talosta avoeron jälkeen

nainen--

Olemme muuttaneet erillemme jokin aika sitten, mies jäi yhteiseen, velattomaan taloon. Talo on ostettu lähes 20 v sitten, yhteinen laina, jonka maksut menivät miehen tililtä. Talo maksoi aikanaan hieman n. 35te, ja sitä vuosien mittaan remontoitiin. Itse aluksi olin lapsen kanssa kotona, myöhemmin opiskelin, menin töihin ja käytin omia rahojani sitten muuhun yhteisen elämisen kuluihin.

Nyt kun tässä pitäisi alkaa pohtia talon jakamista, mies väittää että hänen ei kuulu maksaa minulle mitään, kun talo on maksettu hänen tililtään, hän väittää olleensa yhtedessä asianajajaan joka oli sanonut että minulle ei kuuluisi mitään, koska laina on mennyt miehen tililtä, ja minun maksamiseni yhteisen elämisen eteen olisivat sitten vain menneet taivaan tuuliin.

Kyllähän minulla järki sanoo niin, että kun talo on puoliksi molempien, minulle siitä kuuluu puolet (vaikka en kyllä edes vaatisi täydestä arvosta hintaa, vain sen verran että oma elämä olisi turvattua, esim, jos talon käypä arvo olisi noin 120 te, en tahdo edes puolia, vaan jonkin kohtuullisen summan).

Jotenkin sitä on itse niin väsynyt kaiken jälkeen, etten ole jaksanut vielä lähteä tekemään asialle mitään, ajattelin aloittaa täältä neuvoa kysymällä.

15

1999

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jos olette...

      todistettavasti (yhteinen laina) viettäneet avoliittoa yhdessä sen ajan kun taloa on maksettu. Miehesi ei pysty kumoamaan sitä että et olisi antanut hänelle rahaa lainanmaksua varten. Käy asianajajan juttusilla niin saat lisätietoa (ottavat käynnistä palkkion joka on about 100-200 euroa). Kaupungilta taitaa saada ilmaiseksi laki-neuvontaa.

    • Selvennystä tarvitaan

      Luin ensin että kyse on avioerosta, varsinkin kun ollaan "Avioehto" -palstalla, ja ihmettelin miten kukaan lakimies on miehellesi voinut noin sanoa, mutta sitten ymmärsinkin että kyse on AVOerosta. Sehän muuttaa asian ratkaisevasti.

      Viestistäsi ei käy ilmi, kenen nimissä talo on? Teidän molempien, vai pelkästään miehesi?

      Jos pelkästään miehesi, ja vielä niin että talo on maksettu pelkästään hänen tililtään, olet ikävä kyllä aika heikoilla. Jos kyse olisi AVIOerosta sinulle kuuluisi ilman muuta puolet talosta (paitsi jos teillä olisi avioehto). Mutta kun erotaan avoliitosta, niin omaisuus on sen, jonka nimissä se on.

      • nainen--

        talo on molempien nimissä, samoin laina on ollut. Käytännössä miehen tililtä mennyt laina, minä taas maksanut muita elämisen kuluja sen jälkeen kun hoitovapaan jälkeen työelämään menin, ja hoitotuetkin tietysti käyttänyt yhteisen elämän kuluihin, ruokaan, vaatteisiin jne, hänen toiveestaankin aikanaan olin 3 v lapsen kanssa kotona.


      • omistussuhde ratkaisee
        nainen-- kirjoitti:

        talo on molempien nimissä, samoin laina on ollut. Käytännössä miehen tililtä mennyt laina, minä taas maksanut muita elämisen kuluja sen jälkeen kun hoitovapaan jälkeen työelämään menin, ja hoitotuetkin tietysti käyttänyt yhteisen elämän kuluihin, ruokaan, vaatteisiin jne, hänen toiveestaankin aikanaan olin 3 v lapsen kanssa kotona.

