Muistiinpanot sekaisin - aineistonhallintavinkkejä tarvitaan?

Vielschreiber

Alkaa noita gradumuistiinpanoja kertyä Wordille ja härdelli on melkoinen ... Onko olemassa mitään apuohjelmaa tai muistiinpanokortistoa graduaineistojen hallintaan?
Miten ylipäätään saatte muistiinpanonne pysymään kasassa ja jonkinlaisessa järjestyksessä tietokoneella? Vinkkejä? Graduaiheeni on humanistinen ja tekstiaineistoja ja muistiinpanoja kertyy paljon.

3

806

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • arkistorotta

Jotain apuohjelmaa olisin kaivannut itsekin, tai ainakin mahdollisuutta merkata eri kansiot hierarkkisesti eri värein. Kirjallisuudesta tekemäni muistiinpanot olen nimennyt aina kirjoittajan ja julkaisuvuoden mukaan, jotka sitten olen yrittänyt järjestellä gradun lukujen mukaan nimeämiin kansioihin. Kaikkein tärkeimmät lähteet olen jättänyt roikkumaan erikseen, että löydän ne helpommin. Jossain vaiheessa loin sitten kansion "Valmista tekstiä" johon olen tallentanut sellaista tekstiä, josta gradu ihan oikeasti syntyy, siis hiomiskertoja vaille. Analysoitavan aineiston olen tallentanut samoin omaan kansioonsa, samoin kaikki siihen liittyvät muistiinpanot.

Kannattaa ennen kaikkea pitää kansioiden määrä rajallisena. Helpottaa paitsi työsi hahmottamista myös muistiinpanojen löytämistä.

• primrose

Apuohjelmia on, ja niitä kannattaa käyttää, etenkin jos aineistoa on paljon. Mieleen tulee nyt suorilta ainakin sellaiset, kun Atlas.ti ja Nvivo. Nämä ovat tosiaan aineiston järjestelemiseen ja luokitteluihin tarkoitettuja ohjelmistoja. Ainakin Atlas.ti on sellainen, jonka avulla pystyy varsin hyvin vetämään myös erialsia yhteyksiä eri aineiston kappaleiden välille, ja rakentamaan ns. verkostoa tai puu-rakennetta aineistosta. Ongelmana näiden ohjelmien kanssa on tietysti se, että niitä pitäisi ensin osata käyttää. Mutta jos kysäiset vaikka ohjaajaltasi, jos hän kykenisi järjestämään jonkun perehdytyksen johonkin vastaavaan ohjelmaan.

• gradua täälläkin

Kannattaa kokeilla vaikka Memo Magister nimistä kortisto-ohjelmaa, joka on perinteisen tyyppinen simppeli muistiinpanojen tekemiseen tarkoitettu ohjelma. Eikä siinä ole mitään ylimääräisiä härpäkkeitä. Ja on ilmainenkin.
      http://www.memomagister.com

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      68
      3493
    2. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      3383
    3. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3302
    4. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      53
      2749
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      2003
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      29
      1916
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1676
    8. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      40
      1635
    9. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      89
      1598
    10. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1380
    Aihe