Hormonikorvaushoidon aloittaminen?

Olen kärsinyt varsinaisista vaihdevuosioireista vaihtelevasti jo viimeisen kolmen vuoden ajan. Esioireet ilmaantuivat jo 9 vuotta sitten!
Viimeiset kuukautiset olivat joulukuussa-08 ja helmikuussa iski jälleen armoton hikoilu,( pahimmillaan kuumat aallot läiskyivät jopa puolen tunnin valein)unihäiriöt ja emättimen kuivuus. Rasittavan ällöttävää!!!
Olen vasta 45 v., joten oireet valtavasti etuajassa.
Gynegologi määräsi Angeliq tabletteja ja Vagifem emätinpuikkoja. Onko kellään kokemuksia? En ole vielä hoitoja aloittanut, kun pelkään sivuvaikutuksia... Vertaistuki olisi nyt tosi tärkeää ja kiitollisena ottaisin kaikki mielipiteet ja neuvot vastaan.
2495
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 2

Vanhimmat

50v gynegologille,kun oli kaikenlaista vaivaa.
Hän tutki minut ja sano,olen liian nuori vielä vaihdevuotiseksi?
Pyysin,jos saisin vaikka masennulääkettä,hän sano,mene mielenterveystoimistoon?

Äänestä

Nuo kuvailemasi oireet ovat hyvin samanlaisia kuin minullakin oli. Oireet ryöpsähtivät itselläni noin 51 vuotiaana. Unettomuus oli kuumien aaltojen vuoksi niin täydellistä, että gyne määräsi hormonikorvaushoidon (Tresekvens) ja Vagifem puikot. Olo parani alle kahdessa viikossa normaaliksi. Mitään erityisiä sivuvaikutuksia en ole huomannut. Olen käyttänyt lääkkeitä nyt n. kaksi ja puoli vuotta. Olen kyllä tietoinen syöpäriskistä jne... mutta elämänlaatu on parantunut niin paljon, etten hevin luovu lääkkeistä. Eli suosittelen ainakin kokeilemaan.

Äänestä

Kommentoi aloitusta


Hikeä ja tuskaa kirjoitti:

Olen kärsinyt varsinaisista vaihdevuosioireista vaihtelevasti jo viimeisen kolmen vuoden ajan. Esioireet ilmaantuivat jo 9 vuotta sitten!
Viimeiset kuukautiset olivat joulukuussa-08 ja helmikuussa iski jälleen armoton hikoilu,( pahimmillaan kuumat aallot läiskyivät jopa puolen tunnin valein)unihäiriöt ja emättimen kuivuus. Rasittavan ällöttävää!!!
Olen vasta 45 v., joten oireet valtavasti etuajassa.
Gynegologi määräsi Angeliq tabletteja ja Vagifem emätinpuikkoja. Onko kellään kokemuksia? En ole vielä hoitoja aloittanut, kun pelkään sivuvaikutuksia... Vertaistuki olisi nyt tosi tärkeää ja kiitollisena ottaisin kaikki mielipiteet ja neuvot vastaan.

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu