Vahinkopoikue

ased

Eilen kun sumuttelin tuota terraa niin tunnin päästä oli turpeesta kaivautunut kymmenkunta poikasta pinnalle kohtaa kun hetken tongin niin toki niitä löyty lisääkin n.30.
Nostin poikaset pieneen faunaboxiin pissä on sentti turvetta pohjalla seepiansuomunpala ja laitoin muutaman salaatin lehden.

Ongelmana tässä nyt lähinnä on se että mitä noille poikasille teen. Miten niitä hoidetaan ym.
Näistä kun en vielä erityisemmin tiedä paljoakaan. Varsinkaan näiden ihan pikkuisten tarpeista, kun viime syksynä koiran ulkoilutus reissulla pelastin nämä minun neljä tänhetkistä reilu 5 sentin kokoista kotiloa tien varresta.

Aikasemmin eivät ole munia tehneet vaikka niitä olen yrittänyt kovin etsiskellä.
Nämä pienokaiset olivat hyvin peitetty tuonne turpeeseen. Kohta missä poikaset olivat näytti täysin koskemattomalta en olisi kyllä ikinä uskonut siellä mitään olevan.
Lähinnä kun olen tarkistellut kohtia jossa kotilo on olleet kaivautuneena.

En tiedä onko nuo mahdollisesti 2 eri "poikuetta" kun syvemmällä olevat olivat lähes puolet isompia kun nämä mitkä pinnalle oli nousseet.

Jostain olen lukenut että noiden kotiloiden munia voisi syöttää kilpikonnille mutta mikä näiden jo kuoriutuneiden juttu on.
Itseltäni kyllä löytyisi 3 punakorvakilpikonnaa. Ylipäänsä miten tuo syöttäminen niille edes tapahtuisi :/ Vai pitääkö vain lähtee etsimään pikkuisille koteja? Mahdottoman suloisiahan nuo ovat tässä jo alkanut tehä mieli itsellenikin muutama jättää :)

Kiitoksia vastauksista niitä kaivataan.

2

280

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sdsdsdsd

      Kannattaa siirtää ne johonkin pienempään asumaan, vaikkapa muovilaatikkoon, johon teet kanteen ilmareikiä. Sitten sinne pieni pala seepiansuomua, ja ruokit kotiloja mieluusti aluksi pehmeillä kasviksilla. Kannattaa myös rekisteröityä suomen suurimmalle kotilofoorumille, josta saa paljon hyödyllisiä vinkkejä: www.phpbbserver.com/aksulit

    • janniouii

      Pieniä kotiloita pitää käsitellä TOSI varovasti! Ne laitetaan pienehköön, matalaan esim. muoviastiaan. Pohjalle talouspaperia, joka pidetään kosteana joka päivä suihkuttamalla suihkupullolla. Ja ruokaa on oltava runsaasti. Muuten hoito on samaa kuin isoilla kotiloilla. Onnea kasvatukseen! Meinaatko myydä vaiko kenties antaa kotiloita uusille omistajille?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2675
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      103
      2252
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2010
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      13
      1729
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1691
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1656
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1646
    8. 91
      1583
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      128
      1447
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1284
    Aihe