Pinttynyt lika vessanpöntössä

yököttää

Vessanpytty on likaisenmusta pohjasta, siinä on vuosien pinttynyt lika. Eikä puhdistu sitten millään. On kokeiltu vimiä, etikkaa, klorittia ja Pineline-hyönteisirrotetta. Löytyykö vinkkiä?

9

6218

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vuo

Ensin asetonia ja sitten ns. "piraijaliousta" (30% vetyperoksidia savuavaa rikkihappoa) kyllä _kirjaimellisesti_ räjäyttää lian pois.

http://www.cc.colorado.edu/Dept/CH/safety/cleaning_glassware.htm

Oikeasti kannattaa yrittää homeenpoistoliuosta (lipeää hypokloriittia) tai rakeista lipeäkiveä, jonka jättää sinne vähäksi aikaa ja sitten harjaa voimakkaasti.

Toinen mahdollisuus on ammoniakki, jos liassa on rasvaa. Huom: Ammoniakin sekoittaminen hypokloriittiin ei tee superpuhdistusainetta vaan erilaisia ammiiniklorideja tai hydratsiinia, jotka palomiehet tulee sitten avaruuspuvuissa puhdistamaan pois.

• kokeilin

sain puhdistettua pytyn kun klorini ei auttanut tolla solmasterin RKL tiilipintojen pesuun ja betonin peittaukseen tarkoitetulla aineella ja taltalla. Syövyttää sitten silmät päästä jos osuu.

• omoa

omani puhdistui ihan tavallisella pyykinpesuaineella. Ainetta reilusti pönttöön, sekoitus ja jätä likoamaan yön yli sitten voimakas harjaus ja sama uudestaan seuraavana iltana.
        Voihan tietysti olla, että sulla on pahempaa paskaa kun mulla oli, mutta kannatta silti kokeilla. Tuon käsittelyn jälkeen pöntön pohja kyllä tuntuu tummuvan melko nopeasti uudestaan, mutta puhdistuu normaaleilla puhdistusaineilla ja harjalla.

• onn
        omoa kirjoitti:

omani puhdistui ihan tavallisella pyykinpesuaineella. Ainetta reilusti pönttöön, sekoitus ja jätä likoamaan yön yli sitten voimakas harjaus ja sama uudestaan seuraavana iltana.
        Voihan tietysti olla, että sulla on pahempaa paskaa kun mulla oli, mutta kannatta silti kokeilla. Tuon käsittelyn jälkeen pöntön pohja kyllä tuntuu tummuvan melko nopeasti uudestaan, mutta puhdistuu normaaleilla puhdistusaineilla ja harjalla.

Joo, pyykinpesupulveri on tehokkaaksi todettu. Myös astianpesukoneen pesuainetta voi kokeilla, se taitaa olla vielä tujumpaa. Mutta pyykkipulverillakin lähtee hyvin.

• Jo lähti!

Kokeilin itse Hagesan Blue nimistä ainetta (saa rautakaupasta) ja tosi likainen (ruosteinenkin) wc pytty on nyt valkoinen! En uskonut ennenkuin kokeilin!

• -C-

Ainakin meilläpäin rautakaupat myyvät pesuaineita joita normaalisti käytetään laitoksissa. Olen itse tutkinut joskus niitä ja siellä oli eräs puhdistusaine jonka kerrottiin tehoavan mm. virtsakiveen. Silloin harmittelin sitä etten ollut aikaisemmin älynnyt rautakaupasta kysyä, oman pönttöni nimittäin liottelin jos vaikka millaisilla aineilla ja viimein hinkkasin sen karhunkielellä ja raa'alla lihasvoimalla puhtaaksi. Tämä oli vähän huono konsti sillä pöntön pohja on nyt ihan pienillä naarmuilla ja siksi likaantuu aika nopeasti.

• Rintamamies -48

Hae apteekista typpihappoa pari desiä ja kaada
      pönttöön, ainakin mulla tepsi tosi hyvin...

• lähtee

Hammastahnalla lähtee yllättävän monet jämähtäneet sotkut puhtaaksi. Kun pesty isommalla harjalla, voi myös vanhaa hammasharjaa kokeilla.

• joko

pirkan WC-puhdistusaine, kuuma vesi ja tiskiharja tepsivät minun vessanpyttyyni, vaikka jo luulin, ettei se koskaan puhtaaksi lähde! onneton olin tietysti jo kokeillut kaikki kovimmat konstit teräsharjasta alkaen - vain naarmuttivat! sinnikästä yrittämistä vaati tämäkin työ, mutta onneksi mulla oli siihen hyvä työmies, joka jaksoi päivän aikana pyttyä harjata ja kuumaa vettä lisätä! kiitos hänelle, jos nyt sattuu tätä lukemaan.. ;)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      243
      4629
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      76
      3065
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2473
    4. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      45
      1777
    5. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      28
      1753
    6. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      80
      1456
    7. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      85
      1285
    8. PS uusimman gallupin rakettimainen nousija

https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden
      Maailman menoa
      143
      965
    9. Tekiskö nainen mieli tavata...

Viikonloppuna ja...?
      Ikävä
      69
      948
    10. Sellainen tunne sydämessä

Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,
      Ikävä
      86
      894
    Aihe