kyynelteiden putkitus

elzu

Onko kenellekään tehty kyynelteiden putkitusta? Siinähän silikonikumiset letkut pujotetaan kyyneltiehyitä ja kyynelkanavia pitkin nenään. Minulle tehtiin sellainen puolivuotta sitten ja sain kaksi päivää sairaslomaa mikä ei kyllä alkuunkaan riittänyt sillä välittömästi tuon toimenpiteen jälkeen puudutusaineen lakattua vaikuttamasta tuli tosi flunssainen räkätauti joka kesti useamman päivän. Nyt on letkut poistettu. Puudutusaineen vaikutuksen jälkeen alkoi taas mieletön särky hampaissa ja kuinka ollakaan alkoi taasen kunnon räkätauti. Kummallakaan kerralla ei minulla ollut mitään oireita flunssasta toimenpiteeseen mennessäni mutta molemmilla kerroilla se alkoi heti kun puudutusaineen vaikutus lakkasi. Lääkäreiden mielestä toimenpide on näin simppeli juttu: "Kyynelteiden putkitus on huomattavasti pienempi toimenpide kuin leikkaus. Se voidaan suorittaa paikallispuudutuksessa eikä sen takia tarvitse pitää sairaslomaa."Miten ihmeessä sitä voi töihin mennä kun on kunnon räkätauti joka kestää monta päivää? Mahtaako kellään muulla olla samanlaisia kokemuksia? Lääkärin mielestä räkätauti johtuu vain siitä että olen juuri ollut sairastumassa siihen.

21

9273

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sama kokemus

      Sain eilen putket kyynelkanaviin ahtaiden kyynelkanavien vuoksi. Minulla on sama kokemus asiasta kun edellisellä kirjoittajalla. Onneksi en ole enää töissä. Näitä putkia käskettiin pitää puoli vuotta. Ihmeellistä kyllä nämä pitää poistattaa yksityisellä lääkärillä, miksi ei julkisessa terveydenhuollossa. Vähin erin olemme kaikessa ykstityislääkäreiden hoidon varassa ja siihen ei eläkeläisellä ole varaa.

      • Ansku

        Minulle laitettiin 3 päivää sitten vasempaan silmään putket ja tuntu tosiaan heti niinku olisi räkää täynnä sierain ja onki, oikea ei kyllä ole.
        Mikään ei kyllä ole kipeänä ollu koko aikana, en ole tarvinnut mitään särkylääkettä ja putket saa ottaa pois terveyskeskuksessa.


    • jatta

      Minulle laitettiin putki toiseen silmään ja heti samana päivänä loppui vetistys ja rähmiminen eikä minkäänlaista kipua tai räkää tullut tai muutakaan haittaa ollut. Putki oli minulla pitkään ja sen aikana kaikki oli hyvin, kunnes se meni tukkoon ja piti poistaa, se tehtiin keskussairaalassa. Ei mennyt kauankaan kun taas alkoi vuotaminen ja rähmiminen uudestaan. Nyt olen menossa tähystysleikkaukseen ja toivottavasti apu löytyy siitä.
      Jotenkin tuntuu että flunssa oli teillä varmaankin ollut tulossa niihin aikoihin.

    • SaaraRARa

      Olin leikkauksessa eilen ja ihan järjetön nuha välittömästi. Voimakas niistäminen kielletty, mutta mitä ihmettä voi tehdä kun nenä valuu koko ajan?

      • Anonyymi

        Mulle tehtiin putkitus oikeaan silmään kolme päivää sitten. Mulla alkoi heti vuotaa nenä veden sekaista limaa,. Silmän alusta mustana,turvoksissa ja silmä vedestää. Välillä silmässä tuntuu että siellä hiertää joku? Operaation jälkeen myös suuhun valui verta.
        Ihmetten jos työssä käyville ei anneta sairauslomaa?
        Itse olen onneksi eläkkeellä . Toivottavasti saan tästä putkituksesta apua vielä ei tiedä koska silmä vuotaa edelleen.


    • Kyynelehtivä

      Molemmat silmät putkitettiin. Ja melkein heti on jälkitarkistus. Silikonputki on samanlainen vähän kuin kaupassa myydään venttiilikumia polkupyöriin. Paljon ohuempaa ja silikonia. Putki ei ole putki ellei siinä olisi reikää keskellä. Mutta kyynelten tulviminen loppuu vasta kun putki otetaan pois. Eli oma tukkoinen kyynelkanava on toivottavasti putken poisoton jälkeen auki pysyvästi. Leikaus tapahtuu seuraavasti. Pilleri rauhoittavaa n. 30-60 min. ennen leikkausta. Toisen käden suoneen anestesia laittaa rauhoittavaa. Lääkäri laittaa puudutuksen sierainten sisään ja silmien viereen. Mulle laitettiin silmien ympärille 4 piikki ja molempiin sieraimiin. Jo ihan alussa laitetaan puunnutustippoja. Sitten operatio alkaa. Toisille on helppo pienin varauksin, toisilla vielä helpompi. Nenään silikon putkeen laitetaan solmut. ja katkaistaan niin ettei pää tule näkyviin sieraimista. Ja yläosaan silmäkulmaan melko pieni tynkä joka ei juurikaan näy. 6 kk ja putki otetaan pois. Verta toisilla tulee enemmän toisilla vähemmän. Viikkoja ennen pitää lopettaa Primaspamin syöminen ja ohentavien särkylääkkeiden ja omega 3. Ja jos potilaalla on ohennuslääkkeitä tms. sydänvian vuoksi siitä pitää etukäteen puhua lekurille. Mulla ei ole mitään ohennuslääkkeitä kalanmaksa öljy ja omega3 jonka seurauksena verta tuli kyllä. Silmät tuli pikkasen mustaksi ja kun puunnutukset loppui niin otin säkylääkettä. Mitään nuhaa tms. ei tullut.

    • Anonyymi

      Eilen tehtiin putkitus molemp. silmiin. Silmäni ovat vuotaneet n. 15 v. jopa kotona ollessa ja näkökykyni ajoittain sumentunut. Esil. 1 g parasetamolia. Jouduin odott.2.5 tuntia, kun ed. leikkaukset olivat pitkittyneitä. Puudutukset ym.kuten yllä ol.vastauksessa. Eivät olleet helppoja nekään kun sieraimeen syvälle kovasti painettiin pumpulipuikkoa ja monet pistokset injektoitiin. Vasemman puol.putkien laiton jotenkin kestin, mutta oikeanpuoleisen laitto oli ihan kamalaa, kuulin vain rutinaa kun kaapeleita vedettiin ja jouduin kärsimään paljon kipua. Seniorilääkäri haettiin avuksi,joka pyynnöstäni puudutti lisää ja suoritti tmp:een loppuun. 20:min toimenpiteessä meni tunti. Kiroilin helpottaakseni kipua koko tunnin ja pyysin/määräsin itselleni lisää puudutetta ! Sain 30 v..sitten työpaikallani homeesta tukkoisuusongelman nenääni sairastettuani kymmenen vuoden ajan jatkuvia poskionteloinfektioita. Avamysiä ja keittosuolahuuhteluita nenäkannulla. Välillä pitänyt Avam. lopettaa, koska silmäpaineet nousseet ja sitten on ollut kuin erikeeperiä olisi nenään kaadettu ja nukkumiset menneet pipariksi !
      Leikkauksen jälkeen 2.5 tuntia verenvuotoa ja jääpusseja niskalla ja leikkausalueella pidettiin. Silmän sisänurkat violetin väriset. Oikea puoli vuotaa vähän poskelle nyt kun op.sta vrk. Verensekaista vuotoa sieraimista. Antib..kortisonitippoja x 3 2 vkkoa.
      Tässä nyt vietän iisisti kotioloissa aikaani pikku kotiaskareita suorittaen. Onneksi ei ole särkyä, vaikka niin koville otti !
      Mukava sinänsä olla leikkaussaliympyröissä, koska työskentelin n.. 10 vuotta sair..hoitajana leikkurissa. Anesteriash poika oli ihanan turvallinen, samoin instrumenttish. Avustavan sh/lähih.. lörpöttelystä en pitänyt, kun suoritt. str.pesua kasvoilleni.,hermostutti liikaa.

    • Anonyymi

      Vieläköhän joku lukee tätä ketjua. Haluaisin kuulla miten nuo letkut on poistettu?
      Millainen operaatio?
      Mulla on ollut letkut vuodesta 2006 ja edelleen paikallaan kun olen pelännyt että menee tukkoon heti uudestaan enkä todella halua samaan operaatioon uudelleen.
      Jälkitarkastuksessa 3kk operaation jälkeen lääkäri sanoi että voivat olla jopa 10 vuotta jos ei aiheuta ongelmaa. No nyt on kohta 14 vuotta.. että kai tuo silikonikin tulee tiensä päähän pian..

    • Anonyymi

      Tässä oma kokemukseni kyynelteiden putkituksesta tältä viikolta. Itselläni meni toinen kyyneltie osittain tukkoon mitä todennäköisemmin pitkittyneen silmätulehduksen vuoksi. Kyyneltietä on irrigoitu pari kertaa ja joka kerta neste saatu menemään läpi, mutta vaikutus loppunut saman päivän aikana ja silmä alkanut taas vuotamaan.

      Tunti ennen operaatiota sain 1g parasetamolia. Operaation alussa laitettiin EKG ja verenpaineen mittauslaite sekä happisaturaatio sormesta koko ajaksi. Annettiin iv propofolia sekä fentanyliä sen verran, että olo rentoutui, mutta ajatus ja tilannetaju pysyivät suht normaaleina. Nenään laitettiin puudutustikku, ja itse laitto "nenään tökkäys" oli aika epämukava, mutta onneksi tikussa oleva puudutusaine alkoi helpottamaan tunnetta n. 20 sekunnissa. Ylä- ja alaluomen tietämille laitettiin kaksi ouudutuspiikki. Fentanyyliä lisättiin kerran operaation aikana helpottamaan oloa. Sekä ala- että yläpunktaa hieman venytettiin ja niistä vietiin piuhat sisään ja myös silikoniputki nasolakrimaaliputkeen. Nenään tulevat nauhojen päät sidottiin yhteen ja leikattiin siten, että nenästä ne eivät näy. Operaation jälkeen olo oli ihan ok, ei kipuja. Istuin tunnin verran jääpalapussi silmällä ja sitten pääsinkin lähtemään kotiin. Silmänalunen oli heti mustana ja turvonnut, myös silmän sisäreuna turvonnut. Päivän mittaan turvotus vähän laski. Koko päivänä en tarvinnut enää mitään särkylääkettä, mistä olin hieman ihmeissäni, mutta todellä tyytyväinen. Silmä kyllä vuotaa tuttuun tapaan, mutta onkin ihan oletettavaa. Putkea pidetään 6 kk, jonka jälkeen poisto. Antibiootti kortisonitipat silmään jatkuvat 2 viikkoa. Kaiken kaikkiaan ei niin paha kokemus, mitä olin alkujaan ajatellut. Kyllähän se putken laittaminen piuhoineen tuntui epämukavalta puudutuksesta ja iv rauhoittavista huolimatta, mutta ei mitenkään kamala kokemus. Oikein osaava silmälääkäri/okuloplastikirurgi ja osaavat sairaanhoitajat HYKSissä tätä tekemässä.

    • Anonyymi

      Odotan kesäkuulla tehtävää putkien poistoa. Laitetaanko samat puudutukset kuin putkien laitossa? Tuleeko taas sama "räkätauti" operaatin jälkeen?

      • Anonyymi

        Itseltäni poistettiin tänään putki. Nenästä ei löytyneet putken pätkät, joten lääkäri jouti vetämään silmän kautta putken solmupäineen pois. Tuntui ikävältä, mutta onneksi lähti. Verta vuosi nenästä. Tippa cc-chloraa ja toivotaab, et auttoi. Irrigaatio tuli ainakin läpi paremmin kuin ennen.


      • Anonyymi

        Itselleni ei laitettu mitään muuta puudutusta kuin vaan puudutus-tippa silmään. En saanut räkätautia operaation jälkeen eikä nyt putken poistonkaan jälkeen tunnu siltä, että mitään olisi tulossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itseltäni poistettiin tänään putki. Nenästä ei löytyneet putken pätkät, joten lääkäri jouti vetämään silmän kautta putken solmupäineen pois. Tuntui ikävältä, mutta onneksi lähti. Verta vuosi nenästä. Tippa cc-chloraa ja toivotaab, et auttoi. Irrigaatio tuli ainakin läpi paremmin kuin ennen.

        Siksipä ei yleensä laiteta mitään solmua nenän puolelle, että letku on helppo poistaa silmän puolelta. Kun silmän puolella on pieni pattukka letkun päässä.


    • Anonyymi

      Nyt on kaksi viikkoa mennyt putken poistosta. Koska silmä vuosi enemmän putken aikana, niin putken poiston jälkeen tuntui, että silmä vuosi vähemmän eli saman verran kuin ennen putken laittoa. Parin viikon ajan tuntui, että silmä olisi vuotanut vähemmän ulkona viitaten siihen, että topimenpiteestä olisi ollut pieni hyöty. Kuitenkin, muutama päivä sitten aamulla herätessä silmä oli vuotanut yöllä kuten aina putken ollessa kyynekanavassa ja samana päivänä silmä myös valui kuten putken aikaan. Harmittaa tosi paljon, jos nyt tilanne olisikin pahempi. Mietin tässä juuri, että sattuiko edellisen illan kasvohieronta ja jumppa jotenkin tukkimaan nasolakrimaali-systeemin, koska tämä oli ainut asia, mitä tein siinä välissä kun silmä vuosi vähemmän ja kun se alkoi vuotamaan enemmän. Eli saa nähdä, tyrinkö tilanteen itse (en kyllä voisi kuvitella, että pikku jumppa/hieronta ulkoapäin voisi noin paljon sisärakenteisiin vaikuttaa).

