Olen kuullut, että pitkään jatkunut laktoosi-intoleranssi voi johtaa keliakiaan, vaikka lakt.-int.:sta kärsivä henkilö kerta kaikkiaan hylkäisi kaikki laktoosia sisältävät tuotteet.
Pitääkö tämä paikkansa?
Lisäksi olen ymmärtänyt, että laktoosi-intoleranssista kärsivän henkilön pitäisi joka tapauksessa juoda päivittäin sellainen määrä maitoa, jonka elimistö tuntuu kykenevän käsittelemään (mm. luuston takia).
Voiko tällainen käytäntö, siis lakt.-int.:sta kärsivän elimistön päivittäinen tökkiminen maitoannoksella (vaikkakin vain esim. pienellä lasillisella), saada keliakian puhkeamaan?
Kiitos vastauksistanne!
Laktoosi-intoleranssista
13
5479
Vastaukset
- intolerantti
Oon kärsínyt laktoosi-intoleranssista kohta 15 vuotta, ja eipä ole keliakiasta ainakaan vielä merkkiäkään, enkä tollasesta oo keltään lääkäriltä kuullu.
Vältän pakostakin maitotuotteita koska maha ei kerta kaikkiaan kestä, mutta välillä kyllä tulee syötyä esim. kyläillessä.
En jaksa uskoa että oisi hyväksi rääkätä elimistöä aineilla joita se ei selvästi pysty prosessoimaan. Kaasuvaivoja ja ripulia vaan seuraa..:) Ne nyt ei ainakaan oo hyväksi!
Kalkkia saa muualtakin kuin maitotuotteista. Esim. soijamaito ja -jugurtit on vahvistettu kalkilla, kovaa juustoa voi syödä, jne.. - lue nuo ensin!
.........................................jatkuu
""Mihin ovat kadonneet hyvät/tarpeelliset maitohappobakteerit:
Ennen vanhaan juotiin vasta lypsettyä lehmän maitoa, jossa oli tärkeimmät maitohappobakteerit. Eikä silloin sairasteltu niin valtavasti kuin nykyisin, ei ollut allergioita, eikä ollut vatsa, eli suolisto sekaisin, jne.
- Olette varmaankin kuulleet tämän mystisen lauseen, jonka on esittänyt laktoosi-intoleranssia tai migreeniä sairastava henkilö: "Kun käyn hakemassa suoraan maatilalta lehmän maitoa niin voin juoda sitä ongelmitta, mutta kun ostan kaupasta meijeriltä tullutta maitoa, niin laktoosi- ja migreeni-ongelmat alkavat heti". Eli syy mm laktoosi-intoleranssi- ja migreeni-ongelmiin on maitohappobakteereiden puutteessa!
Herää kysymys:
- Mihin tarpeelliset maitohappobakteerit sitten katoaa?""
jatkuu................................................
http://personal.inet.fi/koti/haistahome/Kadonneiden_mh-bakteereiden_arvoitus.html - Maitoa ei
Apteekista saa kalsiumia purkista, itse käytän sitä laatua missä on myös D-vitamiinia.
Myös kypsytetyistä juustoista saa kalsiumia vähällä laktoosilla..
Valiolla on myös laktoosittomien maitotuotteiden valikoima. - tarkennuksia
Eli laktoosi-intoleranssissa on kyse siitä, että elimistöstä puuttuu laktaasientsyymi, joka pilkkoisi maitosokerin ohutsuolessa. Tällöin maitosokeri kulkeutuu pilkkomattomana paksusuoleen, jossa bakteerit käyttävät sitä ravinnokseen. Toisille riittää, että vähentää laktoosipitoisten ruokien määrää, toiset puolestaan eivät siedä laktoosia lainkaan. Mahdolliset oireet eivät ole vaarallisia, vaikkakin kiusallisia.
Keliakia on tauti, jossa viljatuotteiden sisältämä valkuaisaine gluteeni vaurioittaa ohutsuolen limakalvon nukkaa ja sitä kautta aiheuttaa ravintoaineiden imeytymishäiriöitä. Keliakia liittyy autoimmuunisairauksiin.
Molemmat sairaudet ovat perinnöllisiä ja aiheuttavat vatsaoireita, ja osuvat joskus samaan ihmiseen.- Laktoosivaivainen
Laktaasientsyymiä saa purkista apteekista ja luontaistuotekaupasta. Kannattaa pitää mukana matkoilla ja kyläillessä, jos joutuu syömään laktaasipitoisia ruokia.
- halvemmalla!
...........jatkuu
""- Kun sairastat laktoosi-intoleranssia tai migreeniä, niin avun siihen löydät syömällä maitohappobakteereita jatkuvasti useamman kuukauden----vuoden. Suluissa prosentti osuus laktaasi-entsyymin tuotannosta. Maitohappobakteerit(25%) korvaavat laktaasi-entsyymin monipuolisemmin ja halvemmalla. Ja maitohappobakteereiden käyttö korostuu siten, että mhb.t vaikuttavat haiman(25%) ja sylkirauhasten(50%) kautta. ""
jatkuu.................
http://personal.inet.fi/koti/haistahome/Tiesitko_etta.html
- intolerantikko
Mulla laktoosi-intoleranssi puhkesi, kun olin lukion jälkeen Italiassa au pairina, join sikäläistä maitoa ja puolen vuoden päästä alkoi tulla kaasuvaivoja ym. intoleranssin oireita. Takaisin Suomessa lääkäri kysyi ens töikseen söinkö siellä Italiassa paljon jäätelöä..
Mietin oisikohan intoleranssilta välttynyt, jos olisin ulkomailla välttänyt maitotuotteita. Suomalainen maito on niin paljon jalostetumpaa? Ehkä ois jossain vaiheessa elämää puhjennu kuitenkin?
No, eipä tuo ole niin iso vaiva ja oon sen kanssa tottunu elämään.
Luin kanssa jostakin, että jos intolerantikko jatkaa maitotuotteiden syömistä, jatkuvat kaasuvaivat jne voi tuhota suolinukkaa ja aiheuttaa muita ruuansulatusongelmia. Voiko tää pitää paikkaansa? Syön suklaata usein kun en voi vastustaa, ja kärsin vain sitten seuraukset..- normaali :)
Et olisi välttynyt laktoosivaivalta, vaikka olisit jättänyt Italian maitoherkut syömättä :) Se nyt vain sattui iskemään suhun silloin siellä, sulla on se genotyyppi, että se olisi iskenyt kuitenkin jossain vaiheessa. Minä asuin myös hetken ulkomailla ja siellä taas siedin maitoa paremmin kuin Suomessa. Se oli jännä juttu..
Kaasuvaivat eivät tuhoa suolinukkaa, se on yksinkertaisesti vaan haju- ja kipuhaitta ;) - Genotyyppi T/T
normaali :) kirjoitti:
Et olisi välttynyt laktoosivaivalta, vaikka olisit jättänyt Italian maitoherkut syömättä :) Se nyt vain sattui iskemään suhun silloin siellä, sulla on se genotyyppi, että se olisi iskenyt kuitenkin jossain vaiheessa. Minä asuin myös hetken ulkomailla ja siellä taas siedin maitoa paremmin kuin Suomessa. Se oli jännä juttu..
Kaasuvaivat eivät tuhoa suolinukkaa, se on yksinkertaisesti vaan haju- ja kipuhaitta ;)Labrakokeissani lukee, että genotyyppini on T/T, minkä ei ole todettu liittyvän laktoosi-intoleranssiin. Olen silti ollut laktoosi-intolerantti vähän yli 40 vuotiaasta lähtien. Olen inhonnut jo lapsesta asti kaikkia maito- ja kermaruokia ja -leivonnaisia. Ainoastaan happamat maitotuotteet ovat maistuneet minulle. Nykyään en voi käyttää enää muita kuin täysin laktoosittomia tuotteita. Vähälaktoosiset tuotteet aiheuttavat heti ripulia, ilmavaivoja ja vaivaan liittyvän tietyn hajun.
- normaali ;)
Kun laktoosi-intorelanssia tutkitaan geenitasolla, ihminen on genotyyppiä C/C silloin, kun hänellä ON laktoosi-intorelanssi. Tämä tarkoittaa sitä, että hän on "normaali" ja nämä ihmiset, keneltä löytyy genotyypit C/T ja T/T, he sietävät laktoosia mutta, niin hassulta kun se kuulostaakin, he ovat mutantteja :D Eli me laktoosivaivaiset olemme normaaleja ihmisiä :D
Kun löytyy genotyyppi C/C, silloin ei auta vaikka vähän altistaa vatsaa maidolle, ei siitä parane ikinä koska tämä genotyyppi on ja pysyy. On kuitenkin mahdollista, että jotkut sietävät maitoa hyvinkin, mutta usein tämän genotyypin omaavilla laktoosin sietokyky heikkenee iän myötä.
Keliakiaa tämä ei missään nimessä aiheuta. Se on ihan täysin eri sairaus eikä sillä ole tekemistä laktoosi-intorelanssin kanssa. Jos laktoosi-intorelantikko saa keliakian, se ei liity laktoosi-intorelanssiin. - laktoosi-intolerantikko
itselläni sellainen havainto, se voi ilmetä puuskittain nuoruudesta asti, kymmenien vuosien päästä vasta ruokavaliohoito. Aavistelin, ja jätin kerman ja maidon pois kahvista, mutta vasta 36-vuotiaaana aloin käyttää Hyla-tuotteita.
- jo yli 30 vuotta
laktoosi-intolerantikko, eikä keliakiasta tietookaan. Ainoa maitotuote jota tänä aikana olen käyttänyt on juusto jota käytän päivittäin kalsiumin saannin takia ja silloin tällöin käytän vähälaktoosista ruokakermaa esim. kiusaukseen.
Silloin kun mulla todettiin tuo laktoosi-intoleranssi, niin lääkäri sanoi että sen myötä saattaa tulla allergioita ja jotakin on tullutkin, mutta ei keliakiaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan483080Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan272884- 1212316
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281432Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336- 111296
Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121073- 74979
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39922Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13802