Viedäkkö/eikö viedä?

.....

Haluaisin perusteluja, neuvoja ja kaikenlaisia kannanottoja asiaan : viedäkkö koira koirapuistoon vai eikö viedä?
Olen käynyt muutaman kerran omien koirieni kanssa (kiinanharjakoiria) ja olen huomannut, että nuoremman koiramme arkuus toisia koiria kohtaan on vähentynyt. Nyt lenkeillä pystymme sivuuttamaan toiset koirat ilman tärinää, räyhäämistä, suurempaa stressiä.
Vanhempi koiramme ei juurikaan välitä muista koirista, ei ole aggressiivinen vaan piittaamaton. En usko, että nauttii puistoilusta, istuskelee suurimman osan aikaa.
Mietityttää tuo nuoremmassa tapahtunut muutos. Onko sittenkin ihan hyväksi käydä välillä koirapuiston pienten puolella moikkaamassa jo hieman tuttuja kävijöitä, vai jättää homma sikseen, ettei tule takapakkia huolella, jos joku koira käykin koirani kimppuun.
Toivottavasti asiasta rupeaa tulemaan tervehenkistä keskustelua ja kaikki neuvot ja perustelut ovat kaivattuja!

4

339

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itse olen sitä mieltä, että yhdenkään koiran paikka ei ole koirapuistossa.

      Miksi? Kun ajattelemme susia ja niiden käytöstä, niin asiahan on niin, että susilla on oma laumansa, jossa ne elävät, eikä vieraan lauman jäseniä suvaita, ne ajetaan pois. On väärin vaatia koiraa menemään puistoon, joka on täynnä vieraiden laumojen jäseniä, joilla on oma elekielensä ja olettaa, että koira tulee jokaisen kanssa toimeen. Se mitä me ihmiset kutsumme koirien leikiksi, on oikeasti koirille ihan totinen paikka, jossa alistetaan ja alistutaan. Leikistä on siis leikki kaukana kun koirat hakevat "leikillä" omaa paikkaansa laumassa, kuka on alfa, kuka pahnanpohjimmainen. Jos koiralle ei ole taipumusta dominanssiin, se saattaa mennä puistossa ihan ok, mutta hauskaa sillä ei varmasti ole! Mitä dominoivempi koira, sen varmemmin tulee tappelu.

      Suurin osa koirien käytöshäiriöistä olisi vältettävissä oikealla koulutuksella. Puistossa koira on omillaan, kukaan ei auta ja puolusta sitä ja suhde ja luottamus omistajaan kärsii siksi. Ohitusongelmiin ei löydy ratkaisua puistosta - päinvastoin! Ennemmin tai myöhemmin puistossa on koira, jonka kanssa sinun koirasi ei vain tule toimeen. Ja soppa on valmis: Tulee tappelu ja koirasi alkaa lenkeillä ohituksissa ärisemään ja pärisemaan, koska se ei luota sinuun tilanteessa, sillä et ole aiemminkaan ollut sen tukena.

      Koiralle riittää todellakin mainiosti se oma lauma, eli omistajat ja se perheen toinen koira. Älä pakota sitä tilanteeseen, jossa se joutuu yksin vieraaseen laumaan - se ei tee hyvää koiralle.

      • 1 noutaja

        Pakosta toisia koiria jossain vaiheessa ellet pidä sitä karanteenissa susi on itsenäisesti toimeen tuleva mitä koira ei ole vertauskuvasi suteen on kaukaa haettu.Perheen toinen koira ?


    • ehkäpä,

      No, suomessa kun on se halvatun remmipakko, niin koiranhan on pakko jossain saada juosta irti, ja silloin koirapuisto voi olla ratkaisu, ainakin kaupunkikoirille. Sinnehän voi yrittää mennä silloin, kuin siellä ei juuri muita ole. Jos koira ei silmin nähden nauti, niin älä turhaan vie. Joo, ja tuo tuttujen moikaaminen on ihan okei, parempi pysyttäytyä muutamassa tutussa koirakaverissa, kuin koiraa stressata aina uusilla tuttavuuksilla.

    • Puistoilija

      Itse olen myös huomannut muutoksia aroissa koirissa, jotka ovat ruvenneet puistoilemaan. Oman koirani hyvä ystävä oli ennen arka, mutta nykyään todella reipas! Ja rotu on muuten pitbullterrieri, että kaikenrotuiset koirat puistoon vaan. Kyseinenkin koira on hyvin sosiaalinen. Itse olen lapinkoirani kanssa puistoillut pennusta saakka, ja olen todella iloinen siitä. Koirani on todella sosiaalinen, ja tulee toimeen aivan kaikkien kanssa, ikinä ei ole tullut ongelmia. Tunnen melkein kaikki lähipuistojen koirat, vain harvoin käy ns. vierailijoita. Itse näen asian niin, että koirapuisto on mahtava paikka koirille leikkimiseen ja riehumiseen, sekä samalla myös ihmisille kuulumisten vaihtamiseen. Muilta omistajilta voi myös kysellä neuvoja, ja saada vertaistukea, kun oma karvakuono on juuri repinyt uuden sohvan tms... Tappeluja sattuu koirapuistoissa oikeasti vain harvoin, moni niistä tapauksista, joissa toinen koira on noin vain hyökännyt toisen kimppuun moni sattuu puiston ulkopuolella. Ja tietenkin aina voi kysyä ovatko puistossa olevat koirat ystävällisiä omaa koiraasi ( narttu, uros, pentu, leikattu...) kohtaan. Itse olen täysin riippuvainen koirapuistoista. Koirani rakastaa muita koiria, ja saa riehua kavereidensa kanssa päivittäin, yleensä juuri koirapuistossa. Kotona kyllä huomaa, jos puistossa ei olla käyty, kun koira vaan riehuu ja riehuu... Mikään lenkki ei korvaa muiden koirien kanssa leikkimistä. Koirani kanssa saisi tehdä ehkä noin neljän tunnin lenkin kaksi kertaa päivässä, jos haluaisi antaa sille saman verran liikuntaa kuin puistossa. Siis nyt kaikki vain puistoilemaan, mutta tietysti täytyy myös lukea omaa koiraansa ja päättää asiasta sen mukaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      7996
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      38
      2893
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2482
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      120
      2208
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1865
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      11
      1616
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1469
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1456
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1415
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1378
    Aihe