    • Anonyymi

      Vieläköhän joku lukee tätä ketjua? Kauanko putkituksessa meni?

      • Anonyymi

        Kävin viime viikolla toisen silmän putkituksessa. Toimenpide kesti ehkä 15 minuuttia. Ehkä noin 1,5-2 tuntia puudutuksen ja toimenpiteen jälkeen jääpussin pitämisen kanssa. Toimenpide puudutuksineen epämiellyttävä, mutta ei sinänsä paha. Tosi kova flunssa tuli toimenpiteen jälkeen oikealle puolelle. Nyt viikko kulunut toimenpiteestä ja flunssaa alkaa olla ohi. Ainakin 2-3 vrk olisi hyvä olla pois töistä toimenpiteen jälkeen. Itselläni kevyt toimistotyö ja ilman viikonloppuvapaata olisi ollut haasteellista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kävin viime viikolla toisen silmän putkituksessa. Toimenpide kesti ehkä 15 minuuttia. Ehkä noin 1,5-2 tuntia puudutuksen ja toimenpiteen jälkeen jääpussin pitämisen kanssa. Toimenpide puudutuksineen epämiellyttävä, mutta ei sinänsä paha. Tosi kova flunssa tuli toimenpiteen jälkeen oikealle puolelle. Nyt viikko kulunut toimenpiteestä ja flunssaa alkaa olla ohi. Ainakin 2-3 vrk olisi hyvä olla pois töistä toimenpiteen jälkeen. Itselläni kevyt toimistotyö ja ilman viikonloppuvapaata olisi ollut haasteellista.

        Lisäyksenä sen verran, että sairaslomaa ei välttämättä myönnetä, joten hyvä olisi saada aika siten, että olisi muutama vapaapäivä toimenpiteen jälkeen.


    • Anonyymi

      Putkitus toiselle puolelle tehty 3 vrk sitten. Putki yläkyynelkanavaan. Toimenpiteenä epämiellyttävä mutta siedettävä. Ei kivulias. Hieman ennen 1 gr parasetamolia, toimenpiteessä rauhoittavaa suoneen, puudutussuihke nenään, samoin jotain puudutustuppoja nenään, silmäkulmaan puudutusta jne. Hieman nuhan tunnetta, mutta vahvaa. Silmäkulmaan tullut hieman mustelmaa, on turvoksissa vielä, kutiaa ja silmä vuotaa vielä melkoisesti, tällä haavaa vielä ainakin enemmän kuin ennen toimenpidettä (vuoti satunnaisesti, nyt toimenpiteen jälkeen miltei koko ajan). Toimenpide oli perjantaina, sairaslomaa ei ollenkaan. Toimenpiteen jälkeisenä vuorokautena otin kotona parasetamolia pari kertaa, muutoin en ole tarvinnut. Toivon vuotamisen loppuvan kun turvotus loppuu.

    • Anonyymi

      Siis ei vahvaa nuhan tunnetta ollenkaan.
      Toimenpide itsessään muuten vei noin vartin puudutusaineen vaikutuksen odottamisineen, mutta sairaalassa oloaika oli useampi tunti. Aamulla meno, muiden leikkausten eli oman vuoron odotus, toimenpide ja sen jälkeen vielä tsekkaus, että olo on normaali ja papereiden odotus. Yhteensä 6-7 tuntia.

    • Anonyymi

      Siis onko putkitus auttanut ketään?!!

    • Anonyymi

      2024 päivitys eli reilu viikko sitten vasen kyynelkanava putkitettu, operaatio suht samankaltainen kuin edellisillä, itse operaatiosta en juuri muista juurikaan mitään eli lääkkeet toimi. Sairaalassa olin yhteensä nelisen tuntia, jääpussit plus muut, syötävääkin sai. Kotiin kävelin, kelataksi olisi ollut mahdollista.
      Leikkauspäivä meni torkkuen, ja panadolia napsien, roskan tunne silmässä ja verta räkien. Seuraavana silmä rähmi koko päivän, silmän sisäkulma ja poskipää mustana.
      Sitä seuraavana aamuna valtava pussi silmän alla, ja mustelma. Muuten ok, ei nuhaista oloa, verta tuli nenästä.
      Onneksi oli neljä vapaapäivää, sairaslomaa sain vain päivän,
      ehdottomasti liian vähän.
      Nyt olen ollutkin jo töissä ja silmä vuotaa niin kuin ennenkin 😭 ehkä se loppuu kun putki poistetaan puolen vuoden päästä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      18
      1231
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1159
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1154
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1128
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1124
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1105
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe