Ei enää

Exbelgi

Minulla on ollut belgejä 25 vuotta. (Tervuja, maleja) koko tuona aikana en ole löytänyt yhtään kunnollista koiraa kyseisistä koirista. Kasvatin 10 vuotta, lopetin.
Kaikki omat koirani, sekä suomesta että ulkomailta hankitut on olleet jotenkin viallisia. Se raivohulluuden partaalla oleva tuhoamisvimma on ollut niillä kaikilla, lienee rotujen ominaisuus. Mutta ne sairaudet. Olen ruokkinut aina hyvin, lekurin kanssa suunniteltiin ruokavaliot. Piimää, eagle-pack:in nappulaa (jota tosin ei alkuainkoina ollut) lihaa, kalaa jnen jne tasapainoisesti. Ei tähteitä eikä muutakaan paskaa. Ihottumia, korvavaivoja, luonnevikaa, munuaisvaivaa, lonkkavikaa jne jne
Ja sitten se käsittämätön ylivilkkaus. Joka päivä agilityä, tokoa, hakua, harjoituksia, irtijuoksemista, leikkimistä ja lenkkeilyä ei estänyt niitä tuhoamastapuolta taloa ja turhautuneena jyrsimästä itseään. Kävin koirapsykologit jotka eivät minun toiminnastani löytäneet mitään vikaa, koirista kyllä. Yritettiin kaikkea terapioista homeopatiaan ja lääketieteellisiin keinoihin, kastroitiin, rauhottavia lääkkeitä. Ei apua. 14 koirastani 7 lopetettiin ikiuneen piikillä korjaamattomien käytösongelmien takia. Tietenkään kaikki neljätoista eivät asuneet yhtäaikaa luonani, jos joku nyt siihen tarttuu. Sairaudet paranivat osittain, erikoisruokavalioita jouduttiin käyttämään.
Nyt kun näistä kahdesta viimeisestä aika jättää, en enää ikinä hanki belgianpaimenkoiraa. Olen kyllästynyt niin.
ystäväni sanoo samaa dobermannista. Ova molemmat rodut pilanneet liialla jalostuksella ja palvelusinnokkuuden jalostuksella. Siinä on jäänyt niin mielen- kuin ruumiinkin terveys kakkoseksi, valitettavasti.
Eläkepäiviäni varten taidan hankkia pekingeesin.

29

7920

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dina

      Kaverini syötti koiralleen sellaisia satamiljoonaa mummoa maksavia koiranruokia, hienoja kuin kuningattaren bidee... Minä syötin JA SYÖTÄN koiralleni tavaratalon halpatavaraa ja tähteitä. Täysin terveitä koiria 20 vuotta...

      No..kukin lykkää rahansa mihin lykkää, mutta harva muistaa, että koiran pohjalla on AINA susi..joka syö raatoja.

    • belgi the best

      älä viitti naurattaa!!!!!

    • Exbelgi

      Mitähän nauramista mahtaa olla sairaissa koirissa?
      Olkaa onnellisia jos omanne ovat terveitä ja täyspäisiä, kaikilla ei ole yhtä hyvää tuuria.
      olen kokeillut, tiedoksi vaan, myös barf ruokintaa, joka vastaa käsitystäni raadonsyönnistä aika hyvin, ei auttanut sekään. Ei sillä ruuan hinnalla ole merkitystä, eikä ne erikoisruuat nyt niin hirveän kalliita ole. Halvemmaksi tulivat, kun ei tarvinnut syöttää niin paljon kuin markettiruokaa, jota sitäkin olen kokeillut. Hau Hau tuntui sopivan näille vammaisille belgeilleni parhaiten.

      • belgi

        miks hommata ekan "idiootin" jälkeen vielä lisää??? et varmaankaan ole oikein onnistunut kasvatuksessa ja koulutuksessa!!!??? eikö polla ole oikein säteillyt et jos eka´n kans ei onnaa ni sit ei kannata kyl hommata lisääkään!!!! ärsyttää tollaset ihmiset jotka valittaa omia mokiaan! täytyypä viel sanoo et sen mitä oon muit belgei tavannu ni ykskään niist ei oo ollu sekopää ja niit kumminkii on aikas paljon! tee palvelus äläkä koskaan hommaa mitää koiraa, koska sun käsist ne päätyy kumminkii elukka lääkärin pöydälle!!!!!!!


    • giga

      taidat ite olla aika sekopää jos tohon sun juttuun on uskomist!

    • Tervukka

      Minkäs takia sä sitten kasvatit ja todennäkösesti pennutit sairaita koiria?!!
      Ei ihme että ihmisillä on pikkusen vääristynyt kuva tästä upeasta rodusta!!
      Mulla on ollut kaikki tervut terveppäisiä ja ei ole mitään muutakaan vikaa ollut.
      Ehkä se on kuule sun asenteesta kiinni jos kaikki 14 koiraa on ollut "sekoja"!!!

      • Dark Angel

        Olen täysin samaa mieltä Tervukan ja belgin ja gigin kanssa,se oli täysin sinusta itsestäsi kiinni.

        Tee palvelus äläkä enää ikinä ota koiraa.
        Mulla on Tervuja,groguja,maleja ja Lakeja...Niissä ei oo yhtikäs mitään vikaa!!!
        Jos jokin menee pieleen siitä saa syyttää aina kasvattajaa!!!


    • belluschka

      en ole itse omistanut belgari, mutta olen vetänyt koirankoulutuksia jo monta vuotta. Koulutuskentällä olen nähnyt kaikenlaisia koiria mutta ei yhtä tervepäinen belgari, ne purevat omistajansa tai pelkää kaikkea ja jopa tuhovat auton sisustusta, ja nämä ovat ollet "hyvin koulutettuja" agilityssä ja tokosaa kilpajlevia koiria. Ne ovat aina ylikierteillä.

      belgarille: peukalo alas !!!

      • mindi

        belluschka: mikäs koiran kouluttaja sinä olet joka et edes osaa kirjoitaa koiran rotua oikein??? onkohan sulla nyt ihan oikea rotu edes kyseessä??? ja jo varmaan tosta sun hoonosta soomesta voisi jo päätellä et venäjällä asiat on vähän toisin!!!! ei millään pahalla mut jotenkii vaa tuntuu et täl palstal ei oikein totuus kulje ja jos joku haluaa tavata "kouluttamattoman" belgin joka on tervepäinen ni tervetuloa kyläilemään saattepa ainakii kerran nähdä sellaisen ihmeen.


      • Just joo

        Missäs vedät niitä koulutuksiasi, voisin tulla ilomielin esittelemään sinulle tervepäisen malin. Koirani ei tarvitse tuhota, purra eikä pelätä vaan se on ihan tavallinen ja vielä kaiken kukkuraksi terve koira.

        Oliskohan mitenkään mahdollista jospa se vika olisikin ihmisessä eikä koirassa. Nehän oppivat meiltä ihmisiltä pitkälti käytöksensä....


      • belluschka
        Just joo kirjoitti:

        Missäs vedät niitä koulutuksiasi, voisin tulla ilomielin esittelemään sinulle tervepäisen malin. Koirani ei tarvitse tuhota, purra eikä pelätä vaan se on ihan tavallinen ja vielä kaiken kukkuraksi terve koira.

        Oliskohan mitenkään mahdollista jospa se vika olisikin ihmisessä eikä koirassa. Nehän oppivat meiltä ihmisiltä pitkälti käytöksensä....

        olen ruotsinkielinen, siksi minun suomenkieli on vähän (paljonkin) huono. En sanonut että kaikki ovat hulluja, mutta liian suuri osa niistä. ruotsiksi ne ovat Belgisk vallhund och underraserna: Groenendael, lakenois, malinois och Tervueren. mielestän Hollantilaiset ovat paljon terveemmät fyysisesti ja psyykkisesti. Pahoittelen vielä kerran kirjoitusvirheistä...


