Rippikirjat

ihmetyttää!

Olen tutkinut omaa sukuani Katihasta. Minua ihmetyttää, että hirveän isossa osassa rippikirjoja tämän henkilön siviilisääty on naimisissa. Onko tuohon aikaan (1800-luvun alkupuoli) ollut tavallista, että menivät vasta naimisissa ollessaan ripille? Ja kuinka ovat päässeet naimisiin, jos eivät sitä ennen ole käyneet rippikoulua? MIkähän käytäntö tuolloin oikein oli?

9

2343

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • piti käydä rippikoulu ennen naimisiin menoa.

    • vaikea sanoa

      Itse en tutki Itä-Suomea enkä Katihan kattamaa aluetta, mutta Länsi-Suomessa ainakin rippikoulu oli naimisiinmenon ehtona. Vaikea ottaa kantaa, onko jossain ollut säännönmukaisesti eri tavalla, varsinkaan, kun et kyseistä paikkakuntaa tai rippikirjaa/-kirjoja yksilöinyt tarkemmin. Mistä päättelet, ripille päästiin vasta naimisiinmentyä?

      • sieltä Katihasta

        niitä rippikirjoja. Aika monessa lukeen "naimisissa". Taulukon vieressä on vielä puolison nimi.
        En tullut katsoneeksi onko Hiskissäkin näin. Sen takia juuri ihmettelen, että onko ripille päästy avioliitossa.


    • Skrifthåldsbok

      Arvelen että se merkintä on tehty muutamia kuukausia tai vuosia rippikoulun jälkeen - sitten kun he tosiaan ovat menneet naimisiin. Kun puhutaan varsinaisista rippikirjoista (niistä joita laadittiin 1700- ja 1800-luvulla), ne olivat eräänlaisia väestörekistereitä, joista selvisi talojen ja kylien kaikki asukkaat. Samalla aukeamalla niissä on merkintöjä usealta vuodelta, jotka käyvät ilmi oikean reunan vuosisarakkeista, joihin merkittiin kinkereillä pidetyn kuulustelun perusteella tehdyt arviot lukutaidosta, katekismuksen tuntemisesta, ynnä muusta. En tunne muita, mutta varmaan muunkinlaisia muistiinpajoja on olemassa, siis juuri rippikoulun käymisestä.

      • Skrifthåldsbok

        Huom: en tunne Katiha-palvelua, joten edellinen vastaukseni koskee rippikirjoja yleisesti, niitä joita voi lukea mm. SSHY:n digiarkistosta.


      • kirkonkirjoista
        Skrifthåldsbok kirjoitti:

        Huom: en tunne Katiha-palvelua, joten edellinen vastaukseni koskee rippikirjoja yleisesti, niitä joita voi lukea mm. SSHY:n digiarkistosta.

        Rippikirja tarkoittaa seurakunnan pääkirjaa eli sitä kirkonkirjaa, johon merkittiin perheen tiedot ja ehtoollisella käynnit, luku- ja kirjoitustaitomerkinnät, rangaistukset yms. merkinnät.

        Itä-Suomessa ja Katiha-alueella rippikirjaan pääsi vasta kun oli rippikoulun käynyt, sitä ennen henkilöt löytyvät lastenkirjoista.

        Ennen rippikoulunkäyntiä ei päässyt naimisiin. Yleisin rippikoulunkäynti-ikä on ollut 15-16v.

        Rippikirjan ja lastenkirjan lisäksi käytössä olivat historiakirjat eli kastetut, vihityt, haudatut sekä seurakunnasta muuttaneet ja seurakuntaan muuttaneet.


      • tämän aloittaja
        kirkonkirjoista kirjoitti:

        Rippikirja tarkoittaa seurakunnan pääkirjaa eli sitä kirkonkirjaa, johon merkittiin perheen tiedot ja ehtoollisella käynnit, luku- ja kirjoitustaitomerkinnät, rangaistukset yms. merkinnät.

        Itä-Suomessa ja Katiha-alueella rippikirjaan pääsi vasta kun oli rippikoulun käynyt, sitä ennen henkilöt löytyvät lastenkirjoista.

        Ennen rippikoulunkäyntiä ei päässyt naimisiin. Yleisin rippikoulunkäynti-ikä on ollut 15-16v.

        Rippikirjan ja lastenkirjan lisäksi käytössä olivat historiakirjat eli kastetut, vihityt, haudatut sekä seurakunnasta muuttaneet ja seurakuntaan muuttaneet.

        huomasin, että ne rippikirjat, joissa oli mainittu "naimisissa", olivat siirrettyjä jostain muusta rippikirjasta. Menin taaksepäin ja ensimmäinen rippikirjamerkintä oli tuossa asiassa "naimaton". Taidettiin tehdä aina uusi rippikirja, jos asianomainen muuttin paikkakuntaa, myös saman seurakunnan sisällä (Viipurin msrk)!?


      • Genealogiaa
        tämän aloittaja kirjoitti:

        huomasin, että ne rippikirjat, joissa oli mainittu "naimisissa", olivat siirrettyjä jostain muusta rippikirjasta. Menin taaksepäin ja ensimmäinen rippikirjamerkintä oli tuossa asiassa "naimaton". Taidettiin tehdä aina uusi rippikirja, jos asianomainen muuttin paikkakuntaa, myös saman seurakunnan sisällä (Viipurin msrk)!?

        Näyttää vähän siltä, että kyselijälle ei oikein ole selvää, mikä oikeastaan on ns rippikirja (eli pääkirja). Suosittelen, että käyt SSHY:ssä vilkaisemassa minkä tahansa srk:n rippikirjoja, niin jospa vähän selkiäisi.
        Katihaa en tunne ollenkaan.


      • pääkirjoista
        Genealogiaa kirjoitti:

        Näyttää vähän siltä, että kyselijälle ei oikein ole selvää, mikä oikeastaan on ns rippikirja (eli pääkirja). Suosittelen, että käyt SSHY:ssä vilkaisemassa minkä tahansa srk:n rippikirjoja, niin jospa vähän selkiäisi.
        Katihaa en tunne ollenkaan.

        Rippikirjat eli pääkirjat laadittiin uudelleen pääsääntöisesti kymmenvuosittain. Niihin kerättiin tiedot 10 vuoden ajalta. Jokainen muutto oli se sitten talosta toiseen, kylästä toiseen, seurakunnasta toiseen näkyy rippikirjoissa.

        Rippikirjaan siirrettiin rippikoulun käyneet henkilöt ja koko heidän aikuisiän historiansa löytyy niistä. Kaikestä on merkintä ja muuttojen yhteydessä merkintä löytyy sekä siltä sivulta, jolta muutettiin, että siltä sivultä, jolle muutettiin. Rippikirjassa on samassa paikassa (talossa) asuvat henkilöt peräkkäin, perheittäin, taloittain, kylittäin järjestettynä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      92
      1135
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      948
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      896
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      282
      694
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      78
      684
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      631
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      576
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      559
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe