Kummat ovat mielestänne paremmat hydrauliset vai mekaaniset levyjarrut? Kummat vaativat vähemmän huoltoa ja kumpia on helpompi huoltaa? Kummat ovat tehokkaammat?
Hydrauliset vs mekaaniset levyjarrut
29
30778
Vastaukset
- vastaus..
Kaikkiiin sama vastaus, pyöräkohtaista ja käyttötarkoituskohtaista.
- oikeastaan
väliä kummat valitsee, mutta mekaanisia joudut itse säätämään ja toki vaijerin huolto ja vaihto tulee jossain vaiheessa eteen. Hydrauliset eivät vaadi huoltoa. Toki jos jarrujärjestelmään pääsee ilmaa tämä näkyy heti jarrujen toiminnassa ja silloin jarrut täytyy ilmata, mutta ei muuta.
Jarruteho on erinomainen molemmissa, mutta kannattaa välttää molemmissa halvimpia malleja. Näin säästyy ongelmilta. Mekaanisissa jatkuva säätö tai yleisesti heikkot osat... Hydrauliset, huonot tiivisteet/huono suunnitelu voi aiheuttaa jarruneste/öljy vuotoja ja tällöin jarrutus teho muuttuu radikaalisti ja järjestelmään voi päästä ilmaa. Jos jarrunestettä/öljyä pääsee jarrupaloille ne on vaihdettava uusiin. Tottakai niitä voi yrittää elvyttää, mutta usein suositellaan uusia paloja.
Hydrauliset antavat yleisesti enemmän jarrutehoa ja sen takia niitä on paljon käytössä maastoajossa. Normaaliin ajoon riittävät mekaaniset, mutta kalliit mekaaniset taas antavat enemmän jarrutustehoa kuin halvat hydrauliset.
Talvikäytössä molemmat toimivat erinomaisesti kunhan muistaa mekaanisissa pitää vaijerit puhtaana ja öljytä jäätymisen estämiseksi. Hydraulisissa jarruissa voi nesteet/öljyt hieman jähmettyä, mutta tässä on paljon vaihteluja eri valmistajien ja mallien välillä joten mitään varmaan en voi sanoa. Jarruteho pysyy samana kesät ja talvet.
Itse suosittelen levujarruja mikäli ajat paljon. Ympäri vuoden ja kelissä kuin kelissä.. Ei kura, hiekka tai pöly haittaa... Ei muuta kuin kovaa ajoa :D - ScottP1
5 vuotta olen omistanut Scott Sportster P1:n jossa on Shimanon Deore hydrauliset levyjarrut. Ja voin sanoa että on kivat jarrut silloin kun kaikki on kohdallaan. Mikä ei ole liian usein.
Ensimmäinen ongelma oli jarrujen järjetön ulvonta. Vähänkään kovempaa jarruttaessa jarruista lähti ulvova ääni. No tämä korjautui jarrupalat vaihtamalla eri merkkisiksi.
Toinen ongelma oli ketjujen öljyäminen. Ketjua ei olisi saanut öljytä spraypullolla, koska sumu levisi jarrulevyllä ja tuhosi jarrupalat.
Kolmas ongelma. Ajaessa läpi talven pakkasella jarrujen tiivisteet jäätyivät, eivätkä palautuneet kunnolla. Eli heti alle - 10 C pakkasilla jarrujärjestelmään meni ilmaa, ja jarrut hävisi kokonaan. Tämä toistuu joka talvi.
Neljäs ongelma. Jarrutuksien seurauksena jarrulevyt vääntyivät vähitellen kieroksi, josta seurasi jarrulevyjen hankaaminen jatkuvasti.
Viides ongelma. Jos et ole harrastaja tai muuten vaan kiinnostunut pyörien rassaamisesta, mitään säätötoimenpiteitä hydraulisille ei pysty tekemään itse. Jarrujen ilmaaminenkin vaatii omat oppinsa, laitteensa ja konstinsa.
Yhteenvetona voin sanoa, että ainakin omat kokemukseni (1 pyörä) ovat olleet helvetin suuri pettymys. Vähän väliä jotain ongelmaa ja aina pajalle, jos ei huvita itse säätää. Voipi tietenkin olla että tämä -07 vuoden mallin pyörä oli vielä sen verran "uutta tekniikkaa" että kaikki lastentaudit oli vielä tallella.- sdsdrrt
Jarrujen ulvonta, jarrupalojen tuhoutuminen öljystä ja jarrulevyn kieroutuminen ovat ihan samat ongelmat oli sitten mekaaniset tai hydrauliset jarrut.
- Anonyymi
olet aivan oikeassa. hydraurijarrut ei käy talviajoon. ainakaan täällä pohjolassa. mekaaninen on paras vaitoehto ympärivuotiseen ajoon. niinkuin minä ajelen.
