Meidän naapurissa asuu perhe, jossa kolme lasta.
Pienin näistä on oppinut juuri?? kävelemään. Hän taitaa olla 1,4 kk. Lapsi ei pääse pihalle, koska vanhemmat siis niin laiskoja viemään häntä. Talvella hän oli ulkona kerran tai kaksi. Nyt kevät kesällä kerran hiekkalaatikolla ja kerran rattaissa. Tämän vuoden saldo siis noin3 kertaa ulkona!!
Ja minä kun luulin, että lasten täytyy olla ulkona päivittäin. On lapsi joka päivä "ulkona" suljetulla parvekkeella tupakalla vanhempien kanssa *huoh*.
Toiseksi perhe kun lähtee pihastaan autolla on vanhemmilla nortit huulessa.
Itsekästä, todella itsekästä. Itse en suostuisi koskaan kasvattamaan lapsiani noin.
Olen vain miettinyt, missä kohtaa lapsen etu tulee eteen, että sitä rikotaan? Mielestäni kuitenkin se, ettei lapsi saa olla koskaan ulkona laiskojen vanhempien vuoksi vaikuttaa negatiivisesti lapsen kasvuun ja kahitykseen.
En tiedä, onko tässä kohtaa lastensuojeluilmoituksen paikka? Todennäköisesti, jos ilmoitus tehtäisiin he kieltäisivät kaiken..
En ole kyttääjä tms..asumme talossa, jossa pihalle näkee kaiken. Ja toisaalta perheen muutkin lapset viettävät aikansa visusti sisätiloissa.
Lapsi ei ulkoile
27
3642
Vastaukset
- ...............
Se, että vanhemmat vetää autoss röökiä lasten siellä ollessa on todella sopimatonta, onpa siitä laitontakin kohta kuulemma tulossa, mutta sille et valitettavasti voi mitään.
Lastensuojeluilmoitusta sinun on turha tehdä, koska mikään laki ei määrää lapsia ulkoilutettavan x kertaa päivässä tms.
Mistä tiedät, etteivät lapset koskaa pääse ulos, jos he nyt eivät siinä yleisellä pihalla (johon sinäkin näet kytätä) ole? Minäkään en halua lasteni kanssa pahemmin palloilla meidän taloyhtiön pihalla, jossa kuppikuntajuoruämmät ja muut kyylät ja arvostelijat päivittäin notkuvat muksujensa kanssa, odotellen sopivia uhreja arvosteltavaksi. Mekin menemme muualle leikkimään lasten kanssa, ja voi suoraan sanoa, ettei meilläkään nyt joka ikinen päivä ulkoilla. Kaupoilla käydään tai kylässä kyllä, muttemme hiekkalaatikolla joka päivä roiku.
Jos huomaat, että lapsia kohdellaan selkeästi kaltoin, silloin on sinun velvollisuutesi puuttua asiaan, mutta nyt on sinun velvollisuutesi pitää huolta omista asioistasi ja omasta perheestäsi! - lapsi ole
mikään koira, jonka pitäisi ulkoilla kerran päivässä. Pienellä lapsella voi olla paljon virikkeitä kotonakin, vaikka sen kanssa ei istuttaisikaan hiekkalaatikon reunalla joka päivä. Jotkut vain eivät ole pihaihmisiä. Isommalle lapselle se on tietysti kivaa vaihtelua, että saa leikkiä välillä ukona ja välillä sisällä oman tahtonsa mukaan.
Luultavasti lastensuojeluilmoitukseesi ei reagoitaisi millään tavalla.- mitä juttuja
Ihan sama kuinka paljon lapsella on virikkeitä sisällä kotona, lapsen täytyy silti päästä myös ulos. Lapsen pitää päästä kunnolla liikkumaan, harjoittelemaan erilaisilla alustoilla liikkumista, näkemään maailmaa, kuulemaan lintujen lauluja ja autojen hurinaa ym. Lista on loputon. Mitkään virikkeet maailmassa eivät korvaa luontoa ja ympäröivää maailmaa. Sellaista aikuista ei ole olemassakaan, joka korvaisi ulkona olon sisäkeksinnöillään. Jo 1-vuotias kasvaa kohinalla ja tarvitsee tilaa ja kokemuksia maailmasta. Lapsen sisälläpito 24/7 alkaa jo kuulostaa samalta kuin nämä tapaukset, joissa vanhemmat ovat pitäneet lapsiaan vankeina jossain kellareissa. Mielipuoleksihan sitä kasvaa, jos ei ikinä ulos pääse eikä maailmasta mitään tiedä.
- tehtävässään
mitä juttuja kirjoitti:
Ihan sama kuinka paljon lapsella on virikkeitä sisällä kotona, lapsen täytyy silti päästä myös ulos. Lapsen pitää päästä kunnolla liikkumaan, harjoittelemaan erilaisilla alustoilla liikkumista, näkemään maailmaa, kuulemaan lintujen lauluja ja autojen hurinaa ym. Lista on loputon. Mitkään virikkeet maailmassa eivät korvaa luontoa ja ympäröivää maailmaa. Sellaista aikuista ei ole olemassakaan, joka korvaisi ulkona olon sisäkeksinnöillään. Jo 1-vuotias kasvaa kohinalla ja tarvitsee tilaa ja kokemuksia maailmasta. Lapsen sisälläpito 24/7 alkaa jo kuulostaa samalta kuin nämä tapaukset, joissa vanhemmat ovat pitäneet lapsiaan vankeina jossain kellareissa. Mielipuoleksihan sitä kasvaa, jos ei ikinä ulos pääse eikä maailmasta mitään tiedä.
Sillä ei hän todellakaan voi tietää minne perhe menee autollaan ja kuinka paljon ulkoilee muualla kuin kotipihalla. Ehkä perhe ulkoilee jossain leikkipuistossa vähän kauempana kyttääjien ulottumattomissa. Ap:n pitäisi hoitaa vain omat asiansa ja jättää naapurinsa rauhaan.
- lapsi voi
mitä juttuja kirjoitti:
käydä ulkona vaikka kuinka paljon, vaikka ei istuisikaan hiekkalaatikolla. Sitä ei vuoden vanha erityisesti tarvitse.
- ihan pihalla
Aikuiselle ei ole tervettä olla vain sisällä, miksi se olisi sitä pienelle lapselle? Olisin myös ihan kiinnostunut kuulemaan, mitä esimerkiksi taaperoikäisten poikien äidit tekevät lapsensa kanssa sisällä. Kirjoja voi lukea, autoilla päristä, mutta melkein siihenpä se jääkin. Lapsi ei voi sisällä juosta, eikä kiivetä, eikä sisällä hän tapaa muita lapsia (mahdollisia sisaruksia lukuun ottamatta, tietysti). Meidän 1,5v pojalla kaatuu seinät kirjaimellisesti päälle, jos hän ei pääse ulos päivittäin. Jo yksi sadepäivä sisällä on käsittämättömän kamalaa jokaiselle osapuolelle.
Poika leikkii ulkona 3-4 tuntia päivässä, ihan minimissään 2 tuntia. Koen pääseväni itse huomattavasti helpommalla, kun aamulla vapautan ilosta kirkuvan lapseni aidatulle leikkipuistolle, annan pari kertaa keinussa vauhtia, teen pari hiekkakakkua ja seurailen lasta kuin hai laivaa vähän aikaa. Parin tunnin päästä, kun päästään kotiin, lapsi sanoo naps ja nukahtaa sen sileän tien sänkyyn nuutuneena, juosseena ja autuaan onnellisena. Sadepäivinä saan parhaimmillani tuntitolkulla nukuttaa levotonta lasta, joka ei ole saanut tarpeekseen purkaa energiaa ja joka vetää sisällä seiniä pitkin kuin mikäkin marakatti.
Ihan selvää on myös se, että kun meinaa hermot palaa sisällä lapsen kanssa, ulkona itsekin rauhottuu ja rentoutuu. Lapsi on kuitenkin fyysinen olento, jonka on PAKKO purkaa hirvittävä energiamäärä johonkin. Itse katson mieluummin, että lapsi purkaa sen ulkoiluun, juoksemiseen ja muiden lasten kanssa touhuamiseen kuin sisällä esim. hellan näpertelyyn, tavaroiden heittelyyn ja turhaan kaappien tyhjennykseen. Jos lapselle ei pienestä pitäen opeta ulkoilun riemuja, ei hän myöhemminkään ulos mene, koska ei osaa olla siellä. Nimimerkillä kokemusta asiasta löytyy ja jos lapseni ei tarvitsisi nukkua päikkäreitä, olisimme aamusta iltaan ulkona. - tasan tarkkaan
ihan pihalla kirjoitti:
Aikuiselle ei ole tervettä olla vain sisällä, miksi se olisi sitä pienelle lapselle? Olisin myös ihan kiinnostunut kuulemaan, mitä esimerkiksi taaperoikäisten poikien äidit tekevät lapsensa kanssa sisällä. Kirjoja voi lukea, autoilla päristä, mutta melkein siihenpä se jääkin. Lapsi ei voi sisällä juosta, eikä kiivetä, eikä sisällä hän tapaa muita lapsia (mahdollisia sisaruksia lukuun ottamatta, tietysti). Meidän 1,5v pojalla kaatuu seinät kirjaimellisesti päälle, jos hän ei pääse ulos päivittäin. Jo yksi sadepäivä sisällä on käsittämättömän kamalaa jokaiselle osapuolelle.
Poika leikkii ulkona 3-4 tuntia päivässä, ihan minimissään 2 tuntia. Koen pääseväni itse huomattavasti helpommalla, kun aamulla vapautan ilosta kirkuvan lapseni aidatulle leikkipuistolle, annan pari kertaa keinussa vauhtia, teen pari hiekkakakkua ja seurailen lasta kuin hai laivaa vähän aikaa. Parin tunnin päästä, kun päästään kotiin, lapsi sanoo naps ja nukahtaa sen sileän tien sänkyyn nuutuneena, juosseena ja autuaan onnellisena. Sadepäivinä saan parhaimmillani tuntitolkulla nukuttaa levotonta lasta, joka ei ole saanut tarpeekseen purkaa energiaa ja joka vetää sisällä seiniä pitkin kuin mikäkin marakatti.
Ihan selvää on myös se, että kun meinaa hermot palaa sisällä lapsen kanssa, ulkona itsekin rauhottuu ja rentoutuu. Lapsi on kuitenkin fyysinen olento, jonka on PAKKO purkaa hirvittävä energiamäärä johonkin. Itse katson mieluummin, että lapsi purkaa sen ulkoiluun, juoksemiseen ja muiden lasten kanssa touhuamiseen kuin sisällä esim. hellan näpertelyyn, tavaroiden heittelyyn ja turhaan kaappien tyhjennykseen. Jos lapselle ei pienestä pitäen opeta ulkoilun riemuja, ei hän myöhemminkään ulos mene, koska ei osaa olla siellä. Nimimerkillä kokemusta asiasta löytyy ja jos lapseni ei tarvitsisi nukkua päikkäreitä, olisimme aamusta iltaan ulkona.Enkä halua sen ihmeemmin tuota omaa kirjoitustani selventää, etten ilmaise itseäni.
Näen pihalle, koska meillä kahdella perheellä sama piha. Muita ei tässä talossa asu. Lapsia EI ulkoile muulloin tai missään muualla. Lapsi on koko ajan kotona. Jos vanhemmat eivät ole kotona, on lapsella hoitaja esim. mummi.
Minua vain harmittaa lapsen puolesta.
Oletteko ihan oikeasti sitä mieltä, että lapselle riittää ulkoilu tai leikkiminen ulkona 3 kertaa puolessa vuodessa???!!!
kaameaa, jos on muita samanlaisia perheitä, kuin meidän naapurit :/ - etteivät
tasan tarkkaan kirjoitti:
Enkä halua sen ihmeemmin tuota omaa kirjoitustani selventää, etten ilmaise itseäni.
Näen pihalle, koska meillä kahdella perheellä sama piha. Muita ei tässä talossa asu. Lapsia EI ulkoile muulloin tai missään muualla. Lapsi on koko ajan kotona. Jos vanhemmat eivät ole kotona, on lapsella hoitaja esim. mummi.
Oletteko ihan oikeasti sitä mieltä, että lapselle riittää ulkoilu tai leikkiminen ulkona 3 kertaa puolessa vuodessa???!!!
kaameaa, jos on muita samanlaisia perheitä, kuin meidän naapurit :/naapurit vain onnistuisi livahtamaan ulos ilman, että sinä huomaat? Ehkä he ihan kiusallaan tekevät juuri niin, kun ovat huomanneet, että kyttäät heitä?
Oletko itse aina kotona tai pihalla? Täytyyhän sinun ja mahdollisten lastesi syödä ja käydä vessassakin. Käytkö itse koskaan esim kaupassa tai poistutko kotoasi muussa tarkoituksessa? Jos et, niin silloin sinä itse vietät epätervettä elämää.
Naapurisi ulkoilevat todennäköisesti jossain muualla kuin pihalla. Kun itselläni oli pieniä lapsia menin heidän kanssaan aina leikkikentälle enkä koskaan ollut pihalla. Naapurisi saattavat tehdä samoin. Jos on kysymys vauvaikäisestä lapsesta (= alle 1 1/2 vuotiaasta), hän saa riittävästi ulkoilua, jos nukkuu päiväunensa parvekkeella tai avokuistilla raittiissa ilmassa. Lapsi ei ehkä vielä kävele, joten mitä häntä hiekkalaatikolle viemään. - Hiili
Enkä halua sen ihmeemmin tuota omaa kirjoitustani selventää, etten ilmaise itseäni.
kaameaa, jos on muita samanlaisia perheitä, kuin meidän naapurit :/Oletkohan itse kaiken päivää kotosalla kun voit noin sanoa?Ja hanki itsellesi tekemistä ettet ala naapurin poppoota heiluttaan!
- miiisa..........
kaameaa, jos on muita samanlaisia perheitä, kuin meidän naapurit :/samaa mieltä kanssasi lasten pitää päästä myös ulkoilemaan..minusta itsestäänselvää..itseäni puolestaan ärsyttää oman kadun pätkällä(300m) puolestaan vanhemmat ulkoiluttaa lapsiaan ajotiellä vaikka 5min matkan päässä uusi lastenpuisto. Laiskuutta siis omassakin naapurissa ja muun liikenteen ja ihmisten huomioon ottamattomuutta ja lasten hengenkin riskeerausta.
- on suurinpiirtein
tuon ikäinen lapsi, ja tasan kerran olen hänen kanssaan ollut taloyhtiön pihalla leikkimässä.
juuri tuollaisten kyttääjien ym. takia en todellakaan viihdy pihallamme ja myös siksi, että pihoillamme leikkii paljon kouluikäisiä (niitä on reilu 10 kerralla), jotka juoksvat ja pelaavat ja mitä nyt touhuilevatkaan, ja siinä on noin pieni lapsi ensinnäkin vähän vaarassa jäädä jalkoihin, kun se meno tosiaan on välillä vähän hurjaa, ja toisaalta myös näiden isompien tiellä kun he yrittävät leikkiä omia isompien leikkejä, ja toinen haluaisi mukaan muttei ymmärrä vielä mitään.
koska tässä lähellä on puisto, jossa on paljon enemmän tilaa ja vempeleitä sekä useammin juuri taaperoikäisiä kuin kouluikäisiä lapsia, niin viihdymme paremmin siellä. on tuttua seuraa meille molemmille.
kotipihalla, naapureiden ikkunoiden alla peuhaaminen ei paljon kiinnosta koska meidän talo on täynnä aloittajan kaltaisia kyttääjiä.
ulkoilemme päivittäin useita tunteja, emme välttämättä hiekkalaatikolla koska paljon on lapsella muutakin tutkittavaa ja nähtävää. emme käy ainoastaan yhdessä ja samassa puistossa päivästä toiseen vaan tässä kaupungissa riittää tekemistä monessa paikassa.
joten voi olla että tämä sinunkin naapuriperheesi ulkoilee jossain ihan muualla kuin kotipihallanne. ehkä heillä on ystäväperhe, jossa samanikäiset lapset ja he käyvät yhdessä jossain, näin ainakin meillä ja monella muulla.
ei se oma kotipiha ole mikään paikka, jossa on pakko ulkoilla.- en voi sanoa
enempää...lyyli kyttää täällä sivustolla varamsti.
Tarkoitus ei ollut saada siitä palautetta kyttäänkö vai enkö kyttää..
Halusin vain kuulla onko ihan ok jos satuhenkilöksi kutsuttu tapaus ei ole lapsen kanssa koskaan ulkona?
Okei pidättekö minua outona, jos en käy lapseni kanssa koskaan ulkona, tai siis olen käynty ulkona lapseni kanssa tänä vuonna 3 kertaa?
Nyt siis kyse ei kyttääämisestä vaan minusta!? Olenko ok? - oletko sinä
en voi sanoa kirjoitti:
Halusin vain kuulla onko ihan ok jos satuhenkilöksi kutsuttu tapaus ei ole lapsen kanssa koskaan ulkona?
Okei pidättekö minua outona, jos en käy lapseni kanssa koskaan ulkona, tai siis olen käynty ulkona lapseni kanssa tänä vuonna 3 kertaa?
Nyt siis kyse ei kyttääämisestä vaan minusta!? Olenko ok?ok, mutta minä en menisi sekaantumaan, kun asia ei ole vakava. Vanhemmat lapsethan saavat käydä normaalisti halutessaan pihalla, eikö totta? Kyllä vuoden vanhaakin olisi varmaan ihan kiva ulkoiluttaa vaikka rattaissa, jos en pihaihmisiä itse ole, mutta tämä oerhe on ilmeisesti tehnyt sitten toisenlaisen ratkaisun. Ei olisi minun ratkaisuni, mutta se on heidän. Lapsi luultavasti leikkii sisarustensa kanssa ulkona sitten, kun vähän kasvaa.
Kyseessä ilmeisesti on kotiäiti (päiväkodissahan lapsi ulkoilisi, joten siitä sinun ei tarvitsisi olla huolissasi), joten itse miettisin ennemminkin sitä, onko noilla muilla lapsilla kontakteja muihin lapsiin kuin omiin sisaruksiinsa, siis käyvätkö he esim. kerhossa tai sitten koulussa jos ovat niin vanhoja. Pienimmälle sekään ei ole vielä tarpeen, mutta tulee kyllä pian olemaan. - huolettaa
en voi sanoa kirjoitti:
Nyt siis kyse ei kyttääämisestä vaan minusta!? Olenko ok?Olen muutaman vuoden seuraillut lasta joka on vähän samassa tilanteessa. isä on aina töissä ja äiti viihtyy sohvalla joten lapasi ei juurikaan ulkoile. Tuo taas näkyy lapsen motorisessa kehityksessä eli lapsi on hyvin köpelö eikä osaa esim. kunnolla juosta. Taidot ovat nyt onneksi hiukan kehittyneet kun lapsi on päässyt muiden lasten seuraan, kiitos isovanhempien joille lapsi lykataan yhä useammin hoitoon. Lapsi voi toki olla perimältään köpelö mutta tuo harjoitukset tuoma kehitys osoittaa että iso osa johtuu liikkumattomuudesta.
Tuolle asialle emme tietysi voi mitään, kukin kasvattaa tyylillään. Lapselle tuo tarkoittaa että tämä viimeistään koulussa huomaa ettei pysy muiden mukana ja todennäköisesti luovuttaa kasvaen samanalaisesksi sohvalla makoilijaksi kuin äitinsä. Ihmiseksi joka ajaa autolla 100 metrin matkan ja ihemettelee mistä se 30 kiloa ylipainoa on tullut. Kun lapsi oppii pienestä liikkumiseen niin liikunnasta tulee hyvä ja terveellinen elämäntapa, myöhemmin se ei välttämättä onnistu. - lapsia
en voi sanoa kirjoitti:
Nyt siis kyse ei kyttääämisestä vaan minusta!? Olenko ok?tosiaan tuon useammin ukoiluteta, niin ei se tosiaankaan ok ole. Mutta ihmetyttää minuakin, että miten voit olla niin varma ulkoilujen määrästä? Etkö itse siis tosiaan muuta tee, kuin istut kotonasi tai pihallasi vahtaamassa naapureitasi ja heidän tekemisiään? Etkö käy töissä, tai edes lenkillä, kaupassa tms. koskaan? Ethän muuten voisi olla noin tarkkaan perillä heidän ulkoilujensa määrästä, ellet tosiaan keskittyisi kyttäämään sitä.
Pointti ei nyt ole siinä, että kuka kyttää ja ketä, vaan siinä, että käytännössä sinä et oikeasti voi tietää naapurisi lasten ulkoilujen määrää noin tarkkaan. Jokaisen pitää kuitenkin vessassa käydä ja nukkua joskus, joten ihan hyvin naapurisi voivat lähteä pihapiiristä muualle ulkoilemaan sinun sitä huomaamatta.
- neitihoitajatar
Kerro sinne, että olet lapsesta huolissasi, ja olet tällaiseen tulokseen tarkkailun (?) seurauksena päätynyt.
Neuvolassa varmaan lasta käyttävät? Ammattilainen siellä voi ainakin saada järkeä vanhempien päähän, että lapsi pääsisi ulos. Voihan olla, että perheessä on paljon ongelmia, jos eivät kerran koskaan missään käy, ja neuvolaan pirauttamalla ainakin varmistat, että apua voidaan mahdollisesti tarjota.
Voithan myös itse tarjoutua lapsen hoitajaksi pihalle silloin tällöin, kun kerran lapsen hyvinvoinnista niin huolta kannat. - kalevi69696696969696
Pidä huoli omista asioistas, vitun kyylä.
- plääääh
ne vanhempien nortit sulle kuuluu? hankihan elämä.
mut siinä oikeessa, että typeriä vanhempia. 1,5v tarvii elämyksiä=ulkoilmaa.- sssdadadadad
jaa ne polttaa autossa sisällä, sori en lukassut kunnolla. se on vielä typerämpää.
- huvita
Minuakaan ei juuri huvita ulkoilla naapurin silmän alla lapseni kanssa. Ahdistaa ajatuskin. Tunnen joskus oikein selässäni kyttääjän silmät ja kuulen ulos asti puhettansa. Mahtaa ihmetellä kun meitä ei yleensä näy pihalla ja luulee kai muutenkin tietävänsä meistä kaiken. Tekstisi voisi olla hänen.
Onneksi on takapiha, joten pääsen sinne lapsen kanssa ilman että naapuri edes sitä välttämättä huomaa. Oletko ap tullut sellaista ajatelleeksi jos on teilläpäin mahdollista. Toisinaan sitten taas lähdetään autolla ihan muihin maisemiin, jossa saa ulkoilla rauhassa ja on muutakin virikettä. Niin, ethän voi tietää missä naapurisi autolla käy sen lapsensa kanssa ellet lähde seuraamaan ;)
Ihan tuntitolkulla emme kuitenkaan ulkoile. Se taas johtuu puhtaasti väsymyksestä, jota pienten jopa öitä valvottavien lasten äidit usein potevat. Näin ainakin allekirjoittanut. Koen myös, että päivän pahimman väsymyksen aikana sohvalla kuukkiminenkin on aika pieni synti. - Ikkunassa
Olethan sinäkin sisällä kaiken aikaa, kun näet ikkunasta pihan tapahtumat.
Jos taas olet paljon ulkona, niin mistä tiedät, mitä sillä aikaa pihallasi tapahtuu, vai istutko pihankulmalla kannon päässä tarkkailuasemissa?
Anna olla, kyllä jokainen elää omalla tavallaan. Huomaamattaan tekee asioita, joita toiset eivät ymmärrä.
Oikeassa kyllä olet siinä, että lasten hoitaminen pitää ottaa tosissaan, olla ulkona, kuljettaa kaupoissa, kesällä uimarannoilla jne. Ei lapsi ole pehmolelu.
Ei häntä voi panna sohvan nurkkaan siksi aikaa kun itse tekee muuta mieluisempaa kuin lapsenhoitoa.
Lapset ovat kuitenkin sopeutuvaisia. He ehkä viihtyvät sisäleikeissä, ja ehkä viamiinit tulevat apteekin purkista.- miiisssa...
ja taisi kolahtaa moneen kun noin moni älähti vaikka alkuperäinen oli ihan asiallinen ja tuskin kyttää sen kummemmin vaan on vain huomannut asian ja toki lapsia pitää viedä ulos raikkaaseen ilmaan ilman muuta. :)
- vastannut
miiisssa... kirjoitti:
ja taisi kolahtaa moneen kun noin moni älähti vaikka alkuperäinen oli ihan asiallinen ja tuskin kyttää sen kummemmin vaan on vain huomannut asian ja toki lapsia pitää viedä ulos raikkaaseen ilmaan ilman muuta. :)
Aika monella on lapsia.
Eipä muuta :)
- koks
Ei tupakointikaan oo tervettä entäs sitten jos sisälki vaa istuu nii ei siitäkää mitää tapahu voi niinki sanoa : )
- ei-kyylä
Vai että oikein norttia :D
Taidat olla investoinut ammattikyylänä oikein kiikareihin, kun tupakka-askin logotkin ovat hallussa.
Todennäköisin vaihtoehto tässä on, että koska näköjään kyttäät vuorokaudet ympäri heidän tekemisiään, niin eivät viihdy pihalla sekuntiakaan sinun silmiesi alla. Hankkisit jonkun kehittävän harrastuksen. Töitähän sinulla mitä ilmeisimmin ei ole. - 1233333333
jos minun naapurini olisi samanlainen kyttääjä niin kyllä minäkin varmaan sortuisin taas tupakoimaan ja ajaisin muualle ulkoilemaan xD sinähän et tosiaan voi tietää mihin he ajavat, mummolaan jossa on iso piha?
- Anonyymi
Ompa tarkkaa kirjanpitoa toisten lapset?
Asia lapsia leikkii ulkona ns välilinkki hymeilee tervehtii, ei tiedä mitä alla tapahtuu.
Rivitalon pihassa valkoiset postilaatikot, autoja useampi yhtäaikaa, yksi musta peruttaa vähän ennen poika juoksee vihreän auton edestä.
Näkyvyys huono riski.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde232742Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292302- 1482264
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532180Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211792Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891652Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961586- 2941470
- 1331418
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131409