Led-lampuista

lamppu perseessä

Kuinka tehokkaita E27-kantaan sopivia led-lamppuja on markkinoilla ja minkä hintaisia ne ovat? Löytyykö kirkkaudeltaan tavallista 60-wattista hehkulamppua vastaavia led-lamppuja?

18

1716

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lapsenkengissään

      halpoja watin tai parin tehoisia löytyy lamppukaupista.
      Isompitehoisia erikoisliikkeistä ja ne maksavat
      ihan maltaita.
      Jos löytyy 60 wattinen (jota epäilen)
      niin maksaa satoja euroja.

      • Valovirta

        Kyllä noita viritelmiä löytyy ja varmasti jopa hieman alle satasella (olisikohan jopa 60 eurolla (siis lähes 60 W vastaavaa)), mutta ei niiden käytössä tavallisesti mitään järkeä ole eivätkä vastaa hehkulamppua esim. ulkokooltaan ja valonjaoltaan.


    • E27-kantaan löytyy vaikka mitä, mutta se valo on sitten toinen asia. 60w hehkulamppu tuottaa n.700lm valovirtaa, ja LED-lampun olisi tuotettava tietysti tuo sama määrä,ja niin, että se valo tulee lampusta ulos samalla tavalla kun hehkulampusta. Tuollaisia LED-lamppuja ei ole toistaiseksi olemassa!

      Rautakaupassa myivät 3w LED-lamppua jonka väitettiin korvaavan 40w hehkulamppu. LED-versio tuottaa valmistajan mukaan 100lm ,ja kun hehkulamppu tuottaa n.400lm, niin en oikein ymmärrä miten tuo LED-versio vastaa 40w hehkulamppua??

      Tämäntyyppisiä LED-lamppuja ei kannata ostaa ollenkaan, ellei esim. valovirran määrästä ole mittaustuloksia. Paketin kylkeen on helppo painaa kivoja numeroita, mutta totuus voi olla toinen.....ja usein onkin.

      • lamppu perseessä

        Harmi juttu. Hehkulamput kuumottavat liikaa ja energiansäästölamput sirisevät ja surisevat.


      • Valovirta
        lamppu perseessä kirjoitti:

        Harmi juttu. Hehkulamput kuumottavat liikaa ja energiansäästölamput sirisevät ja surisevat.

        Laadukkaat energiansäästölamput eivät sirise eivätkä surise. On myös halogeenienergiansäästölamppu, 30 W sellainen vastaa lähes 60 W hehkulamppua.


      • lamppu per c:ssä
        Valovirta kirjoitti:

        Laadukkaat energiansäästölamput eivät sirise eivätkä surise. On myös halogeenienergiansäästölamppu, 30 W sellainen vastaa lähes 60 W hehkulamppua.

        Kai niitä hiljaisiakin ES-lamppuja on. Eipä vaan ole tullut vielä vastaan. Halogeenilamput kuumenevat myös. Eivätkös ne kuumene vielä enemmän kuin hehkulamput?


      • mb--
        lamppu per c:ssä kirjoitti:

        Kai niitä hiljaisiakin ES-lamppuja on. Eipä vaan ole tullut vielä vastaan. Halogeenilamput kuumenevat myös. Eivätkös ne kuumene vielä enemmän kuin hehkulamput?

        Halogeenilamppu tuottaa samalla sähkömäärällä enemmän valoa-> vähemmän lämpöä. Tavallisesti hehkulampussa on suurempi jäähdytyspinta-ala, niin pintalämpötila ei nouse yhtä suureksi kuin vaikkapa g9 kantasessa halogeenilampussa.


      • Valovirta
        lamppu per c:ssä kirjoitti:

        Kai niitä hiljaisiakin ES-lamppuja on. Eipä vaan ole tullut vielä vastaan. Halogeenilamput kuumenevat myös. Eivätkös ne kuumene vielä enemmän kuin hehkulamput?

        Vaikka halogeenin hehkulanka onkin hieman hehkulampun lankaa kuumempi, 30 W halogeeni tuottaa lämpöä puolet vähemmän kuin 60 W hehkulamppu. Kuvun pintalämpötila voi olla suurempi pienissä polttimoissa, mutta hehkulampun korvaavissa malleissa ulkokupu voi olla saman kokoinen (tai jopa hieman isompi) kuin hehkulampulla, jolloin ulkokuvun pintalämpötila on pienempi.


      • hehkulamppuvastaavuus

        > Rautakaupassa myivät 3w LED-lamppua jonka väitettiin korvaavan 40w hehkulamppu. LED-versio tuottaa valmistajan mukaan 100lm ,ja kun hehkulamppu tuottaa n.400lm, niin en oikein ymmärrä miten tuo LED-versio vastaa 40w hehkulamppua??

        Tähän on päivänselvä juttu. Hehkulamppu palaa vain 1500-2000 h ja LED-lamppu vaikka 30 000 h. Niinpä LED lamppu tuottaa elinaikanaan varmasti yhtä paljon valoa kuin hehkulamppu, vaikka valovirran alenemakin huomioidaan.


      • lamppu per c:ssä.
        mb-- kirjoitti:

        Halogeenilamppu tuottaa samalla sähkömäärällä enemmän valoa-> vähemmän lämpöä. Tavallisesti hehkulampussa on suurempi jäähdytyspinta-ala, niin pintalämpötila ei nouse yhtä suureksi kuin vaikkapa g9 kantasessa halogeenilampussa.

        "samalla sähkömäärällä enemmän valoa-> vähemmän lämpöä."

        No juu. Tietysti sen täytyy olla noin.


      • LAMPPUJA:.!%#+?!

        .

        LED-työvaloissakin saattaa törmätä siihen että 5 -ledinen työvalo on yhdellä valotehokkaampi kuin toisella täysin ulkonaisesti samannäköinen 6-ledinen

        Luxit on ainoa mikä ratkaisee, ei ledien määrä

        .


      • LAMPPUJA:.!%#+?! kirjoitti:

        .

        LED-työvaloissakin saattaa törmätä siihen että 5 -ledinen työvalo on yhdellä valotehokkaampi kuin toisella täysin ulkonaisesti samannäköinen 6-ledinen

        Luxit on ainoa mikä ratkaisee, ei ledien määrä

        .

        Luxeja saa helposti paljon. Tekee vain valaisimen josta valo tulee kapealle alalle. Valovirran määrä on jo jonkinlainen mittari, jos ne arvot on ilmoitettu oikein.


    • xx
    • Zeims

      Osramin luettelosta löytyy ainakin seuraavat

      Parathom Classic CL A 40 Warm White, 8W, 345lm, 3045K, tukkuovh lienee n. 41e
      Parathom Classic CL A 60 Warm White, 12W, 640lm, 3000K, n. 73e (himmennettävä)
      Parathom Classic CL A 80 Warm White, 12W, 806lm, 2700K, n. 95e (himmennettävä)

      • > Parathom Classic CL A 60 Warm White, 12W, 640lm, 3000K, n. 73e (himmennettävä)

        kiitos! tällaista faktaa pitäisi jokaisen ostajan vaatia, siis LUMENMÄÄRÄN ilmoittamista.
        tuo lainaukseen valitsemani vastaa yhden euron pienloistelamppua ... paitsi hinnaltaan :-)

        posti toi tänään jälleen taasen yhden näitä valehtelumainoksia: "energy led-lamppu 2 W ... vastaa n. 25 W hehkulamppua, pitkä käyttöikä! 4,99 €"
        - 2 W LED vastaa noin 10 W hehkulamppua
        - "ptkä käyttöikä"? hehkulampun 1000 tunnin sijasta 1200 tuntia?

        sähköä säästyy sata (100) prosenttia kun istut pimeässä, miksi tyytyä 92 prosenttiin :-)

        Lähimenneisyydessä kova googlaus tuotti tuloksen, että valovuo tehowattia kohden on suunnilleen sama kuin pienloistelampuilla. Ja että "oikeat" LED-lamput tehdään jäähdytyslevyllä varustetuista LEDeistä ... halpistarjoukset sensijaan "kertakäyttöisistä" merkkilamppudiodeista


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      202
      2133
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      134
      1178
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1063
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      22
      824
    5. 58
      796
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      741
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      638
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      584
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      567
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      532
    Aihe