Meille syntyy pian poikavauva ja nimi on jo valittuna: Valtti. Kyselisin nyt, tietääkö kukaan mistä nimestä Valtti on muunnos tai mihin se pohjautuu? Esim. Valtteri, Valto, Valdemar? Olisi kiva viettää nimppareita tulevaisuudessa.
Valtin nimipäivä?
9
3775
Vastaukset
- S9inistä ja punaista...
Maalaamme taloa ja purkissa lukee Valtti Color.
- Valtin äiti
Mistä keksitte nimen? Meilläkin on. Itselle se vain pälkähti kerran päähän, ihan tyhjästä. Tosi kiva, että nimi leviää.
Kannattaa suhtautua nuihin Valtti Color -juttuihin huumorilla. Itse tinkasin maalikaupasta alennusta, kun lapsi oli mukana. Aina, kun valitsee erikoisen nimen, pitää varautua kritiikkiin, huomautuksiin, vääriin muunnoksiin jne. Itsekin tiesin Valtin nimen riskit, mutta tykkäsin nimestä niin paljon. Me kuultiin suoraa kritiikkiäkin aika paljon.- äiti -77
Oikeastaan meilläkin kävi niin, että nimi vain tulla tupsahti mieleen kuin tyhjästä. Meillä on jo kolme lasta entuudestaan ja kaikilla V-kirjaimella alkava nimi, joten tälle neljännellekin halusimme V-alkuisen nimen. Jännintä oli, että myös mieheni oli miettinyt tuota Valtti-nimeä minun ajatuksistani tietämättä! Lisäksi se oli ehdotuksistani ainoa, jonka hän hyväksyi (joukossa oli tavanomaisempiakin vaihtoehtoja).
Ville, Valtteri ja muut ovat oikein hyviä mutta kovin yleisiä nimiä... Ja nimien suhteen makuja on niin monia, ettei kaikkia voi mitenkään miellyttää eikä se ole tavoitekaan. Sitä paitsi melkein kaikki tutut kalenterinimetkin on jotenkin mainonnassa hyödynnetty. On astiasarjoja, vaatemerkkejä, kalusteita jne. Eihän sillä ole väliä!
Minusta Valtti on reipas ja samalla iloinen nimi. Meidän "valttikortti" - pakan pohjimmainen! - Valtin äiti
äiti -77 kirjoitti:
Oikeastaan meilläkin kävi niin, että nimi vain tulla tupsahti mieleen kuin tyhjästä. Meillä on jo kolme lasta entuudestaan ja kaikilla V-kirjaimella alkava nimi, joten tälle neljännellekin halusimme V-alkuisen nimen. Jännintä oli, että myös mieheni oli miettinyt tuota Valtti-nimeä minun ajatuksistani tietämättä! Lisäksi se oli ehdotuksistani ainoa, jonka hän hyväksyi (joukossa oli tavanomaisempiakin vaihtoehtoja).
Ville, Valtteri ja muut ovat oikein hyviä mutta kovin yleisiä nimiä... Ja nimien suhteen makuja on niin monia, ettei kaikkia voi mitenkään miellyttää eikä se ole tavoitekaan. Sitä paitsi melkein kaikki tutut kalenterinimetkin on jotenkin mainonnassa hyödynnetty. On astiasarjoja, vaatemerkkejä, kalusteita jne. Eihän sillä ole väliä!
Minusta Valtti on reipas ja samalla iloinen nimi. Meidän "valttikortti" - pakan pohjimmainen!Minustakin Valtti on reipas nimi. En ollut kuullut sellaista nimeä koskaan aikaisemmin, mutta kävin sitten nimipalvelusta tarkistamassa, että sellainen todellakin on nimenäkin käytössä, lähinnä 1920-30-luvuilla. Taustaa en ole tarkistanut. Luulisin, että Valtterista (eli Volter yms.) lempinimi.
Nyt Valtin syntymän myötä sain huomata, että kovin on yleinen hevosen nimenä. :)
- Lapsuuden usko
Tosiaan hienoa että muutkin ovat hoksanneet Valtti-nimen! Meillä on 02/08 syntynyt poika, jolla myöskin nimenä Valtti. Täällä kanssa tarkasteltiin väestörekisterikeskuksen sivuilta ennen ristiäisiä, että onhan nyt varmasti oikea nimi ja tottakai myös nimenantamisen riskit mietityttivät kovasti. Tultiin kuitenkin siihen tulokseen että meidän pojan kohdalla nimi sopi kuin "nappi nenään" ja Valtti- sanalla on kuitenkin mielestämme sellainen positiivinen kaiku, kuten juuri mainitsemasi valttikortti! Ristiäisissäkin meillä oli ihana pappi, joka piti ihan mielettömän ja liikuttavan kastepuheen, jossa vertasi Valtti-nimeä johonkin voittamattomaan:)
Itse en ole juuri kohdannut kritisointia, vaan pikemminkin päinvastoin! Mutta tottakai arvostelijoita varmasti löytyy, kuten joka nimen kohdalla, sitä ei voi välttää! Harkintaa nimissä tulee toki käyttää, mutta ihan liikaa ei voi jumittua siihen mitä muut ajattelee. Tuntuu muuten ettei mitään nimeä voi antaa, kun kaikista voi vääntää jollakin tapaa pilaa.
Valtti-nimestä löytyy pieni kirjoitus eräästä Juri Nummelinin ja Elina Teerijoen (2003) kirjoittamasta nimikirjasta, jos kiinnostaa lukaista " Osma, Ranja, Vilmiina. 800 harvinaista etunimeä, tai jokin sinnepäin sen kirjan nimi muistaakseni oli. Kirjan mukaan Valtti olisi lyhennys nimistä Evald, Osvald ja Valentin. Meillä ollaan kuitenkin päädytty viettämään nimppareita kaikista tutuimman nimen, eli Valtterin tavoin 29.1.- kissus
Valtti on nimenä hauska jo siitäkin syystä, että se on tullut maahamme juuri noiden Evaldin, Osvaldin ja Valentinin "suomennoksena".
Nimen merkityksenkin voi ajatella itselleen sopivaksi sen mukaan, minkä katsoo olevan nimen kantamuoto.
Joka kodin suuri nimikirja kertoo, että
Evald on alkuaan saksalainen nimi, jonka osat merkitsevät lakia ja valtaa, joten nimi voidaan tukita "lailla ja oikeudella hallitseva".
Osvald on muinaisenglantilainen nimi, jonka osien merkitys on "jumala" ja "voima".
Valentin puolestaan on johdettu latinan sanasta valens "vankka", "terve".
Joten katsotaan nimen alkuperäksi mikä tahansa, on sillä hyvinkin myönteinen kaiku.
Almanakassammehan ei Valtti-nimeä ole, joten sillä ei ole virallista nimipäivää. Näin ollen jokainen voi huoletta valita itselleen sopivan päivän juhlia Valtti-nimeään.
- Täti
Valtti kuulostaa reippaalta nimeltä.
Ei kannata antaa ikävien arvostelujen masentaa, sillä jokainenhan antaa lapselleen sellaisen nimen,
mistä itse pitää.
Tällä palstalla nimi taitaa kuitenkin olla useimpien makuun ;)
Myös Vertti on mielestäni reipas ja pirteä nimi :) - Vuokkoko
Ihan mielenkiinnosta, mitkä ovat teidän aiempien lapsienne nimet? Meilläkin on näitä v-alkuisia. Tulevan nimeksi tulee myös Valtti, jos vain on poika.
- TT
Hyvä nimi. Lisätietoa: http://www.vauva.fi/artikkeli/nimitohtori/752/mista_valtti_on_peraisin_?ref=lk_vv_1
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.3093055Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka612353- 1242057
Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3492043Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois1271733- 671399
Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2121395- 661337
- 691270
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl781243