Muistiinpanot sekaisin - aineistonhallintavinkkejä tarvitaan?

Vielschreiber

Alkaa noita gradumuistiinpanoja kertyä Wordille ja härdelli on melkoinen ... Onko olemassa mitään apuohjelmaa tai muistiinpanokortistoa graduaineistojen hallintaan?
Miten ylipäätään saatte muistiinpanonne pysymään kasassa ja jonkinlaisessa järjestyksessä tietokoneella? Vinkkejä? Graduaiheeni on humanistinen ja tekstiaineistoja ja muistiinpanoja kertyy paljon.

3

786

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • arkistorotta

Jotain apuohjelmaa olisin kaivannut itsekin, tai ainakin mahdollisuutta merkata eri kansiot hierarkkisesti eri värein. Kirjallisuudesta tekemäni muistiinpanot olen nimennyt aina kirjoittajan ja julkaisuvuoden mukaan, jotka sitten olen yrittänyt järjestellä gradun lukujen mukaan nimeämiin kansioihin. Kaikkein tärkeimmät lähteet olen jättänyt roikkumaan erikseen, että löydän ne helpommin. Jossain vaiheessa loin sitten kansion "Valmista tekstiä" johon olen tallentanut sellaista tekstiä, josta gradu ihan oikeasti syntyy, siis hiomiskertoja vaille. Analysoitavan aineiston olen tallentanut samoin omaan kansioonsa, samoin kaikki siihen liittyvät muistiinpanot.

Kannattaa ennen kaikkea pitää kansioiden määrä rajallisena. Helpottaa paitsi työsi hahmottamista myös muistiinpanojen löytämistä.

• primrose

Apuohjelmia on, ja niitä kannattaa käyttää, etenkin jos aineistoa on paljon. Mieleen tulee nyt suorilta ainakin sellaiset, kun Atlas.ti ja Nvivo. Nämä ovat tosiaan aineiston järjestelemiseen ja luokitteluihin tarkoitettuja ohjelmistoja. Ainakin Atlas.ti on sellainen, jonka avulla pystyy varsin hyvin vetämään myös erialsia yhteyksiä eri aineiston kappaleiden välille, ja rakentamaan ns. verkostoa tai puu-rakennetta aineistosta. Ongelmana näiden ohjelmien kanssa on tietysti se, että niitä pitäisi ensin osata käyttää. Mutta jos kysäiset vaikka ohjaajaltasi, jos hän kykenisi järjestämään jonkun perehdytyksen johonkin vastaavaan ohjelmaan.

• gradua täälläkin

Kannattaa kokeilla vaikka Memo Magister nimistä kortisto-ohjelmaa, joka on perinteisen tyyppinen simppeli muistiinpanojen tekemiseen tarkoitettu ohjelma. Eikä siinä ole mitään ylimääräisiä härpäkkeitä. Ja on ilmainenkin.
      http://www.memomagister.com

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Marja sulkee liikkeen

Nyt lähtee kylän ainoa kello ja kultaliike ja kenkäkauppa
      Oulainen
      27
      5313
    2. Oulaisten vaalit ovat hyvä alku, mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.

Oulaisten vaalit ovat hyvä alku. Puolueväristä riippumatta hallituksen rikollisuutta torjuvat toimenpiteet tehoavat ja r
      Oulainen
      3
      4667
    3. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      150
      1655
    4. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      155
      1446
    5. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      14
      1270
    6. Oletko loukannut

Oletko loukannut tarkoituksella kaivattuasi?
      Ikävä
      93
      1104
    7. Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon

Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike
      Hyrynsalmi
      21
      1094
    8. viekää miehet naiset kunnon treffeille

Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.
      Ikävä
      206
      987
    9. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      64
      939
    10. Milloin se sitten

On? Se oikea hetki kun kerrot sille naiselle mitä tunnet häntä kohtaan?
      Ikävä
      37
      839
    Aihe