- Pomppukeppi
Hydraulisissa levyjarruissa voi olla ongelmia jos huono tuuri käy kuten nimimerkillä "ScottP1) on käynyt. Useimmiten ne kuitenkin toimivat ihan ongelmitta vuosia. Mekaanisia saa sitten usein olla säätelemässä eikä aina jarrutusteho ole ihan samalla tasolla kuin parhaissa hydraulisissa. Mutta kummatkin ovat kyllä suuri hyppäys ylöspäin vannejarruista.
Itse ole ajanut nyt jo 6 vuotta levyjarrullisilla pyörillä (Shimano XT ja Avid Elixir 9) ja käytännössä ihan ilman ongelmia. Vain jattupaloja on pitänyt vaihtaa. - 9876598765
Onko mekaanisissa levyjarruissa vaijeri ja hydraulisissa ei kulje mitään vaijeria kahvan ja palojen välissä?
On vanha pyörä, enkä näitä jarrutyyppejä tunne. Säädän itse jos on mekaaninen malli.- Pomppukeppi
"Onko mekaanisissa levyjarruissa vaijeri ja hydraulisissa ei kulje mitään vaijeria kahvan ja palojen välissä?"
Näin juuri. Mekaanisissa on ihan samanlainen vaijeri kuin perinteisissä vannejarruissakin ja sen veto muutetaan jarrupalojen liikkeeksi levyjarrussa. Hydrauliset levyjarrut taas käyttävät hydraulinestettä ihan kuten vaikkapa auton jarrutkin.
- 9876598765
Kiitos! Selvisi ja sain jarrut kuntoon. Yksinkertainen homma oli
- käyttö ratkaisee
Käyttötarkoitus ratkaisee (tässäkin). Esim. retkipyörään laittaisin laadukkaat vaijerivetoiset. Vaikka niitä pitääkin välillä säätää on ne yksinkertaiset korjata jos sellaine tarve matkalla tulee. Muutoin hydrauliset mutta mieluimmin kuitenkin hyvät mekaaniset kuin huonot hydraulliset.
- hydraliset
itsellä tuli pieni ongelma hydraalisiiin jarruihin paoinoin etujarrun pohjaan (aika tyhma olin) tietenki se heitti ympäri ja neste kotelo hajosi täydellisesti jarrut toimivat normaaliati pari kertaa kun painon nesteet vuoti pihalle ja jarru hajosi
- Vaihdankohydraulisiin
Jos hydraulisiin levyjarruihin tulee vikaa, ne on vaikeampi huoltaa itse. Esim jos jarrut eivät palaudu kunnolla jarrutuksen tai palojen vaihdon jälkeen. Omassa pyörässäni on mekaaniset jarrut, jarruvaijerit kulkevat ohjaustangon pystyosan läpi. tila on aika ahdas, välillä on ollut ongelmia jarrujen palautumisen kanssa. Voiko hydraulisten jarrujen putkea taivuttaa tiukemmalle mutkalle kuin vaijeria?
- Anonyymi
Hydrauliset ovat tehokkaammat ja kevyemmät käyttää, mutta mekanisiin voi asentaa detangler-, gyro- tai roto-säätimet. Ne antavat ohjaustangon pyöriä täydessä 360° asteessa ilman, että jarruvaijeri sotkeutuu.
Hydrayliset ovat paremmat alamäki, maantie ja cyklocross-pyöräilyyn. Mekaaniset ovat taas paremmat esim, freestyleen tai johonkin muuhun jossa tarvitaan ominaisuutta ohjaustangon täyttä 360° kierrosta jarrukaapelia sotkematta. Voi myös käyttää pidempää jarrukaapelia, mutta se ei ole yhtä varma kuin gyro. - Anonyymi
Onpa kiva. Nyt on selvillä sekin, että letkujen sisällä ei olekaan vaijereita vaan öljyä. Nimittäin olisin varmaankin seuraavaksi mennyt repimään letkua irti vaijerin vaihdon toivossa.
- Anonyymi
Omat kokemukseni ovat sellaiset, että hydrauliset ovat tehokkaamman tuntuiset. Vähemmällä voimalla (jarrukahvan painamisella) selviää hydraulisten kohdalla. Mekaanisia joutuu painamaan kovempaa. Molemmat toimivat kuitenkin omissa fillareissani yhtä hyvin.
- Anonyymi
Eihän enää myydä edes vannejarrullisia pyöriä yli 500 euroa maksavissa. jarruneste kannattaa olla talvikäyttöön sopivaa.
- Anonyymi
Jaa. Onko niitä sellaisiakin nesteitä jotka eivät pakkasta kestä? Jos on, niin mistä sen tietää mitä juuri minun pyöräni on syönyt?
- Anonyymi
Kyllä myydään. Tässä vain yksi esimerkki.
Cannondale CAAD13 Ultegra
https://www.evanscycles.com/en-fi/cannondale-caad13-ultegra-2020-road-bike-EV360801
- Anonyymi
Levy jarrut ovat neste jarrut
- Anonyymi
Eivät aina ole. On mekaanisia levyjarruja ja on hydraulisia levyjarruja.
