Ei kutsua, muistaakko lahjalla?

rontti edvart

kylän yksi pari menee naimisiin ja viettävät pienet ja hiljaiset häät perheen kesken. Nyt toiselta naapurilta kuulin, joka menee häihin kahvia kaatamaan että kerättäisiin yhdessä kylältä häälahja heille. Itse ei edes tiedettäisiin koko häistä ilman tätä kahvinkaatajaa.

Onko tapana ostaa lahjaa/muistaa jollei ole kutsuttu häihin? vai joutuuko pari sitten kiitollisuuden velkaan jos muistetaan?

tiedustelin parilta tuttavalta asiasta ja he meinasivat että
ei kutsua- ei muistamista

Mites on etiketin mukaan tai käytäntö?

29

11040

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fiilispohjalla

      Minä vertaisin tuota yhteisen lahjakortin keräystä siihen, että esim. työpaikoilla joskus kerätään rahaa työkavereiden syntymäpäiviksi (lähinnä pyöreät vuodet) tai häiden kunniaksi. Ei tuollaiseen asiaan varmaan mitään etikettiä ole tai yleistä käytäntöä, mutta itse osallistun, jos joku tuollainen yhteinen keräys on. JOs henkilö tai sinun tapauksessasi pariskunta on läheinen, voi antaa yhteiseen pottiin enemmän, jos ei kovin läheinen, niin sitten vähemmän. Jos teidän kylällänne joku jaksaa vaivaa nähdä, että yhteistä lahjaa alkaa järjestää, niin onhan se ihan kohteliasta siihen muutama euro antaa. Ja jos tosiaan pari läheinen, niin sitten vaikka 10-20 euroa. Yhteislahjoissa ei periaatteessa pitäisi näkyä, paljon kukin on antanut. Ideahan siinä on tärkein. Hääpari tuskin odottaa mitään.

      • Yetska

        Jos olet heille oikein läheinen, ns. hyvänpäivän tuttu, niin silloin ehkä kannattaa osallistua. Jos et, niin silloin kyllä skippaisin moisen keräyksen suosiolla.


      • csawc
        Yetska kirjoitti:

        Jos olet heille oikein läheinen, ns. hyvänpäivän tuttu, niin silloin ehkä kannattaa osallistua. Jos et, niin silloin kyllä skippaisin moisen keräyksen suosiolla.

        Ei ole "oikein läheinen."


    • en tiedä etiketistä

      Jos ei ole kutsuttu niin ei mielestäni lahjaa tarvitse hankkia. En hanki koskaan lahjaa jos en ole kutsua saanut,mutta työyhteisössa asia on erilainen koska harvempi kutsuu suuressa työpaikassa kaikkia juhliinsa.Siis ei kutsua-ei muistamista.

    • Rouva O

      Minusta tuo on ihan kaunis ajatus. Kyllä minäkin antaisin keräykseen vähän rahaa, ehkä noin 10 - 20 euroa. Olette varmasti kuitenkin ainakin hyvänpäiväntuttuja tulevan avioparin kanssa, kun samalla kylällä asutte.

      Minä olen yleensä halunnut lähettää kortin ja jonkin pienen muistamisen tutuille pareille, jotka ovat viettäneet ihan pienet häät, joihin ei meitä (eikä paljon muitakaan) ole kutsuttu.

      En tiedä löytyykö asiasta mitään virallista etikettiä.

      • kutsuttu

        JOs minut kutsutaan juhliin, käytän lahjaan max 20 euroa. Yhteiskeräyksen idea ei todellakaan ostaa jotain suurta ja mahtavaa, vaan kerätä usealta ihmiseltä pieniä summia, joilla saadaan yhdessä hankittua sellainen lahja, jonka yksi paikalle menevä kutsuttu veisi mukanaan. Muussa tapauksessa lahja on lähinnä vaivaannuttava. En haluaisi isoa lahjaa ihmisiltä, jotka eivät ole minulle läheisiä. Lahjan jälkeen saajan täytyy ainakin kiittää kaikkia erikseen.... Miksei kukkakimppu riittäisi?


    • lahjoja tuli silti

      En tiedä, onko asiasta olemassa mitään etikettiä. Me vietimme häät perhepiirissä, ja saimme silti lahjoja joiltain ystäviltä ja sukulaisilta, jotka eivät olleet paikalla. Lahjojen vuoksi emme häitä pitäneet, joten sinänsä lahjojen antaminen oli aivan turhaa (varsinkin kun meilläon jo kaikkea), mutta nämä ihmiset halusivat muistaa meitä. Pelkkä kortti olisi tosin mielestämme riittänyt hyvin.

