Kosinnasta

Silver84

Olemme olleet tyttöystävän/avovaimon kanssa yhdessä 1 vuosi ja 3 kk. Ajattelin, että kohtapuoleen voisi olla sopiva aika mennä kihloihin. Moista toimintaa kun en ole aikaisemmin harrastanut, niin pitää kysyä vähän lisätietoja tai ehkä lähinnä mielipiteitä.

Tärkein itseäni mietityttävä asia on itse kosintatilanne. Itse en oikein osaa kuvitella itseäni polvistuvan täydessä ravintolassa ja kysyvän "tuletko vaimokseni" muun ravintolaväen alkaessa taputtaa jne. (kuten elokuvissa). Se ei vaan ole yhtään minua, en halua esiintyä tai olla muutenkaan esillä. Ja tottakai tuon kysymyksen voi suorittaa myös ihan kaksistaan, mutta silti se ei olisi minua.

Eli, voiko kosittaessa kysyä yksinkertaisesti, että "mentäisiinkö kihloihin?" vai onko se joku totaalinen katastrofi? Avovaimoni kun on tyttö, joka kyllä sanoo mitä ajattelee, eikä ajattele mitä sanoo, joten palautetta kyllä tulee, mikäli homma ei mene "oikein". Vaimoksi pyytäminen ei senkään vuoksi tunnu niin luonnolliselta, sillä naimisiin meno tulee todennäköisesti olemaan vasta vuosien päästä. Olemme tästä kyllä puhuneet, että kihlat ei suoraan tarkoita häitä kuukauden päästä.

Itse olisin suunnitellut tulevan kihlajaispäivän avovaimoni syntymäpäiville, ja synttärilahjana olisi kihlat. Tiedän, että Hän ehkä jo odottaa minun kosintaani. Veisin syömään ja sitten jotain muuta mukavaa. Itselleni tämä olisi miellyttävintä, sillä en halua tehtä asioista suurta numeroa.

Joten, syntyykö tällä suunnitelmalla tuleva avio vai avioero? :)

9

836

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kosintaa odottava neiti

      Kosinnasta kannattaa tehdä teidän näköinen juttu. Tietystikään jos et halua toiminnalle paljon julkisuutta ja ulkopuolisia tölläämään näin ei tarvitse tehdä. Kosia voi myös kotona, teidän ollessa kahdestaan. Oletko ajatellut onko tyttöystäväsi kovinkin romanttinen? Moni tyttö nimittäin haaveilee, että kosintatilanteessa olisi kuitenkin myös jotain muuta kuin pelkästään se kysymys. Mitä jos koristelisit kotianne kukilla ja kynttilöillä, polvistuisit teidän ollessanne kahdestaan, ja kosisit. Sitten voisitte mennä uudet sormukset sormissanne syömään ja viettämään kivaa iltaa.

      Yleisesti ottaen kysyttäessä "mennäänkö kihloihin" jää vähän se maku suuhun, että vain rengastetaan, eikä päätavoitteena olisikaan se avioliitto. Mutta jos te olette kerran asiasta puhuneet, ja kumpikin tiedätte, että kihlauksen jälkeen muutamien vuosien päästä menette naimisiin, kai sinä näinkin voisit asian esittää. Mutta - ainakin omasta mielestäni - oikea kosinta on "tuletko vaimokseni". Jos tyttöystäväsi suostuu vaimoksesi, voittehan te silti sopia hääpäivän vasta vuosien päähän. Lopputulos tulee olemaan sama.

      Tsemppiä! Tulethan kertomaan miten asia sujui :)

      • Silver84

        Kiitos kattavasta vastauksesta!

        Pitää miettiä eri vaihtoehtoja ja yrittää sitten valita se oikea. Yksi kysymys vielä unohtui tuosta aikaisemmasta viestistä. Nimittäin se, miten sormuksien kanssa on tapana menetellä? Useinhan on (kai) tapana kosia sormuksen kanssa, mutta tämä on täysin poissuljettu vaihtoehto. Ostin nimittäin tyttöystävälleni aikanaan korun, jonka Hän sitten haukkui aivan kauheaksi ja halvaksi, ja minut siinä samalla, joten sitä virhettä en enää toista kertaa tee. Eli ainoaksi vaihtoehdoksi jää kai sormusten valinta yhdessä.

        Mitenhän nopeasti nuo sormukset sitten saa? Olisi tietenkin kiva, että olisi ne sormukset heti samana päivänä kun kosii, mutta jos/kun niihin teettää kaiverruksia, niin kestääkö se kauan vai tekevätkö sen heti?

        On tämä monimutkaista :)


      • sormuksista
        Silver84 kirjoitti:

        Kiitos kattavasta vastauksesta!

        Pitää miettiä eri vaihtoehtoja ja yrittää sitten valita se oikea. Yksi kysymys vielä unohtui tuosta aikaisemmasta viestistä. Nimittäin se, miten sormuksien kanssa on tapana menetellä? Useinhan on (kai) tapana kosia sormuksen kanssa, mutta tämä on täysin poissuljettu vaihtoehto. Ostin nimittäin tyttöystävälleni aikanaan korun, jonka Hän sitten haukkui aivan kauheaksi ja halvaksi, ja minut siinä samalla, joten sitä virhettä en enää toista kertaa tee. Eli ainoaksi vaihtoehdoksi jää kai sormusten valinta yhdessä.

        Mitenhän nopeasti nuo sormukset sitten saa? Olisi tietenkin kiva, että olisi ne sormukset heti samana päivänä kun kosii, mutta jos/kun niihin teettää kaiverruksia, niin kestääkö se kauan vai tekevätkö sen heti?

        On tämä monimutkaista :)

        Olen kysymyksen suhteen samalla kannalla kuin eka vastaaja. Jos minulta olisi aikanaan kysytty kihloihinmenoa sen sijaan, että kysyttiin naimisiinmenoa, olisin ollut hyvin hämmästynyt "eikö se naimisiin asti aiokaan, onks tää vaan joku rinkulajuttu?". Sopimuksen naimisiinmenosta ei tarvitse tarkoittaa, että mennään heti kirkkoa varaamaan, mutta ainakin tälle tytölle kosinta tarkoitti kuitenkin sitä, että joskus ne tahtomiset sanottiin. Kaikki muu olisi ollut jotain teinijuttua, joka olisi saanut jäädä väliinkin - no, onneksi sitä ei siis ollutkaan ohjelmassa...

        Sormuksista ei kannata numeroa tehdä. Eihän näissä asioissa ole mitään sääntöä, kun sormukset eivät ole edes pakolliset. Tyttöystäväsi tuntuu tosin vähän vaikealta tyypiltä ;-) jos lahjan ja sen antajan kuvaamallasi tavalla haukkuu. Mutta monille vähemmänkin päättäväisille tytöille on tärkeää, että kihla- ja vihkisormus on itse valittuja, itsehän niitä päivästä toiseen pitääkin. Kaiverrukset tuppaavat yleensä kestämään muutaman päivän, kultasepänliikkeillä on kiireensä. Ja kun näin hääsesonkikaudella olet liikkeellä, niin todennäköisesti joka paikassa on muitakin samoilla asioilla...

        Niin ja vielä. Ei se ole monimutkaista, kun et siitä sellaista tee. Tee kosinta omaan ja tyttösi tyyliin, mökkisaunan terassilla, nuotiotulilla (huomioi metsäpalovaara...) tai luksushotellin sviitissä... Tärkeintä on, että tarkoitat, mitä sanot, ja että sen vaistoaa sinusta (eikä sitä, että kauhistelisit mahdollisten ulkopuolisten tuijottavia katseita).


      • eivind
        Silver84 kirjoitti:

        Kiitos kattavasta vastauksesta!

        Pitää miettiä eri vaihtoehtoja ja yrittää sitten valita se oikea. Yksi kysymys vielä unohtui tuosta aikaisemmasta viestistä. Nimittäin se, miten sormuksien kanssa on tapana menetellä? Useinhan on (kai) tapana kosia sormuksen kanssa, mutta tämä on täysin poissuljettu vaihtoehto. Ostin nimittäin tyttöystävälleni aikanaan korun, jonka Hän sitten haukkui aivan kauheaksi ja halvaksi, ja minut siinä samalla, joten sitä virhettä en enää toista kertaa tee. Eli ainoaksi vaihtoehdoksi jää kai sormusten valinta yhdessä.

        Mitenhän nopeasti nuo sormukset sitten saa? Olisi tietenkin kiva, että olisi ne sormukset heti samana päivänä kun kosii, mutta jos/kun niihin teettää kaiverruksia, niin kestääkö se kauan vai tekevätkö sen heti?

        On tämä monimutkaista :)

        Oletkohan ihan loppuun saakka harkinnut kosinnan kohteen, kun hän kerran tuollaisia päästää suustaan lahjan saatuaan?!?

        Itse en olisi hyväksynyt teinikosintaa, eikä myöskään tuo " tuletko vaimokseni" tunnu ihan tämän vuosituhannen asialta.

        Mennäänkö naimisiin/haluaisitko mennä kanssani naimisiin...kuulostaisi kivalta.

        Meillä avioliitosta sovittiin ihan tasavertaisesti aikuisten kesken yhdessä sopimalla; miehelläni ei ollut tarvetta machoilla ja asettaa itseään toisen yläpuolelle "määräämällä" avioliiton solmimisen ajankohdasta...


