Indigolapsien kasvatusta

Steinerkouluissa

Indigolapsihömppä yritetään sysätä aina muiden kontolle, kuitenkin juuri tämä inkarnoituminenhan kuuluuu antroposofisen steinerpedagogiikan kulmakiviin.Tässä kansainvälisesti tunnetun steinerpedan ajatuksia asiasta. Antroposofit yrittävät aina kätkeä jälleensyntymisokkultismin kaikenmaailman lempeyteen ja taiteellisuuteen, mutta julkisesti kuitenkin kirjoittavat ihan muuta. Koulujen esittelyt ovat usein silkkaa valhetta.

Uusia lapsia ja uusia laatuja
Veronica Witikka työskentelee Helsingin Rudolf Steiner-koulun esiluokan opettajana. Hän on tehnyt tätä työtä vuodesta 1979. Veronicalla on ollut "eturivin paikka" kohdata ja seurata läheltä näitä 1980- ja 1990-luvulla syntyneitä lapsia sekä esikoululaisten että omien lastensa kautta. Mitä sinä, Veronica, haluaisit sanoa tästä "indigolapsiasiasta"? Mitä kokemuksia ja näkemyksiä sinulla on indigolapsista? Ensinnäkin sen, että aihe on laaja. Käyttäisin itse näistä lapsista puhuessani mieluummin nimitystä "uudet lapset" kuin "indigo-lapset". Minusta tämä "indigo-laatu" on yksi nykyajan "uusien lasten" laaduista. Omien havaintojeni perusteella sanoisin, että maailmaan on viimevuosina syntynyt - ja vaikuttaa nykyisinkin syntyvän - useammanlaisilla uusilla kyvyillä varustettuja lapsia. He tuovat uudella kokonaisvaltaisella tavalla ja vahvuudella ilmi näitä ominaislaatujaan, joita voivat olla esimerkiksi älyllis-ajattelullinen laatu tai tahtolaatu tai universaalin rakkauden "enkelilaatu". Yksi "uusien lasten" laatu on myös hyvin tavallisen oloiset lapset, jotka usein kertovat yhteydestään omaan henkiseen johdatukseensa. He ovat myös selvänäköisiä niin, että he näkevät mitä ajattelen tai tunnen ja usein puhuvat julki sen, mitä olin aikeissa sanoa. Ja tämähän ei sinällään ole lasten kanssa mikään uusi juttu, mutta tämä uusi selkeys, varmuus ja itsestäänselvyys näissä asioissa, se on uutta...

...Tiedän myös, että tuolloin ainakin yksi noista enkelilapsista oli jo ennen esiasteelle tuloa ilmoittanut vanhemmilleen hyvin selvästi: Minä haluan mennä steiner-esikouluun (juuri tälle esiluokalle, missä nämä lapsiparat taistelivat valtavan energiansa kanssa). Minulle itselleni tuo vuosi näiden tahtolasten kanssa oli niin raskas, että olin jo jättämässä työni. Tuntui, etten jaksa enkä osaa näiden lasten kanssa. Minulle tuli kuitenkin tarve muuttaa tuota suunnitelmaani ja niinpä kuitenkin aloitin uuden luokan kanssa syksyllä. Ja sitten sain koko luokan näitä enkelilapsia: lapsia, jotka näkivät enkeleitä, piirsivät enkeleitä, leikkivät olevansa enkeleitä ja olivat itsekin kuin enkeleitä! Sekin oli aivan unohtumaton vuosi! Nämä enkelilapset ovat puhdasta rakkautta, jota he säteilevät ympäristöönsä. Heidän tehtävänsä selvästi on opettaa, mitä puhdas universaali rakkaus on..

5

501

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HanttuHattara

"Indigolapsihömppä yritetään sysätä aina muiden kontolle..."

Ja tämä hömppä lähti Amerikasta Lee Carrolin ja Jan Toberin kirjasta "Indigolapset - uudet lapset ovat täällä", johon ei liity mitään mystiikkaa. Lähinnä kirja oli vastaisku runsaalle lääkinnällisen amfetamiinin tuputtamiselle kun kaikilla lapsilla on muka ADHD.

• RaijaKo

Hyvään kirjoitustapaan kuuluu lähdeluettelo! Kerrotko mistä teksti on peräisin?

• RaijaKo

• kannattaa lukea

• Tällaisen ajattelutavan vuoksi steinerkouluun tungetaan pahasti käytöshäiriöisiä mukuloita ja opettajien aika kuluu niiden kurinpitoon.

On se kumma kun jotkut eivät pysty joko erottamaan tai myöntämään omassa lapsessaan vakavia käytöshäiriöitä. Sitten syytetään steinerkoulua kaltoinkohtelusta.

Onhan lapset muuttuneet. Osin yhteiskunnan painostuksesta pakotetaan kasvamaan nopeammin. Hihhuli näkee siinä jotain ylimaallista ja toiset hihhulit heti perään, että "minä kanssa! meidänkin lapsukainen on indigoenkeli!"

Ei kato meidän janipetteri ole lainkaan ylipainoinen vaan isoluinen. Kyllijanna on niin luova, että se ei jaksa keskittyä tavanomaisuuksiin.

Just joo...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Missä kokoomuksen naiset?

Hähmäistä ukkotarinaa kuultu koko viikonloppu. Kukaan ei ole kokoomuksessa edes yrittänyt pitää naisten puolta. Jopa
      Maailman menoa
      167
      4609
    2. Finland is now Petter place

Audin B-ryhmän ralliautolla saatiin kansa voimaan hyvin. Kiitos kokoomus huumoripläjäyksestä.
      Maailman menoa
      39
      2532
    3. Ilman Stadia Suomessa ei olisi kunnon lihajalosteita

HK, Helsingin makkaratehdas, Votkin, mitä näitä nyt onkaan. Böndellä ei ole kunnollisia jalostajia.
      Maailman menoa
      151
      2194
    4. Kela tukee virallisesti Pride-liikettä

Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k
      Maailman menoa
      3
      1468
    5. Jorma Lind kuollut

Ylen uutisankkurina 40 vuotta toiminut Jorma Lind on kuollut 85-vuotiaana. https://yle.fi/a/74-20230265 ARVl on näet
      Maailman menoa
      33
      1338
    6. Mikä on kaunein

Ja hellyttävin hetki irl kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      70
      1194
    7. Toivon että kuulut elämääni

Mutta aika näyttää miten läheisesti. Lupaan kertoa jossain sivulauseessa, kun muutan paikkaa.
      Ikävä
      71
      1122
    8. Mahdatko ymmärtää sitä

Mä en selviä jollei me jutella kunnolla. Tarvitsen sua siihen. Etkä sä voi sitä tietää kun en ole ilmaissut mutta olen
      Ikävä
      75
      1101
    9. En unohda sua

En vaan unohda sua. Eikä se näköjään ole tarkoituskaan. Rakastan sua sitten omalla tavalla kauempaa kun mikään muu ei on
      Ikävä
      39
      1023
    10. Kullan kemiallinen merkki on au

Ei välttämättä. Mikä sun kullan merkki on?
      Ikävä
      53
      953
    Aihe