auton vuokraus

sepikumpulainen

Oisko kellään kokemuksia miten onnistuu auton vuokraus sloveniassa? Kuulemma noin 200 euroa/viikko ois kohtuu hinta, onko näin?

Entä miten helppoa ajella sloveniasta edelleen kroatiaan, italiaan tai muihin naapurimaihin vuokra-autolla? Onnistuuko vai pitääkö käyttää muita kulkuvälineitä?

19 kommenttia

Äänestä

Vastaukset

  • Viime syksynä hinta oli noin 220€, kun auto varattiin jo Suomessa. Navigaattori ja moottoritiemaksu oli n.80€.

    Autolla on todella helppo liikkua ympäri Sloveniaa sekä muihin naapurimaihin, koska välimatkat ovat lyhyet ja rajatarkistuksia ei ole kuin Kroatian rajalla. Kannattaa vielä tarkistaa autonvuokrausehdoista, saako autoa viedä pois maasta ja jos voi, niin mihin maihin.

    • Hmm, nyt näyttää viikon autovuokra lähtevän jos 150 euroa autoeuropelta ljubljanan lentoasemalta.

      Kysytääs vielä josko täällä ois tietoa tällaisesta asiasta: löytyyköhän autovuokraamon autoista nuo tarrat mitkä sloveniassa vaaditaan alle 3500kg painavilta autoilta? En äkkiseltään löytänyt edes vuokraamojen tiedoista.


    • sepikumpulainen kirjoitti:

      Hmm, nyt näyttää viikon autovuokra lähtevän jos 150 euroa autoeuropelta ljubljanan lentoasemalta.

      Kysytääs vielä josko täällä ois tietoa tällaisesta asiasta: löytyyköhän autovuokraamon autoista nuo tarrat mitkä sloveniassa vaaditaan alle 3500kg painavilta autoilta? En äkkiseltään löytänyt edes vuokraamojen tiedoista.

      Jos tarkoitat moottoritiemaksuja korvaavat tarrat, niin sehän pitäisi olla vakiona joka autossa.


    • moottoritietarrat? kirjoitti:

      Jos tarkoitat moottoritiemaksuja korvaavat tarrat, niin sehän pitäisi olla vakiona joka autossa.

      Tuossa yllä vaan joku mainitsi että oli "moottoritie- ja navigaatiomaksuihin" menneen 80e, puhutaanko nyt eri asioista?


    • sepikumpulainen kirjoitti:

      Tuossa yllä vaan joku mainitsi että oli "moottoritie- ja navigaatiomaksuihin" menneen 80e, puhutaanko nyt eri asioista?

      Niin siis tämä tarra löytyy joka vuokra-autosta jo valmiina ja siitä meitä veloitettiin 5 € viikolta, kun se normaalisti ostettuna maksaisi 35€/6kk. 80 eurosta siis vain 5 euroa tuota tarramaksua ja loput navigaatorista. Tietenkin eri vuokraamoilla voi olla eri toimintatapoja. Nationalilla kuitenkin näin viime syksynä.


    • ... kirjoitti:

      Niin siis tämä tarra löytyy joka vuokra-autosta jo valmiina ja siitä meitä veloitettiin 5 € viikolta, kun se normaalisti ostettuna maksaisi 35€/6kk. 80 eurosta siis vain 5 euroa tuota tarramaksua ja loput navigaatorista. Tietenkin eri vuokraamoilla voi olla eri toimintatapoja. Nationalilla kuitenkin näin viime syksynä.

      Hohhoijjaa 75 eurooko navigaattorista?!


    • Autonvuokraus - https://vk.cc/6OvAGw Olen nyt kaksi kertaa vuokrannut auton Rentalcarsin kautta. Molemmilla kerroilla asiat ovat toimineet hyvin.


  • 2 vuotta sitten.... onnistui hyvin netin kautta lentokentällä ja luottokortilla

    vuokraamona www.budget.si/ hyvät, huolletut autot

    ilman naviakin pärjää jos hyvä kartta... ajoimme.... koroatiassa, italiassa, itävallassa
    ja unkarissa

    huom itävallassa moottoriteillä päivämaksu,lunastettava huoltoasemalta

    sloveiassa otat lipukkeen automaatista tullessasi maksulliselle tielle ja maksat poistuessasi moottoritielltä tullipisteessä lipuketta vastaan

    • halvan navin voi ostaa kotimaasta...joss euroopan kartat...


  • Olimme viime viikolla Sloveniassa. Vuokrasimme auton Suomen matkatoimiston linkin kautta Holiday Autos -firmasta. Vuokra oli 8 vrk varauksesta ja pienehköstä autosta kohtuullinen ja kaikki sujui kaikin puolin hyvin.

    Yllätys oli se, että autoa noutaessa tehtiin 800 euron varaus luottotililtämme. Se olisi veloitettu, jos autolle olisi sattunut vahinko. Ei sattunut, mutta luottotililtä oli varattuna tuo summa ja se aiheutti meille ylimääräistä vaivaa. Luottorajaa oli pakko korottaa, että saimme hotellivaraukset maksettua. Varaus poistettiin vuorokauden kuluessa siitä, kun olimme palauttaneet auton.

    Missään kohtaa varausehdoissa tai voucherissa ei ollut mainittu summan suuruutta, oli vain maininta, että luottokortti täytyy olla olemassa.

    Aiemmin, muissa yhtiöissä, ei ole tullut vastaan noin suurta takuumaksua tai ylipäätään takuuta.

    Varautukaa ja selvittäkää etukäteen, jos mahdollista.

    • Ranskassa oli vuokralla Europcarilta Huyndai i40, ja takuumaksu olikin 1300. Kannattaa tosiaan kysellä etukäteen, ettei tule ongelmia. Italiassa ja Englannissa ovat olleet tuollaiset 700-800 euroa.


  • Sloveniassa on juuri siirrytty moottoriteillä maksuasemista tarraperusteiseen vuosimaksuun.
    Autovuokraamojen varaussysteemeissä ainakin osassa puuttuu edelleen tarrasta rahastettava lisämaksu. Tavallisesti lisämaksu on luokkaa 2€/vrk, noin kymmenkertaisesti kuin mitä tarran vuosimaksu vuokraamolle edellyttäisi...

  • lentokentällä useita autovuokraamoja

    itse käytin budget autovuokraamoa ja varasin suoraan netin kautta ja palvelu pelasi

    uusi auto, ajettu 2500 km, kaikki hyvin

    mutta muista moottoriitiemaksut, lipuke automaatista maksulliselle tielle mentäessä ja maksu poisuttaessa tullitolpalla

    • en nyt muista mikä se oli sen vuokraamon nimi, mutta käteisellä maksettiin takuumaksu (200€) ja vuokra kahdesta päivästä ... muistaakseni oli jotain 60-70€ ... kaikki sujui ongelmitta, navigaattori saatiin kaupan päälle (mootorietietullit maksettu tietysti myös) ja takuurahat kivasti kirjekuoressa takaisin. Suosittelen ajelemaan siellä ympäri maaseutua, ja jos luoliin menette ja luulet pystyväsi selviämään 5-6km kävelystä, suosittelen erityisesti Skocjan luolaa ja Vintgar Gorgea =)


  • Ainakin itselle muistiin:
    Maanantai-ilta - perjantai iltapäivä (4 vrk), LJU lentokenttä, halvimmat henkilöautoluokat.

    Ensin arguscarhire.com sivustolle vuokrauspäivämäärät ja paikka, sen jälkeen klikkaa "ehdot" jokaisesta mielestäsi järkevästä autovaihtoehdosta ja kynällä paperille vertaillen haluamiasi ehtoja tai "piilomaksuja". Itse katsoin erityisesti kohdat omavastuun pienennys ja tietullimaksu (tollsfee).

    Vuokraamo (automalli), (omavastuu jos jotain tapahtuu), 4 päivän yhteishinta lokakuussa:
    Interrent (Twingo), (max 300 eur), 102 eur
    Interrent (Clio), (max 300 eur), 104 eur
    Avantcar (Up), (max 400 eur), 116 eur
    Avantcar (Fiesta), (max 400 eur), 120 eur
    Avantcar (Polo), (max 400 eur), 120 eur
    Enterprice (Mazda 2), (max 0 eur), 114 eur
    Enterprice (Corsa), (max 0 eur), 116 eur
    Sixt (Twingo), (max 0 eur), 161 eur
    Sixt (Polo), (max 0 eur), 166 eur
    Budget, Atet, Europcar, Avis ja Dollar Thrifty olivat silmämääräisestikin sen verran kalliimpia, etten vertaillut niitä tarkemmin.

    Interrentin omalta sivustolta www.interrent.com löysin "peace of mind" vaihtoehdon, joka on 0 eur omavastuu (oikeasti vahingosta kuulemma tulisi 150 eur toimistomaksu tms.). Tämän ja 16 euron tietullimaksun kanssa yhteishinnaksi tuli 108 eur. Twingo olisi maksanut samalla nolla-omavastuulla 106 eur ja Golf 174 eur.

    Interrentin toimisto oli lentokentän päärakennuksen itäpäädyssä, ulkokautta mentävä (lippa suojaa sateen sattuessa), sisään tullessa tuulikaapista heti vasemmalle ennen pientä postimyymälää. Vieressä oli Enterpricen vuokraamo ja muutama muukin. Kalliimmat vuokraamot olivat vastapäisessä parkkirakennuksessa, jonne pääsee suoraan saapumisaulasta lipan alle kävellen. Tässä rakennuksessa olivat myös halpiaisketjujen autopaikat. Autoa palauttaessa ajetaan tänne, moneen kertaan merkeissä selitetty, että tämä p-halli on vain vuokra-autoille.

    Interrentin kautta autoksi tuli pirteän metallinvihreä Seat Ibiza, parhaat päivänsä jo nähnyt, ehkä 3 vuotta vanha 60 tkm ajettu, superperusvarusteinen (ilmastointi sentään oli), renkaissa pintaa sopivasti, joitain naarmuja ja muutama painauma helmoissa. Nämä näytettiin selvästi. Suurin ongelma oli vasta liikkeellä lähdössä huomaamani vain yksi toimiva ajovalo (molemmat pitkät toimivat), mutta kun poutaa oli luvassa koko viikoksi, en jäänyt vaatimaan mitään. Toimistotyyppi oli miellyttävin, mitä on vuokraamoissa tullut vastaan. Autoa palauttaessani viereisen Enterpricen tyyppi soitti ystävällisesti vuokraamoni tyypille, kun näki että olin muutaman minuutin odotellut tyhjällä tiskillä.

    Liikenne oli sujuvaa ja reipasta, taajamissa ja paikallisteillä ei kaahailla, moottoritiellä voi päästellä reilummin. Aiemmalta vuokra-autottomalta reissulta jäi mieleen se, että tukevammallakaan sateella ei nopeuksia tiputeta. Kapeillakin vuoristoteillä linja-autot ja rekat menevät selvästi turistia kovempaa.

    Pysäköinti sitten maksaa turistikohteiden liepeillä rahaa. Ljubljanassa linnan piha oli ilmainen, Bledissä jätimme rautatieaseman eteen ilmaiseksi, Bohonjissa ilmaista ja Skofja Lokassa löytyi myös ilmaista tilaa vähän etsimällä. Ljubljanassa yövyimme Emonecissa ja sähköpostilla suoraan hotellista kysymällä "tulen vuokra-autolla, tarvitsen sille paikan, varaanko yöpymiset suoraan hotellihakusivuston kautta?", sain huoneesta hyvän tarjouksen ja siihen kuului autopaikka 400 m päästä parkkihallista (toimintamalli jokaiselle keralle: ota lipuke sisään ajaessa, leimaus hotellin respassa, parkkihallissa lipuke toimistotädille, antoi uuden lipukkeen, ulosajaessa lipuke puomilla olevaan masiinaan). Varmasti uudestaan!

    • Unohtui: Interrentissä luottokortilta varattiin 300 eur tällä nolla-omasvatuulla, jos ei olisi ollut omavastuun pienennystä, höyläys olisi ollut 1000 eur.


  • Varo Avantcar vuokraamoa Ljubljanan kentällä! Viime kesäkuussa Corsan vuokra 145€ 13 vuorokaudelta. Auto tarkastettiin yhdessä vuokraamon edustajan kanssa hämärässä hallissa ja naarmut merkittiin ylös. Poistullessa löytyikin sitten naarmuja etupuskurin alta, jotka eivät olleet minun aiheuttamia. Laskua tuli 231euroa. Vakuutus ei korvannut naarmuja, vaan isompia vahinkoja. Jollekin toiselle on käynyt samoin samoin suomi24 autovuokraamokeskustelujen mukaan.

  • Tällä kertaa oli reilusti myös pieniä vuoristoteitä luvassa, joten automaatti haussa. Arguscarhire.com kautta kuudeksi päiväksi:
    - halvin tarjokas olisi ollut (ei aut.) 99 eur
    - halvin automaatti 156 eur
    - Audi Q2 (tai vast.) automaatti 188 eur

    Otin suoraan varaussivuston kautta kylkiäisenä vahingonkorvauksen hyvittämisvakuutuksen 56 eur (= vuokraamo varaa normaalisti luottokortilta takuumaksun, jos jotain käy --> vuokraamo pidättää takuumaksusta (/vaatii lisää), mutta 3000 eur asti saa takaisin (myös ikkunoista, renkaista, avaimista ym.)).

