Kun pyöräilykausi on jälleen alkanut niin oletko kypärän käyttäjä?
minulle sattui eilen, kun olin pyörällä liikkeellä, pieni haaveri, ja tuli mieleeni että pitäisköhän hankkia kypärä.
Kerron mitten kävi, minä seurasin naispyöräilijää joka lähesty minua ja katseli vallan toiseen suuntaan kuin mihin oli menossa, ja minä lähestyin häntä sivulta.
Siinä kävi niin että nainen ei jarrutanut lainkaan ja minä jouduin polkemaan lujasti jarrua, ja niin siinä kävi että tasapainoni heilahti ja minä kaaduin pyörälläni.
Ei siinä kummemmin käynyt kuin loukkasin vain vähän polveani, mikä ihmeellistä, nainen jatkoi matkaansa pysähtymättä.
Jos minä en olisi jarruttanut me olisimme kolaroineet ja seuraukset olisi molemilla ollut suuremmat, Siitä noustesani ajattelin ,,,,,pitäiskö hankkia kypärä.
Oletko sinä kaatunut pyörälläsi?
Käytätkö pyöräily kypärää?
Käytätkö pyäräily kypärää
24
486
Vastaukset
- Jatta
Tulin tässä touhujen lomassa vilkaisemaan ja Sinä kyselit pyöräilykypärästä.
Mulla on kypärä, mutta kun en aina huomaa sitä päähän laittaa, tai en viitsi.
Kävipä mullekin kerran, että ostin pari taulua ja myyjä ne laittoi isoon muovipussiin. Minä niitä sitten pyörän sarvessa kotiin raahaamaan. Kova tuuli heilautti taulun kulman pinnoihin ja tietenkin lensin jalkakäytävälle. Läheisestä baarista tuli monta miestä heti katsomaan, että mitenkä kävi.
No ei onneksi kovin pahoin, mutta nolotti valtavasti. Oli se sellainen opetus, että nyt käytän ainakin kaupunkireissuilla kypärää. Vielä tässäkin iässä tarvitsee opetuksen, ennen kuin uskoo.
Nyt on tuon 2 vuotiaan pojanvesselin iltapuuron aika ja sitten pesulle ja nukkumaan. Isä ja äiti ovat vähän viihteellä ja mielellään minä tuon kaverin kanssa hiekkakakkuja leikkipuistossa värkkään.
Käytetään vain kypärää, voi säästää suuremmalta vahingolta.- Pian samanikäinen
Eihän tässä muutenkaa tahdo uskaltaa ilman kypärää lähteä ulos, ilman pyörääkään,
- käyttänyt
Pian samanikäinen kirjoitti:
Eihän tässä muutenkaa tahdo uskaltaa ilman kypärää lähteä ulos, ilman pyörääkään,
päävammat voivat rampauttaa loppuelämän.Niin kävi tuttavalleni,ei pelaa pää enää,kotona selviää jotenkuten!
- Katleijakolmonen
Minä kun myin auton ja aloin enemmän pyöräillä, niin tein aikamoisen kuperkeikan v. 1999. Ambulanssi vei sairaalaan. Polven minäkin vammautin, mutta hyvin sen kanssa pärjään nykyään, vaikka ei se entiseen kuntoon ihan tullutkaan.
Kypärää en silloin vielä omistanut, mutta onneksi pääparkani säilyi kolhutta. Ensi tilassa toivuttuani kypärän hankin ja sitä aina käytän.
On se siitäkin hyvä, että jos ei kuontalo ole esittelykunnossa kauppaan mennessä, kypärän alle se hyvin piiloutuu. - fiiuliN
Nykyisin enää en pysty pyöräilemään kuin tuon matkan joka minulla on päästäkseni ihmisten ilmoille.
En käytä myöskään nykyisin kypärää.
Kaatunut olen , ja monastikin.
Yksi kaatumiseni sattui parisen vuotta sitten kun vielä pyöräilin pidempiäkin matkoja ja käytin vielä kypärääkin.
Mutta tähän kaatumiseen ei kypärästä olisi ollut mitään hyötyä.
Joudun ylittämään kotiin päästäkseni noin metrin levyisen joensillan .
Nuoriso usein kokoontuu siihen kaljottelemaan.
Sillä kertaa oli kuitenkin kaunis kesäpäivä ja kaksi nuorta tyttöä oli asettunut istumaan vastakkain sillalle jalat pitkänään.
Minulla oli kova vauhti päällä ja huusin jo kaukaa väistämiskehoituksen.
Tytöt eivä liikahtaneetkaan.
Olin kukkia hakenut torilta ja ne olivat pyörän ohjaustangossa molemmilla puolilla.
Koska vauhtia oli en saanut enää pyörääni pysähtymään.
Niinpä hyppäsin vauhdissa pyörän päältä ja siinä samassa lensin melkein tyttöjen niskaan, pyörä kukkakasseineen nurinnarin samaan rytäkkään.
Silloin vasta tytöt kauhistuivat, "voi, voi, voi, nyt kukkaset menivät täysin piloille" oli heillä ensimmäisenä murheena.
Vastasin siihen "viis kukkasista mutta jos itseni loukkasin, olettekin ihmeessä"
Eivät älynneet edes tulla auttamaan minua millään tavoin.
Kömmin jotenkuten ylös ja totesin että tytöt ja tietenkin itsekin pääsimme pahemmasta pälkähästä.
Mutta jälkeenpäin alkoi lonkkaani "pirusti" särkeä, mutta sekin muutaman päivän jälkeen oli jo okei.mieluisin liiikuntatapa koko elämän.
En ennättänyt kypärään tutustua,kun jo oli "pakko" pyöräily lopettaa.Miten lie aina tää kova meno kiehtonut,lapsesta saakka törmäillyt millon mitenkin ja milloin mihinkin.
No,se opetus pyöräilyn lopettamisesta tuli vihdoin muutama vuosi sitten.Asuin silloin jonkin kuukauden Pirkkalassa tässä Tampereen lähellä asuin ja pyörällä aina kylillä parin kilometrin matkan kävin.Ensin tuli pikkuopetus;koululaiset tulivat rintarinnan pensasaidan takaa pyörineen,ja minun oli pakko nurmikolle ajaa väistääksein,no,kellahin vaan nurin.
Sitten se minun suojelusenkelijuttuin:
Tapani mukaan ajelin aika kovaa vauhtiaq asvajttia,kun pyörä töksähti jotenkin "lukkoon",ja lensin siitä aika pahasti asvalttiin.Kömmin siitä pystyyn ja läksin taluttamaan pyörääni kotiopäin.Silloin hoksasin,että vaikka olin ruhjonut itteni muuten pahastikin,pää ei ollut iskeytynyt asvalttiin,vaikka niin olis kaiken todennäköisyyden mukaan pitänyt käydä.
Kun mulla ennenkin tällasia suojelusjuttuja on ollut,niin ymmärsin ja jälkeenpäin ihan tunsin,että "joku" oli pidellyt päätäni,etten satuttanut sitä.
Silloin uskoin,että merkki oli;nyt loppui pyöräilyt.Ja niin loppuivat,kun suojelusenkelini oli antanut tällaisen vahvan merkin lopettamisesta.
Miten mukava olis vieläkin "hypätä" pyörän selkään ja viilettää tästä kaupoille,mutta kun lopetin,niin lopetin.
Herraisä,millä jaarittelulla taas tää "blondi" kirjoitti,mutta mites tällasta juttuu muutenkaan ossais kertoo!
Hyviä pyöräilyjä teille vaan!
toivottelee sus-polonen.
että kohta kävellessäkin olisi hypärä hyvä olemassa.
Niin helposti jää joku kanttikivi tai porras huomaamatta.
Pyöräilyn minäkin lopetin kun varastivat kovasti mieluisen pyöräni, jossa oli 5 ulkopuolista vaihdetta, sen takia pyöräni oli tosi kevyt kulkuinen.
Tuli mieleen tässä sekin tarina kun isäni lähes 90v iässä vielä pyöräili niin autoilijat lähetti kotia terveisiä'
sanokaa sille ukolle ettei pyöräile enää.
Eihän ukolla mitään hätää ollu mutta autoilijat luuli että huonokuuloinen mies arvaamatta kääntyy heiän eteensä.
Itse olen samanlainen ukko näistäpuolin ja kaikki on niin helpon kävelymatkan päässä että olkoonkin koko pyöräily.
Kypärän käytön kannattaja pyöräilyssä olen kyllä ehottomasti.Kypärää käytän aina pitkillä matkoilla,
samoin silloin, kun ajan lasten kanssa, mutta lyhyillä pistäytymisillä
kaupassa tai pankissa jätän kypärän hyllylle.
jolla on kesäaikana hyvä liikkua pienempiä matkoja, on hyvä kunnokohentajakin. mutta yksi pulma siinä minun pyörässäni on, siinä on se rungon maavara hyvin korkealla, että on hyvinkin otettava huomioon kun menee pyörälle tai pysähtyy ettei jalka tartu runkoon. Minulla on mutaman kerran kenkäni ottanut kiinni ja meinannut keikata. Pyörä on Ruotsalainen valmiste ja 3 vaihteinen,
Muuten olen tyytyväinen pyörään.
Onko muilla tätä ongelmaa?tästä pyöräjutusta!Niin,paras pyörä oli minusta ihan sellainen ns.mummopyörä,ilman mitään vaihteita.Kokeilin tällasta käsijarrupyörää...huhhuh,en tottunut.
Sillon kun tulin Virosta,asuin puoli vuotta Lempäälässä mummonmökissä (no on tässä nyt mummoilua kaikin puolin,mummo ite,pyörät ja mökitkin),niin sellasella vanhanaikasella noin kuuden kilometrin päässä kaupoilla kävin.
Ei tarvinnut ernäisiä kuntolenkkejä tehäkään,ja vielä kun metässä marjojen perässä rymysi,olipa hyvät mustikka-ja vattupaikat ihan vieressä,niin siitä sitä kuntoa kertyi ihan tännekin saakka.
Kyllä nuoresta on aloitettava kunnon kunnonkohennukset,niin jaksaa vanhempanakin kauemmin,ja minulle aina hyötyliikunta ollut sitä luonnollisinta kuntokoulua.- katleija kolmonen
susmorsian kirjoitti:
tästä pyöräjutusta!Niin,paras pyörä oli minusta ihan sellainen ns.mummopyörä,ilman mitään vaihteita.Kokeilin tällasta käsijarrupyörää...huhhuh,en tottunut.
Sillon kun tulin Virosta,asuin puoli vuotta Lempäälässä mummonmökissä (no on tässä nyt mummoilua kaikin puolin,mummo ite,pyörät ja mökitkin),niin sellasella vanhanaikasella noin kuuden kilometrin päässä kaupoilla kävin.
Ei tarvinnut ernäisiä kuntolenkkejä tehäkään,ja vielä kun metässä marjojen perässä rymysi,olipa hyvät mustikka-ja vattupaikat ihan vieressä,niin siitä sitä kuntoa kertyi ihan tännekin saakka.
Kyllä nuoresta on aloitettava kunnon kunnonkohennukset,niin jaksaa vanhempanakin kauemmin,ja minulle aina hyötyliikunta ollut sitä luonnollisinta kuntokoulua.Kyllä polkupyörä tuo liikkumiseen vapautta ja nautintoa. Minullakin on Daami-pyörä, jossa kaunis alaspäin kaartuva runko, helposti jalan ylitettävä. Ei ole vaihteita, ei käsijarrua, mutta hyvin kulkee. Sen huomaa kun edellä ajelee vaihdepyöräilijä, joka polkee ja polkee, minä sitä rullaan vaan vapaalla, leväten.
Täytyy myöntää että mäissä niistä vaihteista olisi apua, mutta hyvin pärjään näillä tasaisilla kaupunkireiteilläni ajellen.
Yksi vähemmän huomioon otettu vaaramomentti pyörältä noustessa on se, että takin helma jää satulan taakse, silloin nurinmeno on varma.
Tähän aikaan vuodesta saa pyöräilystä sitä nautintoa, tuntee tuoksut ja ehtii katsella ympäristöä ja ihailla teiden varsien kedonkukkia.
Hyötyliikuntaa on vaihtamalla bussikyyti pyöräilyyn. Kauppatavaratkin kulkevat kevyesti, samoin räsymatto pesupaikalle. Pyörä vie marjapaikoille ja sienimetsään.
Kunnon säilyttäjänä mitä mainioin harrastus. Voimien mukaan kunnon pyöräretki eväineen on mainio näin kesällä.
Pyörällä ajan minäkin mieluusti ja paljon.
Monesti olen myös nurin mennyt ja luitakin katkonut.
Kypärää käytän kesällä, kun se samalla toimii ilmastoituna hellehattuna, eikä kalju silloin pala. Hattu hiostaa.
Talvella umpinainen kypärä on mukava lisälämpö pipon päällä.
Pipo on helppo pestä ja paksu talvihattu ei ja se alkaisi varmaan haiseta muutaman hikisen ajon jälkeen.
Vaikka minäkin joskus läheisen kauppareissun ilman kypärää heitän, niin olen periaatteessa sitä mieltä, että kypärättä ajaa vain ne, joilla ei ole enää mitään suojeltavaa päänsä sisällä.- voi säästyä henki
Käyttäkää pyöräilykypärää, hyvät ihmiset, siinä voi kolarin sattuessa säästyä henki!
- ..........
tai lonkka tai jokin sen sellanen, niin mitä sillä hengellä tekee, ei mitään.
Pitäisikö sängyn pohjalle jäädä ja pyörätuoliin, ei kiitos.
Jos kolaroi, hyvä vain, että pää menisi ensin poikki ja metsähallituksen puolelle.
Ihanaa liitää pyörällä vapaana kaikista suojauksista, ei turvavöitä, ei kypäröitä,
liikennöimättömillä teillä vapaana kuin pääskyset.
"Maa maahan jää, ja henki taivahalle!" - Petteri .. ..
.......... kirjoitti:
tai lonkka tai jokin sen sellanen, niin mitä sillä hengellä tekee, ei mitään.
Pitäisikö sängyn pohjalle jäädä ja pyörätuoliin, ei kiitos.
Jos kolaroi, hyvä vain, että pää menisi ensin poikki ja metsähallituksen puolelle.
Ihanaa liitää pyörällä vapaana kaikista suojauksista, ei turvavöitä, ei kypäröitä,
liikennöimättömillä teillä vapaana kuin pääskyset.
"Maa maahan jää, ja henki taivahalle!"naapurin lapset kysyy joskus: Mikset sä käytä kypärää? Esimerkinkin vuoksi siis käytän.
- väärinpäin
Petteri .. .. kirjoitti:
naapurin lapset kysyy joskus: Mikset sä käytä kypärää? Esimerkinkin vuoksi siis käytän.
Se menee helposti takaperin ja lapsia naurattaa.
- opritar*
väärinpäin kirjoitti:
Se menee helposti takaperin ja lapsia naurattaa.
Pieni loru kypärälle:
Käytän todella kypärää
et ilman minun ajavan nää.
Jos meinaan käyttää järkeä,
on kypärä mulle tärkeä. - sillä...
Petteri .. .. kirjoitti:
naapurin lapset kysyy joskus: Mikset sä käytä kypärää? Esimerkinkin vuoksi siis käytän.
se voi kuristaa lapsen.
- nimipäivänä
ja punainen ruusupuska!
kuka lienetkään, sinä tuntematon ystäväin...... Terveiset happirikkaasta ulkoilmasta. Täällä roimii vettä oikein olantakaa. Taivas on harmaa ja ankean näköinen mutta ruususi piristää mieltäni, että kiitos vielä kerran ja hyvää alkanutta päivää.
- Atolfia
monica kirjoitti:
kuka lienetkään, sinä tuntematon ystäväin...... Terveiset happirikkaasta ulkoilmasta. Täällä roimii vettä oikein olantakaa. Taivas on harmaa ja ankean näköinen mutta ruususi piristää mieltäni, että kiitos vielä kerran ja hyvää alkanutta päivää.
Pyöräilen vaihteettomalla pyörällä ja kevyt on polkea. Olen huomannut, että vinhasti voitan vaihteellisilla ajavat mäkiä ylös mentäessä. Lieneekö noista vaihteista mitään hyötyä. Sikäli, kun olen kuullut, ovat aina rikki.
Kypärää en ole käyttänyt. Tuntuu aika kömpelöltä kaupassakin riiputtaa sitä mukana ja uloshan sitä ei voi jättää, varashan se vie.
Paljon ajan, enkä ole vielä kaatuillut. Nykyään pitää kyllä olla silmät selässäkin, niin villisti tuolla teillä käyttäydytään.
Toivon vain, että kaatumatta selviän. Olen kyllä oppinut oivan konstin. Yleensä ennakoin tilanteen, missä voisi mennä nurin, hyppään pyörän päältä vauhdissa pois ja tähän asti se on onnistunut.
Kuulostaako hullulta? Atolfia kirjoitti:
Pyöräilen vaihteettomalla pyörällä ja kevyt on polkea. Olen huomannut, että vinhasti voitan vaihteellisilla ajavat mäkiä ylös mentäessä. Lieneekö noista vaihteista mitään hyötyä. Sikäli, kun olen kuullut, ovat aina rikki.
Kypärää en ole käyttänyt. Tuntuu aika kömpelöltä kaupassakin riiputtaa sitä mukana ja uloshan sitä ei voi jättää, varashan se vie.
Paljon ajan, enkä ole vielä kaatuillut. Nykyään pitää kyllä olla silmät selässäkin, niin villisti tuolla teillä käyttäydytään.
Toivon vain, että kaatumatta selviän. Olen kyllä oppinut oivan konstin. Yleensä ennakoin tilanteen, missä voisi mennä nurin, hyppään pyörän päältä vauhdissa pois ja tähän asti se on onnistunut.
Kuulostaako hullulta?ja nyt pyörä asiaan, epäilempä Atolfia että sinulla on liian hyvä kunto, kun mennä sujautat ylämäenkin leikiten ohi toisten. Pyöräily kohentaa kuntoa.
En minä osaa sanoa onko mitään hyötyä vaihdepyöristä, minulla on kolme vaihteinen ja harvoin minä vaihteita käytän. Kolmonen on aina päällä ja menoksi vaan, minusta on lapsellista leikkiä vaihteilla, kun suurta eroa ei ole niiden välillä.
Hyppäät pois vauhdissa,,,,, se on hyvin opeteltu temppu, mutta ennakoi tuleva tilanne, on viisautta. Kyllä selviytymiskonsteja on monia, minusta on niin ihanaa ajella kesäisin pyörällä. Että jatketaan vaan innolla pyöräilyä.
ps. Kypärä on hankala mutta laitan mietintään,monica kirjoitti:
ja nyt pyörä asiaan, epäilempä Atolfia että sinulla on liian hyvä kunto, kun mennä sujautat ylämäenkin leikiten ohi toisten. Pyöräily kohentaa kuntoa.
En minä osaa sanoa onko mitään hyötyä vaihdepyöristä, minulla on kolme vaihteinen ja harvoin minä vaihteita käytän. Kolmonen on aina päällä ja menoksi vaan, minusta on lapsellista leikkiä vaihteilla, kun suurta eroa ei ole niiden välillä.
Hyppäät pois vauhdissa,,,,, se on hyvin opeteltu temppu, mutta ennakoi tuleva tilanne, on viisautta. Kyllä selviytymiskonsteja on monia, minusta on niin ihanaa ajella kesäisin pyörällä. Että jatketaan vaan innolla pyöräilyä.
ps. Kypärä on hankala mutta laitan mietintään,on tosiaan nyt ottaa taas pyörä käyttöön.
On minulla kaksi kypärääkin ollut ja 3 polkupyörää. Suomessa asuessani kuljin työmatkat pyörällä.
Ja kaatunutkin olen tosi monta kertaa ja ihan aivotärskynkin sain ,sillon ei kypäristä vielä tiedetty mitään.
Annoin pyöräni lapsenlapselle hän kulki sillä viimekesänä työssä muutaman kerran ,sitten osti auton ja nyt hänellä on sitte ihan itseostama hieno puörä.
Ajattelinkin että mummu taitaa ottaa sen oman pyöränsä taas käyttöön ,kypärä on kyllä sillä tytöllä.
Mutta kun me asutaan samassatalossa ,voi ollakkin että kypärä on pyörä varastossa.
Kauppa reissu menis sillä tosi rattosasti,täälä on hyvät pyörätietki.
- fiiuliN
Pyöräilykypärästä.
Hänellä on ollut kypärä sodassa ollessaan , oli kaatunt jossain mäessä ja loukannut päänsä. Olivat nääs jotain saksalaisten tuottamia rautakypäriä.
Sanoo nyt että hänellä on ollut kypärä kerran ja sen löytää jostain Perk'järven ja Viipurin välisestä maastosta.
Se oli hänen ensimmäinen ja viimeinen kypäränsä jonka hän on päähänsä pistänyt tai pistää.
Pyöräilee vieläkin melko pitkiä matkoja, ja aina ilman kypärää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
SDP on vastuunkantaja, ja siksi suosituin kansan keskuudessa
Kiusaamiseenkin SDP puuttuu heti sellaisen tultua ilmi. Esimerkiksi persut lakaisevat nämä maton alle ja pahentavat site1926576Punavihreät puolueet haluavat Suomeen satoja tuhansia kehitysmaalaisia
SDP, vihreät ja vassarit haluavat nostaa esim. pakolaiskiintiötä todella paljon. Orpon hallituksen aikana maahanmuutto1065483Häirintäkohun keskellä olevalta kansanedustajalta Jani Kokolta (sd) rajua tekstiä somessa.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011772322.html Ajaakohan tämä SDP:n kansanedustaja Jani Kokko oikein täysillä valoi1253448Nyt tuli Suomen somaleista todella ikävää faktaa
sillä osa somalivanhemmista lähettää lapsiaan kotimaahansa kurinpitolaitoksiin, joissa heitä pahoinpidellään. Illan MOT2653415Kähmijä puolueen kannatus romahtamassa
Erityisesti naiset ovat suuttuneet SDP:lle kertoo asiantuntijat872425Kommentti: oikeuslaitos korvattava SDP:n johdolla
Näkisin että Suomessa tuomiovalta pitäisi olla demareiden johtoportaalla. Koska porvarimedia säestettynä persujen kirku32145Sinä et halunnut sitoutua
Samalla tavalla kyin minä ja koen vihdoinkin että se on ihan ok. Sitoutuminen merkitsi meille erilaisia asioita, eikä ne191846Läppärit kahviloissa
Aika omituista nykyään, että mennään ”trendikkäästi” tekemään lämppärillä töitä kahviloihin ja viedään moneksi tunniksi521822Persut pettävät ja valehtelevat aina
Petoksistahan jää kiinni kuten olemme persujen kannatusromahduksesta nähneet, mutta siitä huolimatta persut jatkavat val581763- 981396