Paras rapusyötti

Uteliaisuus kissankin...

Rapukausi taas lähestyy. Kysynpä arvon keskustelijoilta mielipiteitä mikä on paras rapusyötti? Ja mitä mieltä ollaan syöttirasian toimivuudesta. Aloitan itse sillä, että syöttirasia on hiukan vaivalloinen eli nakkaan syötin vaan mertaan. Syöttinä on useimmiten pala kalaa, mieluiten tuoretta. Ja kaikki käy; särki,lahna, ahven, hauki jne...

29

22310

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asiakkaita riittää

      särki taitaa olla paras,kun on verestävä kala. mutta rapuja tulee myös makkaralla, sinänsä joskus parempi vaihtoehto kuin kala, koska ei ala haisemaan järvessä... tosin me ei päästäaina katsoo mertoja kuin n. joka toinen päivä.

      mutta rapuja tulee hyvin, viime kesä oli vain vähän heikomman puoleinen..

    • Eräs hieman vauraampi mies uhosi että käyttää vain muikkua.

      • apo83

        muuten hyvä mut muikku hajoo helposti joten se ei kestä koko yötä merrassa.


    • Trappy

      Kaikki toimii, kissat, muikut jne. Ja onpa saatavilla myös ämpäristä syöttipelletti Ruåtsissa enemmänkin käytössä ja kokemukset kai hyviä...tietääkö joku enemmän? Ruåtsin sivuja en muista mutta Trappyn kun googlettaa.... ja täällä näköjään www.ruokosenrapu.fi

      Vaatii sen syöttilaatikko/syöttiboksin...mutta muuten vaikuttaa mielenkiintoiselta.

    • kokeilija.

      Taidan kokeilla koiran nappuloita. Pitäisi keksiä joku automaatti, josta tulee muutaman tunnin välein kuiva nappula.

      Ja seuraava vaihe on kokeilla paras nappula.

    • Ruma mies

      Jos syötin vain nakkaa mertaan, se painuu merran pohjalle. Rapu ei välttämättä tule sisään, vaan yrittää nakerrella sitä ulkopuolelta. Jos syöttirasia on liian hankala, laita mertoihin rautalangasta koukko. Sillä saat syötin pysymään keskellä mertaa, jolloin rapujen on pakko tulla sisään päästäkseen siihen käsiksi.

      Lahna ja särki ovat minusta parhaita.

    • *rapula*

      koska rapu ei syö mm. pilaantunutta kalaa ja aika äkkiä se kalasyötti pilaantuu...
      ne on sinne menny muista syistä...
      Rapu siis syö näitä :
      Pääravintoa luonnossa ovat vesi- ja rantakasvit ja hajoava kasvijäte kuten puista tippuneet lehdet sekä pohjaeläimet. Poikasilla eläinplankton.
      Laita siis rapumertaan esim. tammenoksia lehtineen ni johan tulee rapuja.

      • Rapulassa

        Rapu ei syö pilaantunutta kalaa eli kalasyötti onkin vaihdettava tuoreeseen yleensä päivittäin. On muuten tuhti tuoksu syöttilaatikosta kun siinä on pari yötä liottanut kalanpalaa. Keinosyöttipelletti on tässä kohtaa miellyttävämpi käyttää.
        Ihan pelkkä kasvis rapumerrassa toimii myös, mutta ei niin hyvin kuin esim kala tai kala- aromi. Rapu syö luonnossa eniten kasvista, mutta kyllä liha on sille herkkua. Eli kyllä kala houkuttelee rapuja paremmin mertaan kuin esim. tammenoksa. Tai ehkä parempana vaihtoehtona lepäoksa, nokkonen tai horsman varsi.


      • rapulaista
        Rapulassa kirjoitti:

        Rapu ei syö pilaantunutta kalaa eli kalasyötti onkin vaihdettava tuoreeseen yleensä päivittäin. On muuten tuhti tuoksu syöttilaatikosta kun siinä on pari yötä liottanut kalanpalaa. Keinosyöttipelletti on tässä kohtaa miellyttävämpi käyttää.
        Ihan pelkkä kasvis rapumerrassa toimii myös, mutta ei niin hyvin kuin esim kala tai kala- aromi. Rapu syö luonnossa eniten kasvista, mutta kyllä liha on sille herkkua. Eli kyllä kala houkuttelee rapuja paremmin mertaan kuin esim. tammenoksa. Tai ehkä parempana vaihtoehtona lepäoksa, nokkonen tai horsman varsi.

        myös koirannappuloita, Friskiesin liha-ateriaa. Ainakin viime yönä niilläkin sai jonkin verran rapuja mertaan, mutta ehkä kuitenkin Motonetin syöttipelletillä teho oli parempi.

