Opiskelijan elämiskulut Ruotsi/Norja

opiskelamaan_taas

Hei

Paljonko opiskelija tarvitsee kuukaudessa elääkseen Ruotsissa (tark. Uppsalassa) ja Norjassa (Bergen)? Haen maisteriohjelmiin näihin kaupunkeihin. Opiskeluistani on jo pitkä aika joten jos joku voisi kertoa Suomenkin budjetin, olisi vertailukohtaa! Opisk. asunnot näyttävät olevan Ruotsissa ja Norjassa kalliita vrt Suomen opisk. asuntoihin.

Kiva jos ehditte vastata

5

693

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Elinni

Norja on ainakin kallis maa ja Bergen eritoten. Suomessa opiskelijan solukämppä maksaa haitarilla 300-500 €/kk pk-seudulla. Ruokaan menee vähintään 10 € pvässä eli 300 €/kk. Sitten tietenkin kaikki matkaliput ja muut kulut. Yllättävän paljon menee rahaa. Uskoisin, että Ruotsissa pärjää pienemmällä budjetilla kuin Norjassa.

Mihin kouluihin olet hakemassa ja mille alalle?
      Huomioon kannattaa ottaa myös lukukausimaksut.

• aloittaja

Kiitti vastauksesta. Bergenin yliopiston sivuilla kustannuksiksi on mainittu 900 €/kk ja Uppsalan n. 700 €/kk opiskelijabudjetit, mutta olin hieman epäileväinen, onko tosiaan näin kallista. Kyllä suomenkin opiskelijakämpät ovat sitten nousseet siitä kun opiskelin vaikkei siitä NIIN kauaa ole! Itse maksoin yksiöstä 300 €/kk paikkeilla.

Norjassa ja Ruotsissa ei ole lukukausimaksuja, sen jo selvitinkin. Aion hakea pariin 2 v eng.kiel. maisteriohjelmaan terveysalalla.

• bgfdb

"Suomessa opiskelijan solukämppä maksaa haitarilla 300-500 €/kk pk-seudulla."

Häh Häh ei kukaan maksa tollaisia hintoja solukämpästä! Hesassa HOASilla soluhuoneiden hinnat on 200-300e; mihin kuuluu netti, sähkö, vesi jne. Yksityisellä kimppakämpät/souluhuoneet 300- Yksiöt Helsingissä 400-600e

• ansku_ ksjdkda

Mä maksan opiskelijakämpistä Tukholmassa 3800kr vuokraa sähkö, eli asumiseen menee vajaa 400 euroa kuussa. Ruokaan mulla menee lähemmäs 300 euroa ja kyllähän sitä muutenkin tulee juoksevia menoja (kännykkä, kuntosali jne.) joten mulla ainakin opintotuki asumislisä opintolaina riittää just ja just kuukauden kuluihin. Ens syksynä aion tehdä töitä opintojen ohella, jotta ei tarvis nostaa ihan niin paljon lainaa.

Uppsalassa eläminen on hieman halvempaa Tukholman hintatasoon verrattuna. Voin sen verran muuten vielä sanoa, että opiskelijakämpän löytäminen Tukholmasta/Uppsalasta on TODELLA vaikeaa. Jos joutuu yksityistä kautta vuokraamaan, saa helposti maksaa yksiöstä 700-800 euroa kuussa. Itse asustelin tästä syystä aluksi alivuokralaisena ennen kuin onnistuin saamaan opiskelija-asunnon.

• GBorg

Itse olen aloittelemassa vuodenkestoisia yliopisto-opintoja Göteborgissa.. Göteborgin vuokra-asuntotilanne on heikko, mutta luulen kyllä löytäväni jonkin alivuokralaisratkaisun. Netistä olen löytänyt sopivia noin 300-350 euron kuukausivuokralla, vesi sähkö sisältyen.

Töihin en usko päätyväni Göteborgissa, eikä taustallani ole mitään rahavarantoja, paitsi mitä nyt kesätöistä on vähän jäänyt käteen. Opintotukea tulisin nostamaan sen 500 euron verran - opintolainaa en ole ottamassa.

Göteborgissa aion lähinnä lukea, lukea ja lukea -- mitään tasokasta seurapiirielämää en ole etsimässä. Suurimmat hankintani tulisivat luultavasti olemaan uimahalli-, kuntosali- ja joukkoliikennekortit.

Kuvittelenko liikoja, jos kuvittelen, että selviän opintoraha asumislisä-systeemillä?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      86
      4660
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      109
      3847
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      184
      3673
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      69
      2098
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      75
      1941
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      79
      1298
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      130
      1162
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      148
      1109
    9. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      50
      1020
    10. Mikä homma?

https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä
      Saarijärvi
      30
      914
    Aihe