      • 0606060

        Ei tietenkään pidä. Ainoastaan silloin laitetaan häälahaj jos on häihin kutsuttu. Myös silloin kun on kutsun saanut eikä häihin pääse osallistumaan.
        Tyttäreni meni viime kesänä naimisiin ja ihmettelin ,kun muutama joka häihin oli kutsun saanu eikä niihein päässyt syystä tai toisesta osallistumaan ei kuitenkaan laittanut minkäänlaista lahjaa.
        Aika paljon saivat lahjoja ihmisiltä joita ei häihin oltu kutsuttu, mikä mielestäni on ihan turhaa.


      • kutsuun!
        0606060 kirjoitti:

        Ei tietenkään pidä. Ainoastaan silloin laitetaan häälahaj jos on häihin kutsuttu. Myös silloin kun on kutsun saanut eikä häihin pääse osallistumaan.
        Tyttäreni meni viime kesänä naimisiin ja ihmettelin ,kun muutama joka häihin oli kutsun saanu eikä niihein päässyt syystä tai toisesta osallistumaan ei kuitenkaan laittanut minkäänlaista lahjaa.
        Aika paljon saivat lahjoja ihmisiltä joita ei häihin oltu kutsuttu, mikä mielestäni on ihan turhaa.

        Mun mielestä voisi muistaa edes kortilla, jos on saanut kutsun eikä pääse häihin. Meillä kävi niin, että kaikki vieraat eivät edes vaivautuneet vastaamaan kutsuun, että pääsevätkö he vai ei. Vastata nyt ainakin pitäisi! Joiltakin saimme lahjan, mutta emme kyllä sitä odottaneet. Työkavereiltani en saanut edes kukkia. Tai saimme yhdeltä työkaverilta kukkia ja toiselta pienen lahjan, mutta ei ollut mitään keräystä tai yhteisesti annettuja kukkia. Jollekin toiselle työkaverille taas aiemmin kerättiin rahaa lahjaan. Siksi ehkä odotin, että olisi jotakin pientä edes saanut... Tarjosin kuitenkin kakkukahvit töissä. Jotkut sentään ainakin onnittelivat. Esim. pomoni ei onnitellut.

        Jos joku on toivonut, että ei lahjoja sitä pitäisi kunnioittaa. Voihan joku tietysti vaan sanoa, että ei halua lahjaa jos joku kysyy. Kun ei kehtaa sanoa, että haluaisi lahjan... Silloin kai voisi sanoa, että ei tarvitse ostaa lahjaa. "En halua lahjoja" on eri asia.


      • ilmoitus1
        kutsuun! kirjoitti:

        Mun mielestä voisi muistaa edes kortilla, jos on saanut kutsun eikä pääse häihin. Meillä kävi niin, että kaikki vieraat eivät edes vaivautuneet vastaamaan kutsuun, että pääsevätkö he vai ei. Vastata nyt ainakin pitäisi! Joiltakin saimme lahjan, mutta emme kyllä sitä odottaneet. Työkavereiltani en saanut edes kukkia. Tai saimme yhdeltä työkaverilta kukkia ja toiselta pienen lahjan, mutta ei ollut mitään keräystä tai yhteisesti annettuja kukkia. Jollekin toiselle työkaverille taas aiemmin kerättiin rahaa lahjaan. Siksi ehkä odotin, että olisi jotakin pientä edes saanut... Tarjosin kuitenkin kakkukahvit töissä. Jotkut sentään ainakin onnittelivat. Esim. pomoni ei onnitellut.

        Jos joku on toivonut, että ei lahjoja sitä pitäisi kunnioittaa. Voihan joku tietysti vaan sanoa, että ei halua lahjaa jos joku kysyy. Kun ei kehtaa sanoa, että haluaisi lahjan... Silloin kai voisi sanoa, että ei tarvitse ostaa lahjaa. "En halua lahjoja" on eri asia.

        Eikös häihin tulijat vain ilmoita saapumisestaan? Kutsussa pitäisi mainita tästä käytännöstä. Se, että pyydetään ilmoittamaan, jos EI tule on mielestäni hyvin ajattelematonta. Kuka haluaa erikseen viestitellä tai soittaa, että sori, en tule, koska... Koska miksi? Aina syy ei ole yksinkertainen ja ymmärrettävä, kuten sairastuminen. Se voi olla vaikka: a) ei kiinnsota, b) muuta tärkeämpää menoa, c) ei rahaa matkaan, vaatteisiin, lahjaan jne.

