Apuva ihmiset

Kauhuissaan 30+4

Hei. Kerrompa lyhyesti oman tarinani ja toivottavasti sitten saisin vinkkejä sekä neuvoja ja kokemuksia jatkoa ajatellen =)
Elikkä odotan nytten toista lastamme vkl30 4.
Aikasempi lapsemme syntyi 34 0 viikolla aivan yllättäen menehtyneenä.Syytä ei vain koskaan löydetty ja ainut minkä lääkärit osasivat sanoa hänestä niin hänellä oli SGA.
Pituutta oli 47cm ja painoa vain vaivaiset 1575gram.
Olin ahkeraan raskaan työn parissa koko aikaisemman raskauden,poltin tupakkaa sekä join jonkin verran kahvia,söin normaalisti ja nukuin säännöllisesti.
Painoni ei kuitenkaan noussut vaan laski noin 7 kiloa eikä neuvolassa sitten sen koommin asiasta välitetty.

Nytten sitten tämän toisen raskauden kohdalla jo 10 viikolla minut kutsuttiin sairaalaan ja pääsin rakenne ultraan jossa heti ilmeni että istukassa on häiriö=/ veri ei kiertänyt normaalisti vasemmalla puolella eli oli heikko verenkierto.
Sain tähän lääkityksen jonka myöhemmin todettiin auttavan ja jatkan lääkitystä koko loppu raskauden ajan.
Kävinpä sitten taas 28 viikolla sairaalassa ja harmiksemme huomattiin että lapselle ei ole tullut painoa kuin 1000g eli ala kantissa muuten lapsi oli todella eloisa ja lääkäreiden ja kokeiden perusteella täysin muuten terve.Lääkäri pyysi meidät sitten uudestaan 30 viikolla sairaalaan ottamaaan paino arviota.
Kävimme mieheni kanssa nytten sitten 30 0 taas sairaalassa, ja ensinmäisenä otettiin paino arvio lapselta je se oli vain 1060g eli oli noussut 60g vain ja ainoastaan=(
Lääkärit ottivat jo sydän käyrää lapselta ja se oli erin omaisen hyvä ja selvä.Lääkäri sanoi meille että meidän ei kannata enää jäädä odottelemaan lapselle painoa vaan tulemme 31 viikolla takaisin ja sitten suunnitellaan synnytys joka käynnistetään 31/32 viikon aikana.

Niin eli poltan kyllä joo sitä tupakkia edelleen harvoin,olen kotona päivät.(tämän laitoin siksi kun kuitenkin joku sitä kysyy ja pääsee sitten asiasta minulle vikisemään =D )

Mutta nyt haluisin teiltä ihmiset omia kokemuksia ja ennen kaikkea että onko jollekkin muulle käynyt näin että kaikki toimii normaalisti mutta lapsen paino ei vain nouse??
onko myöhemmin selvinnyt mitään syitä juuri esim keskoisuuteen??

10

2406

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mammanen

      meidän neiti syntyi rv31 ja painoa oli 1260g eli sga ja iugr

      likan pientä kokoa ei huomattu ennen kuin vaadin pääsyä ultraan kaksi päivää aiemmin kun tyttö syntyi. verenpaineet oli olleet korkeella koko raskauden ajan ja lapsi alkoi liikkua huonosti. mulla oli jonkinlainen istukan toimintahäiriö, blokkeja napavirtauksissa. eli vauva sai huonosti ravintoa ja jos olisi odoteltu vielä viikko, niin lapselle olisi kehittynyt sydämen toimintahäiriö ja sen jälkeen kuolema.

      istukka oli ilmeisesti mennyt pilalle korkean verenpaineen takia. sen lisäksi lapseni on sga lapsi neljännessä polvessa :) eli mun suvun naisilla on ongelmia istukan kanssa. sen suurempia selvityksiä en ole saanut, mutta ainakin likka on aina voinut hyvin :)

      liity mukaan keskusteluun osoitteessa kevyt.net siellä on paljon sga lapsien äitejä.

      • kauhuissaan

        Kiitos kun jaksoit kertoa oman kokemuksesi,onneksi on näitä palstoja joista kysellä ja jutella =) Niin meilläkin kun ei ole muuta havaittu kuin vain silloin 10 viikolla istukassa se verenkierto häikkä.joka sitten parani lääkityksellä ja sehän tässä ihmetyttääkin niin meitä kuin lääkäriäkin että kun muualla ei ole havaittavissa mitään poikkeavaa vain päin vastoin.Kaikki arvot olleet tavan omaista paremmat ja lapsella kaikki toimii eikä ole huomattu tai nähty kokeilla ja testeillä mitään sairauksia ainakaaan vielä.Harmillisen vaikeita nämä hommat=( luonnon lakeja kun ei itse voi määritellä,mutta toivotaan parasta=) miten muuten lapsesi on sitten kehittynyt ja oliko alku kuinka hankalaa että oliko sairauksia tai jotain?