        Todennäköisesti pitää alkaa tehostaan särkikaloilla.


      • Koiramäen muija
        rapulaista kirjoitti:

        myös koirannappuloita, Friskiesin liha-ateriaa. Ainakin viime yönä niilläkin sai jonkin verran rapuja mertaan, mutta ehkä kuitenkin Motonetin syöttipelletillä teho oli parempi.

        Todennäköisesti pitää alkaa tehostaan särkikaloilla.

        Kokeilin syöttinä hauen perskeitä. Tuoreina toimivat hyvin, parin päivän vanhoina - joskin jääkaapista - eivät niinkään. Olen miettinyt mikä mahtoi olla se ihme syötti, jolla naapurin mies aina sai enemmän rapuja kuin me, silloin kun pikkutyttönä ravustin Savitaipaleella. Meillä oli syöttinä samasta järvestä ongittua pikkukalaa, mieluiten särkeä, mutta meidän merroissa oli aina vain pari hassua rapua, jos sitäkään. Naapurin mies kun nosti mertansa, niin oikein kuhisi. Ei paljastanut syöttiä - olisko sitten ollut sitä kissaa? Sitä en rupea kokeilemaan, joku raja sentään. Mutta noi syöttipelletit voisi testata.

        Toinen asia: ennen muinoin merrat nostettiin päiväksi ylös vedestä ja laskettiin taas illalla. Nykyisin ihmiset näyttävät liottavan mertojaan järvessä ympäri vuorokauden. Kannattaako se? Tuleeko niihin mitään? Itse en ole onnistunut saamaan saalista päiväsaikaan, joten olen palannut vanhanaikaiseen meininkiin: merrat järveen illalla. Käyn ehkä kokemassa yöllä, jos jaksan. Nostan ne taas aamulla joskus viiden-kuuden maissa ja heitän vanhat syötit pois. Illalla uutta yrittämään. Onko jollakulla hyviä kokemuksia päiväravustuksesta? Saako saksiniekkoja?


      • Harjoitteleva
        Koiramäen muija kirjoitti:

        Kokeilin syöttinä hauen perskeitä. Tuoreina toimivat hyvin, parin päivän vanhoina - joskin jääkaapista - eivät niinkään. Olen miettinyt mikä mahtoi olla se ihme syötti, jolla naapurin mies aina sai enemmän rapuja kuin me, silloin kun pikkutyttönä ravustin Savitaipaleella. Meillä oli syöttinä samasta järvestä ongittua pikkukalaa, mieluiten särkeä, mutta meidän merroissa oli aina vain pari hassua rapua, jos sitäkään. Naapurin mies kun nosti mertansa, niin oikein kuhisi. Ei paljastanut syöttiä - olisko sitten ollut sitä kissaa? Sitä en rupea kokeilemaan, joku raja sentään. Mutta noi syöttipelletit voisi testata.

        Toinen asia: ennen muinoin merrat nostettiin päiväksi ylös vedestä ja laskettiin taas illalla. Nykyisin ihmiset näyttävät liottavan mertojaan järvessä ympäri vuorokauden. Kannattaako se? Tuleeko niihin mitään? Itse en ole onnistunut saamaan saalista päiväsaikaan, joten olen palannut vanhanaikaiseen meininkiin: merrat järveen illalla. Käyn ehkä kokemassa yöllä, jos jaksan. Nostan ne taas aamulla joskus viiden-kuuden maissa ja heitän vanhat syötit pois. Illalla uutta yrittämään. Onko jollakulla hyviä kokemuksia päiväravustuksesta? Saako saksiniekkoja?

        Kun ennenmuinoin olin kakara ja edellinen sukupolvi kävi ravustamassa (60-luvulla) niillä oli syöttinä läskiä. Tuon ajan keikoilta on mielikuva kunnon rapusaaliista.


      • Kissaa.
        Rapulassa kirjoitti:

        Rapu ei syö pilaantunutta kalaa eli kalasyötti onkin vaihdettava tuoreeseen yleensä päivittäin. On muuten tuhti tuoksu syöttilaatikosta kun siinä on pari yötä liottanut kalanpalaa. Keinosyöttipelletti on tässä kohtaa miellyttävämpi käyttää.
        Ihan pelkkä kasvis rapumerrassa toimii myös, mutta ei niin hyvin kuin esim kala tai kala- aromi. Rapu syö luonnossa eniten kasvista, mutta kyllä liha on sille herkkua. Eli kyllä kala houkuttelee rapuja paremmin mertaan kuin esim. tammenoksa. Tai ehkä parempana vaihtoehtona lepäoksa, nokkonen tai horsman varsi.

        Rapu on nimenomaan raadonsyöjä, eli hiukan pilaantunut ja haiskahtava syötti on paras.
        Itse olen joskus kokeillut, (kun vanhoilta äijiltä vinkin sain) kissan lihaa, mutta en huomannut eroa esim. sian kurkunpäihin verrattuna. Pääasia on että jättää syötit joksikin aikaa aurinkoon että alkaa haisemaan.


    • Vaike

      Olen ravustanut vuosia ja paras mitä on syötiksi,osta kaupasta maksa ja laskee seista lämpimässä niin että tulee jo pieni haju,merrat kuhisee ravuista.Onnea

    • ravustaja15

      itse käytän rapumerroissa sytteinä sukkahousuissa olevaa kaurahiutaleita se haju ja se liukenee veteen pikku hiljaa ja se houkuttelee rapuja merrtaan sisään

    • Rapusyötti65

      Paras rapusyötti on sian kasvatusrehu, kestää syöttirasiassa 2vk eikä hajoa. Rapuja tulee hyvin....olen käyttänyt jo kauan.

    • mattipäivää

      Nottaterve : Minulla sattuoleen ylivuotista vähän vanhaa hirvenlihaa ja maksaa pakkasessa laitoin maksaa ja lihaa molempia palan mertaan hyvin kelpas ravuille

    • kisu pyydykseen

      tämä ei ole pilaa ,mutta vanhat miehet ovat kertoneet että ehdottomasti paras ravun syötti on kissanliha .olivat aikanaan hävittännee kaikki kylän kissat.

      • Kissa_ja_koira

        Mä voisin hävittää ne äijät tuilla tavoin :)


      • wt4aesgtszgeszs
        Kissa_ja_koira kirjoitti:

        Mä voisin hävittää ne äijät tuilla tavoin :)

        Huolehdi kissastasi, valvo sen ulkoilua ja ole päästämättä sitä HEITTEILLE, niin ei ole mitään hätää.

        Lemmikin katoaminen on ihan oma vika, jos tunkee kissansa syyttömien riesaksi.

        -


    • qvando

      Lohen perkuujätteet toimivat hyvin ainakin perjantaina saimaalla. Jokunen vuosi sitten pidin perkuujätteitä syöttinä jokiravustuksessa ja rapuja tuli silloinkin hyvin.

    • Anonyymi

      Keppiravustus on reilua rapua kohtaan. Sillä on edes joku mahdollisuus paeta. Lisäksi se on hauskaa. Keppi, jossa pienen narun päässä syötti ja yöllä otsalampun kanssa haavilla ylös, jos olet taitava. Hitaasti nosto ja rapu seuraa
      Lopuksi nopsaan haavi alle. Syöttinä köy kala/ lihapala tai ranskanleivän tuore sisus.

    • Anonyymi

      Anoppia minä kokeilisin ensimmäiseksi.

    • Anonyymi

      Minä laitoin syöttitikkuun pullovereen kastettua sianläskiä. Tuli rapuja kyllä 😊

    • Anonyymi

      Särki, lahna, salakka, muikku, silakka jne. Joskus ostin pihtiputaalaiselta entiseltä ammattiravustajalta mertoja, niin oli pyytänyt pitkään nakeilla. On halpoja, helppo hankkia, eikä niin märänny kuin kala.

      Itse olen kokeillut kalan lisäksi hirvenmaksaa, kaupan einespullia, kaupan valmis rapusyöttejä (kuin jättimäisiä koirannappuloita), kissan kuivamuonaa ja koirannappuloita.

      Kaikilla tulee rapuja, mutta parhaiten tulee oikealla kalalla ja kalan pitää olla tuoretta.

      Eniten ole käyttänyt jäistä lahnaa, kun sitä tulee verkkokalastuksen sivutuotteena. Joskus kun ei ole ollut lahnaa pakastimessa, olen ostanut kaupasta muikkuja tai silakoita.

      Eräs puoliammattilainen jonka tunnen, pyytää koirannappuloilla, niissä on se hyvä puoli, että syöttirasiat helppo syötittää, syötit on halpoja, eivätkä märännyt kuin kala. Omien kokemusten mukaan on sama onko kissan vai koiran nappuloita, tulee yhtälailla.

      Jos antaa arvoa sille millä saa parhaiten, valitse kala. Jos antaa arvoa syötityksen nopeuteen, halpuuteen, helppouteen hankkia ja ettei tarvitse märännyttä kalaa haistella, niin valitsisin kissan tai koiran nappulat.

      Uskon että silakasta/kilohailista tehdyt lohen kasvatukseen käytetyt nappulat voisivat olla kissa ja koiran nappuloita tehokkaampia.

      Vielä siitä syöttirasiasta, että käytän rapurosvoja ja niiden mukana tulleita syöttirasioita, joita minulla on hieman yli kaksinkertainen määrä. Avaan syöttirasiat riveihin, esim. Kymmenen per rivi ja sitten toiseen syöttirasian puoliskaan syöttiä ja sitten urakalla kaikki kiinni ja syötitetyt syöttirasiat muoviseen muuttolaatikkoon.

      Koettaessa vaihdan yleensä koko syöttirasian ja joskus jos toedän lopettavan ravustuksen seuraavaan kokemiskertaan, niin lisään toisen rasian. Jotenkin on jäänyt sellainen tuntuma että mitä enemmän syöttiä, niin sitä paremmin tulee, mutta tästä en osaa sanoa pitääkö paikkaansa.

      Merrat minulla on yhdessä päänarussa, jossa kummassakin päässä paino ja verkonmerkkilippu. Merrat kiinni päänarussa pikaklipseillä. Mertojen väli joissain naruissa 5 metriä ja toisissa 10 metriä. 10 metrin väli on optimaalisin, mutta pienillä alueilla käytän 5 metrin väleillä olevaa narua. Naru on uppoavaa verkkonarua ja se ne on lipattuna 10 litran sankoihin. Aikoinaan kun aloitin, päänarut olivat laudan pätkässä, mutta sankosta purkaminen ja kokeminen sankoon päänaru lipaten on paljon nopeampaa.

    • Anonyymi

      Hk:n sininen käy vallan mainiosti jos et ole saanut särkikaloja. Vain halki, poikki ja mertaan.

    • Anonyymi

      Testattiin ahvenen perkeitä syöttinä. Vanha kansa tietää kertoa, että rapu pelkää ahventa ja siksi ahven ei käy syötiksi. No, saatiin isoja ahvenia, jotka nyljettiin ja fileet pois. Raadot sitten mertoihin, kahteen mertaan pelkästään neljä nahkaa kumpaankin.

      Kymmenestä merrasta tuli sitten 65 rapua, pelkät nahatkin antoi hyvin saalista.

      Kesän aiempi saalis, 235 rapua kymmenestä merrasta neljässä yössä tuli muikuilla, eli sekin toimii.

      Sen sijaan välttäkää Motonetin keinosyöttejä buusterilientä. Se ei todellakaan toimi. Huonompaa syöttiä saa hakea.

      HK Bleu on ihan OK ja ehkä miellyttävin käsitellä.

    • En oikein tiedä mutta sen sanon että kyllä sillä ahvenellakin saa kokeilin itse ja hyvin tuli ja paras puoli on se että ei tule alamittaisia kaikki on aika isoja mutta haluaisin kysyä että toimiiko made syöttinä

    • Ahvenellakin saa hyvin ja ei tule alamittaisia mutta haluaisin tietää saako mateella

    • Anonyymi

      rapuja tullee sieltä missä niitä on.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      47
      4573
    2. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      94
      4504
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      612
      4106
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3047
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2641
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      129
      2173
    7. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      342
      2125
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      205
      2108
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      29
      1735
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1482
    Aihe