      • hurrihei
        belluschka kirjoitti:

        olen ruotsinkielinen, siksi minun suomenkieli on vähän (paljonkin) huono. En sanonut että kaikki ovat hulluja, mutta liian suuri osa niistä. ruotsiksi ne ovat Belgisk vallhund och underraserna: Groenendael, lakenois, malinois och Tervueren. mielestän Hollantilaiset ovat paljon terveemmät fyysisesti ja psyykkisesti. Pahoittelen vielä kerran kirjoitusvirheistä...

        kirjoitetaan isolla. Stor,stor, större..


      • -----------

        kukkuraksi vielä epäpäteviä muka "koirankouluttajia".
        Juu, no saakait sitä ihmetellä miksi kadulla tulee vastaan jos minkälaista koiraa, kun hyväuskoset ihmiset menee kouluttaa koiriasa näillä ruottalaisilla "ammattilaisilla"


      • Pinja
        hurrihei kirjoitti:

        kirjoitetaan isolla. Stor,stor, större..

        Ennenkuin neuvot muita niin tiedoksesi, että pilkun jälkeen laitetaan välilyönti.
        Lause päätetään joko yhdellä tai kolmella pisteellä, ei kahdella.

        Jos yritit taivuttaa sanaa "stor" niin väärin meni sekin =)


      • Timpe

        Kirjoitinkin jo tuonne alemmas oman mielipiteeni..mutta pistämpäs vielä tähänkin.
        Onko koira ok, jos se repii tai puree??Koirakouluttajana tiedät sen. Meillä ei sellaista ole. Koulut on käyty, mutta vain omaksi huviksi ja huomaan kyllä jos liikaa kuumuutta tulee esille.Silloinhan on viilennyttävä=)
        Koiran kuin koiran, myös belgin kanssa pärjää ihan vain hyvillä hermoilla ja rakkaalla kasvatuksella.Sopivasti aktiivisuutta.
        Tottakai minulla on käynyt hyvä tuuri, kun saan omistaa näin kivan koiran, minkä kanssa ei ongelmia ole ollut.Mutta saan kai olla ylpeäkin.


    • .......

      on taas niin uskottavaa tekstiä!!!!
      Vai on niin monta raivohullua belgiä sulla ollu :)
      Käsittääkseni (ja näin myös on!!) belgit on niitä harvoja rotuja joita ei ole jalostettu liikaa, jonka vuoksi ne ovat niin TERVEITÄ!
      Itse omistan belgin, malin, olen joka päivä tekemisissä eri belgien kanssa, eikä kyllä vielä ole vastaan raivohullua, sairasta, luonnevikasta saatikka lonkkavikaista (jota belgeillä esiintyy harvoin)ruoka-allergiasta puhumattakaan!
      Belgit siis ovat harvinaisen terve rotu, joten sinulla on kyllä ollut melkoisen ihmeellinen sattuma jos kaikki koirasi ovat olleet sitä mitä niitten sanot olevan.
      Belgit kyllä ovat vilkkaita, mutta ei minun ainakan haitaksi asti, tuhoja ei ole ollut, usein tuhoaminen johtunee siitä ettei sitä ole osattu purkaa muualle...ja yleensä tuhoaminen rajoittuu pentuikään.Ainut "vika", jonka usein saa korjattua on arkuus, mutta tätäkään ei kaikilla esiinny.
      Muuta vikaa belgissä ei ole! Uskollisempaa ja ystävällisempää koiraa saa etsiä!!Ehdottomasti viisain palveluskoira.
      Kyllä syvästi uskon että se vika on sinussa, mutta uskon vielä vakaammin että koko sinun juttusi on täyttä paskaa!!Koska tiedän paljon belgeistä, niiden ksvattajista, olen kuullut yhtä sun toista, mutta en kyllä koskaan noin hulluista koirista ja jos olet kasvattanut koiria, niitä on silloin luultavsti muillakin,
      onkohan nekin sitten yhtä hulluja,enpä ainakaan kuullut ole..joten jos vain sinun koirasi oli tälläisia...lopputulos aika yksinkertainen!!!!
      PYYDÄN SÄÄSTÄ MUUT KOIRA-POLOT, ÄLÄ OTA KOSKAAN ENÄÄ KOIRAA!!Vaikka olisikin valetta, niinkuin oletan, on se silti niin sairasta!!

    • ei kaikille

      Feikkitekstiähän tuo näyttää olevan, sillä belgihän on eittämättä terve rotu ja sen todistavat monet terveystilastot.
      Lisäksi belgin pärjääminen monissa lajeissa on omiaan kertomaan rodun toimivuudesta.
      Tosin se on koira, joka tarvitsee omistajan joka hankkii aktiviteettejä paljon sillä energiaa riittää. Joten moni laiskemmanlainen ihminen on tehnyt väärän valinnan hankkiessaan belgin ja ihmettelee sitten miksi ei saa koiraa rauhoittumaan......töitä on tehtävä.
      Voihan sitä olla puheissaan vaikka millainen koiraihminen, mutta pitää tehdä niinkuin saarnaa ja lopputulos näkyy koirasta.
      t: Terveen belgin onnellinen omistaja
      ....turha täällä on rotua haukkua, jos on valinnut itselleen väärän rodun. Jos en pidä makaroonilaatikosta, niin miksi sitten ostaisin sitä. Jos en tiedä historiasta, niin miksi ilmoittautuisin historian tietokilpailuun, jos olen ruma niin en menisi kauneuskilpailuihin.

    • Joopa joo...

      Jos tämä teksti tosiaankin on totta niin tiedetäämpä mistä ne hullut koirat tulevat! Miksi ihmeessä olet vielä jatkanut sukua jos kerran koirasi ovat olleet niin hulluja!? Täytyy sanoa että vikaa taitaa olla narun toisen pään nupissa eikä suinkaan koiran! Onneksi belgirotuna on päässyt sinusta eroon! Ja suosittelsin ottamaan korkeintaan akvaarion, koska kalojen päätä tuskin saat seattua!
      Itselläni on kolmas gronttu menossa ja suvussa on lisäksi 3 tervua ja 1 gronttuja kaikki ovat olleet ja ovat edelleen omalla tavallaan mainioita koiria. Ja ihan äkkiä en rotua vaihda!

    • Belgiä, mutta

      Joo joo, eiköhän se ole kuulkaas nyt niin, että näitä luonnevikasia yms yms löytyy rodusta kuin rodusta, eikä se belgikään nyt ole niin erinomainen mitä noista joistain teksteistä sai lukea. En ite ottaisi koskaan belgiä, koska aikaa ei ole sen kouluttamiseen ja viihdyttämiseen. Kääpiökoira, joka OSAA ITSE keksiä tekemistä (ilman silppuamista ja tuhoamista) on paras.
      Ja kyllä toi alkuperäinen juttu on ihan selvästi vaan ihan teidän belggari ihmisten kiusaksi kirjotettu...

    • Kata Mononen

      Itselleni sopii. Kaksi belgiä löytyy nyt talosta, mitään eivät ole hajottaneet, jos ei normaaleja pentutuhoja lasleta. Toimintaa saavat n.2h päivässä, mitään ei (vielä) harrasteta. Ovat vain perheenjäseninä ja lenkkikavereina. Oikein tyytyväisiltä vaikuttavat, enkä ole luonteessa huomannut mitään häikkää, toisin kuin monilla muilla roduilla. Belgi toimii edelleen, maleja käyttävät poliisit ja muutkin.

      Jos noin kurjasti on "kasvattajan" ura mennyt, niin mikset ole vaihtanut rotua jo aiemmin? Myöskin peiliin vilkaisu olisi saattanut auttaa, vika kun on lähes poikkeuksetta siellä ihmisen päässä hihnaa. Tainnut sinulla mennä rodunvalinta pahemman kerran metsään. Mutta tunnetusti tyhmä pää laittaa koko ruumiin kärsimään...

      Mutta jos tahdot nähdä täysipäisiä belgejä, niin minä ja muutamat tuttavani voimme niitä teille esitellä. Omaa mali-kakaraani täyspäisempää koiraa en ole vielä ikinä nähnytkään, siinä on oikea koirien koira, kävis poliisillekin! Toista voisi sanoa jostain pekingeeseistä sun muista piloille jalostetuista seurasesseistä...

      Terveisin: Kata, malinois, groenendael, eurasier ja kissat

    • rusca

      Itsellä ollut kaksi belkkaria. Olen ihan tyytyväinen ollut. Ihania koiria. Koskaan ei ole mitään tuhottu minun huushollissani. Eivät edes yhtään kenkää ole syöneet. Belkkari vaatii paljon lenkkeilyä oman ihmisen johon se kiintyy todella lujasti. Uskollisempaa koiraa saa hakea, enkä vaihtais muuhun rotuun!

    • kirppu

      Itselläni ei ole belgiä, mutta empä ole idioottimaisempaa tekstiä aikoihin lukenut!! Toi raivohuulluuden partaalla oleva tuhoamisvimma lienee kaikilla varsinkin pentuiässä olevilla koirilla. Kaikki - vähänkin energiset - koirat purkavat liian energiansa johonkin, esim.tuhoamalla omaisuuttasi. Taistelen juuri itsekin yhden tuhoamisvimmaisen rakin kanssa, mutta kummasti vimma rauhoittuu aktiivisen päivän jälkeen... se on vaan niin, että jos ottaa aktiivisen koiran on oltava itsekin aktiivinen. Ja aika kurja tuuri sulla käynyt sairauksien kanssa, koska kyllä belgit ovat varmaan johdossa terveystilastoissa palveluskoirista. Ettet olisi hieman liioitellut kirjoitustasi?

    • Dark Angel

      Se on sinusta itsestäsi kiinni,jos koirat tuhoavat ja riehuvat ja ovat "raivohulluja"...
      Sinun vikasi... Ja johtuu tekekemisen puutteesta,belgeillä niin kuin kaikilla paimenkoirilla on pentu aikana tarjottava paljon virikkeitä, "uhrattava" niille aikaa..
      Oltava niitten kanssa. Ilmeisesti et ole tehnyt näin. Itselläni on Tervuja,Gorguja,Maleja ja Lakejakin... Ei yhtään mitään vikaa..Ei kerrassaan mitään.
      25 vuotta? Epäilen tuota suuresti.

      • Timpe

        Luin ihmeissäni tuota juttua..Olen juuri 1999 hankkinut ensimmäisen belkkarini(tervu) ja aivan loistava koira. Rodun herkkyys on kyllä tullut ilmi, mutta täytyy sanoa, että kaiken yli on päästy. Mielestäni omistaja voi ihan omalla käytöksellään vaikuttaa hirveästi myös koiraan, eli tuli mieleen, että on ko belgin kohdalla liika aktiivisuus paremminkin provosoivaa repimään tai tuhoamaan sitten kun toiminta lakkaa??
        Me harrastamme kyllä han kaikkea ja tietenkin mielestäni belgimäisellä innolla, mutta luonnevikaisuutta tai mitään tuhoamista ei ole ikinä ollut. Meillä on vain tullut esille se seikka, että koirani lukee minua kuin avointa kirjaa ja siis aistii kaikki mielen liikkeet. Se reagoi mikäli itse hermostun..
        Toisena koirana meillä on muuten rotikka, ja he kyllä tulevat toimeen vallan mainiosti keskenään;)
        Minusta se kertoo jotain molemmista roduista.


    • ei belgi

      Kannattaa tutustua rodun rotumääritelmään, ennekuin ostaa koiran. Belgianpaimenkoirissa esiintyy jonkun verran arkuutta ja/tai heikkohermoisuutta. Rotu on vilkas ja herkkä joten väärissä käsissä siitä voi tulla ongelmatapaus, mutta mistä tahansa koirasta voi väärissä käsissä tulla "kahjo". Terve rotu on, ei juuri perinnölliset sairaudet rassaa.

    • Onnellinen Belgin omistaja

      Mikset hyvä ihminen etsinyt itsellesi sopivampaa rotua jo aikoja sitten?? Miksi hakata päätänsä seinään vuodesta toiseen...
      Ja minkä ihmeen takia käytät jalostukseen koiria joista ET ITSE PIDÄ ?!? Kerrassaan kummallista moraalia kasvattajalta. Itse ajattelen asian niin että kun löydän omasta mielestäni liki täydellisen rodun edustajan, voin harkita sen käyttämistä jalostukseen, en suinkaan tehtaile pentuja millä tahansa yksilöllä.

      Olikohan varmasti perusteltua väittää ravintoa tasapainoiseksi? Oletko siis todella laskenut ravintoarvojen suhteet? Piimää ja lihaa lisäämällä ei vielä tasapainoteta ruokaa =D
      Meillä paras tulos on saatu jättämällä kuivaruoka kokonaan pois ja huolellisesti suunnittelemalla ja kokeilemalla löydetty paras kotiruokaresepti. Karva kiiltää eikä ongelmia terveyden suhteen.

      Mm. liika harrastaminen voi myös aiheuttaa stressiä ja sitä myöten ylivilkkausongelmia.
      Jos puolet koiristasi on lopetettu "korjaamattomien" käytösongelmien vuoksi, on pakko todeta että ne käytösongelmat ovat tälläkin kertaa hihnan toisessa päässä.
      Mitkään poppakonstit eivät valitettavasti auta jos perusasiat laumassa ovat pielessä.

      Epäilen josko ihan tosissasi tuota kirjoitit, mutta haluan tuoda esille kirjoituksesi pahimmat epäkohdat siltä varalta, jos joku rodusta kiinnostunut sattuu sen lukemaan.

      Itselläni on erittäin voimakasluontoinen gronttu-uros, ikää 1,5v. Paljon on töitä tehty, enkä voi rotua kenelle tahansa suositella, mutta oikeissa käsissä maailman mahtavin koira!

      • pässiäinen

        Oikeassa olet!
        Alkuperäinen kirjoittaja on varmasti provosoija, sillä eihän noin typerää kasvattajaa olekaan ja vielä kasvattaa rotua, mistä ei tiedä. Jotes unohdetaan koko juttu :)


      • mapsu

        Kiitos hyvästä kommentista. Poisti provon pahan jälkimaun suusta =)


    • Julia

      Minulla on ollut 4 dobermannia ja jokainen on ollut oma persoonansa. Ensimmäinen oli suhteellisen pehmeä ja helppo koira. Toinen oli hermoheikko ja pelkäsi kaikkea. Sekään ei ollut ongelma, koska koirani ovat aina 100% koulutettuja ja siten myös hallinnassa. Vaikeaa se silti oli. Loput 2 kuolivat alle vuoden ikäisenä, toisella oli krooninen maksatulehdus ja toisella todettiin agressiivinen imusolmukesyöpä. En enää ota dobbereita. Hyvä rotu pilattu täysin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      398
      1585
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1298
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      117
      1235
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      171
      1198
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      997
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      906
    7. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      91
      834
    8. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      826
    9. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      820
    10. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      97
      734
    Aihe