        Mutta kutsun saatuaan tulisi juhlakalua silti muistaa. Jos ei ole itse paikalla, kortti ja kukkalähetys mielestäni riittävät - tai jokin pieni lahja.


      • Mie vain
        0606060 kirjoitti:

        Ei tietenkään pidä. Ainoastaan silloin laitetaan häälahaj jos on häihin kutsuttu. Myös silloin kun on kutsun saanut eikä häihin pääse osallistumaan.
        Tyttäreni meni viime kesänä naimisiin ja ihmettelin ,kun muutama joka häihin oli kutsun saanu eikä niihein päässyt syystä tai toisesta osallistumaan ei kuitenkaan laittanut minkäänlaista lahjaa.
        Aika paljon saivat lahjoja ihmisiltä joita ei häihin oltu kutsuttu, mikä mielestäni on ihan turhaa.

        Minusta häälahja annetaan vain jos osallistutaan häihin. Muuten alkaisi maistua kerjuulta, kutsutaan mahdollisimman paljon väkeä tietäen, että häihin osallistuu vain ehkä kolmannes siitä kutsuttujen määrästä. Lahjoja tulee silti kaikilta. Järjetöntä!!! En laita edes korttia, ellen osallistu häihin.


      • pitäisi
        0606060 kirjoitti:

        Ei tietenkään pidä. Ainoastaan silloin laitetaan häälahaj jos on häihin kutsuttu. Myös silloin kun on kutsun saanut eikä häihin pääse osallistumaan.
        Tyttäreni meni viime kesänä naimisiin ja ihmettelin ,kun muutama joka häihin oli kutsun saanu eikä niihein päässyt syystä tai toisesta osallistumaan ei kuitenkaan laittanut minkäänlaista lahjaa.
        Aika paljon saivat lahjoja ihmisiltä joita ei häihin oltu kutsuttu, mikä mielestäni on ihan turhaa.

        lahja hankkia pelkästään siksi, että on kutsuttu, vaikkei osallistuisikaan häihin? Siis käytännössä morsiuspari saa päättää keiden on pakko lahja ostaa? Älytöntä. Minä olen pari kertaa joutunut kieltäytymään kutsusta juurikin siksi, että ei ole varaa ostaa lahjaa ja maksaa matka- ja yöpymiskustannuksia. Mutta että siis varattomankin pitäisi paastota viikko siksi, että pitäisi lahjoa ihmisiä, joiden juhlaan ei edes osallistu?


      • hyvät tavat
        pitäisi kirjoitti:

        lahja hankkia pelkästään siksi, että on kutsuttu, vaikkei osallistuisikaan häihin? Siis käytännössä morsiuspari saa päättää keiden on pakko lahja ostaa? Älytöntä. Minä olen pari kertaa joutunut kieltäytymään kutsusta juurikin siksi, että ei ole varaa ostaa lahjaa ja maksaa matka- ja yöpymiskustannuksia. Mutta että siis varattomankin pitäisi paastota viikko siksi, että pitäisi lahjoa ihmisiä, joiden juhlaan ei edes osallistu?

        Kyllä kutsuttujen on hankittava lahja vaikka ei osallistukaan hääjuhlaan,myös esim.syntymäpäivät.Mutta mielestäni kortti,onnittelupuhelu vaikka jälkeenpäin tai pienimuotoinen lahja riittää,häihin en veisi kukkia.On huonoa käytöstä olla mitenkään huomioimatta .En usko että kukaan kutsuu juhliinsa vieraita olettaen etteivät he tulisikaan,vain lahjojen toivossa,sillä onhan olemassa "riski" että kaikki tulevatkin ja sitten onkin ns.vitsit vähissä. Silloin kun ei ole kutsuttu en laittaisi edes korttia.


    • dfghjklöyujk

      ystävät ja sukulaiset. Jos joku haluaa pitää pienet häät, niin ei "kylän miesten" ole syytä lähteä joukkolahjalla muistamaan. Tuttaviesi linja on hyvä. Ei kutsua - ei muistamisia. Varsinkin, jos asiassa on haluttu pitää matalaa profiilia. Valinta on siis hääparin ja sitä on syytä kunnioittaa.

    • kokemusta on

      Jos pidetään pienet häät, ei tietenkään kutsuta paljon vieraita. Jos silti haluat muistaa, osallistut keräykseen. Hääparista varmasti tuntuu mukavalta, kun näkee monia tuttuja nimiä kortissa, joka luultavasti tulee kerätyn lahjan mukana. 5-10 euron lahjoituksen takia ei takuulla tarvitse kenenkään tuntea joutuvansa kiitollisuuden velkaan.