    Sixtin palvelutiski on lentokenttärakennusta vastapäätä, mutta auto haetaan ja palautetaan ison asfalttitien toiselta puolelta. Siellä palvelu oli vähän yliolkaista mutta nopeaa. Polttoaine: täydestä täyteen. Vuokrahintaan tuli lisää 13 eur jostain road assistancesta, en kysellyt tätä enempää. Perillä odotti 5tkm ajettu VW Tiguan 2.0TDI dsg, extrana autossa oli tehdasnavi (uutena itselle: lane assist ja mukautuva nopeudensäädin). Navigaattoria en ole ulkomaille aiemmin ajatellut, mutta pelasti monesta tilanteesta vuoristossa, ja olihan se muutenkin näppärä.

    Palauttessa ripeää toimintaa: katsoi renkaat/vanteet, kaikki helmat ja konepellin ja polttoainemittarin. Jäi selvittämättä olisiko lentoasemarakennuksen eteen voinut ajaa puomeista joksikin aikaa ilmaiseksi laukkuja jättämään, Sixtin autolaanilla olisi voinut olla 15 min ajan ilman maksua puomista sisään (pahvikortti sisääntulopuomin automaatista).

    Pakko-ostos pikkuteille: Autoatlas Slovenia vuoden 2016 tiekartasto 1:75000 paikallisesta kirjakaupasta 19,90 eur (sama oli myös lentoassan postin myymälässä).

  • Kesäkuussa taas 13 päivää Sloveniassa. Uusista käydyistä kohteista voi nostaa esiin Mangart (autolla ei päässyt tietä tähän aikaan aivan ylös asti, kun lunta oli vielä muutama kinos tiellä), Pericnik vesiputous Kranjska Goran lähellä (ilmainen pysäköinti tienvarressa, kun ajaa ravintolasta parisataa metriä eteenpäin) ja Italian puolelta Monte Lussari. Itävallan Villach oli sitten kovin turha.

    Huhtikuussa varaus tutusti Argusin kautta: vain automaatti ja polttoaine täydestä täyteen vaatimuksena. Halvin tarjokas olisi ollut koko ajalle alle 90 eur. Audi Q2 näkyi taas olevan Sixtin listalla (133 eur), joten varasin ajatuksella, että näkee, mitä tällä kertaa saa. Varatessa ruksin vahingonkorvauksen hyvittämisvakuutuksen 43 eur, eipä onneksi lopulta taaskaan tarvittu.

    Paikan päällä tiskillä kysyttiin myyntimielessä navigaattorin tarvetta, viekkaana kettuna edellinen kerta muistissani sanoin, että ei tarvetta. Seuraavaksi aspa totesi, että saan pienen tason noston: 13 tkm ajettu Audi Q3 – tosin rreilusti naarmuja puskureissa ja peileissä, mutta dokumentoitujen vikojen lisäksi muita ei löytynyt. Luottopuolta varattiin 1400 euron verran. Olihan autossa myös tehdasvarusteinen navigaattorikin. 110 kw diesel, olipa mukava tiestöstä riippumatta, mutta kankea kääntymään parkkipaikoilla, tai sitten en vaan uskaltanut. Ilmastointiin en keksinyt, miten kuljettajan säätimestä voisi ohjata samalla myös matkustajan lämpötilaa

    Ostin autoon myös ”ulkomaillakäyttö luvan”: 67 eur sis. autopalvelun myös ulkomailla. Se pitää ottaa koko vuokra-ajaksi (max 50 eur/vuokraus), tietyille päiville ei voi ottaa.

    Sixtin autonluovus oli siirtynyt terminaalia vastapäiseen parkkihalliin, johon myös auto palautettiin. Palautusseremonia oli nopein tähänastisista, kilometrien ja etuhelman kurkkaus ja kysymys oliko kaikki OK.

    Markettien, hotellien ja katuvarsien parkkipaikat ovat Sloveniassa yleensä Suomeen verrattuna tavattoman pieniä. Yhtään reilunleveistä ei tullut vastaan, joten yritin kytätä rivin reunimmaisia paikkoja, tosin välillä ne olivatkin kaikkein kapeimmat. Tämän vuoksi Tiguanin/Q3:n kokoinen auto on auttamattoman iso ja hermo meinaa mennä, jos autovuokraamon tarjoamaa nollaomavastuuta ei ole tullut otettua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.