Vuodelevossa olleet/vauva rt aikaisin

II raskaus

Hei!
Onko kenellääkään kokemuksia tästä olotilasta.
Tai siis varmasti on, mutta voisitteko jakaa niitä kanssani :)
Itselläni nyt rv28 3 ja olen ollut levossa rv 27 alusta asti ja nyt rv 27 5 lähtien vuodelevossa.
Sf-mitta vain 18, raskausviikolla 27. Vauva jo raivotarjonnassa ja laskeutunut. Painaa tosi kovasti alhaalle ja aiheuttaa supistuksia, paikat on jo pehmennyt ja kanava lyheni viikossa yli centin.
Tilaani nyt seuraillaan. Ei kovin mukavaa tämä makoilu, jännitys ja epätietoisuus. Kovasti toivon että pikkuinen vielä pysyisi kohdussa.
Miten te, jotka olette saaneet keskosia, onko kaikki mennyt ok?
-särkee :(

5

2960

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • M&O

      Itse olin täydellisessä vuodelevossa rv 28 alusta, ei edes vessalupaa ollut, joten koettu on tuokin ihanuus. Itselläni oli paikat jo pehmentyneet ja kanavaakaan ei ollut jäljellä juuri mitään joutuessani sairaalaan, en enää tarkkoja lukemia muista. Tilani myös eteni/paheni vuodelevosta huolimatta. Supistuksia tuli, vaikka sain niiden estoon jatkuvaa lääkitystä suun kautta ja välillä tilanteen ollessa oikein paha suonen sisäisesti. Kamalaa oli tuo jatkuva huoli ja murhe, sekä tylsistyminen vuoteessa (piti vähän itsekäskin olla). Onneksi minulla oli ihana perhe, suku ja ystävät, jotka aktiivisella yhteydenpidollaan pitivät minut järjissäni.
      Makoilin sairaalassa viikolle 30 3, jolloin syntyi pieni poikani 1680g painoisena ja 42 cm pitkänä. Pari viikkoa syntymästään poika vietti vauvateholla tarkkailussa ja sen jälkeen kasvoi vielä neljä viikkoa sairaalasa kokoa. Nyt on iloinen ja reipas 1v ja 2kk vanha vekara, jolla ei mitään kummempaa keskosuudesta johtuvaa ole ollut.
      Voimia ja jaksamista sinulle. Toivottavasti olet vielä kokonaisena pitkään.

      • Alkuperäinen IIraskaus

        Kiitos kokemuksesi jakamisesta. Itse olen joutunut nyt sairaalaan vuodelepoon (olin alkuun kotona) yritetään pitää supistukset poissa. Toivon mukaan pikkuinen vielä jaksaisi sinnitellä. kovinhan tämä aika tuntuu täällä pitkäksi käyvän, mutta eipä nyt ole muita vaihtoehtoja!
        Kiva kuula, että pojastasi on kasvanut iloinen ja reipas miehen alku. Hyvää kesää teille!!!


      • kerrotko

        Millaista hoitoa sait sairaalassa? Saitko tarpeeksi tietoa tilanteesta yms.?


    • Keskosen äiti

      Moikka!
      Mulla ei ihan vastaavaa kokemusta, en ollut vuodelevossa koska luultiin että kaikki on hyvin. Mutta rv 27 lääkärineuvolassa vauva oli jo kovasti alhaalla ja lähes lähtökuopissa, tästä ei lääkäri kuitenkaan ollut huolissaan kun ei ollut kipeitä supistuksia (kivuttomia, epämiellyttäviä tuli kyllä jatkuvasti, USEITA päivässä). Vähän ennen rv 30 alkoi vauva painaa ihan valtavasti jalkoväliin ja kävellessä tuntui, että jokin melkein hankasi! Samoihin aikoihin alkoi tulla kipeitä supistuksia, mutta vain 1-2 vuorokaudessa. En mennyt lääkäriin koska vasta rv 27 kaikki oli ollut "loistavasti" lääkärin sanoin, uskoin kaiken olevan normaalisti.. rv 31 vauva neuvolatutkimuksessa TOSI alhaalla, lähinnä th sitä vain ihmetteli, käski mennä lääkäriin jos kipeät supitukset lisääntyvät.. Eivät lisääntyneet, kunnes rv 32 meni lapsivedet yllättäen ja vauva syntyi muutaman tunnin päästä.. En halua pelotella mutta näin meillä.. MUTTA meillä kaikki mennyt vauvan kanssa hienosti, sairaalassa toki oltiin muutama viikko, mutta vauva nyt täysin terve ja ottanut jo lähes kiinni ikätoverinsa, ikää nyt 4kk :)

    • Janicke

      Itselläni on nyt 26 5 ja pari päivää sitten määrättiin liikkumiskieltoon. Eli pari päivää olen kotona makoillut, isäni ulkoiluttaa koiraa, kun mies on töissä ja mies sitten hoitaa kodin ja minut, kun pääsee :) Reilun viikon päästä olisi seurantaultra ja kovasti toivon, että kaikki olisi hyvin, eikä kohdunkaula ole lyhentynyt yhtään. Itseäni ei niinkään haittaa makoilu (vaikka normaalisti kovasti liikunkin), vauvan vointi vaan pelottaa kovasti. Vauva on siis todella alhaalla ja pää edellä tuloillaan tähän maailmaan. Neuvolan lääkäri antoi todella vähän informaatiota tilanteesta, mistä olen hieman kummissani. Sanoi vain, että alhaalla on, ei saa liikkua ja tarkastukseen 2 viikon päästä... Olin niin hämmentynyt ja säikähtänyt silloin tutkimuksessa, etten mitään älynnyt kysyäkään. Nyt on kysymyksiä pää täynnä... Toivon kovasti ettei vauva vielä päätä syntyä. Sekä syytän itseäni tilasta, koska jumppasin ja liikuin runsaasti koko raskauden ajan (mutta niin on käskettykin tehdä!).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1826
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      46
      1608
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1554
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1497
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1485
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1395
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1271
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1153
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe