Ajattelin vaihtaa 10 " subbarin 12 " subbariin. Nykyinen subbari on Autostudio X-10, jonka tehonkestot ovat 300/500 W ja herkkyys 89 dB. Ajattelin vaihtaa sen DLS MW12 subbariin, jonka vastaavat arvot ovat 400/600 W, 91 dB.
Kysymys kuuluu riittääkö Autostudio BC 5-50 vahvistin syöttämään tuota isompaa subbaria, kun siinä on 150 W tehoa subwoofer-kanavalle vai meneekö toisto huonompaan suuntaan? Vahvistimessa on kuitenkin mahdollisuus 6 tai 12 dB korostukseen 50 Hz:n alueella, joten sillä saa vähän lisäpotkua. Lisäksi tuon DLS MW12:n herkkyys on parempi. Auttakaapa asiantuntijat kannattaako moinen subbarinvaihdos. Tuo vahvistin antaa kuitenkin DLS MS6 etukaiuttimien kanssa muuten hyvän toiston, mutta bassopotkua saisi olla vähän lisää ja ajattelin hankkia sitä paremmalla subbarilla. Vai pitäisikö vaihtaa myös vahvistinta?
DLS MW12 subbarista
5
991
Vastaukset
- jeeeh
Ei kai tuo teho 'riitä' edes tuolla nykyselle subille.
- Onko kannattava ostos
Mihin perustat tuon näkemyksen ettei teho riitä nykyiselle subille? Sehän on väärä luulo että subille pitäisi antaa yhtä paljon tehoa kuin mikä on sen tehonkesto. Nykyinen Autostudio X-10 subi antaa kuitenkin suljetussa kotelossa aika jämäkän basson vahvistimen 150 W tehollakin ja 12 dB:n korostuksella 50 Hz:n alueella eli väitteesi ei täysin pidä paikkaansa. Ongelma on se että bassot osittain hukkuu auton ajomeluun, mutta paikallaan ollessa ne riittää. Auto on neliovinen Mazda6.
Kiinnostaisi vaan tietää olisiko kannattava ostos sijoittaa isompaan ja laadukkaampaan subiin. Isompi subi on yleensä herkempi, kuten tuo DLS MW12 on, joten samalla tehollahan pitäisi silloin tulla ulos enemmän ääntä. Lisäksi se on laadukkaampi toistoltaan, joten kuvittelisin sub-bassojen erottelun ja tukevuuden paranevan. Omaa kokemusta subbareista ei vaan paljoa ole, joten kaikki tieto asiasta on tervetullutta. - Hifisti
Onko kannattava ostos kirjoitti:
Mihin perustat tuon näkemyksen ettei teho riitä nykyiselle subille? Sehän on väärä luulo että subille pitäisi antaa yhtä paljon tehoa kuin mikä on sen tehonkesto. Nykyinen Autostudio X-10 subi antaa kuitenkin suljetussa kotelossa aika jämäkän basson vahvistimen 150 W tehollakin ja 12 dB:n korostuksella 50 Hz:n alueella eli väitteesi ei täysin pidä paikkaansa. Ongelma on se että bassot osittain hukkuu auton ajomeluun, mutta paikallaan ollessa ne riittää. Auto on neliovinen Mazda6.
Kiinnostaisi vaan tietää olisiko kannattava ostos sijoittaa isompaan ja laadukkaampaan subiin. Isompi subi on yleensä herkempi, kuten tuo DLS MW12 on, joten samalla tehollahan pitäisi silloin tulla ulos enemmän ääntä. Lisäksi se on laadukkaampi toistoltaan, joten kuvittelisin sub-bassojen erottelun ja tukevuuden paranevan. Omaa kokemusta subbareista ei vaan paljoa ole, joten kaikki tieto asiasta on tervetullutta.Niin kyllä tehot riittää, mutta ainahan se on parempi kun on enemmän :) Ja olen aika varman että tuo Dls:n subi soi kuitenkin paremmin kuin tuo Autostudion subbari joita pidetään aika "löysinä" toiston puolesta. Itse en ole kyseistä Autostudion subbaria kuullut mutta tuo dls ainakin soi todella tarkasti ja hyvin [tietysti oikeankokoisessa kotelossa]. Itse vaihtaisin tuohon Dlssään, mitä olen kuullut niin on kyllä todella hyvä hinta luokassaan. Ei kyllä päihitä Peerlessin XLSsiä :D
- Kumpi parempi
Hifisti kirjoitti:
Niin kyllä tehot riittää, mutta ainahan se on parempi kun on enemmän :) Ja olen aika varman että tuo Dls:n subi soi kuitenkin paremmin kuin tuo Autostudion subbari joita pidetään aika "löysinä" toiston puolesta. Itse en ole kyseistä Autostudion subbaria kuullut mutta tuo dls ainakin soi todella tarkasti ja hyvin [tietysti oikeankokoisessa kotelossa]. Itse vaihtaisin tuohon Dlssään, mitä olen kuullut niin on kyllä todella hyvä hinta luokassaan. Ei kyllä päihitä Peerlessin XLSsiä :D
Kiitos asiallisesta vastauksestasi. Tällä hetkellä harkitsen uutta subbaria DLS MW12 ja Infinity Kappa Perfect 12.1 välillä. Onko sinulla kommentteja tai kokemusta tuosta Infinityn subbarista? Tehonkesto on 350/1400 W, herkkyys on peräti 96 dB ja vahvistimeksi suositellaan 75 - 350 W eli pitäisi toimia tuolla 150 W tehollakin, minkä oma vahvistimeni tuottaa. Peerles XLS subbarista en tiedä mitään, joten sitä en ole harkinnut.
Tarkoitus ei tosiaan ole äänenpaineella leikkiminen vaan laadukas äänentoisto kuuloa vaurioittamattomalla voimakkuudella. Toki dynamiikkaa saisi toistoon enemmän tehokkaammalla vahvistimella ja ehkä sen hankkiminen tulee ajankohtaiseksi myöhemmin. - Hifisti
Kumpi parempi kirjoitti:
Kiitos asiallisesta vastauksestasi. Tällä hetkellä harkitsen uutta subbaria DLS MW12 ja Infinity Kappa Perfect 12.1 välillä. Onko sinulla kommentteja tai kokemusta tuosta Infinityn subbarista? Tehonkesto on 350/1400 W, herkkyys on peräti 96 dB ja vahvistimeksi suositellaan 75 - 350 W eli pitäisi toimia tuolla 150 W tehollakin, minkä oma vahvistimeni tuottaa. Peerles XLS subbarista en tiedä mitään, joten sitä en ole harkinnut.
Tarkoitus ei tosiaan ole äänenpaineella leikkiminen vaan laadukas äänentoisto kuuloa vaurioittamattomalla voimakkuudella. Toki dynamiikkaa saisi toistoon enemmän tehokkaammalla vahvistimella ja ehkä sen hankkiminen tulee ajankohtaiseksi myöhemmin.Itsellä ei ole kappaa ollut, mutta kyllähän sitä kehutaan hyvänä. Olen kuullut tuon elementin tutulla autossa, mutta kotelo oli huono ja vääränkoinen (liian iso) joten se soi hieman löysästi eli siitä puuttui sellainen napakkuus mikä on mielestäni omissa Peerlessin 2*10 XLSissä todella hyvä ja olen ollut tyytyväinen. Voit tietysti kysellä muilta kommentteja noista peerlesseistä, jos haluat joltakin muulta kommenttia. Hyväksihän tuota XLSsää hifilehdessäkin on kehuttu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek195143Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia5392615Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.192332Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1512210- 241967
- 821654
- 1461535
- 1251229
- 128946
Olisitko maailmani?
Ajattelen sinua ja pelkään välillä, että olenko antanut sinulle liikaa kannettavaksi. Olenko vaatinut sinulta aivan liik40889