      • .....
        kauhuissaan kirjoitti:

        Kiitos kun jaksoit kertoa oman kokemuksesi,onneksi on näitä palstoja joista kysellä ja jutella =) Niin meilläkin kun ei ole muuta havaittu kuin vain silloin 10 viikolla istukassa se verenkierto häikkä.joka sitten parani lääkityksellä ja sehän tässä ihmetyttääkin niin meitä kuin lääkäriäkin että kun muualla ei ole havaittavissa mitään poikkeavaa vain päin vastoin.Kaikki arvot olleet tavan omaista paremmat ja lapsella kaikki toimii eikä ole huomattu tai nähty kokeilla ja testeillä mitään sairauksia ainakaaan vielä.Harmillisen vaikeita nämä hommat=( luonnon lakeja kun ei itse voi määritellä,mutta toivotaan parasta=) miten muuten lapsesi on sitten kehittynyt ja oliko alku kuinka hankalaa että oliko sairauksia tai jotain?

        jees. pärjäsi jo muutama tunti syntymän jälkeen pelkillä happiviiksillä. teholla oltiin viikko huonojen sokereiden takia ja sitten ihan osastolle jatkohoitoon kuudeksi viikoksi. mitään muuta ongelmaa ei ole ollut. nyt ikää on 9,5kk ja tyttö on pieni mutta liikkuvainen, konttaa, istuu ja pinsettiote on.


    • Angels baby

      Ensinnäkin haluan udella löytyikö istukan vajaa toimintaan mitään syytä?
      Mikä oli tämä lääke joka sinulle määrättiin?

      Minä olen kaksi vauvaani menettänyt rv25 ja rv22 istukan verenkierto-ongelmien vuoksi. Eläviä lapsia minulla ei ole. :( Molemmissa raskauksissa vajaatoiminta on antanut ensi merkkejä rv17... Vauvat ovat muuten olleet täysin terveitä...molemmissa raskauksissa vauvojen kasvu oli hidastunut ja vastasivat pienempää kuin viikkoja oli. Istukka ei vain toiminut kummassakaan miten piti...
      Nyt epäillään, että minussa ja miehessäni olisi geenivirhe joka aikaan saa vialliset istukat...Nyt odottelemmekin DNA ja kromosomi erittely tuloksia...
      Uutta raskauttakaan emme saa yrittää sillä jos virhe onkin meissä niin sama toistuu.

      Toivottavasti kaikki menee sinulla tällä kertaa hyvin.

      • aloittaja nyt 31+1

        Juu elikkä aikaisempaan ei koskaan selvinnyt istukan vajaa toimintaan mitään syytä..Minulle määrättiin tähän toiseen raskauteen jo 10 viikolla lääke nimeltään Primaspan..Meillä epäiltiin kanssa tätä kyseistä harvinaista geeni virhettä mutta mitään ei sitten kuitenkaan löytynyt.. minulta on otettu hullun lailla eri kokeita mutta mistään ei mitään näy.Lääkäri tosin sanoi 30 viikolla että se on jokin istukka sairaus mutta he eivät vain saa selville mikä on kyseessä.Nytten kun kävimme 31 0 sairaalassa niin lääkärit tekivät kolmeen eri otteeseen lapsen paino arvion ja saivat yllättäen lapselle paino 1467grammaa eli 401 grammaa ennenmän kuin viikkoa aikaisemmin,tämä hieman ihmetyttää?? siitä syystä he sanoivat että synnytystä ei käynnistetä että odotetaan vielä kaksi viikkoa eli 33 viikolle ja katsotaan sitten uudestaan..Meillä oli kanssa ensinmäinen muuten täysin terve mutta pieni kasvuinen=/ Kauheaa elää epätietoisuudessa ja pelossa jos sama toistuu taas.. Sinä olet kokenut tämän kahdesti ja voin vain kuvitella kauhun ja tuskan puolestasi=(


      • Angels Baby
        aloittaja nyt 31+1 kirjoitti:

        Juu elikkä aikaisempaan ei koskaan selvinnyt istukan vajaa toimintaan mitään syytä..Minulle määrättiin tähän toiseen raskauteen jo 10 viikolla lääke nimeltään Primaspan..Meillä epäiltiin kanssa tätä kyseistä harvinaista geeni virhettä mutta mitään ei sitten kuitenkaan löytynyt.. minulta on otettu hullun lailla eri kokeita mutta mistään ei mitään näy.Lääkäri tosin sanoi 30 viikolla että se on jokin istukka sairaus mutta he eivät vain saa selville mikä on kyseessä.Nytten kun kävimme 31 0 sairaalassa niin lääkärit tekivät kolmeen eri otteeseen lapsen paino arvion ja saivat yllättäen lapselle paino 1467grammaa eli 401 grammaa ennenmän kuin viikkoa aikaisemmin,tämä hieman ihmetyttää?? siitä syystä he sanoivat että synnytystä ei käynnistetä että odotetaan vielä kaksi viikkoa eli 33 viikolle ja katsotaan sitten uudestaan..Meillä oli kanssa ensinmäinen muuten täysin terve mutta pieni kasvuinen=/ Kauheaa elää epätietoisuudessa ja pelossa jos sama toistuu taas.. Sinä olet kokenut tämän kahdesti ja voin vain kuvitella kauhun ja tuskan puolestasi=(

        Onpas outoa, että yhtäkkiä saadaankin eri painoarvio ja noinkin isolla heitolla...Mutta hyvähän juttu se kumminki on jos pieni onkin luultua isompi!!!
        Mä en uskalla enää koskaan yrittää raskautta meidän omilla soluilla ja lääkärit vähän puhuivatkin, että ei olisi enää kovin järkevää jos aina raskaus päättyy ikävästi. :( Eli lahjasoluilla koitetaan tulevaisuudessa ja toivotaan, että saadaan toivottu tulos!
        Mua niin ihmetyttää, että mistä ihmeestä tuo istukkavika voi sitten johtua jos mitään ei ole löydetty...jokuhan siinä on täytynyt olla sillä meilläkin kaksi kertaa peräkkäin ei voi olla enää sattumaa...
        Tiedän tuon epätietoisuuden ja pelon mitä koet...ja varsinkin kun samat oireet on niin pelkää niin paljon sitä, että sama toistuu. Samat tunteet olivat minullakin.
        Toivottavasti sinun kohdalla pelko on aiheetonta ja saatte pienen elävän nyytin syliinne!!!!


      • mammanen.
        Angels Baby kirjoitti:

        Onpas outoa, että yhtäkkiä saadaankin eri painoarvio ja noinkin isolla heitolla...Mutta hyvähän juttu se kumminki on jos pieni onkin luultua isompi!!!
        Mä en uskalla enää koskaan yrittää raskautta meidän omilla soluilla ja lääkärit vähän puhuivatkin, että ei olisi enää kovin järkevää jos aina raskaus päättyy ikävästi. :( Eli lahjasoluilla koitetaan tulevaisuudessa ja toivotaan, että saadaan toivottu tulos!
        Mua niin ihmetyttää, että mistä ihmeestä tuo istukkavika voi sitten johtua jos mitään ei ole löydetty...jokuhan siinä on täytynyt olla sillä meilläkin kaksi kertaa peräkkäin ei voi olla enää sattumaa...
        Tiedän tuon epätietoisuuden ja pelon mitä koet...ja varsinkin kun samat oireet on niin pelkää niin paljon sitä, että sama toistuu. Samat tunteet olivat minullakin.
        Toivottavasti sinun kohdalla pelko on aiheetonta ja saatte pienen elävän nyytin syliinne!!!!

        minultakaan ei löytynyt mitään geeni-ongelmia, mutta silti jotain ihmeellistä tässä on. eli äitini äiti on saanut kaksi keskenmenoa, neljännellä ja viidennellä kuulla. lapset ovat syntyneet pieninä. äidilläni on myös kaksi keskenmenoa takana, viikoilla 16 ja 20 (onko nuo edes enää keskenmenoja..) minulla on neljä elossa olevaa sisarusta joilla yhdellä on lievä kehitysvamma, joka on tullut sikiöaikana. istukan toiminnassa on ollut häikkää jokaisen raskauden kohdalla ja me ollaan kaikki synnytty kaksi ja puolikiloisina vaikkakin täysiaikaisina. ja nyt tuo oma sga-keskoseni... en ole yrittämässäkään lisää lapsia. mitähän tässä voi olla takana kun tuota geenivirhettäkään ei löydy??


      • aloittaja
        mammanen. kirjoitti:

        minultakaan ei löytynyt mitään geeni-ongelmia, mutta silti jotain ihmeellistä tässä on. eli äitini äiti on saanut kaksi keskenmenoa, neljännellä ja viidennellä kuulla. lapset ovat syntyneet pieninä. äidilläni on myös kaksi keskenmenoa takana, viikoilla 16 ja 20 (onko nuo edes enää keskenmenoja..) minulla on neljä elossa olevaa sisarusta joilla yhdellä on lievä kehitysvamma, joka on tullut sikiöaikana. istukan toiminnassa on ollut häikkää jokaisen raskauden kohdalla ja me ollaan kaikki synnytty kaksi ja puolikiloisina vaikkakin täysiaikaisina. ja nyt tuo oma sga-keskoseni... en ole yrittämässäkään lisää lapsia. mitähän tässä voi olla takana kun tuota geenivirhettäkään ei löydy??

        Aivan ihmeellistä että mistä ne istukka viat johtuu siis aivan käsittämätontä kun löytyy näinkin monta kuitenkin joista ei ole mitään varmuutta..Hienoa kuitenkin huomata että ei ole ainoa jolle näin on käynyt että tämä on sitten mahdollista muillakin eikä vain meidän huonoa tuuria.. saas nytten nähdä kuinka käy???


      • Angels Baby
        aloittaja kirjoitti:

        Aivan ihmeellistä että mistä ne istukka viat johtuu siis aivan käsittämätontä kun löytyy näinkin monta kuitenkin joista ei ole mitään varmuutta..Hienoa kuitenkin huomata että ei ole ainoa jolle näin on käynyt että tämä on sitten mahdollista muillakin eikä vain meidän huonoa tuuria.. saas nytten nähdä kuinka käy???

        Ihan samaa asiaa minäkin olen miettinyt pääni puhki, että mistä ihmeestä tuollainen toistuva vika voi johtua! Koska sattumaa se ei voi missään nimessä enää olla ja niin sanoi myös meidän perinnöllisyyslääkäri. Me joudumme vielä kuukauden odottamaan tuloksia, mutta samalla pelkään, että mitään ei löydy...Olisi niin helpompi ymmärtää jos jokin syy löytyisi ja myös seuraavaa raskauttakin voisi erilailla miettiä ja voisi olla myös jokin hoitokeino. Minulla kun on jo 2 keskenmenoa ja 2 kohtukuolemaa takana enkä halua näitä enää kokea eli meidän soluilla en raskautta tule yrittämään ja sitä ei lääkärikään enää suositellut...eikä meillä siis ole yhtään elävää lasta. :( Voi kun löytyisi se tieto mistä nämä johtuvat.


      • keskosen äiti
        Angels Baby kirjoitti:

        Ihan samaa asiaa minäkin olen miettinyt pääni puhki, että mistä ihmeestä tuollainen toistuva vika voi johtua! Koska sattumaa se ei voi missään nimessä enää olla ja niin sanoi myös meidän perinnöllisyyslääkäri. Me joudumme vielä kuukauden odottamaan tuloksia, mutta samalla pelkään, että mitään ei löydy...Olisi niin helpompi ymmärtää jos jokin syy löytyisi ja myös seuraavaa raskauttakin voisi erilailla miettiä ja voisi olla myös jokin hoitokeino. Minulla kun on jo 2 keskenmenoa ja 2 kohtukuolemaa takana enkä halua näitä enää kokea eli meidän soluilla en raskautta tule yrittämään ja sitä ei lääkärikään enää suositellut...eikä meillä siis ole yhtään elävää lasta. :( Voi kun löytyisi se tieto mistä nämä johtuvat.

        Vilkaisin ohimennen tätä keskustelua ja ajattelin lyhyesti kertoa meidän tytöntylleröstä. Hän syntyi rv 35 2 käynnistyksen tuloksena. Hänen kasvunsa oli koko ajan ollut hidasta ja näytti pysähtyneen kokonaan. Kun kolmeen viikkoon ei kasvua havaittu, käynnistettiin. Olin siinä jo sen ajan juossut kolmesti viikossa otattamassa sydänkäyrää, joka oli kunnossa. Myös kaikki muut oli kunnossa, verenkierrot, istukka (mikä tutkittiin synnytyksen jälkeenkin), mun verenpaineet jne. Missään ei siis ollut mitään ihmeellistä. Kasvua ei vaan tullut. Tytön syntymäpaino oli 1610g ja 40cm pituutta. Hän hengitti alusta alkaen itse. Kovasti häntä tutkittiin keskola-aikana (6 viikkoa siellä vietettiin), mutta mitään terveydellistä syytä ei ole löytynyt. Hän vain on pieni ja kasvaa hitaasti, mutta kasvaa kuitenkin. Ihan on tavallinen lapsi. taidot kehittyy. Nyt ikää on 3kk ja kokoa huimat 47cm ja 2630g.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1731
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1337
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1274
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe