raha kaikkea ratkaise, mutta kyllä se on ollut kamalaa, kun nyt vertaan entiseen elämääni Ruotsissa, niin minusta on tullut köyhä.
      Ulkomaanmatkat saa unohtaa ja kalliimpien vaatteiden ostot jne.

      Mutta mutta, tämä on vain minun mielipiteeni.

      • ei muuto..juu

        olen miettinyt suomeen muutoa ,mutta ajattelin just näitä työasioita ja kielen
        osaamista.olen muutanut suomesta n 30 vuotta sitte enkä ole oikein koskaan viihtynyt täällä ruotsissa.lapset on jo aikuisia ja on tullut niinkun koti ikävä
        mutta mihin suomeen .onko sitä suomea enää ..josta muutin pois
        olen käynyt lomalla suomessa joskus ,ja vanha koti talo on jäljellä mutta kun ei oo työtå sielläkään ja ihmiset vaikutta "vähän" katkerilta kun tulee työasiosta kyse
        ja nämä pienet kylät on ..tyhjenneet..ei oo töitä eika bussit kulje
        täytyy sanoa kun jossain laulussa että" minulla on ikävä niin mahdoton ikävä
        mutta minne...moi


      • paluumuuttaja555
        ei muuto..juu kirjoitti:

        olen miettinyt suomeen muutoa ,mutta ajattelin just näitä työasioita ja kielen
        osaamista.olen muutanut suomesta n 30 vuotta sitte enkä ole oikein koskaan viihtynyt täällä ruotsissa.lapset on jo aikuisia ja on tullut niinkun koti ikävä
        mutta mihin suomeen .onko sitä suomea enää ..josta muutin pois
        olen käynyt lomalla suomessa joskus ,ja vanha koti talo on jäljellä mutta kun ei oo työtå sielläkään ja ihmiset vaikutta "vähän" katkerilta kun tulee työasiosta kyse
        ja nämä pienet kylät on ..tyhjenneet..ei oo töitä eika bussit kulje
        täytyy sanoa kun jossain laulussa että" minulla on ikävä niin mahdoton ikävä
        mutta minne...moi

        "olen miettinyt suomeen muutoa ,mutta ajattelin just näitä työasioita ja kielen
        osaamista.olen muutanut suomesta n 30 vuotta sitte enkä ole oikein koskaan viihtynyt täällä ruotsissa.lapset on jo aikuisia ja on tullut niinkun koti ikävä
        mutta mihin suomeen .onko sitä suomea enää ..josta muutin pois
        olen käynyt lomalla suomessa joskus ,ja vanha koti talo on jäljellä mutta kun ei oo työtå sielläkään ja ihmiset vaikutta "vähän" katkerilta kun tulee työasiosta kyse
        ja nämä pienet kylät on ..tyhjenneet..ei oo töitä eika bussit kulje
        täytyy sanoa kun jossain laulussa että" minulla on ikävä niin mahdoton ikävä
        mutta minne...moi"

        Moi!

        Jos 30 v olet ollut pois Suomesta niin kyllä se on vain haave että tänne voisi sopeutua, kun et varmaan enää ole kovin nuorikaan.

        Itselläni on täällä paljon sukulaisia ja se onkin auttanut hyväksymään tämän ns köyhyyden, mihin on vaikea tottua.
        Jos sinulla ei ole sukua täällä, mitenkähän sinulle kävisi?Voisi yksinäisyys tulla liian suureksi,vai mitä luulet.

        Olen keskustellut monien Ruotsista palanneiden kanssa ja suurin osa on katunut muuttoaan ja moni on palannut takaisinkin.
        Työtä on pienellä paikkakunnalla turha luulla saavansa ja elämä työttömyyskorvauksella on todella köyhää.Sen lisäksi joutuu vielä käymään sosiaalissa että pystyy maksamaan laskunsa ja ruokaakin pitää olla.

        Kannattaa miettiä tarkkaan ennenkuin antaa haaveiden määrätä elämää.
        Tämä on vain minun mielipiteeni ja se perustuu omaan kokemukseen ja ihmisten omiin kertomuksiin, ei luuloihin!

        Hyvää jatkoa!


      • Haaveilija7
        paluumuuttaja555 kirjoitti:

        "olen miettinyt suomeen muutoa ,mutta ajattelin just näitä työasioita ja kielen
        osaamista.olen muutanut suomesta n 30 vuotta sitte enkä ole oikein koskaan viihtynyt täällä ruotsissa.lapset on jo aikuisia ja on tullut niinkun koti ikävä
        mutta mihin suomeen .onko sitä suomea enää ..josta muutin pois
        olen käynyt lomalla suomessa joskus ,ja vanha koti talo on jäljellä mutta kun ei oo työtå sielläkään ja ihmiset vaikutta "vähän" katkerilta kun tulee työasiosta kyse
        ja nämä pienet kylät on ..tyhjenneet..ei oo töitä eika bussit kulje
        täytyy sanoa kun jossain laulussa että" minulla on ikävä niin mahdoton ikävä
        mutta minne...moi"

        Moi!

        Jos 30 v olet ollut pois Suomesta niin kyllä se on vain haave että tänne voisi sopeutua, kun et varmaan enää ole kovin nuorikaan.

        Itselläni on täällä paljon sukulaisia ja se onkin auttanut hyväksymään tämän ns köyhyyden, mihin on vaikea tottua.
        Jos sinulla ei ole sukua täällä, mitenkähän sinulle kävisi?Voisi yksinäisyys tulla liian suureksi,vai mitä luulet.

        Olen keskustellut monien Ruotsista palanneiden kanssa ja suurin osa on katunut muuttoaan ja moni on palannut takaisinkin.
        Työtä on pienellä paikkakunnalla turha luulla saavansa ja elämä työttömyyskorvauksella on todella köyhää.Sen lisäksi joutuu vielä käymään sosiaalissa että pystyy maksamaan laskunsa ja ruokaakin pitää olla.

        Kannattaa miettiä tarkkaan ennenkuin antaa haaveiden määrätä elämää.
        Tämä on vain minun mielipiteeni ja se perustuu omaan kokemukseen ja ihmisten omiin kertomuksiin, ei luuloihin!

        Hyvää jatkoa!

        Niinhän sitä haaveilee, varmasti melkein jokainen joka on muualle muuttanut.

        Hyvä kun kerrotte kokemuksistanne. Viisas ottaa opiksi.
        Minäkin olen ollut täällä yli 30 vuotta ja kaipuu on usein. Mutta se työ pitäisi olla, ja mistäs se saat kun on muillakin hankalaa saada.

        Kävin Helsingissä ja kun katseli porukkaa siellä, niin eipä tuo hyvin inspiroinut.

        Eläkkeellä jos lähdet, niin on tuplaverotus.
        Voisi olla hyvä idea olla kämppä molemmissa maissa.

        Radiota on kiva kuunnella.


      • Kaikki!

        teet kaikesta mustaakin mustempaa!
        Jos noin vaikeeta on, mikä estää takaisinmuuton?
        Minusta nämä työjutut on kyllä kaikista vaikeimpia, ei suomalaisten luonteenpiirteet ja
        aika katkeralta kyllä kuulostaa omakin vuodatuksesi, joten samaan jengiin kuulut mollaamisiesi ihmisten kanssa!


      • vai onko tullut takaisin
        Haaveilija7 kirjoitti:

        Niinhän sitä haaveilee, varmasti melkein jokainen joka on muualle muuttanut.

        Hyvä kun kerrotte kokemuksistanne. Viisas ottaa opiksi.
        Minäkin olen ollut täällä yli 30 vuotta ja kaipuu on usein. Mutta se työ pitäisi olla, ja mistäs se saat kun on muillakin hankalaa saada.

        Kävin Helsingissä ja kun katseli porukkaa siellä, niin eipä tuo hyvin inspiroinut.

        Eläkkeellä jos lähdet, niin on tuplaverotus.
        Voisi olla hyvä idea olla kämppä molemmissa maissa.

        Radiota on kiva kuunnella.

        Olen lukenut jostakin että ei saa tuplasti verottaa. Jos suomi sen tekee on heidän maksettava se takaisin. Kysy paluumuuttajayhdistykseltä. Googlaa.


      • viisastunut
        ei muuto..juu kirjoitti:

        olen miettinyt suomeen muutoa ,mutta ajattelin just näitä työasioita ja kielen
        osaamista.olen muutanut suomesta n 30 vuotta sitte enkä ole oikein koskaan viihtynyt täällä ruotsissa.lapset on jo aikuisia ja on tullut niinkun koti ikävä
        mutta mihin suomeen .onko sitä suomea enää ..josta muutin pois
        olen käynyt lomalla suomessa joskus ,ja vanha koti talo on jäljellä mutta kun ei oo työtå sielläkään ja ihmiset vaikutta "vähän" katkerilta kun tulee työasiosta kyse
        ja nämä pienet kylät on ..tyhjenneet..ei oo töitä eika bussit kulje
        täytyy sanoa kun jossain laulussa että" minulla on ikävä niin mahdoton ikävä
        mutta minne...moi

        Älkää vaan muuttako Suomeen! Olen olut täällä reilun vuoden ja kesälla lähden takaisin Tukholmaan! Ei teidän kannata maksaa oppirahoja, minä olen ne maksanut. Suomi on kallis ja ihmiset epäystävällisiä (98%)! Oikeita pässinpäitä. Nyt palaan takaisin Ruotsiin ja en edes sen jälkeen kuse itään päin!


    • tha-70

      me asua tanskassa..itseni suomalainen..mieheni ja lapset tanskalaien..
      etsiä asuntoa suomessa..sekä ensia tärkeä työtä..
      jos löysiä työtä..kunnossa..sitt etsiä asuntoa..ehkäs parempia..

      minun lapset etsiä koulua..kunnossa..paljon homasia..on hankia..miten apuva..!!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      88
      1234
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1036
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      61
      778
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      730
    5. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    6. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      287
      685
    7. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      684
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      37
      636
    9. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    10. Viime yönä mietin paikkoja luonnossa, missä olen kulkenut

      kävellyt ja ikävöinyt, ja ollut niin yksin. Monet kerrat. Ne palauttavat mieleeni sinut ja sen, kuinka kipeää on se kaip
      Ikävä
      57
      612
    Aihe