Alkaa noita gradumuistiinpanoja kertyä Wordille ja härdelli on melkoinen ... Onko olemassa mitään apuohjelmaa tai muistiinpanokortistoa graduaineistojen hallintaan?
Miten ylipäätään saatte muistiinpanonne pysymään kasassa ja jonkinlaisessa järjestyksessä tietokoneella? Vinkkejä? Graduaiheeni on humanistinen ja tekstiaineistoja ja muistiinpanoja kertyy paljon.
Muistiinpanot sekaisin - aineistonhallintavinkkejä tarvitaan?
3
786
Vastaukset
- arkistorotta
Jotain apuohjelmaa olisin kaivannut itsekin, tai ainakin mahdollisuutta merkata eri kansiot hierarkkisesti eri värein. Kirjallisuudesta tekemäni muistiinpanot olen nimennyt aina kirjoittajan ja julkaisuvuoden mukaan, jotka sitten olen yrittänyt järjestellä gradun lukujen mukaan nimeämiin kansioihin. Kaikkein tärkeimmät lähteet olen jättänyt roikkumaan erikseen, että löydän ne helpommin. Jossain vaiheessa loin sitten kansion "Valmista tekstiä" johon olen tallentanut sellaista tekstiä, josta gradu ihan oikeasti syntyy, siis hiomiskertoja vaille. Analysoitavan aineiston olen tallentanut samoin omaan kansioonsa, samoin kaikki siihen liittyvät muistiinpanot.
Kannattaa ennen kaikkea pitää kansioiden määrä rajallisena. Helpottaa paitsi työsi hahmottamista myös muistiinpanojen löytämistä. - primrose
Apuohjelmia on, ja niitä kannattaa käyttää, etenkin jos aineistoa on paljon. Mieleen tulee nyt suorilta ainakin sellaiset, kun Atlas.ti ja Nvivo. Nämä ovat tosiaan aineiston järjestelemiseen ja luokitteluihin tarkoitettuja ohjelmistoja. Ainakin Atlas.ti on sellainen, jonka avulla pystyy varsin hyvin vetämään myös erialsia yhteyksiä eri aineiston kappaleiden välille, ja rakentamaan ns. verkostoa tai puu-rakennetta aineistosta. Ongelmana näiden ohjelmien kanssa on tietysti se, että niitä pitäisi ensin osata käyttää. Mutta jos kysäiset vaikka ohjaajaltasi, jos hän kykenisi järjestämään jonkun perehdytyksen johonkin vastaavaan ohjelmaan.
- gradua täälläkin
Kannattaa kokeilla vaikka Memo Magister nimistä kortisto-ohjelmaa, joka on perinteisen tyyppinen simppeli muistiinpanojen tekemiseen tarkoitettu ohjelma. Eikä siinä ole mitään ylimääräisiä härpäkkeitä. Ja on ilmainenkin.
http://www.memomagister.com
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 275313
Oulaisten vaalit ovat hyvä alku, mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.
Oulaisten vaalit ovat hyvä alku. Puolueväristä riippumatta hallituksen rikollisuutta torjuvat toimenpiteet tehoavat ja r34667- 1501655
Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍1551446Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais141270- 931104
Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon
Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike211094viekää miehet naiset kunnon treffeille
Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.206987En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.64939- 37839