Näytönohjain ei käynnisty bootissa

G-voima

Menee ehkä vähän offtopic, mutta laitetaan tämä kysely nyt tännekin... voisi olettaa, että tällä palstalla olisi enemmänkin elektroniikkaa hallitsevia.

Kun tietokoneestani on ollut pitemmän ajan virrat pois (kymmeniä minuutteja), konetta käynnistettäessä näyttö ei aktivoidu.

Näyttö siis kuitenkin täydessä valmiudessa virrat päällä ja virtavalo vilkkuu tarkoittaen, että näyttöön ei tule signaalia koneesta. Kun näyttö on käytössä, virtavalo palaa koko ajan.

Näytönohjaimen (GeForce 8800 GTS 640 mb) tuuletin ei pyöri / näyönohjain ei käynnisty.

Kun koneen buuttaa uudestaan, kaikki toimii normaalisti.

Ongelman ydin näyttäisi olevan se, että näytönohjain ei saa tarpeeksi tai ollenkaan virtaa. Tai sitten näytönohjain saa virran, mutta vika on siinä itsessään.

Missä vika? Näytönohjaimessa, virtalähteessä vai emolevyssä?

Voi kyllä olla mahdoton vastata näiden tietojen perusteella, mutta jos jollakin sattuisi olemaan asiasta kokemusta...

Sisuskaluja...

Q6600 (B3)
Gigabyte P35C-DS3R
Virtalähde 500 W

7

391

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 5 miljoonaa

näytössä?

• G-voima

Heti kun näytönohjain starttaa, näyttöönkin ilmestyy normaalit boottigrafiikat saman tien. Eli vika ei ole ainakaan näytössä.

Eli vika on joko

1. Virtalähde ei pysty jakamaan tarpeeksi virtaa, että siitä riittäisi 140 W näyttikselle.

2. Näyttiksessä joku virrankulkuhäiriö tms.???

3. Emolevyssä virrankulkuhäiriö.

• Maratti

Vaihtamalla toiseen äytönohjaimeen vika selviää välittömästi. Toisen saat lähimmästä tietokoneesta, jollei omasi ole superspesiaali.

• G-voima

Muuten hyvä idea, mutta kellään tutullani ei ole vastaavan luokan näytönohjainta.

GF 8800 GTS on aika virtasyöppö = 140 W.

Testauksessa käytettävällä näyttiksellä pitäisi olla sama energian kulutus, jotta selviää ettei vika olisi ainakaan virtalähteessä.

Jos koneeseen laittaa näyttksen joka toimii vähemmälläkin virralla kuin 140 W, virtalähteen viallisuutta ei huomaa.

• Maratti
        G-voima kirjoitti:

Muuten hyvä idea, mutta kellään tutullani ei ole vastaavan luokan näytönohjainta.

GF 8800 GTS on aika virtasyöppö = 140 W.

Testauksessa käytettävällä näyttiksellä pitäisi olla sama energian kulutus, jotta selviää ettei vika olisi ainakaan virtalähteessä.

Jos koneeseen laittaa näyttksen joka toimii vähemmälläkin virralla kuin 140 W, virtalähteen viallisuutta ei huomaa.

Millainen virtalähde koneessasi on? Teho, merkki ja ikä? Kytke jokin laite koneeseesi, josta näet 5V apujännitteen päälläolon ja siten käyttäytymisen käynnistyksessä. Se pitää aina olla päällä niin kauan kuin 230Vac-virtaliitin on powerissa kiinni. Myös virtalähteen lyyttikonkat on syytä tarkastaa. Ei saa olla vuotoja ja niiden pää pitää olla pullistumattomia. Tämän saman tarkastelun voit tehdä kaikille emolevyn lyyteille (=elektrolyyttikondensaattoreille). Tuon teholuokan näytönohjjaimelle pitää myös olla lisäpoweriliitin ja se tietenkin kytkettynä.
        Vielä että onko jollain tutullasi vastaavanlainen kone kuin sinulla sillä voithan siirtää näytönohjaimesi toiseen koneeseen ja testata toimiiko se siinä. Entäs takuukysykset ? onko takuu jo ohi? Jos ei niin onko kone koottu liikkeessä?

• G-voima
        Maratti kirjoitti:

Millainen virtalähde koneessasi on? Teho, merkki ja ikä? Kytke jokin laite koneeseesi, josta näet 5V apujännitteen päälläolon ja siten käyttäytymisen käynnistyksessä. Se pitää aina olla päällä niin kauan kuin 230Vac-virtaliitin on powerissa kiinni. Myös virtalähteen lyyttikonkat on syytä tarkastaa. Ei saa olla vuotoja ja niiden pää pitää olla pullistumattomia. Tämän saman tarkastelun voit tehdä kaikille emolevyn lyyteille (=elektrolyyttikondensaattoreille). Tuon teholuokan näytönohjjaimelle pitää myös olla lisäpoweriliitin ja se tietenkin kytkettynä.
        Vielä että onko jollain tutullasi vastaavanlainen kone kuin sinulla sillä voithan siirtää näytönohjaimesi toiseen koneeseen ja testata toimiiko se siinä. Entäs takuukysykset ? onko takuu jo ohi? Jos ei niin onko kone koottu liikkeessä?

Virtalähde Be Quiet! Straight Power 500 W, tarkka ikä 1 v 10 kk.

Virtalähdettä ei voi avata, ilman että takuusinetit rikotaan. Emossa ei kondensaattoreissa näkyviä vikoja.

Melkein kaikilla tutuillani on kannettavat, eivätkä ole muutenkaan niin rautapuolen harrastajia, joten niiden koneissa ei valitettavasti voi kokeilla osiani tai toisinpäin.

Kone on itse kasattu tasan tarkkaan 1 v 10 kk sitten ja takuut vielä voimassa.

Ongelmahan onkin siinä, ettei oikein pysty itse mitenkään nähtävästi varmistamaan onko vika virtalähteessä, emossa vai itse näytönohjaimessa.

Eikai tässä muuta voi kuin lähettää virtalähde, emo ja nayttis kaikki kerralla kauppaan ja sanoa suoraan, että vika on joissain näissä, mutta en tiedä missä.

• asdffdsa
        G-voima kirjoitti:

Virtalähde Be Quiet! Straight Power 500 W, tarkka ikä 1 v 10 kk.

Virtalähdettä ei voi avata, ilman että takuusinetit rikotaan. Emossa ei kondensaattoreissa näkyviä vikoja.

Melkein kaikilla tutuillani on kannettavat, eivätkä ole muutenkaan niin rautapuolen harrastajia, joten niiden koneissa ei valitettavasti voi kokeilla osiani tai toisinpäin.

Kone on itse kasattu tasan tarkkaan 1 v 10 kk sitten ja takuut vielä voimassa.

Ongelmahan onkin siinä, ettei oikein pysty itse mitenkään nähtävästi varmistamaan onko vika virtalähteessä, emossa vai itse näytönohjaimessa.

Eikai tässä muuta voi kuin lähettää virtalähde, emo ja nayttis kaikki kerralla kauppaan ja sanoa suoraan, että vika on joissain näissä, mutta en tiedä missä.

Virtalähteessä ei riitä teho ja näyttis ei siksi käynnisty kylmiltään. Kun virrat on ollut päällä niin konkissa on jo puhtia ja siksi käynnistyy toisella kerralla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      149
      2852
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      365
      2030
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      40
      1757
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      35
      1698
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1401
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      94
      1213
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1173
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      327
      949
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      110
      938
    10. Annan meille mahdollisuuden

Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      782
    Aihe