        Käsittääkseni tuossa ratkaisee tuo omistussuhde. Jos sinä lähdet talosta, miehen on maksettava talon nykyarvosta sinulle puolet, koska sinä omistat tuosta talosta puolet. Jos mies ei pysty maksamaan, niin talo pitää myydä jollekin ja sitten sinä saat siitä puolet. Vaikka laina olisi maksttu kenen tililtä tahansa, vaikka käteisellä paperipussissa, niin kauppakirjasssa oleva nimi ratkaisee, eli kun siellä on teidän molempien niemet, niin myös talo on teidän molempien. Jos toinen vaatii rahansa siitä ja toinen haluaa pitää talon, silloin sen on maksettava nykyarvossa se hinta eikä mitään sellaista hintaa, joka on ollut joskus 20 vuotta sitten.


      • Omaisuus..
        nainen-- kirjoitti:

        talo on molempien nimissä, samoin laina on ollut. Käytännössä miehen tililtä mennyt laina, minä taas maksanut muita elämisen kuluja sen jälkeen kun hoitovapaan jälkeen työelämään menin, ja hoitotuetkin tietysti käyttänyt yhteisen elämän kuluihin, ruokaan, vaatteisiin jne, hänen toiveestaankin aikanaan olin 3 v lapsen kanssa kotona.

        Avoerossa olette käytännössä kuin täysin vieraat toisillenne.
        Omaisuus kuuluu sille, kenen nimissä se on. Jos talo on puoliksi molempien nimissä, niin puolet kuuluu sinulle.
        Tuossa ei ole mitään epäselvää, vaikka käräjille menisitte.


      • Selvennystä..
        nainen-- kirjoitti:

        talo on molempien nimissä, samoin laina on ollut. Käytännössä miehen tililtä mennyt laina, minä taas maksanut muita elämisen kuluja sen jälkeen kun hoitovapaan jälkeen työelämään menin, ja hoitotuetkin tietysti käyttänyt yhteisen elämän kuluihin, ruokaan, vaatteisiin jne, hänen toiveestaankin aikanaan olin 3 v lapsen kanssa kotona.

        Jos talo on molempien nimissä, niin ei ole mitään ongelmaa. Sinulle kuuluu yksiselitteisesti siitä puolet. Joko miehesi ostaa sinut ulos ja jää itse taloon, tai jos hän ei kykene tähän, niin talo myydään ja saadut rahat jaetaan puoliksi.

        Vaikea uskoa että miehellesi olisi joku asianajaja muuta voinut väittää. Jos ei sitten ole löytänyt jotain tuurijuoppoa, pari kurssia oikeusoppia 20 vuotta sitten lukenutta, joka väittää itseään "asianajajaksi". Todennäköisemmin miehesi kyllä yrittää kusettaa.

        Ja unohda välittömästi nuo puheet "en halua puolta talon arvosta, kunhan jonkun summan". Puolusta oikeuksiasi!


      • omasi pois
        Omaisuus.. kirjoitti:

        Avoerossa olette käytännössä kuin täysin vieraat toisillenne.
        Omaisuus kuuluu sille, kenen nimissä se on. Jos talo on puoliksi molempien nimissä, niin puolet kuuluu sinulle.
        Tuossa ei ole mitään epäselvää, vaikka käräjille menisitte.

        jos annat omasta puolikkaastasi osan exälle niin siitäkin menee lahjavero joten turha työntää verottajalle sitä rahaa....


    • kokemuksella

      jos mies on kerran koko lainan maksanut niin kuuluu se hänelle.. viimeistään käräjien jälkeen saa mies pitää talonsa

      • Aivan selvää

        Mies on kyennyt maksamaan koko talon omalta tililtään siksi että nainen on elättänyt myös häntä! Eli ne rahat jotka mies olisi muuten joutunut laittamaan ruokaan ja muuhun elämiseen, ovatkin tulleet naiselta.

        Lisäksi mies ei mitenkään kykene todistamaan että nainen ei ole antanut hänelle rahaa lainan maksuun.

        Tärkeintä on kuitenkin, että talon omistavat paperilla molemmat! Laki ei tunne avoliittoa, tilanne on täysin sama kuin jos kyse olisi esim. liikekumppaneista jotka omistavat tasan puoliksi jotain omaisuutta. Kyllä se silloin kuuluu heille molemmille.

        Ei sellaista oikeusistuinta löydykään joka tuollaisessa tilanteessa määräisi talon pelkästään miehelle.


