e-pillerit ja viimeinen käyttöpäivä

voisikojokuauttaa

Kysymykseni koskee Yasmin-e-pillereitä, joita käytän kovien kuukautiskipujeni lievittämiseen. Pidin e-pillereistä pientä taukoa ja nyt käyttämässäni paketissa lukee viimeisenä käyttö-ajankohtana 06/2008. Enää olisi yksi 21 tabletin liuska jäljellä. Ja se tulisi käytettyä vielä tämän kuun aikana (tai menisi ehkä pari päivää heinäkuun puolelle). Elikkä kysymys kuuluu näin: Voiko mielestänne näin merkityt e-pillerit käyttää vielä vai voiko tulla vakavia haittavaikutuksia jos käyttää? Onko kenelläkään kokemusta?Itsellä on rahasta pulaa, joten en ihan tosta vaan haluaisi heittää lääkkeitä roskiin, jos vaaraa ei niistä koidu. Olisi kiva jos joku muu, esimerkiksi Yasminien käyttäjä osaisi auttaa.

9

6861

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oikeasti

että 06/2008 niin en kyllä suosittelisi vuoden vanhoja pillereitä käyttämään..

Jos kuitenkin tarkoitit 06/2009 niin kyllä ne vielä varmasti voi ihan hyvin käyttää..

• sorisori

Tarkoitin nimenomaan 06/2009, en 06/2008. Taitaa nää pillerit kyllä tehdä ainakin mun aivotoiminnasta hitaanlaista. :D Kiitos

• ----

Sen päivämäärän jälkeen lääkkeen tehoon ei voi enää luottaa. Sinuna en käyttäisi, jos tarkoitus on käyttää niitä raskaudenehkäisyyn.

Suosittelisin tosin kysymään apteekista miten kannattaa toimia. Siellä ne on lääkkeiden asiantuntijat, eivät tällä palstalla.

• kuussa

ne vielä toimivat niin tuskinpa ne viimeiset muutamat pillerit menettäisivät tehonsa siinä vaiheessa kun kuu vaihtuu..

• ----
        kuussa kirjoitti:

ne vielä toimivat niin tuskinpa ne viimeiset muutamat pillerit menettäisivät tehonsa siinä vaiheessa kun kuu vaihtuu..

Otatko sinä sitten vastuun toisen ehkäisystä?

"Tuskinpa..." niin, ja entäpä jos? Kyllä ne kuitenkin ovat tutkittuja juttuja, kuinka kauan pillerit säilyttävät tehonsa ja mihin päivämäärään asti niitä voidaan turvallisesti syödä. Ei ne merkinnät huvikseen ole sinne liuskaan painettu.

Itselle ainakin on sen verran isoista asioista kyse, että en lähtisi pelaamaan mitään venäläistä rulettia sillä perusteella, että joku random netinkäyttäjä sanoo, että tuskin teho häviää.

• ihan oikeasti
        ---- kirjoitti:

Otatko sinä sitten vastuun toisen ehkäisystä?

"Tuskinpa..." niin, ja entäpä jos? Kyllä ne kuitenkin ovat tutkittuja juttuja, kuinka kauan pillerit säilyttävät tehonsa ja mihin päivämäärään asti niitä voidaan turvallisesti syödä. Ei ne merkinnät huvikseen ole sinne liuskaan painettu.

Itselle ainakin on sen verran isoista asioista kyse, että en lähtisi pelaamaan mitään venäläistä rulettia sillä perusteella, että joku random netinkäyttäjä sanoo, että tuskin teho häviää.

sitä mieltä, että ne pillerit ovat käytettävissä mitkä aloittaja ottaisi tässä kuussa ja ne muutamat pillerit jotka ens kuun puolella pitäisi ottaa vanhentuvat samalla kun kuukausi vaihtuu? Joskus voi käyttää maalaisjärkeä.. Ei ne pillerit kellontarkasti vanhene!

Eikä kenenkään tarvitse tehdä niin kuin täällä joku sanoo, mielipiteitähän täältä kysytään.. jos oikeasti haluaa sen 100% varman tiedon niin silloin kyllä soittaa sinne lääkärille tai apteekkiin.. Jokainen on kyllä ihan itse vastuussa omista tekemisistään..

