Tyhmyyttäni en älynnyt kysyä lääkäriltä lukemista. Hän sanoi
tarkkuuden(?) olevan toisessa silmässä 0,7 kun se ennen oli ollut 0,4. Olen ihan tietämätön mitä se tarkoittaa. Kertoisiko joku.
näöntarkkuus
4
4847
Vastaukset
- kräbi
no siis optimaalinen näkö on 0, riippuen siitä oliko se 0,7 vai -0,7 joko lähinäkösi tai kaukonäkösi on heikentynyt
- hennanen
Siis alkuperäiseltä tieto että miinuksia on, olen likinäköinen. Olenko toivoton tapaus?
- tuo edellisen vastaus
oli ihan epäselvä...
Siis jos kyse on näöntarkkuusarvosta: (katselit esim terkkarilta että mitä numeroita valkosella pikku taululla näkyy, se perusjuttu ku aina terkkarilla katsotaan)
Normaali näöntarkkuus on vähintään 1 ja korkeintaan 2. Sillä välillä. 2 on haukan katse, mutta 1 on jo ihan riittävä normaali näkö. Jos on sen alle, on normaalia heikompi. 0.4 tai 0.7 eivät vielä ole kovin heikkoja, mutta lasien käyttö, ainakin ajoittain olisi suositeltavaa. Eli jos näöntarkkuutesi on noussut 0.4:stä 0.7:aan, näkösi on parantunut.
Jos kävit optikolla, ja hän sanoin arvojen eteen joko -0.4 ja -0.7 tai 0.4 ja 0.7, olivat nämä LASIEN vahvuuksia. Silloin se tarkoittaisi myös, että näkösi on parantunut. Lasien vahvuus ja näöntarkkuus ovat eri asioita. Jos on oikein hyvä näkö, "lasien vahvuus on 0" eli laseja ei tarvita kun ei tarvita vahvuutta. Mutta jos on oikein huono näkö niin vahvuus voi olla vaikka -10.0. En kuitenkaan usko että sanomasi arvot ovat lasien arvoja, sillä vahvuudet laitetaan usein 0.25 välein. Eli miinusarvoja olisivat -0.25, -0.5, -0.75, -1.0 jne.
Mutta siis jos olit tavallisella lääkärillä jossain terveyskeskuksessa tms. etkä silmälääkärillä, arvot ovat ensin mainitsemiani näönTARKKUUSarvoja, eli sinulla on heikohko näkö, ja kannattaa käydä optikolla. Mutta ei hätää, et voimakkaita laseja saisi. - googletettua
Wikipedia sanoo seuraavaa:
"Visus (merkitään v) = Näöntarkkuus. Arvo meritään Suomessa desimaalilukuina. Visusarvolla ei ole yksikköä. Ns.normaali näöntarkkuus merkitään arvolla v=1,0. Tällöin silmä pystyy erottamaan kaksi pistettä erillisiksi pisteiksi, kun pisteiden välinen etäisyys toisistaan on yksi kulmaminuutti. Vastaavasti jos näöntarkkuus on v= 0,1 , silmä pystyy erottamaan kaksi pistettä toisistaan, kun pisteiden välinen etäisyys toisistaan on kymmenen kulmaminuuttia jne."
eli jos arvo on muuttunut 0,4 -> 0,7 niin näkösi on parantunut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku655420Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."
No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti842727- 2742531
Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt362409Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä191894Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"
Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm2331593Taas joku junan alle
Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai561201Harmittaa...Lampsiinjoen sillat
Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v131123- 881105
- 901096