- Anonyymi
Vannejarrut ovat helpot ja huolettomat, ja niiden huolto tien päälläkin yksinkertaista. Itselläni muutamat Campagnolon sivuvetoiset 80- ja 10-luvuilta ja Dia Compet 80-luvulta. Pysäyttävät riittävän hyvin, jos vanne on suora, jarru säädetty ja palat vaihdetaan silloin tällöin. Levyjarrujen ainoa todellinen hyvä puoli lienee se, että vanteet eivät kulu jarrutuksissa, mutta minusta kiekot pitää vaihtaa aika ajoin.
- Anonyymi
Mekaaniset levyjarrut ovat lähes yhtä helpot. Jarrupalat vaihdetaan niissä siinä missä vannejarrun "kumipalatkin". Ei ole vaikeaa. Hydraylisten kanssa pitää olla vähän tarkempi, ettei nesteet lennä pihalle.
Etenkin märissä ja "likaisissa" olosuhteissa levyjarrut ovat vannejarruihin nähden aivan ylivoimaiset, itselläni kun pääpaino tuolla maastoajaossa, niin en edes haluaisi miettiä minkälaista ajaminen vannejarruila varustetulla pyörällä olisi kosteissa ja mutaisissa ajo-olosuhteissa kun yht-äkkiä mutaantuneessa vanteessa ei olisikaan pitoa juuri lainkaan.
Mutta tämä sama pätee ihan maantielläkin huonoissa olosuhteissa ajettaessa.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mekaaniset levyjarrut ovat lähes yhtä helpot. Jarrupalat vaihdetaan niissä siinä missä vannejarrun "kumipalatkin". Ei ole vaikeaa. Hydraylisten kanssa pitää olla vähän tarkempi, ettei nesteet lennä pihalle.
Hydrauliset levyjarrut ovat hivenen tehokkaammat, kuin mekaaniset levyjarrut. Se on hydraulisen etu mekaaniseen verrattuna. Muuten toimintaperiaate on sama.
Anonyymi kirjoitti:
Hydrauliset levyjarrut ovat hivenen tehokkaammat, kuin mekaaniset levyjarrut. Se on hydraulisen etu mekaaniseen verrattuna. Muuten toimintaperiaate on sama.
Toisaalta, siitä kun tuo aloitusviesti on kirjoitettu (vuonna 2009) on markkinavoimta ja pyöräteollisuus tehneet omat valintansa noiden kahden tekniikan välillä ja nuo ns. mekaaniset levyjarrut alkavat olemaan suhteellisen harvinainen poikkeus pyörissä (ja nekin mitä vielä käytetään ovat halpiskamaa lähes kaikki).
- Anonyymi
Vanha avaus. Parhaat jarrut ovat kuitenkin jalalla painettavat rumpujarrut, mutta niiden ja kunnon vaihteiden yhdistäminen on nykyisin vaikeaa. Sen vuoksi on valittava Rohloff hydraulinen levyjarru.
Huonoin jarru on kierossa vanteessa vannejarru vanhoilla paloilla.- Anonyymi
Jalkajarrujen haaste on äkilliset jarrutukset, kun polkimet/kammet ovat "väärässä" asennossa. Käsijarruilla jarruttaminen onnistuu siinä mielessä ihan koska vaan, riippumatta jalkojen liikkeestä tai kampien asennosta.
Anonyymi kirjoitti:
Jalkajarrujen haaste on äkilliset jarrutukset, kun polkimet/kammet ovat "väärässä" asennossa. Käsijarruilla jarruttaminen onnistuu siinä mielessä ihan koska vaan, riippumatta jalkojen liikkeestä tai kampien asennosta.
Aivan näin, ja jalkajarrullisessa pyörässä moni unohtaa sen asian, että useampi vaihteisessa pyörässä tulee olla myös etujarru, ja etenkin se asia että kovemmassa vauhdissa tuon etujarrun toiminta on erittäin ratkaisevaa pyörän pysähtymisominaisuuksien takia, koska fysiikan lakien mukaisesti jarruttaessa massa pyrkii jatkamaan matkaansa eteenpäin ja näin ollen isompi osa painosta siirtyy jarrutustilanteessa eturenkaalle (eturenkaan pito paranee ja takarenkaan pito heikkenee jarrutuksessa).
- Anonyymi
Jos et osaa jarruttaa millään,niin pitäis ottaa fillari veks
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies mitä ajattelet naisista?
Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.1192562Saako kantaa asetta
Voiko olla koskaan kotelossa lonkalla ase.. Siis ei mikään luvaton ase. Johon on luvat. Esim luottamustoimessa, tai kaup262364Kerro kaivattusi
Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.581973Mitä laitatte karjalanpiirakan päälle?
Voita tietenkin, mutta mitä muuta? Itse yleensä juustoa, jotain leikkelemakkaraa ja tuorekurkkua301833Vakkuri puhuu että Suomi joutuu sotaan.
Hänen mukaansa asiantuntijat ovat yhtä mieltä että Suomi joutuu sotaan Venäjän kanssa. En tiedä kuinka lähellä se on, mu3301383- 601083
- 2591039
- 541017
- 146933
- 45908