e-pillerit ja viimeinen käyttöpäivä

Kysymykseni koskee Yasmin-e-pillereitä, joita käytän kovien kuukautiskipujeni lievittämiseen. Pidin e-pillereistä pientä taukoa ja nyt käyttämässäni paketissa lukee viimeisenä käyttö-ajankohtana 06/2008. Enää olisi yksi 21 tabletin liuska jäljellä. Ja se tulisi käytettyä vielä tämän kuun aikana (tai menisi ehkä pari päivää heinäkuun puolelle). Elikkä kysymys kuuluu näin: Voiko mielestänne näin merkityt e-pillerit käyttää vielä vai voiko tulla vakavia haittavaikutuksia jos käyttää? Onko kenelläkään kokemusta?Itsellä on rahasta pulaa, joten en ihan tosta vaan haluaisi heittää lääkkeitä roskiin, jos vaaraa ei niistä koidu. Olisi kiva jos joku muu, esimerkiksi Yasminien käyttäjä osaisi auttaa.
97855
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 9

Vanhimmat

että 06/2008 niin en kyllä suosittelisi vuoden vanhoja pillereitä käyttämään..

Jos kuitenkin tarkoitit 06/2009 niin kyllä ne vielä varmasti voi ihan hyvin käyttää..

Äänestä
  • Tarkoitin nimenomaan 06/2009, en 06/2008. Taitaa nää pillerit kyllä tehdä ainakin mun aivotoiminnasta hitaanlaista. :D Kiitos

    Äänestä

Sen päivämäärän jälkeen lääkkeen tehoon ei voi enää luottaa. Sinuna en käyttäisi, jos tarkoitus on käyttää niitä raskaudenehkäisyyn.

Suosittelisin tosin kysymään apteekista miten kannattaa toimia. Siellä ne on lääkkeiden asiantuntijat, eivät tällä palstalla.

Äänestä
  • ne vielä toimivat niin tuskinpa ne viimeiset muutamat pillerit menettäisivät tehonsa siinä vaiheessa kun kuu vaihtuu..

    Äänestä

  • kuussa kirjoitti:

    ne vielä toimivat niin tuskinpa ne viimeiset muutamat pillerit menettäisivät tehonsa siinä vaiheessa kun kuu vaihtuu..

    Otatko sinä sitten vastuun toisen ehkäisystä?

    "Tuskinpa..." niin, ja entäpä jos? Kyllä ne kuitenkin ovat tutkittuja juttuja, kuinka kauan pillerit säilyttävät tehonsa ja mihin päivämäärään asti niitä voidaan turvallisesti syödä. Ei ne merkinnät huvikseen ole sinne liuskaan painettu.

    Itselle ainakin on sen verran isoista asioista kyse, että en lähtisi pelaamaan mitään venäläistä rulettia sillä perusteella, että joku random netinkäyttäjä sanoo, että tuskin teho häviää.

    Äänestä

  • ---- kirjoitti:

    Otatko sinä sitten vastuun toisen ehkäisystä?

    "Tuskinpa..." niin, ja entäpä jos? Kyllä ne kuitenkin ovat tutkittuja juttuja, kuinka kauan pillerit säilyttävät tehonsa ja mihin päivämäärään asti niitä voidaan turvallisesti syödä. Ei ne merkinnät huvikseen ole sinne liuskaan painettu.

    Itselle ainakin on sen verran isoista asioista kyse, että en lähtisi pelaamaan mitään venäläistä rulettia sillä perusteella, että joku random netinkäyttäjä sanoo, että tuskin teho häviää.

    sitä mieltä, että ne pillerit ovat käytettävissä mitkä aloittaja ottaisi tässä kuussa ja ne muutamat pillerit jotka ens kuun puolella pitäisi ottaa vanhentuvat samalla kun kuukausi vaihtuu? Joskus voi käyttää maalaisjärkeä.. Ei ne pillerit kellontarkasti vanhene!

    Eikä kenenkään tarvitse tehdä niin kuin täällä joku sanoo, mielipiteitähän täältä kysytään.. jos oikeasti haluaa sen 100% varman tiedon niin silloin kyllä soittaa sinne lääkärille tai apteekkiin.. Jokainen on kyllä ihan itse vastuussa omista tekemisistään..