• ----
        ihan oikeasti kirjoitti:

sitä mieltä, että ne pillerit ovat käytettävissä mitkä aloittaja ottaisi tässä kuussa ja ne muutamat pillerit jotka ens kuun puolella pitäisi ottaa vanhentuvat samalla kun kuukausi vaihtuu? Joskus voi käyttää maalaisjärkeä.. Ei ne pillerit kellontarkasti vanhene!

Eikä kenenkään tarvitse tehdä niin kuin täällä joku sanoo, mielipiteitähän täältä kysytään.. jos oikeasti haluaa sen 100% varman tiedon niin silloin kyllä soittaa sinne lääkärille tai apteekkiin.. Jokainen on kyllä ihan itse vastuussa omista tekemisistään..

Olen sitä mieltä, että pillerit vanhentuvat juuri silloin, kun mikä päivä pakkaukseen on merkitty. Teho ei varmasti heikkene juuri samalla sekunnilla, mutta sitä ei voida myöskään taata, että se pysyy yhtä hyvänä ne muutamat päivät, mitä syö heinäkuun puolella.

Et kai syö liharuokiakaan enää sen jälkeen, kun pakkauksen mukaan ovat menneet jo viimeisen käyttöpäivän yli? Ei pillereiden merkintäkään ole "Parasta ennen" vaan "Viimeinen käyttöpäivä" tai tarkemmin ottaen "Viimeinen käyttökuukausi".

Kovin herkästi täällä vaan näytään neuvovan kuitenkin aloittajaa ottamaan pillerit ja olemaan huolehtimatta sen enempää niiden vanhentumisesta. Tietysti jokainen tekee päätöksen omalta kohdaltaan, mutta kaikki eivät valitettavasti älyä, etteivät netissä omia mielipiteitään tietona kauppaavat oikeasti olekaan niitä ammattilaisia, joiden sanaan todella voi luottaa. En minä ainakaan halua mennä väittämään, että "käytä vaan", koska silloin olen omalta osaltani vastuussa, jos aloittaja noudattaa minun neuvoani ja tulee sen takia raskaaksi, kun teho onkin heikentynyt.

• apteekissa-töissä

Vastaus kysymykseen, voiko tulla vakavia haittavaikutuksia vanhoista pillereistä, niin ei voi. Vaikka pillerit ovat vanhentuneet, eivät ne muutu "myrkyllisiksi", vaan ainostaan niiden teho on laskenut. Eli tablettien sisältämien hormonien pitoisuus on laskenut ja sen takia ne eivät enää ehkäise raskaudelta yhtä tehokkaasti.

Eli jos käytät pillereitä VAIN kuukautiskipujen lievittämiseen, niin voi käyttää myös hiukan vanhetuneita pillereitä. Mutta ehkäisynä vanhat pillerit eivät tehoa, vaan on käytettävä jotakin muuta menetelmää, kuten kondomia, siihen asti, kun käytössä on taas uusi liuska uusia pillereitä.

• täällätaas

Onpa paljon väittelyä tullut viestistäni. Juuri sen takia kirjoitin kysymyksessäni "kuukautiskipuihin" ettei joku nyt rupeaisi vetämään herneitä nenään EHKÄISYASIOSTA. En tarvitse e-pillereitä ehkäisyyn tällä hetkellä.
        En missään nimessä haluaisi pelata omalla ja toisen elämällä riskeeraamalla ehkäisyn.
        Kiitos kuitenkin mielipiteistänne.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      64
      5582
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      20
      4177
    3. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      17
      2896
    4. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      151
      2159
    5. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1886
    6. Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä

Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut
      Perussuomalaiset
      123
      1699
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      95
      1367
    8. Kerro jotakin kaivatustasi.

Vaikka synkimmät salaisuudet jos tiedät. :) m
      Ikävä
      71
      1148
    9. Harmi, se on

Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty
      Tunteet
      17
      1126
    10. Maailma pysähtyy aina kun sut nään

Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o
      Ikävä
      79
      965
    Aihe