    • tuntuu

      Jos kyläläisiä on paljon, ei varmaan kyse ole isosta summasta/hlö. Joten miksi nyt olisi kiitollisuuden velassa? Ja ei kai muutenkaan, jos annetaan lahjoja odoteta jotain vastineeksi?

      Jos pari ei ole kovin tuttu, en antaisi lahjaa. Ystäville antaisin ja esim. työkaverin lahjakeräykseen osallistuisin.

    • ei kutsua

      Jos et kerran "tiedä" häistä mitään,niin miten ostat lahjan!?en tiedä mikä on oikea käytäntö,mutta tämä on oma toimintatapani!jos perhe on läheinen,niin ei keräyksessäkään mitään pahaa ole.itse en osallistuisi,mutta se on henk.kohtainen asiasi,haluatko olla mukana!oma kantani on,että menkööt "hiljaisuudessa" naimisiin ja olkoon onnellisia.

      • tollaisessa

        tapauksessa, kun ei kerran ole kutsutu niin, voi lähettää jälkikäteen vihkiparille onnittelukortin.Se riittää eikä maksa paljon ja pariskunta ei varmaankaa muuta kuin ilahdu.


    • tekisimme

      Jos pari haluaa mennä vihille kaikessa hiljaisuudessa, niin suotakoon se heille. Jos on tilanne, että pitää antaa keräykseen niin 1-3 euroa on maksimi. Miksi antaa 10-20 euroa (niin kuin joku ehdotti9, sehän annetaan kun mennään häätilaisuuteen kimppalahjaan.

      Itse en haluaisi kuin kivan kortin, jos näin menisin vihille.

    • Tuleva morsian

      Itse olen menossa naimisiin tänä kesänä. Naapureita tm. "kylänmiehiä" ei ole häihin kutsuttu ja toivon etteivät he muista meitä lahjalla. Siinä tapauksessa kyllä tulisi ikäänkuin kiitollisuudenvelka. Että ainakin pullakahvit pitäisi jälkeenpäin järjestää. Jos haluaa jotenkin muistaa, mielestäni kortti on riittävä. Se kertoo, että halutaan ottaa osaa hääparin onneen muttei herätä kiitollisuudenvelkaa.

    • ei muistoa

      Itseäni ainakin V####ttaa, jos odotetaan muistoa ilman kutsua. Ystäväpariskuntani meni kesällä naimisiin maistraatissa. Kutsuttuina olivat vain 2 todistajaa. Osalle ystävistään ja sukulaisistaan lähettivät ilmoituskortit jälkikäteen. Kovaan ääneen jatkuvasti puhuvat, miten eivät halua juhlia ja lahjoja... Silti arvostelevat saamiaan muistoja, ja miten tuo tai tämäkään ei heitä muistanut/onnitellut tms. RAIVOSTUTTAVAA!! Jos haluatte onnittelut ja lahjat niin pitäkää kutsut. Muuten niitä ei tule odottaa. Mielestäni on myös outoa odottaa aina onnitteluja, mitä jos ihmisen mielestä asiassa ei ole onniteltavaa?? Pitääkö silti vääntää hymy huulille ja paketin kanssa ovelle "onnittelemaan" ??

    • Eiih!

      Jos kutsua ei tule häihin, niin se on osoitus, että ei halua sitä/niitä ihmisiä lähelle. Eli ei kannata osallistua lahjaan. Samaa mieltä olen myös työpaikalla. Jos kutsua häihin ei tule, niin ei osallistuta lahjaankaan. Työpaikalla ennen osallistuin aina kaikkien vauva/häälahjoihin, mutta kun itse menin naimisiin, MINUA EI MUISTETTU MITENKÄÄ. Edes onnitteluja ei tullut. Sen jälkeen olen aina kylmästi kieltäytynyt osallistumasta mihinkään lahjoihin. Älytöntä tuo käytäntö.! Yleensä laskujen jälkeen ei itselle jää kuin juuri ja juuri kuukaudeksi ruokarahaa, joten jopa 2€ on paljon niistä rahoista. Sehän ei tunnu menevän ihmisille jakeluun.

