Paras pommikone?

CQB

Mikäs oli sodan merkittävin pommikone? B-17 saa paljon kunniaa mutta se oli jo sodan alussa melko vanha kone ja pommikuoma onnettoman pieni.

B-24 Liberator taas oli paineistettu, kuljetti isomman pommikuorman, omasi paremman aseistuksen ja siinä oli jopa kaksi vuodetta miehistölle... vaikka B-24 oli luukumäärältään valtaisa on kone silti tuntematon massoille. B-24 oli myös tuhoisa vastustaja saksalaisten sukellusveneille. B-24 on minusta paras pommikone.

B-29 pudotti atomipommin ja lopetti sodan mutta jostain syystä sitä ei käytetty euroopassa.

Avro Lancaster oli melko merkityksetön ja ei sillä paljon muuta pommitettukkaan kuin siviilejä ja britit antoivat jenkkin hoitaa kovat hommat.


Sakemannien pommikoneet olivat niin huonoja että niistä ei viitsi edes kirjoittaa...

21

3612

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • B-17 -pilotit vitsailivat B-24:n olevan paras saattohävittäjä: B-24 Liberatorit lensivät matalammalla kuin Lentävät Linnoitukset, ollen vaarallisempia pommittajina ja olivat arempia torjuntatulelle, joten saksalaiset hävittäjät luonnollisesti hyökkäsivät ennemmin Liberatoreiden kimppuun kuin B-17:sten.

      B-24 ei ollut paineistettu eikä sen torjunta-aseistus ollut suurempi tai parempaa kuin B-17:n. Sekä B-17:llä että B-24:llä lentäneet sanoivat B-17 olevan paljon helpompi lentää. Olihan sen suorituskyky hirvittävän huono, mutta se lensi kuulema kuin itsestään, kunhan kuski oli siihen tottunut. B-24:ää piti se sijaan jatkuvasti paapoa.

      B-24:n siipirakenne oli hento. Koneesta katkesi helposti taso jopa ilmatorjuntatykin kranaatin paineaallosta ja sitten se olikin luonnollisesti menoa. B-17:n järjestelmiä käytettiin sähköllä, B-24:n hydrauliikalla, josta johtui Liberatorin alttius tulipaloille hydrauliletkujen saatua osuman ja syöstessä tulenarkaa öljyä ympäriinsä.

      B-24 oli surmanloukku koneen keulaosassa olevalle miehistölle. Ainoa hätäluukku oli koneen takaosassa, jonne pilottien ja pommittajan piti kävellä pommiosaston läpi käytävää, joka oli niin ahdas, että eteneminen oli laskuvarjon kanssa lähes mahdotonta.

      Saksalaiset kommentoivat, että britit pommittivat tarkemmin yöllä kuin amerikkalaiset päivällä. Murheellista vain, että brittien pommituksista niin suuri osa oli puhtaita terroripommituksia.

      B-29 oli varsin ylivoimaisesti paras pommittaja omassa roolissaan.

      Saksalaisilla oli esimerkiksi erinomaiset keskiraskaat Do 217 ja Ju 88, mutta ei pommittajista ole hyötyä taistelussa ylivoimaista vihollista vastaan, kun paikallistakaan ilmaylivoimaa, saati -herruutta ei millään ponnisteluilla saada aikaan. Tappiot olivat järkyttävät, eikä Saksa sodan loppuvaiheissa enää juuri pommikoneita rakentanutkaan hävittäjätuotannon ollessa priorisoituna ykköseksi.

      • 16+7

        itse olen aina lukenut B-24 olleen paljon parempi hommassaan kuin B-17 koneen.


      • Anonyymi

        B-17 ei ollut paineistettu, taidat sekoittaa Boeingin B-29 pommittajaan.


    • Koska ei mainita mikä sota, niin B-52 Stratofortress ansaitsee sen kunnian. Miksikö: se on yhä käytössä lähes sellaisenaan ja takuulla ei säästösyistä.

    • Micke82

      "Avro Lancaster oli melko merkityksetön ja ei sillä paljon muuta pommitettukkaan kuin siviilejä ja britit antoivat jenkkin hoitaa kovat hommat."


      Oletetaan että kyseessä on toinen maailmansota.

      Lancasterilla oli suht. koht merkittävä rooli, bomber command kun oli pitkään britannian ainut ase jolla käydä aktiivista sotaa saksaa vastaan Euroopassa. Se oli ainakin pommikuormansa puolesta parempi kuin b-17, sen lisäksi sillä tehtiin ainakin muutama vaativa täsmäoperaatio (ruhrin patojen pommitus, taistelulaiva Tirpitzin upottaminen)

      Raskaista pommikoneista ääneni menee b-29:lle, biggest and the butiest, tosin se saa ylimääräisiä mainelisäpisteitä atomipommeista ja siitä että sattui pääsemään sotaan aikana jolloin japanin ilmavoimat oli jo lyöty, joten tappiot jäivät vähäisiksi.

      Syöksy- ja taktisista pommikoneista en sitten osaakkaan sanoa. Kai Stuka koska se piti kovaa meteliä :P

    • korkkareita!!
    • 13+3

      Tuossa koneessa on käytetty alien teknologiaa. Yhdysvallat on ainoa valtio jonka alueelle on pudonnut lentävälautanen ja ovat sen takavarikoineet.

      Siitä on hyvä kopioida teknologiaa sotakoneisiin...

    • Ilmojen valtias

      Toisen maailmansodan olosuhteisiin nähden kaikkein onnistunein luomus oli brittiläinen de Havilland D.H.98 Mosquito.
      Wikipedian artikkelista suoraan kopioitua matskua:
      - Mosquitoa valmistettiin lukuisina eri malleina ja sitä käytettiin muun muassa päivä- ja yöhävittäjänä, hävittäjäpommittajana, pommittajana ja tiedustelukoneena. Se oli erinomainen lentokone ja suoriutui useimmista tehtävistä erittäin hyvin.
      - Parasta Mosquitossa oli sen suorituskyky; kone oli erittäin nopea, eikä se pommikoneena toimiessaan tarvinnut omasuoja-aseistusta, koska se pystyi karistamaan nopeudellaan vihollishävittäjät kannoiltaan. Ensilennolla kone osoittautui jopa sen aikaista Spitfire:ä nopeammaksi.
      http://fi.wikipedia.org/wiki/De_Havilland_D.H.98_Mosquito

      • propelli

        siksi parhaasta pommarista väittely on melko turhaa niin kuin parhaasta hävittäjästäkin. Tuo wikipedian artikeli antaa Mosquitosta hieman turhankin ruusuisen kuvan. Ei sillä, etteikö Mosquito olisi ollut huippukone. Se varmastikin oli sodan parhaita koneita varsinkin monikäyttöisyytensä vuoksi. Kyllähän saksalaiset ampuivat Mossieita alas, mutta helppoa se ei ilmeisestikään ollut. Ei Mosquito niin nopea ollut että se olisi jättänyt hävittäjät jälkeensä tuosta vain, etenkään pommilastissa. Mosseja käytettiin lähinnä pieninä osastoina ja jopa yksittäinä koneina maalinmerkitsijöinä ja häirintäpommittajina jotka lensivät kovaa ja korkealla. Se oli sen verran nopea kone että torjunnunan täytyi osua tismalleen oikaan aikaan ja paikkaan mikäli ne aioittiin ampua alas. Varsinaista tuhoa Mosquitot eivät paljon aiheuttaneet mutta harmia kylläkin. Mikäli Mosquitoilla olisi suoritettu samanlaisia massahyökkäyksiä kuin B-17 ja B-24 koneilla, olisivat todennäköisesti Mosquitotappiotkin olleet kovat. Tällöin niiden olisi pitänyt lentää suuremmissa muodostelmissa raskaammalla kuormalla jolloin torjujan rooli olisi helpottunut. Kun sitten sakut olisivat onnistuneet yhyttämään tämmöisen lauman jolla ei ole torjunta-aseistusta olisi jälki ollut varmaan melko rumaa.


      • Mosquitoa
        propelli kirjoitti:

        siksi parhaasta pommarista väittely on melko turhaa niin kuin parhaasta hävittäjästäkin. Tuo wikipedian artikeli antaa Mosquitosta hieman turhankin ruusuisen kuvan. Ei sillä, etteikö Mosquito olisi ollut huippukone. Se varmastikin oli sodan parhaita koneita varsinkin monikäyttöisyytensä vuoksi. Kyllähän saksalaiset ampuivat Mossieita alas, mutta helppoa se ei ilmeisestikään ollut. Ei Mosquito niin nopea ollut että se olisi jättänyt hävittäjät jälkeensä tuosta vain, etenkään pommilastissa. Mosseja käytettiin lähinnä pieninä osastoina ja jopa yksittäinä koneina maalinmerkitsijöinä ja häirintäpommittajina jotka lensivät kovaa ja korkealla. Se oli sen verran nopea kone että torjunnunan täytyi osua tismalleen oikaan aikaan ja paikkaan mikäli ne aioittiin ampua alas. Varsinaista tuhoa Mosquitot eivät paljon aiheuttaneet mutta harmia kylläkin. Mikäli Mosquitoilla olisi suoritettu samanlaisia massahyökkäyksiä kuin B-17 ja B-24 koneilla, olisivat todennäköisesti Mosquitotappiotkin olleet kovat. Tällöin niiden olisi pitänyt lentää suuremmissa muodostelmissa raskaammalla kuormalla jolloin torjujan rooli olisi helpottunut. Kun sitten sakut olisivat onnistuneet yhyttämään tämmöisen lauman jolla ei ole torjunta-aseistusta olisi jälki ollut varmaan melko rumaa.

        Mahtavan Maratin pommitus osoittaa Stukan hinta-laatusuhteen olevan kohdallaan.

        http://www.ww2incolor.com/forum/showthread.php?3184-Hans-U.-Rudel-the-flying-Hero.


      • tietäjä numero567

      • resv. KAPT.

        HERE HERE..... siis kannatan.

        moskiitto pommitti "nurnbergin" radioasemaa kun herman görin oli siellä pitämässä puhetta ja pommitus on taltioitunut nauhalle.
        moskiitto pommitti vankilaa jossa ranskan vastarintaliikkeen johtajat aiottin teloittaa, he pääsivät vapaaksi.
        nämä kaikki päiväs aikaan, lentäen matalalla ja yllättäen
        moskiitto oli paras v1:siä tuhottaessa, ne lensivät v1:ten yläpuolella ja kiihdyttivät vauhtia laskukiidolla.

        vankilan pommittaminen 17 tai 24:lla olisi varmaan merkinnyt massa pommitusta korkealta.
        niin ja moskiitto laivue pommitti keskellä kaupunkia ollutta gestabon päämajaa jossakin "ranskassa" siellä olleiden paperien takia.
        päiväs aikaan.


    • Hyttysen ininää

      Mosquito vei puolet Lancasterin pommikuormasta Saksaan. Nopeutensa vuoksi se pystyi tekemään kaksi lentoa yhtä Lancasterin lentoa vastaan.

      "Koneessa ei ollut puolustusaseistusta, koska sitä ei tarvittu koneen nopeuden ansiosta ja se olisi tuonut vain lisää painoa."
      http://fi.wikipedia.org/wiki/De_Havilland_D.H.98_Mosquito

    • voe voe

      Mutta miten on Halifaxin laita. Koneella oli aluksi pituusvakausongelmia, mutta luulisi isomman peräsimen korjanneen sen vian. Konetta valmistettiin vielä kohtuullinen määrä Lancasteriin verrattuna joten kuvittelisi siinä olleen jotain. Onko kyseessä vain bomber-harrisin kauna vai korkkareiden innostus korostaa Avron tuotetta?

      • Sven Hassel

        Lancaster oli euroopan yllä lentäneistä paras. Halifax hävisi sille joka osa-alueella. Se oli halvempi ja nopeampi tehdä, suurempi kuorma ja lakikorkeus, muistaakseni nopeuskin. Muutenkin paljon paremmat lento-ominaisuudet. Huomattavasti tehokkaampi siinä, kuinka monta tonneja yksi kone pudotti pommeja ennen tuhoutumistaan, tämä varmasti tärkein pointti. Harris olisi halunnut kaikki tehtaat heti alkavan valmistaa Lancasterja, mutta mm. osien valmistukseen käytettävien työkalujen muuntaminen olisi vienyt liikaa aikaa. Katkosta pommittajien valmistuksessa ei haluttu tehdä. Taisi siinä olla muutakin politiikkaa. Jos olisin itse saanut päättää, niin muutos olisi tehty. Aivan eri kone kuitenkin. No, Halifaxissa taisi keskim. 1 ukko enempi selvitä, kun kone ammuttiin alas. Vangiksi toki sekin joutui.


    • .....

      Tämä on hieman samantyyppinen keskustelu, kuin jos verrattaisiin AK47:aa ja M16:aa keskenään. Jos otetaan huomioon vain tekninen edistys ja suorituskyky paperilla, niin tällöin M16 olisi parempi. Lukuisat käyttäjäkokemukset eri sodissa ympäri maailman ovat kuitenkin osoittaneet AK47 ylivoiman niin luotettavuudessa, kuin kestävyydessäkin. Lisäksi ne ihmiset, jotka joskus ovat sotineet näillä aseilla, tietävät yksinkertaisemman AK:n toimivan myös siellä missä muut eivät.

      Veikkaisin että kukaan tätä keskustelua käyvistä ihmisistä ei ole koskaan lentänyt ensin mainituilla koneilla sota-aikana, eikä näin ollen tiedä koneiden käytännön ominaisuuksista, tai ongelmista juurikaan; kuin sen minkä on asiaan liittyvää kirjallisuutta lukenut.

    • 11+16

      Wikipediasta katselin kyseisten koneiden tietoja, mutta en nähnyt mitään asiaa jossa B-24 olisi ollut huomattavasti parempi kuin B-17.

      • Anonyymi

        B-24 oli osittain huonompi kuin B-17 mutta modernimpana suunnitteluna soveltui paremmin kaikkeen muuhunkin kuin pelkkään pommittamiseen.

        B-24 oli helpompi valmistaa, koska koneen siivet olivat korkeammalla oli helpommin muokattavissa esim kuljettamaan korkea-arvoisia sotilaita yms koska kone oli vaakatasossa maassa ollessaan, siipiin oli helpompi lisätä kaikkea tavaraa kuten suuritehoinen lamppu jolla metsästettiin sukellusveneitä, jne jne. Ihan syystä sitä valmistettiin valtavat määrät.


    • goes balsitc bidv ma

      Meidän kannalta varmaan Tu-2. Samaa sanoisivat varmasti Kurskiin osallistuneet saksalaiset jotka eivät päässeet Lännen toimintaa näkemään.

    • Anonyymi

      Avro Manchester

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      97
      1968
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1380
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1153
    4. Tunnistebiisi

      Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1047
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

      Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      121
      1042
    6. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      893
    7. Miks käyttäydyt noin?

      Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      811
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

      en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      802
    9. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      761
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

      Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      713
    Aihe