      • HCilla
        Aivan selvää kirjoitti:

        Mies on kyennyt maksamaan koko talon omalta tililtään siksi että nainen on elättänyt myös häntä! Eli ne rahat jotka mies olisi muuten joutunut laittamaan ruokaan ja muuhun elämiseen, ovatkin tulleet naiselta.

        Lisäksi mies ei mitenkään kykene todistamaan että nainen ei ole antanut hänelle rahaa lainan maksuun.

        Tärkeintä on kuitenkin, että talon omistavat paperilla molemmat! Laki ei tunne avoliittoa, tilanne on täysin sama kuin jos kyse olisi esim. liikekumppaneista jotka omistavat tasan puoliksi jotain omaisuutta. Kyllä se silloin kuuluu heille molemmille.

        Ei sellaista oikeusistuinta löydykään joka tuollaisessa tilanteessa määräisi talon pelkästään miehelle.

        Avoeron jälkeen mies jäi asuun taloon. talo minun nimissä ja laina minun nimellä. mitä kautta voin lähteä periin vuokraa tms?
        yhdessä rakennettiin ja mies sitä mieltä että hänen puolet, jos näin niin siltikään minun ei kuulu yksin lainaa maksaa kun en asukkaan talossa.


      • pellolle
        HCilla kirjoitti:

        Avoeron jälkeen mies jäi asuun taloon. talo minun nimissä ja laina minun nimellä. mitä kautta voin lähteä periin vuokraa tms?
        yhdessä rakennettiin ja mies sitä mieltä että hänen puolet, jos näin niin siltikään minun ei kuulu yksin lainaa maksaa kun en asukkaan talossa.

        heitä se äijä pois..kyllä ukkosi auttoi rakentamisessa mutta hän myöskin asui varmasti sen edestä..sinulla on laki turvanasi.

        hän oli vain avopuolisosi ei sinun omaisuutesi kuulu hänelle!

        peri vuokraa ja tee vuokra sopimus jos ukko ei suostu poliisi paikalle!


      • Oudolta kuulostaa
        HCilla kirjoitti:

        Avoeron jälkeen mies jäi asuun taloon. talo minun nimissä ja laina minun nimellä. mitä kautta voin lähteä periin vuokraa tms?
        yhdessä rakennettiin ja mies sitä mieltä että hänen puolet, jos näin niin siltikään minun ei kuulu yksin lainaa maksaa kun en asukkaan talossa.

        Jos kerran talo on yksin sinun nimissäsi, niin miksi ihmeessä avoeron jälkeen sinä olet ollut se joka on muuttanut pois? Miksi yleensä olet antanut ex-avomiehellesi luvan jäädä taloon?

        Ihan ensimmäiseksi sinun täytyy hommata miehelle häätö. Hänhän on oikeastaan talonvaltaaja, eli asuu luvatta talossa joka ei ole edes hänen omaisuuttaan! Oletko selkeästi sanonut hänelle, että haluat hänen lähtevän talosta? Oletko tehnyt tämän kirjallisesti, ja niin että voit todistaa että olet näin tehnyt? Jos et ole, niin tee se nyt ensimmäiseksi! Sitten jos mies ei noudata kehoitusta niin alat hommata häätöä oikeuden kautta.

        Jos talo on sinun nimissäsi, niin miehelle ei kuulu talosta mitään. Jos hän on auttanut sen rakentamisessa ja rahoituksessa, hänen on mahdollista hakea oikeusteitse asian kohtuullistamista, eli että joutuisit maksamaan hänelle osan talon arvosta. Tämä on kuitenkin hänen itsensä hoidettava.


      • nix nax
        Oudolta kuulostaa kirjoitti:

        Jos kerran talo on yksin sinun nimissäsi, niin miksi ihmeessä avoeron jälkeen sinä olet ollut se joka on muuttanut pois? Miksi yleensä olet antanut ex-avomiehellesi luvan jäädä taloon?

        Ihan ensimmäiseksi sinun täytyy hommata miehelle häätö. Hänhän on oikeastaan talonvaltaaja, eli asuu luvatta talossa joka ei ole edes hänen omaisuuttaan! Oletko selkeästi sanonut hänelle, että haluat hänen lähtevän talosta? Oletko tehnyt tämän kirjallisesti, ja niin että voit todistaa että olet näin tehnyt? Jos et ole, niin tee se nyt ensimmäiseksi! Sitten jos mies ei noudata kehoitusta niin alat hommata häätöä oikeuden kautta.

        Jos talo on sinun nimissäsi, niin miehelle ei kuulu talosta mitään. Jos hän on auttanut sen rakentamisessa ja rahoituksessa, hänen on mahdollista hakea oikeusteitse asian kohtuullistamista, eli että joutuisit maksamaan hänelle osan talon arvosta. Tämä on kuitenkin hänen itsensä hoidettava.

        >>Jos talo on sinun nimissäsi, niin miehelle ei kuulu talosta mitään. Jos hän on auttanut sen rakentamisessa ja rahoituksessa, hänen on mahdollista hakea oikeusteitse asian kohtuullistamista, eli että joutuisit maksamaan hänelle osan talon arvosta. Tämä on kuitenkin hänen itsensä hoidettava.


      • houkaus
        Oudolta kuulostaa kirjoitti:

        Jos kerran talo on yksin sinun nimissäsi, niin miksi ihmeessä avoeron jälkeen sinä olet ollut se joka on muuttanut pois? Miksi yleensä olet antanut ex-avomiehellesi luvan jäädä taloon?

        Ihan ensimmäiseksi sinun täytyy hommata miehelle häätö. Hänhän on oikeastaan talonvaltaaja, eli asuu luvatta talossa joka ei ole edes hänen omaisuuttaan! Oletko selkeästi sanonut hänelle, että haluat hänen lähtevän talosta? Oletko tehnyt tämän kirjallisesti, ja niin että voit todistaa että olet näin tehnyt? Jos et ole, niin tee se nyt ensimmäiseksi! Sitten jos mies ei noudata kehoitusta niin alat hommata häätöä oikeuden kautta.

        Jos talo on sinun nimissäsi, niin miehelle ei kuulu talosta mitään. Jos hän on auttanut sen rakentamisessa ja rahoituksessa, hänen on mahdollista hakea oikeusteitse asian kohtuullistamista, eli että joutuisit maksamaan hänelle osan talon arvosta. Tämä on kuitenkin hänen itsensä hoidettava.

        Yritä pysyä tarkkana. Tämän ketjun sekaan tuli uusi ihminen kertomaan omasta tilanteestaan eli mukana on nyt sekä nainen-- (alkuperäinen kirjoittaja) että HCilla ja heillä on täysin erilaiset tilanteet omistustensa suhteen.


    • ole käynyt!

      Sen verta pihi ettei raaski maksaa niille.

      Jos papereissa lukee että talo on molempien nimissä ja mitään avioehtoakaan ei ole joka jakaisi sun rahat/mun rahat, niin se on yhteinen.

      Äijä haluaa asua talossa mutta ei halua lunastaa siitä toista puoliskoa itselleen, koska sen talo nykymarkkinoilla on tosiaan ihan muuta kuin 35 tonnia niin se joutuisi ottamaan v****** velkaa ostaakseen sut ulos. Eli tottakai se potkii vastaan...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      936
    2. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      830
    3. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      731
    4. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      76
      717
    5. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      46
      709
    6. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      693
    7. Emme näe enää koskaan

      Näin ainakin uskon. Mutta ei hätää, et menetä yhtään mitään minussa. Sen kai jo tiesitkin. Hyvää vappua ja kesää. Toivon
      Ikävä
      34
      687
    8. Mitäs meinaatte vappuna

      ikävöivät ihmiset?
      Ikävä
      107
      673
    9. Vornanen alkaa olla kusessa

      Kaikki vanhat synnit on kaiveltu esiin ja niitä tosiaan näyttää olevan. Poliisin asussa esiintyminen vaaliteltalla, työt
      Joensuu
      82
      662
    10. Pistetään panokset

      Vielä korkeammalle! Eli mitäs numeroa kaipaat? Kaikki mukaan! Itse kaipaan 5
      Ikävä
      35
      600
    Aihe