Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

En pärjää

rotuliikaa

Hei kaikille

Omistan pari vuotta vanhan lantsarinartun enkä pärjää sen kanssa. Toki olen kouluttanut koiria ennenkin mutta tämän kanssa kaikki on uutta.
Lähdetään siitä että olen fysiikaltani metri ja puolitoista sulka päässä, salilla kävijä. Silti koira vie kun on viedäkseen. Menee muiden päälle ja minä pulkkana perässä. Olen aiemmin omistanut vihikoiria 2 kpl ja niiden kanssa kaikki toimi hyvin. Noin yleensä nykyinen koira on hyvin käyttäytyvä ja tulee 80% toimeen muiden koirien kanssa hyvin.

Tiivistettynä: koira ei pidä joistain muista koirista ja painaa päälle enkä jaksa pidellä sitä. Toisten kanssa menee hyvin.


Neuvoja?

13

1548

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hukka-Musti

      Kannattaa nyt jokin vahvempi ihminen ottaa apuun opettamaan koiraasi kulkemaan nätisti remmissä. Tämän seuraavan kopioin aiemmasta viestistäni:
      >>Minä opetin koirani olemaan nätisti vetämättä hihnassa seuraavasti: pidin remmiä koko ajan lyhyenä, vain parin metrin mittaisena. Välillä tein äänimerkin, kuten napsautin sormillani ja hieman nykäisin remmistä ja heti perään pysähdyin ja olin paikoillani pari minuuttia. Koira sai varrota vain paikoillaan, mutta itse vain pysyin paikoillani, enkä ollut huomaavinani koiraa. Sitten lähdin äänettä matkaan taas ja tein usein aivan samoin. Koira joutui vain vartoamaan niin pitkään kuin minä olin paikoillani. Kun pidin hihnaa lyhyenä ja en antanut koiran vetää minua, niin koirani oppi olemaan liikaa vetämättä. Lenkeillä remmiä pidetään lyhyenä niin, että koira kävelee melkein vierellä. Eikä tässä koulutuksessa saa sanoa koiralle yhtään mitään välissä. Muille ihmisille saa kyllä puhua samalla, mutta ei koiralle. Ruumiillisin elein se kouluttaminen olemaan vetämättä siis tehdään. Siinä koira oppii, kuka päättää, miten mennään.>>

      Eli jonkun vahvemman ihmisen ja koirasi kanssa lähdet lenkille ja aluksi se toinen ihminen saa taluttaa koiraa ja opettaa sitä kulkemaan turhia vetämättä. Kokeilet itse välissä ja loppujen lopuksi kun koira on oppinut kulkemaan remmissä, se sujuu sinultakin.

      Landseer on tosiaan luonteeltaan melko hallitseva, joten sinun on nyt oltava määrätietoisempi, jotta koira huomaa sinun olevan itseään vahvemmassa asemassa.

      • Hukka-Musti

        >>Landseer on tosiaan luonteeltaan melko hallitseva, joten sinun on nyt oltava määrätietoisempi, jotta koira huomaa sinun olevan itseään vahvemmassa asemassa.>>
        -Jos tuo kirjoittamani teksti ei oikein liittynyt asiaan, niin sori.

        Täällä lähistöllänikin muutenasustelee pyreneittenmastiffiuros, jota noin 10-vuotiaat lapsetkin usein taluttelevat ilman aikuisten valvontaa. Eli kyllä isonkin koiran pystyy kouluttamaan olemaan turhia vetämättä remmissä.


      • iutui
        Hukka-Musti kirjoitti:

        >>Landseer on tosiaan luonteeltaan melko hallitseva, joten sinun on nyt oltava määrätietoisempi, jotta koira huomaa sinun olevan itseään vahvemmassa asemassa.>>
        -Jos tuo kirjoittamani teksti ei oikein liittynyt asiaan, niin sori.

        Täällä lähistöllänikin muutenasustelee pyreneittenmastiffiuros, jota noin 10-vuotiaat lapsetkin usein taluttelevat ilman aikuisten valvontaa. Eli kyllä isonkin koiran pystyy kouluttamaan olemaan turhia vetämättä remmissä.

        Koiraan ei voi ikinä luottaa 100 %:sti. Koiralla on omat viettinsä ja vaistonsa. Aika vastuutonta antaa lapsille iso koira talutettavaksi.

        Aloittajalle:

        Oletko kokeillut valjaita? Valjailla voit nostaa etutassut ilmaan, jolloin koira on paremmin hallittavissa.

        Entä kuonopanta? Kuonopanta on hyvä apu rynnivälle koiralle (tällöin koiralla on hyvä olla kaksi remmiä, esim. valjaat ja kuonopanta, jottei rynniminen tee vahinkoa koiran niskalle).

        Edelliset neuvot olivat vain sellaisia ohjeita, joilla rynnivä koira pystytään hallitsemaan paremmin. Mutta ne eivät korvaa koulutusta, jonka puutteessa ilmeisesti koirasi on. Opeta se ohittamaan/seuraamaan. Herkkuja vain.


      • Hukka-Musti
        iutui kirjoitti:

        Koiraan ei voi ikinä luottaa 100 %:sti. Koiralla on omat viettinsä ja vaistonsa. Aika vastuutonta antaa lapsille iso koira talutettavaksi.

        Aloittajalle:

        Oletko kokeillut valjaita? Valjailla voit nostaa etutassut ilmaan, jolloin koira on paremmin hallittavissa.

        Entä kuonopanta? Kuonopanta on hyvä apu rynnivälle koiralle (tällöin koiralla on hyvä olla kaksi remmiä, esim. valjaat ja kuonopanta, jottei rynniminen tee vahinkoa koiran niskalle).

        Edelliset neuvot olivat vain sellaisia ohjeita, joilla rynnivä koira pystytään hallitsemaan paremmin. Mutta ne eivät korvaa koulutusta, jonka puutteessa ilmeisesti koirasi on. Opeta se ohittamaan/seuraamaan. Herkkuja vain.

        Kun herkkujen käytön jälleen jossain vaiheessa lopettaa, koirakin lopettaa tottelemisen. Sen jälkeen koiraa on entistä hankalampi motivoida ilman palkkioita, sillä se on silloin jo ehtinyt tottumaan tottelemaan nimenomaan palkkioita saaden.

        Jos herkkupalkkioita viitsii jaeskella koiralle läpi sen loppuelämän, niin mikäs siinä sitten. Itse kyllä veikkaan, että se alkaa päätä rasittaa.


      • iutui
        Hukka-Musti kirjoitti:

        Kun herkkujen käytön jälleen jossain vaiheessa lopettaa, koirakin lopettaa tottelemisen. Sen jälkeen koiraa on entistä hankalampi motivoida ilman palkkioita, sillä se on silloin jo ehtinyt tottumaan tottelemaan nimenomaan palkkioita saaden.

        Jos herkkupalkkioita viitsii jaeskella koiralle läpi sen loppuelämän, niin mikäs siinä sitten. Itse kyllä veikkaan, että se alkaa päätä rasittaa.

        Tuo on kyllä totta. Olen nähnyt sellaisen koiran, joka ei viittii totella, jos ei ole herkkua. Herkku on siitä hyvä palkinto, että sillä saa hyvin koiran huomion.

        Itse teen näin: Herkuilla lähden hakemaan koiran huomion. Treenaan ohitusta herkuilla ja samalla ehdollistan sen käskysanalle. Kun koira tajuaa käskysanan merkityksen ja reagoi siihen, niin niiden herkkujen anto kertaa voi vähentää (jolloin koira saa satunnaisesti herkun). Mutta minä ainakin kehun koiraa aina, kun se on totellut käskyä, eli palkitsen aina koiran, kun käsky on suoritettu.

        Palkintona voi käyttää muutakin kuin herkkuja esim. lelut, rapsutukset, ihan mitä vain millä saa koiran huomion.


      • 1 labbis
        Hukka-Musti kirjoitti:

        Kun herkkujen käytön jälleen jossain vaiheessa lopettaa, koirakin lopettaa tottelemisen. Sen jälkeen koiraa on entistä hankalampi motivoida ilman palkkioita, sillä se on silloin jo ehtinyt tottumaan tottelemaan nimenomaan palkkioita saaden.

        Jos herkkupalkkioita viitsii jaeskella koiralle läpi sen loppuelämän, niin mikäs siinä sitten. Itse kyllä veikkaan, että se alkaa päätä rasittaa.

        1 selitteistä ole ettei makupaloilla opettaminen onnistu että koira sitä aina olisi vaatimassa, kuin homma yliopetettu makupalat voi jättää aivan hyvin pois ainakin labbiksen kohdalla ylivoimainen opetuskeino ja labbiksen luoone on erinomainen opetettavaksi.


    • pitkä kokemus lansuista

      ongelmakoirakouluttajaan tai johonkin asuinalueesi koiraharrastusyhdistykseen saadaksesi apua.
      Jos koirasi on tullut sinulle pentuna hyvältä kasvattajalta, niin hänenkin pitäisi tuntea velvollisuutensa ja auttaa sinua.
      Landseer on rotuna erittäin voimakastahtoinen ja jos se on päässyt tuohon ikään ilman että kokee sinut ehdottomana laumanjohtajana tilanteessa kuin tilanteessa, niin olet oikeasti pulassa.
      Vaikka narttu on kooltaan huomattavasti urosta pienempi, niin kyllä sekin vie isompaakin ihmistä kuin pässiä narussa jos vain tahtoo.
      Hanki siis pätevää apua ennenkuin koirasi saa jotain todellista vahinkoa aikaan.
      Tsemppiä!

      • käyttöön

        Kuonopanta auttaa


      • lansuista pitkä kokemus
        käyttöön kirjoitti:

        Kuonopanta auttaa

        Kuonopantaa voit käyttää ensi hätään, mutta älä luota siihen pelkästään. Lisäksi normaali kuristava metallikaulain ja vahva kunnon talutin (ei mitään Flexiä). Ja erilliset taluttimet sekä kuonopannalle että kurrarille.

        Oma kokemukseni on että alkuperäinen ja aito tri Mugfordin kuonopanta (oliskohan nimi ollut Lupi tms.) meni tuhannen päreiksi kun lansu-urokseni päätti autosta hypätessään jättää mamman siihen paikkaan ja syöksyä itse ominpäin ja suinpäin vepe-treeneihin. Nailonnauha kyllä kesti, mutta ompeleet ratkesivat jo koiran ensimmäisestä kiskaisusta, onneksi oli tuo metallikurrari ja siinä hihna varmistuksena.

        Joten ennakointi ja varmuuden maksimointi kannattaa. Apuvälineet ovat ihan ok aluksi, mutta tärkeintä on saada koira tottelemaan ilman niitä.


    • joensuun elli

      Jos et saa koiraasi tottelemaan niin se in saannut sinusta ylivallan. Olen itse omistannut rotweilerin joka painoi 74kiloa ja minä 55 kiloa niin siinä jo kysytään kumpi ulkoiluttaa ja ketä olin koirakoulussa josta sain hyvät opit suosittelen sitä kaikille joilla on ongelmia koirien kanssa. ps. jos on ongelmia niin voi avustaa koulutuksessa, on kokemusta. t. elli

      • vaaka vinossa

        Jos rotikka painaa 74kg se on jo sairaanloisen lihava joten varmaan helppo jo hallita =)


    • joensuu elli

      ota ihmeessä yhteyttä sellaiseen ihmiseen joka on kasvattannut isoja koiria, kirjoituksen peruuseella koira on ottannut ylivallan kotonasi.voi otta yhteyttä [email protected]

    • entiedäauttaako...

      Onko koirasi ollut paljon muiden koirien kanssa, sillä jos se ei ole tavannut toisia koiria, sen kommunikointikyky toisiin koiriin katoaa.
      Ja jos koirasi tapaa toisen koiran (ei lenkillä vaan sovittu tapaaminen yms.) molempien koirien pitäisi olla joko vapaana tai kiinni, sillä se joka on kiinni tuntee itsensä ala-arvoiseksi.
      Kirjastosta löytyy hyviä kirjoja noitakin tapauksia varten...sitten on olemassa ongelmakoirakouluttajakin...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      70
      2287
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2093
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1708
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1526
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1520
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1417
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1389
    8. 52
      1278
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      63
      1221
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1196
    Aihe