    • meni

      kutakuinkin näin..
      Kutsuttiin vain todistajat,eivät sitten pääseetkään tulemaan.
      No odotin tietenkin heiltä onnittelut vaikkeivät päässeet tulemaan,no ei kuulunut mitään.
      Sitten uudet todistajat hommattava,saimme lahjan ja onnittelut.
      En ole odottanut keneltäkään muulta mitään lahjoja koska heitä ei oltu kutsuttu,enkä osallistuisi itsekään mihinkään kimppalahjaan jos en ole kutsua saanut.
      Onnittelisin paria kun näkisin,mutta en alkaisi edes korttia ostamaan,koska ethän sinä tiedä häistä mitään.

      Eli mielipiteeni on ettei tarvitse osallistua.

    • tuollainen

      Toisaalta olisi kohteliasta antaa muutama euro, mutta toisaalta jos ei ole kutsuttu niin miksi antaa lahjaakaan.
      Hankala tilanne hääparillekkin jos osallistutte koska taas on kohteliasta kiittää kiitoskortein lahjan antajia.
      Itse en osallistuisi koska en halua paria paska tilanteeseen.

      • meija

        Me ei vietetä juhlia ollenkaan ja silti tuttavat ja sukulaiset haluavat ostaa lahjan. Vaativat listaa johonkin liikkeeseen, etteivät nyt osta ihan mitä tahansa. Kukaan ei edes tietäisi häistä elleivät appivanhemmat olisi kertonut asiasta kaikille.


    • oikein.

      Alkuperäinen kirjoittaja mainitsi jo ensimmäisessä viestissään, millainen käytäntö tässä tapauksessa pätee:

      ei kutsua - ei muistamista.

      Jos sitten kylällä sattuu myöhemmin näkemään vastavihittyjä, voi onnitella kädestä pitäen. Se riittää.

    • kkokk

      Viestiketju paljastaa tosi selvästi itsekkäät ja epäitsekkäät. Tottakai pitää muistaa läheisten sukulaisten häät vaikka pienellä lahjalla, kukkakimpulla tai vaikka kortilla. Kaikilla ei ole mahdollisuutta pitää häitä eri syistä ja heidän toivetta pitää kunnioittaa. Kysymys kuuluu: ajatteletko itseäsi vai hääparin toivetta. Tietysti jos ei ole väleissä niin asia on eri.

    • Siivis

      Nämä on tapauskohtaisia asioita, kaupungeissa, isoissa taajamissa ja maalaiskylissä voi olla eri tavat.

      Ei tuo minusta outo juttu ole, maalla tuollaista on tehty ennen paljonkin. Ja tehdään varmaan paljon vieläkin. Ja onhan nuo työpaikkakeräyksetkin ihan yleisiä.

      Kyllä minä sen viitosen laittaisin, jos kysymään tultaisiin listan kanssa ja jos hääparin kuitenkin tuntisin. Eipä tuo minua perikatoon veisi. Olisinpahan sillä ainakin varmistanut sen, että olen onnitellut. En odottelisi kiitoskortteja, tuskin tuollaisissa pienissä perhepiirihäissä sellaisia edes tehdäänkään. Lämmittäähän se mieltä, jos kylän ihmiset kuitenkin onnittelevat.

      Meillä kerätään töissä rahalahja vain eläkkeelle jääville tai sitten jos ihminen täyttää viisikymmentä tai kuusikymmentä. Tai jos menee naimisiin, mutta eipä niitä onnitteluja ole aikoihin tarvinnut esittää, ollaan kaikki jo naimisiin menty. Kukkakimppu on sovittu ostettavaksi sille, josta tulee isovanhempi, mutta hän saa sitten luvan tarjota kaikille kakkukahvit. Ei pakollista tietenkään, mutta näin se meillä on mennyt. Ja yleensä aina synttäripäivänä sankari tarjoaa kakkua muille. Rahalahjaa ei anneta rahana vaan lahjakorttina. Meillä on sopivan kokoinen työporukka, vaikka kuulummekin isoon yhtiöön. Mutta ne on eri ihmiset siellä sitten.

    • osallistumaton

      Meidän työpaikalla ei muistettu työkaveria kun meni naimisiin. Kyselin siitä ostettasko jotakin ja sitten ei muistettu muka ja en viitsinyt toistamiseen kysellä ja ruikuttaa...enkä viitsinyt sille puolitutulle työkaverille yksin ostaa, kun en tunne puolisoaankaan. Sitten se jäi mutta kyllä hävettää kun ei muistettu. Muita se ei näy vaivaavan....?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      42
      2197
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      51
      1728
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      37
      1548
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      43
      1511
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      3
      1459
    6. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1454
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1430
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      3
      1361
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1281
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      8
      1245
    Aihe