Miksi savitiililaasti?

Ei ennen...

Aiomme muurata pihasaunan piipun itse. Jostain olen kuullut että pitäisi käyttää savitiililaastia! Eikö se nyt kestä tavallisellakin laastilla? 30 v. sitten teimme talon, siinä kesti tavallinen laasti piipussa ihan hyvin! Silloin oli kylläkin muurari tekemässä piipun.

Savitiililaasti on vain niin kallista tavalliseen verrattuna, eikä sitä saa kuin 25 kg:n säkeissä.

8

1422

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muurannutpiippuja

      Jos savukaasut eivät ole liian kuumia, toimii myös normali muurauslaasti M100/600, mutta näin ei useinkaan ole tilanne. Muurauslaastilla M100/600 muuraamani piippuun tulee lämmitettäessä hiushalkeamia lähes aina, mutta onneksi umpeutuvat lämmön tasaantuessa. Vaihtaisin laastit jos voisin. Sen sijaan saviuunilaastilla muuraamani hormi kestää kovankin käytön välittömästi, ilman mitään havaittavia liikkeitä, myös nollakeliltä mökkiä lämmitettäessä. Ohjeethan neuvovat käyttämään niissä kohdin saviuunilaastia joissa savukaasut menevät hyvin kuumina hormiin, ja sen käyttö taas kielletty ullakolla ja ulkotilassa, missä tarvitaan sekä pakkasenkestävät tiilet että tavallinen M100/600 muurauslaasti.

    • säkillä

      et hirveästi muuraile piippua, joten mitä sitten vaikkei sitä saakkaan 5kg:n säkeissä? Ja montako euroa säkillä on eroa, kun niin hinta hirvittää? Osta lada, jos ei ole mersuun varaa...

      • Ei ennen

        Haluaisin siis että se olisi n. 500 kg:n säkeissä, ettei tarvi ostaa 20 kpl pieniä säkkejä!

        "Osta Lada jos ei ole mersuun varaa" oli typerä lausahdus! Ei tässä ole rahan kanssa mitään tekemistä! Taidat olla tyhmä kun et ymmärrä selviä asioita! Olen huomannut vastaavia kirjoituksiasi muuallakin suomi24:ssä...että jollain on aikaa kirjoittaa asian vierestä ja vielä tyhmästi. Taidat olla joku työtön luuseri!


      • sä...
        Ei ennen kirjoitti:

        Haluaisin siis että se olisi n. 500 kg:n säkeissä, ettei tarvi ostaa 20 kpl pieniä säkkejä!

        "Osta Lada jos ei ole mersuun varaa" oli typerä lausahdus! Ei tässä ole rahan kanssa mitään tekemistä! Taidat olla tyhmä kun et ymmärrä selviä asioita! Olen huomannut vastaavia kirjoituksiasi muuallakin suomi24:ssä...että jollain on aikaa kirjoittaa asian vierestä ja vielä tyhmästi. Taidat olla joku työtön luuseri!

        yrität... "Savitiililaasti on vain niin kallista tavalliseen verrattuna, eikä sitä saa kuin 25 kg:n säkeissä."
        On se vaan niin kallista... on on!


    • muurari11

      Pihasaunan hormi, jossa oletettavasti on kiuas ja ehkä vesipatakin- voi muurata millä lystää, mutta arvatenkin paikat käy punaisena uesasti.
      Jos haluaa hormin kestävän ja se tehdään määräysten mukaan- on alaosassa käytettävä saviuunilaastia, tai KS50/50 tai vast....tietyin ehdoin liitosalue 500mm on tehtävä kuten tulisija,mutta noilla laasteilla se ehto kyllä täyttyy.
      Pehmeän laastin merkitys korostuu, jos on useampia hormeja joista osa kylmänä.

      Kova laasti rikkoo paikat kovalla lämmityksellä, siitä ei pääse mihinkään.

      Savipussi maksaa euron enemmän,joten siihen ei voi vedota, eri valmistajien tuotteet taas eroavat toisistaan ainakin työstöominaisuuksiltaan kuin yö ja päivä.

      Osalla tuotteista on erittäin vittumaista tehdä työtä.

      25 kg säkit on paljon helpompi siirrellä kuin iso säkki- varsinkin sitten kun siihen jää se 200 kiloa rötköttämään ja kovettumaan,eli useimmiten alle tonnin työt kantsii tehdä pikkupusseina, vaikkakin se tulee hiukka arvokkaammaksi !

      • "Muurari11:lle"

        Kirjoitit että osalla tuotteista on vaikea tehdä työtä...kertoisitko minkä valmistajan laasti olisi hyvää! Saakohan näin kehua eri valmistajia, en tiedä...jos ei, niin voisin lähettää s.postiosoitteeni.

        Kiitos etukäteen vastauksestasi!

        Terveisin rakentajan vaimo!


      • kannattais...
        "Muurari11:lle" kirjoitti:

        Kirjoitit että osalla tuotteista on vaikea tehdä työtä...kertoisitko minkä valmistajan laasti olisi hyvää! Saakohan näin kehua eri valmistajia, en tiedä...jos ei, niin voisin lähettää s.postiosoitteeni.

        Kiitos etukäteen vastauksestasi!

        Terveisin rakentajan vaimo!

        jättää nämäkin hommat MIEHILLE! Mitä ihmettä on saviTIILIlaasti?


      • Muurari11
        "Muurari11:lle" kirjoitti:

        Kirjoitit että osalla tuotteista on vaikea tehdä työtä...kertoisitko minkä valmistajan laasti olisi hyvää! Saakohan näin kehua eri valmistajia, en tiedä...jos ei, niin voisin lähettää s.postiosoitteeni.

        Kiitos etukäteen vastauksestasi!

        Terveisin rakentajan vaimo!

        Big -M- toimii,ja on kohtalaisen mukavaa työstää savilaastiksi.
        Joskus takavuosina oli sellainen hyviä kuivalaasteja valmistava virma kuin SCANMIX,mutta huomasivat isot pirut ostaa sen pois vaikeuttamasta kilpailua.

        Heidän tuotteensa oli minun mielestäni parasta työstää.

        No-joka tapauksessa saviuunilaastilla muuraaminen on vähä niinku toistaitoisen hommaa-sellaista klottaamista pikemminkin, ehkä siitä syystä monet mestarit ei halua sitä käyttää, mutta kestävyyden kannalta katsottuna savella muurattu alapää on erittäin kestävä ja turvallinen!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8855
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2643
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      129
      2380
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1999
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1746
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1550
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1497
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1427
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1296
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      5
      1227
    Aihe