Juhannus lähestyy,

1943

ja sen huomaa mm. lehtien kirjoituksista. Ruokaohjeita on, monimutkaisia. Kotiin pitää hankkia sitä sun tätä. Itse sain perheellisenä olla miesvaltaisessa ympäristössä ja mieheni ja appeni antoivat minun luoda omat juhlaperinteet. Irrottauduin oravanpyörästä ja kiinnitän huomiota yhdessäoloon. Ruoat ovat nopeasti valmistuvia tyyliin uudet perunat ja silli. Harvoja ruokalajeja, mutta huolella valmistettuja ja riittävästi. Ihanaa, kun ei tarvitse päteä, saa olla oma itsensä.

18

547

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Raspikurkku

Yksinkertaisuus on valttia. Meidänkin suurperheessä (minä ja vaimo) on jo monta vuotta ollut täsmälleen samanlainen juhannusmenyy: Savustettua lohta, kermaviilikastike ja uusia perunoita. Lohen savustan itse niin että sen saa kuumana lautaselle. Viileä valkoviini vielä seuraksi niin siinä se on. Nyt sattuu sytotiputus juhannusviikolle niin ei tiedä mikä on vointi, ehkäpä pitää lohi vaihtaa silliin.

• 1943

Sinulle. Kälyni on samassa tilanteessa. Hänelle ruoka maistuu, se on hyvä merkki.

• Raspikurkku
        1943 kirjoitti:

Sinulle. Kälyni on samassa tilanteessa. Hänelle ruoka maistuu, se on hyvä merkki.

Minä olen sairauslomalla kotona kahdestaan jääkaapin kanssa eikä sen ovessa ole lukkoa :-) . Hyvänä merkkinä minäkin pidän sitä että ruoka maistuu. Pikku dieetti olisi kyllä paikallaan mutta sairaalassa sanoivat ette se ole oikein hyvä ajatus tässä tilanteessa. Niin että nyt voisi juhannuksenakin herkutella oikein epäterveellisellä purtavalla. Rasvaista grillimakkaraa, porsaanniskaa, porsaankylkeä, majoneesipohjaista perunasalaattia jne. Voi veljet (ja siskot) ravintoterapeutit ja vegaanit pyörtyilee lähiympäristössä kun meikäläinen suupielet rasvaa valuen herkuttelee :-)))))))))))) .

• 1947
        Raspikurkku kirjoitti:

Minä olen sairauslomalla kotona kahdestaan jääkaapin kanssa eikä sen ovessa ole lukkoa :-) . Hyvänä merkkinä minäkin pidän sitä että ruoka maistuu. Pikku dieetti olisi kyllä paikallaan mutta sairaalassa sanoivat ette se ole oikein hyvä ajatus tässä tilanteessa. Niin että nyt voisi juhannuksenakin herkutella oikein epäterveellisellä purtavalla. Rasvaista grillimakkaraa, porsaanniskaa, porsaankylkeä, majoneesipohjaista perunasalaattia jne. Voi veljet (ja siskot) ravintoterapeutit ja vegaanit pyörtyilee lähiympäristössä kun meikäläinen suupielet rasvaa valuen herkuttelee :-)))))))))))) .

ainakin siltä osin.

• Pirre*

sörsselit suunnilleen, erilaisia kaloja lisäksi, ja hyvää salaattia, esim. feta - meloni - jäävuori tai muu vihreä lisäksi.

Ei mitään suuritöistä, - oisi vaan kivat ilmat, että voisi tuolla ulkona laittaa ja syödä.

• nähdä,

mitä syödään. Ei ole mitään erityisiä perinteitä.
      Liian hyvää tulee syötyä arkenakin.
      Punaista heraa saatan keittää, keitin viime vuonnakin. Se vie aikaa, kovin on pitkäjäykköistä keitettävää.

• tuollainen eväs on, kuin punainen hera, en ole kuullutkaan? :)

• makiajuusto,
        Pirrejuupas kirjoitti:

tuollainen eväs on, kuin punainen hera, en ole kuullutkaan? :)

punainen hera, rakkaalla lapsella on monta nimea.
        Tässä yksi monista ohjeista:

http://kotimaisetkasvikset.fi/finfood/ff2.nsf/0/DFEBB2DFF780D41CC2256F26003996B8?opendocument&cat1=Erityisruokavaliot&cat2=Lakto-ovovegetaristi&cat3=J%E4lkiruuat&cat4=

Viime vuonna keitin 8 litrasta pastöroimatonta, "ruskeaa maitoa". Juoksutinta saa kaupasta, siinäkin on muistaakseni ohje, mutta juoksutinta ainakin minä laitan vähän pullon ohjetta enemmän.
        Keitin 5 litran kattilassa, lisäilin tuntien mittaan maitoa. Keitin kokonaista 8 tuntia, melkein neste häipyi kokonaan. Olisihan maitoa voinut tietenkin vielä lisätä, nestekin on tosi hyvää.

Tuolla on Kustaa Vilkunan "juustohistoriaa".
        Ennen talot, ja varsinkin niiden tyttäret kilpailivat, missä on punaisinta heraa. Siitähän saattoi arvella tyttärien, keittäjien, ahkeruuden.

http://www.kirjastovirma.net/ruokakulttuuri/makeajuusto

• Pirre*
        makiajuusto, kirjoitti:

http://kotimaisetkasvikset.fi/finfood/ff2.nsf/0/DFEBB2DFF780D41CC2256F26003996B8?opendocument&cat1=Erityisruokavaliot&cat2=Lakto-ovovegetaristi&cat3=J%E4lkiruuat&cat4=

Viime vuonna keitin 8 litrasta pastöroimatonta, "ruskeaa maitoa". Juoksutinta saa kaupasta, siinäkin on muistaakseni ohje, mutta juoksutinta ainakin minä laitan vähän pullon ohjetta enemmän.
        Keitin 5 litran kattilassa, lisäilin tuntien mittaan maitoa. Keitin kokonaista 8 tuntia, melkein neste häipyi kokonaan. Olisihan maitoa voinut tietenkin vielä lisätä, nestekin on tosi hyvää.

Ennen talot, ja varsinkin niiden tyttäret kilpailivat, missä on punaisinta heraa. Siitähän saattoi arvella tyttärien, keittäjien, ahkeruuden.

olipa iha uusi asia minulle tuo juhannusjuusto. :)

Pljonko sitä varsinaista juustoa tuosta ohjeen maitomäärästä tulee?
        Onko se jälkiruokaa, ja minkä kanssa se syödään?

• tuli
        Pirre* kirjoitti:

olipa iha uusi asia minulle tuo juhannusjuusto. :)

Pljonko sitä varsinaista juustoa tuosta ohjeen maitomäärästä tulee?
        Onko se jälkiruokaa, ja minkä kanssa se syödään?

n. pari litraa valmista tuotetta. Siksikin, kannattaa jättää myös nestettä, maitoa voi lisätä vielä loppuvaiheessa.

Ihan jälkkärinä me sitä syömme, ja ei kovinkaan suurin annoksin, on se sen verran ytyä ainetta.

Joskus olen nähnyt lisättävän sokkeria päälle, mutta silloin kai on jäänyt heran keitto kesken, ei ole makeutunut loppuun asti.

• Hilima
        makiajuusto, kirjoitti:

Tuota punaista juustoa olen syönyt vain Raahen suunnalla. Ternimaidosta tehty uunijuusto on tutumpaa syötävää muualta päin Suomea. Sitäkin olen nähnyt syötävän sokerilla tai siirapilla maustettuna. Äiti keitti kyllä lapsuudessani maitoa, en ole varma oliko se ternimaitoa vai tavallista, se ei ollut kuitenkaan punaista. Muistan vaan kuinka hyvää se oli.

• herkkua
        Hilima kirjoitti:

Tuota punaista juustoa olen syönyt vain Raahen suunnalla. Ternimaidosta tehty uunijuusto on tutumpaa syötävää muualta päin Suomea. Sitäkin olen nähnyt syötävän sokerilla tai siirapilla maustettuna. Äiti keitti kyllä lapsuudessani maitoa, en ole varma oliko se ternimaitoa vai tavallista, se ei ollut kuitenkaan punaista. Muistan vaan kuinka hyvää se oli.

Juhannusjuusto lieneekin. Ennen hyydytettiin ternimaidosta ihanaa uunijuustoa, tosiaan sokerilla, ja joskus myös kanelilla sitä maustettiin.
        Ternimaidosta tehtiin myös hyvää pannaria, jotkut kertovat leiponeensa siitä pullaakin.

Mistäpä nykyisin ternimaitoa saisi, harva saa?

• herkkua kirjoitti:

Juhannusjuusto lieneekin. Ennen hyydytettiin ternimaidosta ihanaa uunijuustoa, tosiaan sokerilla, ja joskus myös kanelilla sitä maustettiin.
        Ternimaidosta tehtiin myös hyvää pannaria, jotkut kertovat leiponeensa siitä pullaakin.

Mistäpä nykyisin ternimaitoa saisi, harva saa?

Saahan ternimaitoa, jos vain löytää lehmiä jostain.
        Myyjäisistä joskus voi tärpätä ja jonkun harvan liikkeen pakastealtaasta.

Ternimaitoa voi käyttää kaikkeen ruoanlaittoon, silloin ei tarvitse laittaa kananmunaa. Pullanliemenä tottakai on ihan hyvää, väkevän ternin joukkoon vain lisäksi tavallista maitoa.

• non-rec

Minäkin ehdottomasti kannatan yksinkertaisuuden ajatusta ruoanlaitossa.

Viime vuosina on tavat muuttuneet niin että kesällä grillataan usein, yleensä ulkofilettä tai kanaa, joskus makkaraakin (kunnollista A-luokan), jne.

Hienoa on se, että ruoanlaittohommat jakautuvat perheessä sopivasti; puolisko grillaa, minä teen salaatin ja mitä muuta nyt satunkin laittamaan. Nopeaa, helppoa, ja ennenkaikkea hyvää. Jää aikaa muuhunkin, ruoanlaitosta kun en mitenkään voi sanoa nauttivani. Lehdistäkin katselen vain helppoja ja nopeita ruokareseptejä.

• Tase pappa

Meillä on jo monta vuotta vietetty juhannusta ehdottomasti kaupungissa. Meillä on kyllä upea rantapaikka meren äärellä. Ei kuitenkaan tee mieli sinne lähteä. Mökkitien vierusta on täynnä parkkeerattuja autoja. Joka ainoan männyn väliinkin on TYÖNNETTY auto.Niitä on takuulla enemmän kuin kaupungissa. Joka laiturilla on helvetillinen juoppojen huutelu ja radioitten pauhu. Raketteja ammuskellaan holtittomasti.Tappelun nujakoita ja nainnin yritystä sekä humalaisten naisten kiljumista koko ilta ja yö. Ei voi puhua mistään miellyttävästä mökkielämästä.
      Sen sijaan kaupunki on tosi hiljainen paikka. Kadut ovat tyhjinä autoista. Vain joku yksinäinen vanhus kävelee hissukseen. Se on todellista rauhaa.
      Paljon emme perusta mistään ruokapuolesta kun ei enää saa pohjalaista punasta heraa syödäkseen. Se oli aitoa juhannusruokaa parhaimmillaan.
      Uutta pottua ,uutta sipulia,tilliä sekä oikeaa silliä. Siitäpä ei herkut parane.

• 1943

jouluna ja juhannuksena on rauhallista Helsingissä. Omalla mökillämme ja miesystävän mökillä on myös rauhallista, koska naapureita ei ole lähellä. Voisin myös ihan hyvin viettää juhannuksen vaikka yksin kotona. Täällä maalla rivitalossa on hiljaista, kun monet menevät vielä enemmän maalle. Kerran olen syönyt tuota pohjalaista herkkua. Hyvää se on, mutta tekeminen on aikaa vievää.

• Ruoan valmistuksessako?

Rakastan tehdä ruokaa, mutta en kyllä koskaan ole ennen kuullut mitään pätemistä siinä?

Aattona joko kokonaisia fileitä, tai T-luupihvejä, miten päätetään.
      Rosamundaperunat grillissä myös, ja maisseja.
      Salaattia rairoina, saa jokainen ottaa mitä haluaa.
      Patonkia, punaviiniä, juustoja.
      Helppoa kuin mikä.

Jussipäivänä sitten ne uudet potut, kolmea silliä, ja jos ahti on suonut niin savustettua kampelaa. Silakatkin mahdollisia, aamulla nostettuja merestä. Salaattia tietty lisänä.
      Mansikoita ja kuohuvaa. Illalla taas jotain grillijuttuja. Tai muurinpohjalettuja, suolaisella ja makealla täytteellä.

Kivaa yhdessä laittoa, keittiössä ei kukaan, lauletaan ja leikitään, isolla porukalla. Syödään usein kertakaäyttölautasista, niin ei tule edes paljon tiskiä.

• 1943

käyvät toisissaan kylässä ja emännät yrittävät parastaan. Eivät ehdi seurustella vieraiden kanssa, kun pitää passata. Minulla on tarjoilua vähemmän ja yhdessäoloa enemmän. En oikeastaan kuulu mihinkään kyläilyrinkiin ja hyvä niin.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      106
      3078
    2. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      214
      1887
    3. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      136
      1829
    4. Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!

Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois
      Suomalaiset julkkikset
      56
      1790
    5. Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla

Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v
      Ikävä
      64
      1342
    6. Rakastan sinua

Kohta sanon tämän livenä, älä pelästy.
      Ikävä
      95
      1197
    7. Juhannusterveiset kaivatulle

Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻
      Ikävä
      83
      1137
    8. Kaupunki osti Absin

Nyt vaan yrittäjiä kaivataan
      Haapavesi
      58
      1132
    9. Sä oot kyllä

Aika erikoinen nainen
      Ikävä
      59