    • dakjadjksjad

      Kyllä minun mielestäni tuo "mentäisiinkö kihloihin" kävisi myös. En ottaisi sitä minään suurena loukkauksena. Se olisi ihan ok varsinkin, kun selventäisit vielä hetken päästä tytön tunnekuohun laannuttua, että tottakai tämä siis tarkoittaa, että tulevaisuudessa mennään naimisiin, mutta ei sitä päivää tarvitse vielä päättää. Kelpaisi ainakin itselleni. Eikä minun mielestäni tarvitse myöskään polvistua tms. Mutta ehkä tämä johtuu vain siitä, että itselleni kelpaisi jo melkein minkälainen kosinta vain, kun sitä niin kovasti jo odotan! :)

      • Silver84

        Joo, vinkkejä on tullutkin on ihan mukavasti. Hyvä, että herätti keskustelua :)

        Taitaa olla niin, että tässäkin on niin monta tapaa, kuin on tekijääkin, joten yhtä oikeaa ohjettahan ei ole. Kuten jo mainitsinkin, niin täytyy miettiä se oikein tapa tehdä kosinta.

        Ja voin tännekin siitä kirjotella kunhan tapahtuma etenee. Muutaman viikon sisällä luulisi tapahtuvan jotain ;)


    • kun on naistakin

      Kosinnasta ensiksi. Itse en haluaisi että minua pyydettäisi kihloihin, siitä tulee liian teinimeininki. Mielummin "tulisitko vaimokseni" tai "menisitkö kanssani naimisiin" tai jotain muuta vastaaavaa, mikä selkeästi viittaa avioliittoon ei kihlaukseen.

      Sormuksia ei ehkä kannata ostaa etukäteen, jos et tiedä tyttöystäväsi makua. Toki voit kosia jollain halpissormuksella jos haluat kosintatilanteessa rengastaa tytön. Voihan ne varsinaiset hankkia myöhemmin ja tuosta jää kiva muisto. :)

      Itse en ehkä haluaisi tulla kosituksi syntymäpäivänäni. Juhlapäiviä vuodessa on niin vähän, että on ikävää jos kaikki osuu samalla päivälle. Juhlitte tulevaisuudessa kihlauksen vuosipäivää ja tytön synttäreitä aina samaan aikaan. Onko sinusta kihlautuminen hyvä synttärilahja? Minusta ei ole. On outoa luvata toiselle avioliittoa syntymäpäivälahjaksi.

      Tiedäthän muuten sen, että tosi monet naiset odottaa vielä kihlautumisen jälkeen kosintaa, käytännössä sitä että mies pyytää naista uudelleen vaimokseen kun häiden aika alkaa olla lähellä. Tuo on kyllä hyvin outoa, enkä itse ymmärrä sitä, mutta jos kihlauksesta avioitumiseen on tarkoitus kulua vuosia, voi olla että joudut "kosimaan" vielä uudelleen.

      • kosintaa odottava neiti

        Minun mielestäni naiset odottavat kosintaa jo kihloissa ollessaan vain, jos alunperinkin kihlat ovat olleet vain sitä teinirengastautumista. En millään jaksa uskoa, että jos tyttöä on kosittu kihloihin mennessä hän odottaisi sitä uudelleen. Ainakin lähipiiriä seurattuani olen havainnut tämän kosinnan odotuksen vain niillä naisilla, joiden kihlat eivät ole tarkoittaneet avioliittolupausta. He ovat menneet kihloihin periaatteella "nyt ollaan tosissaan yhdessä".


      • aina...
        kosintaa odottava neiti kirjoitti:

        Minun mielestäni naiset odottavat kosintaa jo kihloissa ollessaan vain, jos alunperinkin kihlat ovat olleet vain sitä teinirengastautumista. En millään jaksa uskoa, että jos tyttöä on kosittu kihloihin mennessä hän odottaisi sitä uudelleen. Ainakin lähipiiriä seurattuani olen havainnut tämän kosinnan odotuksen vain niillä naisilla, joiden kihlat eivät ole tarkoittaneet avioliittolupausta. He ovat menneet kihloihin periaatteella "nyt ollaan tosissaan yhdessä".

        Mutta hyvin todennäköisesti tuollaisissa tapauksissa joissa on (ehkä) tarkoitus mennä naimisiin vasta hyvin pitkän ajan (vuosien) päästä eikä naimisiinmenoa sen suuremmin suunnitella tai siitä keskustella kihlautuessa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      82
      5949
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2546
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      2027
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      62
      1795
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1621
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1408
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1327
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1321
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1259
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1213
    Aihe