Valinnan vaikeus

tzigu

Pääsin maisterihaussa sisään kolmeen eri yliopistoon. Olen siis koulutukseltani tradenomi ja nyt jatkan kauppatieteen maisteriksi kahdessa vuodessa.

Ihan mielenkiinnosta pieni kysely. Minkä itse valitsisit?

a) Joensuun Yliopisto: Kilpailukykyinen palvelukilpailutoiminta
b) Turun Kauppakorkeakoulu: Taloussosiologia
c) Vaasan Yliopisto: Johtaminen ja organisaatiot

Minua ei siis kiinnosta se, että mikä on kivoin kaupunki vaan yliopisto ja koulutuslinja.

Minulla on jo tavallaan oma suosikki mutta en ole 100 % varma.

Itse asun Helsingissä joten muutto on edessä joka tapauksessa ja koulun jälkeen takaisin Helsinkiin.

24

2500

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ?!?!?

      Heippa! Onnea paljon, hienosti on mennyt, kun olet päässyt kolmeen eri ohjelmaan! :) Saako udella, että kuinka hyvät tradenomin paperit sinulla on? Onko lopputyö ja arvosanat vitosta?

      Kaikke ovat varmasti kiinnostavia vaihtoehtoja, vähän erilaisia aineita, joten menet sinne, mikä kiinnostaa eniten ;)

      • Tzigu

        Opinnäytetyöstä tuli nelonen ja keskiarvo jotain 4.2. Oli siellä mukana useita vitosia mutta taisi siellä olla myös yksi ykkönen :)


      • ?!?!?
        Tzigu kirjoitti:

        Opinnäytetyöstä tuli nelonen ja keskiarvo jotain 4.2. Oli siellä mukana useita vitosia mutta taisi siellä olla myös yksi ykkönen :)

        Ok, mulla taitaa olla samaa luokkaa... Oliks sul siihen Turun taloussosiologiaan muuten kaupan alan työkokemusta?


      • tzigu
        ?!?!? kirjoitti:

        Ok, mulla taitaa olla samaa luokkaa... Oliks sul siihen Turun taloussosiologiaan muuten kaupan alan työkokemusta?

        Ei päivääkään :)


      • ?!?!?
        tzigu kirjoitti:

        Ei päivääkään :)

        Ai ei päivääkään? Mä mietiskelin tota samaa linjaa itekin, mutten sitten lähettänyt ees papereita, kun aattelin, et jos on oppari 4 ja pääaineen ka 4 ja suoranaista ton alan työkokemusta kai vain vuosi (tai mitä kaikkee siihen sitten lasketaankaan... ;)), niin ei oo mitään saumaa... nyt alko vähän harmittaa, et josko siihen oiskin päässyt, ois pitänyt kokeilla. ;) Ois kiinnostanut ehkä enemmän kuin tuo Hyvinvointialan liiketoimintaosaamisen maisteriohjelma, johon nyt pääsin. Hain vain siihen ja Porin tradenomien erillisvalintaan, mut siihen ei riittänyt pisteet.


    • tradenomi myöskin

      Itse valitsisin taloussosiologian tai johtamisen ohjelman. Tuo Joensuun ohjelma ei minusta kuulosta niin mielenkiintoiselta. Valinnan vaikeus :) Pääsitkö siis kaikkiin ohjelmiin, joihin hait? Mikä on oma suosikkisi?

      • tzigu

        En päässyt Hankeniin enkä TKK:lle (Helsinkiin näyttää olevan vaikea päästä). Helsingin kauppakorkeaan en edes hakenut koska vaatimukset olivat niin kovat (GMAT ym).

        Oma suosikkini taitaa olla tuo Turku jo ihan koulun statuksen puolesta. Taitaa olla Helsingin ja Tampereen jälkeen vaikein paikka päästä sisään?


      • ...pääaineen ka?
        tzigu kirjoitti:

        En päässyt Hankeniin enkä TKK:lle (Helsinkiin näyttää olevan vaikea päästä). Helsingin kauppakorkeaan en edes hakenut koska vaatimukset olivat niin kovat (GMAT ym).

        Oma suosikkini taitaa olla tuo Turku jo ihan koulun statuksen puolesta. Taitaa olla Helsingin ja Tampereen jälkeen vaikein paikka päästä sisään?

        Oliko sinulla pääaineen keskiarvo vitonen? Kuulin jostakin, että tohon Kaupan ja palvelujen maisteriohjelmaan tarttetaan noin 90 pinnaa sisäänpääsyyn... Onnea kaikista paikoista, Turku on varmasti hyvä valinta! :)


      • tzigu
        ...pääaineen ka? kirjoitti:

        Oliko sinulla pääaineen keskiarvo vitonen? Kuulin jostakin, että tohon Kaupan ja palvelujen maisteriohjelmaan tarttetaan noin 90 pinnaa sisäänpääsyyn... Onnea kaikista paikoista, Turku on varmasti hyvä valinta! :)

        88 oli minimi millä pääsi sisään. Minulla oli suuntautuvien opintojen keskiarvo aika lähellä 4.5.


      • Aiempi
        tzigu kirjoitti:

        88 oli minimi millä pääsi sisään. Minulla oli suuntautuvien opintojen keskiarvo aika lähellä 4.5.

        ..no sit vaikuttaisi vähän siltä, että siellä otetaan sittenkin huomioon desimaalejakin, vaikka netissä lukee, että pyöristetään lähimpään kokonaislukuun. :-)

        Ootko jo päättänyt?


      • tzigu
        Aiempi kirjoitti:

        ..no sit vaikuttaisi vähän siltä, että siellä otetaan sittenkin huomioon desimaalejakin, vaikka netissä lukee, että pyöristetään lähimpään kokonaislukuun. :-)

        Ootko jo päättänyt?

        siis se oli jotain 4.57....eli aika lähellä 4.5 :))))

        Varmaan se on sitten TuKKK


      • Eiku niin joo...
        tzigu kirjoitti:

        siis se oli jotain 4.57....eli aika lähellä 4.5 :))))

        Varmaan se on sitten TuKKK

        ..heh, meikä sekoili tossa sanoissaan... eli sullahan se on tietty pyöristynyt vitoseen! :)


      • vs. koulun taso
        tzigu kirjoitti:

        En päässyt Hankeniin enkä TKK:lle (Helsinkiin näyttää olevan vaikea päästä). Helsingin kauppakorkeaan en edes hakenut koska vaatimukset olivat niin kovat (GMAT ym).

        Oma suosikkini taitaa olla tuo Turku jo ihan koulun statuksen puolesta. Taitaa olla Helsingin ja Tampereen jälkeen vaikein paikka päästä sisään?

        Perusvirhe on sotkea kaksi asiaa, sisäänpääsyn vaikeus ja koulun taso. Niillä on toki jonkinlainen yhteys - Harvardiin on vaikeampi päästä kuin siperialaiseen alkeiskouluun. Mutta se on huono mittari.

        Koulun tason määrittää perinteisesti ennen kaikkea sen professorien menestys tutkimuksen alalla. Tätä mitataan erilaisissa rankingeissa, kuten ARWU (Googlella löytyy). Toisaalta osa erityisen kyvykkäistä tutkijoista saattaa julkaista vähän, vaikka he olisivatkin briljantteja ajattelijoita. Lisäksi asiaan liittyy kaikenlaisia puolia rahoituksen määrästä organisaatiomalliin ja opetuskulttuuriin.

        Eri asia on sitten se, mitä koulua työnantajat arvostavat. He eivät välttämättä ole ajantasalla siitä, mikä laitos on nousussa ja mikä laskussa akateemisessa maailmassa, vaan näkemykset voivat perustua pitkällä ajalla syntyneeseen maineeseen. Siten erityisen perinteikkäät yliopistot ovat vahvoilla, kansainvälisesti esimerkiksi Britannian ikivanhat Cambridge ja Oxford. Joskus yliopistojen tasoa vertaillaan jopa sadan vuoden jänteellä katsoen niiden tutkijoiden ja entisten opiskelijoiden saavuttamia palkintoja/menestystä.

        Jos puhdas nimekkyys (pitkän aikavälin maine) on tärkeintä, niin yliopiston valinta on suht helppoa. Sen sijaan voi olla ison työn takana löytää juuri sen itseä kiinnostavan erityisalan paras/sopivin opinahjo. Siinä tarvinnee alan tuntijoiden suosituksia, mikäli aikoo huolellisesti selvittää asiaa.


      • Memaki
        tzigu kirjoitti:

        En päässyt Hankeniin enkä TKK:lle (Helsinkiin näyttää olevan vaikea päästä). Helsingin kauppakorkeaan en edes hakenut koska vaatimukset olivat niin kovat (GMAT ym).

        Oma suosikkini taitaa olla tuo Turku jo ihan koulun statuksen puolesta. Taitaa olla Helsingin ja Tampereen jälkeen vaikein paikka päästä sisään?

        Tää nyt on vähän asian vierestä....
        Mäkin hain viime vuonna Vaasaan maisteriohjelmaan lukemaan laskentatoimea, mutta en päässyt.
        Hain Hankenille suoraan pääsykokeella ja pääsin helposti sisälle. Hankenille kannattaa hakea mielummin pääsykokeen kautta. Ne ei nyt maata kaada, mutta kyllä sielläkin hiki tulee, kun näkee ne nuoret sukupolvet hakijoina.... Tuntee kyllä itsenä auttamattomasti vanhaksi....En tiedä kuinka paljon saan hyväksytyksi toisesta kaupallista yo-tutkinnosta. Katotaan sitten.

        Mutta Turku kuulostaa mahtavalle, mene siis sinne.


    • Ottaisin c)n

      Ottaisin c)n. Muut kuulostaa näin aloja tuntemattomalle vähän höpöhöpöltä. :) Ja Joensuuhun en haluaisi ja Turkuun en ainakaan.

      Itse hain TKK:lle ja TTY:lle ja pääsin molempiin. Paikan otin TKK:lta.

      • varattu nimimerkki

        Turussa on suomen kauneimmat naiset!!!


    • iudeeeeeeeee

      Mullakin sama tilanne! :)
      Tosin vaihtoehtoina Turun kauppakorkeen kaupan ja palveluiden markkinointi tai Lappeenrannan tekn. yliopiston kv. markkinointi. Tässä nyt pari viikko miettinyt pääni puhki, et kumpaankos sitä lähtis... Luulen kyllä et Turku vie voiton, onhan se kauppis kuitenkin hyvin arvostettu koulu.

    • kilpailija

      Joensuu on noista kolmesta paras vaihtoehto. Sosiologia tarjoaa pätkähommia, vaikka sinulla olisikin Turun paperit taskussasi.

      • kuis

        TuKKK on arvostettu koulu ja loppujen lopuksi sieltä valmistuu kauppatieteen Maisteriksi. Se mitä ryhdyt työksesi tekemään riippuu sinusta itsestäsi, työkokemuksestasi ja halustasi. Tuo suuntautuminen antaa vain teoreettisren pohjan mutta kuitenkin se on tärkeintä, että olet Ekonimi kun koulu on ohi, sen jälkeen kaikki on sinusta kiinni.


      • zilezze
        kuis kirjoitti:

        TuKKK on arvostettu koulu ja loppujen lopuksi sieltä valmistuu kauppatieteen Maisteriksi. Se mitä ryhdyt työksesi tekemään riippuu sinusta itsestäsi, työkokemuksestasi ja halustasi. Tuo suuntautuminen antaa vain teoreettisren pohjan mutta kuitenkin se on tärkeintä, että olet Ekonimi kun koulu on ohi, sen jälkeen kaikki on sinusta kiinni.

        ööh, Joensuun Yliopistosta (Itä-Suomen Yliopisto 2010) valmistuu samoin kauppatieteiden maistereita (ekonomi), joten en ymmärrä mitä höpötät..


    • Möllykkä0987

      Olet ilmeisesti päässyt Turun kauppakorkeaan, jonka yksikkö sijaitsee Porissa.
      Onko se silti yhtä arvostettu yliopisto (Pori siis) mitä edellä hypetetään?!

      • tzigu

        siis ihan Turkuun Turkuun pääsin.


      • zilezze
        tzigu kirjoitti:

        siis ihan Turkuun Turkuun pääsin.

        Itse olen menossa Joensuun maisteriohjelmaan nyt syksyllä, mutta kauppatieteiden opiskeluun TUKKK on tietysti näistä kolmesta vaihtoehdosta arvostetuin koulu.
        Työllistymistä huomioiden taas mielestäni Joensuun ohjelma vaikuttaa parhaimmalta.


      • hakemista suunnitteleva
        zilezze kirjoitti:

        Itse olen menossa Joensuun maisteriohjelmaan nyt syksyllä, mutta kauppatieteiden opiskeluun TUKKK on tietysti näistä kolmesta vaihtoehdosta arvostetuin koulu.
        Työllistymistä huomioiden taas mielestäni Joensuun ohjelma vaikuttaa parhaimmalta.

        Olen itsekin päivä päivältä varmempi että aion keväällä hakea näihin maisteriohjelmiin (ensin pitää tietenkin saada ne tradenomin paperit ulos:)).
        Siis joku on tosiaan päässyt Turkuun ilman kaupan alan työkokemusta? Itsellä ei myöskään päivääkään sitä ole ja olen unohtanut sen vaihtoehdon. Eli siis on tsäänssejä ilman työkokemusta? :O Keskiarvo mulla on kaikista kursseista 4,69, opparia en vielä tehnyt.

        Tärkein kysymys oli liittyen noihin kursseihin: minkä nimisiä kursseja teillä on laskettu liiketaloustieteen opintoihin? Ja etenkin kiinnostaa laskentatoimen opinnot, siihen kun olen itse suuntautunut. Ei mitään käsitystä mitkä kurssit otetaan huomioon..Nyt kun olisi vielä mahikset syksylllä joitain extrakursseja ottaa.


    Ketjusta on poistettu 22 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1252
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe