Vessanpytty on likaisenmusta pohjasta, siinä on vuosien pinttynyt lika. Eikä puhdistu sitten millään. On kokeiltu vimiä, etikkaa, klorittia ja Pineline-hyönteisirrotetta. Löytyykö vinkkiä?
Pinttynyt lika vessanpöntössä
9
6191
Vastaukset
- vuo
Ensin asetonia ja sitten ns. "piraijaliousta" (30% vetyperoksidia savuavaa rikkihappoa) kyllä _kirjaimellisesti_ räjäyttää lian pois.
http://www.cc.colorado.edu/Dept/CH/safety/cleaning_glassware.htm
Oikeasti kannattaa yrittää homeenpoistoliuosta (lipeää hypokloriittia) tai rakeista lipeäkiveä, jonka jättää sinne vähäksi aikaa ja sitten harjaa voimakkaasti.
Toinen mahdollisuus on ammoniakki, jos liassa on rasvaa. Huom: Ammoniakin sekoittaminen hypokloriittiin ei tee superpuhdistusainetta vaan erilaisia ammiiniklorideja tai hydratsiinia, jotka palomiehet tulee sitten avaruuspuvuissa puhdistamaan pois. - kokeilin
sain puhdistettua pytyn kun klorini ei auttanut tolla solmasterin RKL tiilipintojen pesuun ja betonin peittaukseen tarkoitetulla aineella ja taltalla. Syövyttää sitten silmät päästä jos osuu.
- omoa
omani puhdistui ihan tavallisella pyykinpesuaineella. Ainetta reilusti pönttöön, sekoitus ja jätä likoamaan yön yli sitten voimakas harjaus ja sama uudestaan seuraavana iltana.
Voihan tietysti olla, että sulla on pahempaa paskaa kun mulla oli, mutta kannatta silti kokeilla. Tuon käsittelyn jälkeen pöntön pohja kyllä tuntuu tummuvan melko nopeasti uudestaan, mutta puhdistuu normaaleilla puhdistusaineilla ja harjalla. - onn
omoa kirjoitti:
omani puhdistui ihan tavallisella pyykinpesuaineella. Ainetta reilusti pönttöön, sekoitus ja jätä likoamaan yön yli sitten voimakas harjaus ja sama uudestaan seuraavana iltana.
Voihan tietysti olla, että sulla on pahempaa paskaa kun mulla oli, mutta kannatta silti kokeilla. Tuon käsittelyn jälkeen pöntön pohja kyllä tuntuu tummuvan melko nopeasti uudestaan, mutta puhdistuu normaaleilla puhdistusaineilla ja harjalla.Joo, pyykinpesupulveri on tehokkaaksi todettu. Myös astianpesukoneen pesuainetta voi kokeilla, se taitaa olla vielä tujumpaa. Mutta pyykkipulverillakin lähtee hyvin.
- Jo lähti!
Kokeilin itse Hagesan Blue nimistä ainetta (saa rautakaupasta) ja tosi likainen (ruosteinenkin) wc pytty on nyt valkoinen! En uskonut ennenkuin kokeilin!
- -C-
Ainakin meilläpäin rautakaupat myyvät pesuaineita joita normaalisti käytetään laitoksissa. Olen itse tutkinut joskus niitä ja siellä oli eräs puhdistusaine jonka kerrottiin tehoavan mm. virtsakiveen. Silloin harmittelin sitä etten ollut aikaisemmin älynnyt rautakaupasta kysyä, oman pönttöni nimittäin liottelin jos vaikka millaisilla aineilla ja viimein hinkkasin sen karhunkielellä ja raa'alla lihasvoimalla puhtaaksi. Tämä oli vähän huono konsti sillä pöntön pohja on nyt ihan pienillä naarmuilla ja siksi likaantuu aika nopeasti.
- Rintamamies -48
Hae apteekista typpihappoa pari desiä ja kaada
pönttöön, ainakin mulla tepsi tosi hyvin... - lähtee
Hammastahnalla lähtee yllättävän monet jämähtäneet sotkut puhtaaksi. Kun pesty isommalla harjalla, voi myös vanhaa hammasharjaa kokeilla.
- joko
pirkan WC-puhdistusaine, kuuma vesi ja tiskiharja tepsivät minun vessanpyttyyni, vaikka jo luulin, ettei se koskaan puhtaaksi lähde! onneton olin tietysti jo kokeillut kaikki kovimmat konstit teräsharjasta alkaen - vain naarmuttivat! sinnikästä yrittämistä vaati tämäkin työ, mutta onneksi mulla oli siihen hyvä työmies, joka jaksoi päivän aikana pyttyä harjata ja kuumaa vettä lisätä! kiitos hänelle, jos nyt sattuu tätä lukemaan.. ;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941719
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2321453- 881331
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651005Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9864- 46842
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35809