J.P.SAUER & SOHN SUHL, SPECIAL-GEWEHR, LAUF-STAHL S.G.1, NITRO 12/70 mm. Rinnakkaispiiput.
Onko ihan turha peli?
J.P.Sauer & Sohn Suhl
13
9078
Vastaukset
- hyvä veli
vilkaseppa aarrettasi valmistetu ennen 1945 ja sillee?
ENIROn haulla 147 osumaa :)
hakusananalla "J.P.Sauer & Sohn Suhl "
esim : http://w1.243.comhem.se/~u24326782/- gabbe
Vaikka haulikkosi olisi valmistettu vuoden 1945 jälkeenkin, saattaa se olla huippulaatua. Vaikka Kruppin tehtaat tuhoutuivat pommituksissa ja Suhleista tuli DDR-valmisteisia, olivat vanhat mestarit vielä hommissa pitkälle 1950-luvulle, jolloin myös haulikoiden taso pysyi korkeana. Muistaakseni piippujen alareunassa (tai oikeastaan tyvessä) on merkintä, josta näet haulikkosi iän. Esim 354 tarkoittaa maaliskuuta 1954.
- Senjataan
gabbe kirjoitti:
Vaikka haulikkosi olisi valmistettu vuoden 1945 jälkeenkin, saattaa se olla huippulaatua. Vaikka Kruppin tehtaat tuhoutuivat pommituksissa ja Suhleista tuli DDR-valmisteisia, olivat vanhat mestarit vielä hommissa pitkälle 1950-luvulle, jolloin myös haulikoiden taso pysyi korkeana. Muistaakseni piippujen alareunassa (tai oikeastaan tyvessä) on merkintä, josta näet haulikkosi iän. Esim 354 tarkoittaa maaliskuuta 1954.
Etsiessäni tietoja Sauer&Sohn, Suhl haulikosta 20 cal. No.7804 ja Suomalaisen aseenkantoluvan nro: 327804 sattui tämä silmiini. Pitääkö kutinsa, että 7804 olisi valm. kk elokuu ja vuosi 1904? Piipussa on kaiverrettu mies ase kädessä eli perinteistä saksalaista metsästystyyliä.
Kiitoksia paljon avustanne ja tiedoista
- Sauer mies
Erittäin hyvä haulikko, itselläni 12/70 v. 1961 ja on jänikset kaatunet. Hyvä kuvio Huberttuksen panoksilla.
- hyvintoimii
Hyvä haulikko mielestäni,12/70 on ja hyvin on linnut ja jänikset saatu.. iästä en ole kyllä yhtään tietonen :/
- pali3
omistan aseen j p.sauer &sohn suhl vasemmassa piipussa teksti spesial-gewehr sen jälkeen olympia renkaat jalauf-stahl.sg1 valmistus no 496379 olen saanut ukilta lahjaksi muistaakseni v 1958
- rapo
Löyty kaapista J-P.Sauer & Sohn Suhl kal.12.Piipussa fluss-stahl-krupp-essen.Valmistusv.13.8.1924. Lukkorunko on kirkas ja siinä on haukan kuva.
Teksti: D.R.G.M. j J.P.Sauer&Sohn Suhl Gego kirjassa 1929 löytyy kuva ja tämä
on malli Haukka. - Metäpyssy
Ne tavallisimmat Sauerit, Simsonit ja muut saksalaiset haulikot ovat kaikki hyviä kaluja vanhoinakin. Ulkonäkö voi olla kärsinyt, siitä ehkä viis. Kuitenkin paljon ammutuissa saattaa taittomekanismissa olla väljyyttä,mutta sen seppä voi korjata. Tukin kiinnitys rautoihin kannattaa myös sepällä tarkastaa. Vielä 40-luvullakin patruunapesän mitta oli usein 65mm. Hyväkuntoisen aseen patruunapesät voi aseseppä kalvaa 70-milliseksi, jolloin patruunavalikoima kasvaa.
Eikun metälle vaan! - OnglelmaSauer16
Minulla on Sauer&sohn rinnakkaispiippuinen myös. Minulla on semmoinen ongelma, että koeammunnassa laukesi samaan aikaan kummatkin piiput. Olen aika varma että minulla oli vain yksi sormi liipaisimella. Mietimme mahdollisuutta jos ensimmäisen ammuttaessa ase tärähti ja ampui myös toisen, jos liipaisin vaikutti myös toiseen. (jos painaa etummaisen kohdalla ylöspäin liikuttaa se toista) Tiedätte miten liipaisimet ovat kys. haulikossa. Voisiko näin olla?
- Rinnakkaispiippuinen
16/70 Sauer & Sohn 1959, 2 liipaisinta, laukaisi molempia piippuja samaan aikaan, kun aseöljyä oli valunut laukaisukoneistoon. Aseen säilyttäminen piiput alaspäin ratkaisi tämän ongelman.
- Anonyymi
Mulla on tommonen 63 tehty sauer & sohn suhl. Uskaltaako ampua lyijy niklattuja 40g Baschieri & pellagri mg2 mythos high velocity patruunoita. 3.5mm. lähtöpaineet näissä vissiin 1050
- Anonyymi
Rohkeat uskaltavat, mutta plkurit eivät uskalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rohkeat uskaltavat, mutta plkurit eivät uskalla.
Eihän se heitä ku 100 baarilla se suosituspaine. Kevyt vehjehän toi on mutta kylä se varmaan toimii. Potkasta saattaa enemmän
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde192460- 1482214
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292132Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522109Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti201674Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3871583Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961506- 2771388
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131369- 1301346