    Äänestä

  • ihan oikeasti kirjoitti:

    sitä mieltä, että ne pillerit ovat käytettävissä mitkä aloittaja ottaisi tässä kuussa ja ne muutamat pillerit jotka ens kuun puolella pitäisi ottaa vanhentuvat samalla kun kuukausi vaihtuu? Joskus voi käyttää maalaisjärkeä.. Ei ne pillerit kellontarkasti vanhene!

    Eikä kenenkään tarvitse tehdä niin kuin täällä joku sanoo, mielipiteitähän täältä kysytään.. jos oikeasti haluaa sen 100% varman tiedon niin silloin kyllä soittaa sinne lääkärille tai apteekkiin.. Jokainen on kyllä ihan itse vastuussa omista tekemisistään..

    Olen sitä mieltä, että pillerit vanhentuvat juuri silloin, kun mikä päivä pakkaukseen on merkitty. Teho ei varmasti heikkene juuri samalla sekunnilla, mutta sitä ei voida myöskään taata, että se pysyy yhtä hyvänä ne muutamat päivät, mitä syö heinäkuun puolella.

    Et kai syö liharuokiakaan enää sen jälkeen, kun pakkauksen mukaan ovat menneet jo viimeisen käyttöpäivän yli? Ei pillereiden merkintäkään ole "Parasta ennen" vaan "Viimeinen käyttöpäivä" tai tarkemmin ottaen "Viimeinen käyttökuukausi".

    Kovin herkästi täällä vaan näytään neuvovan kuitenkin aloittajaa ottamaan pillerit ja olemaan huolehtimatta sen enempää niiden vanhentumisesta. Tietysti jokainen tekee päätöksen omalta kohdaltaan, mutta kaikki eivät valitettavasti älyä, etteivät netissä omia mielipiteitään tietona kauppaavat oikeasti olekaan niitä ammattilaisia, joiden sanaan todella voi luottaa. En minä ainakaan halua mennä väittämään, että "käytä vaan", koska silloin olen omalta osaltani vastuussa, jos aloittaja noudattaa minun neuvoani ja tulee sen takia raskaaksi, kun teho onkin heikentynyt.

    Äänestä

Vastaus kysymykseen, voiko tulla vakavia haittavaikutuksia vanhoista pillereistä, niin ei voi. Vaikka pillerit ovat vanhentuneet, eivät ne muutu "myrkyllisiksi", vaan ainostaan niiden teho on laskenut. Eli tablettien sisältämien hormonien pitoisuus on laskenut ja sen takia ne eivät enää ehkäise raskaudelta yhtä tehokkaasti.

Eli jos käytät pillereitä VAIN kuukautiskipujen lievittämiseen, niin voi käyttää myös hiukan vanhetuneita pillereitä. Mutta ehkäisynä vanhat pillerit eivät tehoa, vaan on käytettävä jotakin muuta menetelmää, kuten kondomia, siihen asti, kun käytössä on taas uusi liuska uusia pillereitä.

Äänestä
  • Onpa paljon väittelyä tullut viestistäni. Juuri sen takia kirjoitin kysymyksessäni "kuukautiskipuihin" ettei joku nyt rupeaisi vetämään herneitä nenään EHKÄISYASIOSTA. En tarvitse e-pillereitä ehkäisyyn tällä hetkellä.
    En missään nimessä haluaisi pelata omalla ja toisen elämällä riskeeraamalla ehkäisyn.
    Kiitos kuitenkin mielipiteistänne.

    Äänestä

Kommentoi aloitusta


voisikojokuauttaa kirjoitti:

Kysymykseni koskee Yasmin-e-pillereitä, joita käytän kovien kuukautiskipujeni lievittämiseen. Pidin e-pillereistä pientä taukoa ja nyt käyttämässäni paketissa lukee viimeisenä käyttö-ajankohtana 06/2008. Enää olisi yksi 21 tabletin liuska jäljellä. Ja se tulisi käytettyä vielä tämän kuun aikana (tai menisi ehkä pari päivää heinäkuun puolelle). Elikkä kysymys kuuluu näin: Voiko mielestänne näin merkityt e-pillerit käyttää vielä vai voiko tulla vakavia haittavaikutuksia jos käyttää? Onko kenelläkään kokemusta?Itsellä on rahasta pulaa, joten en ihan tosta vaan haluaisi heittää lääkkeitä roskiin, jos vaaraa ei niistä koidu. Olisi kiva jos joku muu, esimerkiksi Yasminien käyttäjä osaisi auttaa.

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu