omassa mielessäsi ihmisen, johon tutustut? Missä järjestyksessä nämä asiat kertovat sinun mielestäsi ihmisestä:
1. Työ, mitä työtä ihminen tekee
2. Ulkonäkö, kertokoo se ihmisestä?
3. Mitä ihminen opiskelee/on opiskellut?
4. harrastukset/kiinnostuksen kohteet
5. sosiaaliset suhteet/ystävät
6. käyttäytyminen (käytöstavat, puhetapa, suhtautuminen muihin ihmisiin)
7. Missä ihminen on lahjakas
8. Joku/jotkut muut asia(t), mi(t)kä?
Perustele, miksi määrittelet tai et määrittele ihmisen juuri näiden asioiden kautta.
Ihmisen määritys
62
301
Vastaukset
- ap.
Tässä vielä pari, jotka unohtui:
9. se mitä ihminen on saavuttanut työssä tai materiassa (esim. oma yritys, omakotitalo, omaisuus)
10. se mitä ihminen on "saavuttanut" perhe-elämässä: lapset, hyvä, kestävä parisuhde
11. suku (millaiset geenit, esim."hyvästä" suvusta jne.) 8. Joku/jotkut muut asia(t), mi(t)kä? Joistain ihmisistä vain heti huomaa, että niiden kanssa synkkaa. En vain vielä ole keksinyt, mistä sellainen tunne tulee. Se on kuitenkin kaikkein tärkeintä ja nuo lisassasi olevat asiat ovat korkeintaan vähäpätöisiä. Listan loppupään asiat ovat suorastaan typeriä.
2. Ulkonäkö, kertokoo se ihmisestä?
9. se mitä ihminen on saavuttanut työssä tai materiassa (esim. oma yritys, omakotitalo, omaisuus)
10. se mitä ihminen on "saavuttanut" perhe-elämässä: lapset, hyvä, kestävä parisuhde
11. suku (millaiset geenit, esim."hyvästä" suvusta jne.)- 1234.
7. Työ, mitä työtä ihminen tekee
6. Ulkonäkö, kertokoo se ihmisestä?
9. Mitä ihminen opiskelee/on opiskellut?
3. harrastukset/kiinnostuksen kohteet
8. sosiaaliset suhteet/ystävät
4. käyttäytyminen (käytöstavat, puhetapa, suhtautuminen muihin ihmisiin)
2. Missä ihminen on lahjakas
1. Joku/jotkut muut asia(t), mi(t)kä? - luonne
11. se mitä ihminen on "saavuttanut" perhe-elämässä: lapset, hyvä, kestävä parisuhde
10. suku (millaiset geenit, esim."hyvästä" suvusta jne.)
Perustele, miksi määrittelet tai et määrittele ihmisen juuri näiden asioiden kautta.
Numerojärjestys vastaa kysymykseen "Mitkä asiat määrittävät mielessäsi omassa mielessäsi ihmisen, johon tutustut".
Suku ja geenit vaikuttavat kyllä laajemmassa mittakaavassa siihen, millaiseksi ihmisen elämä muotoutuu, mutta järkevyyteni ei yllä sille tasolle, että ajattelisin henkilökohtaisella tasolla perimää ennen muuta.- 1234.
6. Työ, mitä työtä ihminen tekee
5. Ulkonäkö, kertokoo se ihmisestä?
8. Mitä ihminen opiskelee/on opiskellut?
3. harrastukset/kiinnostuksen kohteet
7. sosiaaliset suhteet/ystävät
4. käyttäytyminen (käytöstavat, puhetapa, suhtautuminen muihin ihmisiin)
2. Missä ihminen on lahjakas
1. Joku/jotkut muut asia(t), mi(t)kä? - luonne
11. se mitä ihminen on saavuttanut työssä tai materiassa (esim. oma yritys, omakotitalo, omaisuus)
9. suku (millaiset geenit, esim."hyvästä" suvusta jne.)
Mikä vähiten määrittelee on mielestäni työ, koska ihminen voi olosuhteista johtuen tehdä aivan erityyppistä työtä, mitä haluaisi tai missä on hyvä.
Ulkonäkö saattaa kertoa jotain siitä, miten itsestään huolehtii tai visuaalisesta mausta, muttei välttämättä aina kerro mitään.
Opiskelut kertovat usein yllättävän paljon. Mistä on kiinnostunut tai mistä ollut kiinnostunut. Samoin harrastukset, kiinnostuksen kohteet.
Sosiaaliset suhteet ja kaverien määrä kertoo jotain, mutta itselle ei ainakaan ole merkitystä, onko jollain paljon tai vähän kavereita. Sehän saattaa olla myös elämäntilanteesta riippuva asia. Lisäksi ei erakkoluonteisissa ihmisissä ole mitään vikaa..
Käyttäytyminen ja suhtautuminen muihin ihmisiin on aika merkittävää. Käyttäytymisellä en kuitenkaan tarkoita sitä, että olisi mulle hirveän tärkeää, että ihminen tietää ruokapöydässä mikä lusikka otetaan ensiksi tai miten syödään oikeaoppisesti rapuja:D Niillä ei ole merkitystä ihmisen "määrityksessä"..
Lahjakkuus kertoo toki ihmisestä, muttei ystävyyssuhteita valita lahjakkuusasteen mukaan:)
Omaisuus ja perhesuhteet tai suhteettomuudet kertovat kai nekin ihmisestä, mutteivat kovin oleellista tietoa mulle.- jaa,,
Käyttäytyminen on mulle ainakin keskeisin tekijä, tutustuessani esimerkiksi uusiin ihmisiin. Ulkonäkö liittyy uuden ihmisen kohdalla edeltävään myös kiinteästi siten, että sen kautta voi päätellä aika paljon ihmisestä, enkä nyt tarkoita mitään ihmisen fyysisiä ominaisuuksia niinkään, vaan enemmänkin pukeutumista ja tapaa, jolla ihminen ylipäätään "kantaa" itsensä. Kolmantena tulee opiskelut ( eli mitä ihminen opiskelee tai on opiskellut), koska ne kertovat valtavasti ihmisen kiinnostuksen kohteista elämässä. Työ on kiinnostava ja keskeinen juttu toki myös, mutta se ei välttämättä kerro ihmisestä paljoakaan, ts. pelkän ammattinimikkeen perusteella ei useinkaan voi päätellä ihmisestä juuri mitään. Ihmisen omaamat erityislahjakkuudet taas eivät mua yleensä ensimmäisenä uuteen ihmiseen tutustuttaessa kiinnosta, vaan enemmän vaikuttaa se, että minkälainen ihminen yleisesti ottaen ja kokonaisuudessaan persoonana on.
- jaa,,
Rupesin tarkastelemaan, että olisiko ap.: n aloituksessa ollut tarkoitushakuisuutta... Paree olla olematta.:)
Itse vastasin vain tohon aloitukseen. En huomannut ap:n lisäystä aloiutsviestiinsä, joskin siellä taisi sitten olla seikkoja, jotka ovat mulle täydellisen merkityksettömiä.
Ja sitten unohdin kohdan "ystävät ja sosiaaliset suhteet". Juu, ne merkkaa kans jonkin verran, että minkälaisia ovat ns. tyypiltään. Kaikki ihmisen tekeminen peilautuu kuitenkin käytökseen ( eli miten ihminen puhuu, liikkuu, syö, nauraa & mille nauraa & röyhtäileekö &...), joten uuteen ihmiseen tutustuessani se on musta itsestään selvästi ykköskriteeri, millä ihmistä määritän. Ja kakkosena tietty se ulkonäkö ( eli = vaatetus, jne., joskaan ei suorasti ja välttämättä mitenkään erityisesti ihmisen fyysiset ominaisuudet).
Ja sori sitten, etten mitenkään osannut tehdä kattavaa listaa.
.
Tämä on siinä mielessä vaikea juttu, etten pysty samaa juttua laittaan kaveri-ihmisiin tai esim. puolisoehdokkaaseen.
*
Nämä on ne joita tuijotan ja joilla on merkitystä:
1. "8. Joku/jotkut muut asia(t), mi(t)kä?"
Yhteistä kummallekkin on se että minä katson tekoja. Onko puheiden ja tekojen välillä ristiriitaa, ja teot ovat tietysti ne jotka vaikuttaa, höpinöistä viis. Niin ja se kuuluisa kemia. Kolahtaako toinen vai ei. Ei siinä mikään auta jos näin ei tapahdu.
"6. käyttäytyminen (käytöstavat, puhetapa, suhtautuminen muihin ihmisiin)"
-Tämä on tärkeää ja kertoo henkilön omasta arvomaailmasta.
"2. Ulkonäkö, kertokoo se ihmisestä?"
-Kertoo se jotain mutta se onko se oleellista ei ole niin sanottua. Itse nostan tämän lähinnä elekielen yms takia ylös. Itse ulkonäkö ei taida kylläkään kertoa äkkisältään muuta kuin että minkänäköinen se on. Kaverin ulkonäöllä ei ole mulle merkitystä. Ainoastaan puolisoehdokkaan ulkonäöllä on jonkinmoista merkitystä, ja vaikuttaa siihen että kiinnostunko siitä seksuaalisesti vai en.
*
Nämä kiinnostaa minua jonkinverran mutta vain, koska ne antaa osviittaa mistä tyyppi on kiinnostunut. Eivät kuitenkaan estä mitään, enkä lisää tai vähennä heidän "arvoaan" niiden takia.
*
Nämä määreet on ihan arvottomia mun silmissä;
"7.Missä ihminen on lahjakas"
-Mielenkiintoinen lisä ihmisen persoonassa mutta voipi olla jopa suurempi haitta kuin hyöty. Ei ole kuitenkaan mitenkään oleellinen juttu kaverilla eikä puolisolla.
"9. se mitä ihminen on saavuttanut työssä tai materiassa (esim. oma yritys, omakotitalo, omaisuus)"
-Ei merkitystä
"10. se mitä ihminen on "saavuttanut" perhe-elämässä: lapset, hyvä, kestävä parisuhde"
-Ei merkitystä. Ei se niitä yksin ole tehnyt yms. joten asiassa on mukana myös tuuria.
"11. suku (millaiset geenit, esim."hyvästä" suvusta jne.)"
-Tällä nyt ei ole mitään merkitystä. Kukaan ei valitse mihinkä perheeseen syntyy, joten omaksi plussaksi tai miinukseksi sitä ei voi laskea. Perhetausta ei myöskään kerro mitkä on tyypin omat valinnat, ja omista teoistahan minä ihmistä arvostan. Perhetausta ei myöskään kerro tuleeko tyypistä alkkis, nisti tai vaikkapa kidnappaaja.
.- Serpico
Mutta enpä pääse siihen ihanteeseen. Jonkinlainen käsitys tulee kuin itsestään. Mä nyt vastaan vahän ohi sun kysymyksen ;) Mulle tulee helpoiten käsitys iohmisestä siitä miten hän liikkuu, elehtii, katsoo toisia ihmisiä, miten hän puhuu ja mistä puhuu. Aika äkkiä huomaa onko ihminen jo täysin lannistettu tylsyyteen vai onko hänellä jonkinlaista sisäistä paloa. Arvostan nokkeluutta ja oivaltavuutta.
Mielenkiinnon kohteet tietysti kertovat paljon, tästä syystä kirjahylly kertoo ihmisestä. Harrastukset kertovat, mutta myös se mitä harrastuksia on haaveissa. Vaatteet jonkin verran, lähinnä arvioin ihan huomaamattani tyyliä ja tyylitajua.
Työ ei kerro juuri mitään. Tämä on kiinnostava seikka, yleensä ihmiset kysyvät "kuka se on?" tarkoittaen mitä hän tekee työkseen. Kysyvätkö tietääkseen jotain ihmisestä oikeasti vai asettaakseen hänet johonkin sosiaaliseen lokeroon... Samanlaisessa työtehtävässä voi työskennellä niin paljon toisistaan erilaiset tyypit. Työ ja opiskelu ovat niin tavallisia ja umpitylsiä aiheita, etten koskaan kysy niistä tuntemattomalta tyypiltä, johon olen tutustumassa. Ensinnäkään se ei kiinnosta, se ei kerro mitään, mutta olen huomannut, että olla kysymättä on myös minulle tapa erottua positiivisesti tavallisesta tallaajasta.- vänksy
muiltakuin tutuilta.
Meinaan oon itse huomannut kotiäitinä ja etenkin työttömänä ollessa et siinä voi joutua noloonkin asemaan, kun työasioista kysytään. Ei ole kiva vieraalle selitellä omia valintojaan ja omaa elämäänsä niinkin yksityiskohtaisesti.
Itse olen ainakin oppinut etten kysele tuollaisia. Ihminen kertoo sitten itse jos haluaa. - Serpico
vänksy kirjoitti:
muiltakuin tutuilta.
Meinaan oon itse huomannut kotiäitinä ja etenkin työttömänä ollessa et siinä voi joutua noloonkin asemaan, kun työasioista kysytään. Ei ole kiva vieraalle selitellä omia valintojaan ja omaa elämäänsä niinkin yksityiskohtaisesti.
Itse olen ainakin oppinut etten kysele tuollaisia. Ihminen kertoo sitten itse jos haluaa.Yleensä työstä kyselevät ihmiset ovat vielä taipuvaisia hyvin rajoittuneeseen ajatteluun. Sääli. Tämä että minä sanon näin kertoo tietenkin minun omasta tavasta tyypitellä ;) Yritetään nyt olla avoimia: toivottavasti työstä kyselevissä ihmisissä on heissäkin jotain toivoa. Mutta ihmisen työtilanne voi olla niin monen asian summa, että sen ymmärtäminen vaatii elämäntarinan tuntemista - ja se ei suinkaan ole ensimmäinen asia minkä vieraalle tyypille jakaa.
Oli hyvä pointti muuten jonka otit omassa vastauksessasi esille. Ennakkoluulot, se mitä on kuulut tyypistä. Kyllä sillä on vaikutuksensa, ei voi kieltää.
- vänksy
8. Joku/jotkut muut asia(t), mi(t)kä?
~ Ennakkoluulot, aiemmin kuullut puheet ko. ihmisestä, oma aiempi käsitykseni. Nuo kaikki ovat alkumetreillä kokoajan mielessä, mutta siitä ne useimmin sitten haihtuvat ja himmenevät pikkuhiljaa kun annan itseni muodostaa oman käsitykseni siitä ihmisestä.
~On oltava kohtelias ja näennäisen hyvätapainen, mutta kyllä mun huomion saa parhaiten kiinnittymään hieman sellaisella "johtajamaisella" asenteella porukassa.
~ Riippuu toki, mistä jutusta on kyse, mutta kyllä kaikki lahjat ihmisellä on musta arvostuksen aiheita. Mulle ei oo suotu mitään lahjoja, joten todellakin osaan ihailla ja joskus jopa kadehtiakin, esim. taiteellisesti lahjakkaita ihmisiä.
~ Tämä kohta merkitsee vain jos se on läheisesti sidoksissa kohtaan 7. Ei muuten merkkaa mitään.
1. Työ, mitä työtä ihminen tekee?
~ Tämäkin kohta merkitsee vain jos se on läheisesti sidoksissa kohtaan 7.
Muut kohdat eivät liity mitenkään mihinkään..
Voin ihailla jotain lahjakkuutta mutten sitä ihmistä sen takia. Hänhän ei oe itse valinnut lahjakkuuttaan, enkä minä lahjattomuuttani, joten sillä en laske sitä sen plussiin.
Noi saadut ominaisuudet on sellaisia joilla ne arvostusta nosta.
Sitten voisin nostaa ihmisen arvostusta sen vuoksi, jos kaikilla on mahdollisuus valita joku lahjakkuus, ja jos siinä valinnassa onnistuu niin se kertoo ihmisen omasta kyvystä valita. Eli oma teko.
Mutta tosiaan, niin kauan kun tuokin menee onnenkauppana ilman että sen eteen joutuu tekeen töitä, en nosta ihmisen arvostusta sen vuoksi. Tuo ei poista sitä ettenkö voisi ihailla/arvostaa niitä lahjakkuuksien tuloksia.
.- pµ
Papu.Sparrow kirjoitti:
.
Voin ihailla jotain lahjakkuutta mutten sitä ihmistä sen takia. Hänhän ei oe itse valinnut lahjakkuuttaan, enkä minä lahjattomuuttani, joten sillä en laske sitä sen plussiin.
Sitten voisin nostaa ihmisen arvostusta sen vuoksi, jos kaikilla on mahdollisuus valita joku lahjakkuus, ja jos siinä valinnassa onnistuu niin se kertoo ihmisen omasta kyvystä valita. Eli oma teko.
Mutta tosiaan, niin kauan kun tuokin menee onnenkauppana ilman että sen eteen joutuu tekeen töitä, en nosta ihmisen arvostusta sen vuoksi. Tuo ei poista sitä ettenkö voisi ihailla/arvostaa niitä lahjakkuuksien tuloksia.
.että ihmisiä on kahta lajia; lahjakkaita ja lahjattomia?
- Serpico
pµ kirjoitti:
että ihmisiä on kahta lajia; lahjakkaita ja lahjattomia?
Kaikilla on lahjoja. Kaikki eivät ole löytäneet liintä. Etsivä löytää.
Hieno nikki muuten, roomy? ;) pµ kirjoitti:
että ihmisiä on kahta lajia; lahjakkaita ja lahjattomia?
.
Ei kai. Ite ajattelin tuossa kohtaa todella lahjakasta vs. tavista. Kumpikaan ei ole muuten osaansa itse valinnut, ja se määrää sen etten sen vuoksi arvosta sitä lahjakasta. Ei kaikki osaa esim maalata Monetin veroisesti vaikka jotain tikku-ukkoja saakin piirreltyjä, joten tuosta se ero.
Minä arvostan ihmistä vain hänen omilla teoilla ja valinnoilla tehtyjen juttujen vuoksi.
.Papu.Sparrow kirjoitti:
.
.Onko se äidinmaidosta saatua vai opittua? Eli kuinka lahjakkaiksi tulemme jos harjoittelemme - toki on varmasti olemassa ikäkausia jolloin olemme herkempiä. Onko se kuitenkin omaa valintaa, perimää vai vanhempien valintaa? Entä jos "lahjakkkuus" on kuitenkin enempi tekoja kuin muuta.
Toki kaikille ei ole mahdollisuutta edes harjoitella - esim. Brasilian slummissa flyygelin soitto on aikas haastavaa (varsinkin ilman flyygeliä).- Serpico
ttuplai kirjoitti:
Onko se äidinmaidosta saatua vai opittua? Eli kuinka lahjakkaiksi tulemme jos harjoittelemme - toki on varmasti olemassa ikäkausia jolloin olemme herkempiä. Onko se kuitenkin omaa valintaa, perimää vai vanhempien valintaa? Entä jos "lahjakkkuus" on kuitenkin enempi tekoja kuin muuta.
Toki kaikille ei ole mahdollisuutta edes harjoitella - esim. Brasilian slummissa flyygelin soitto on aikas haastavaa (varsinkin ilman flyygeliä).Tulee mieleen tuo Platonin dialogi aiheesta voiko hyvettä opettaa. Onko lahjakkuus opittua vai voiko opettaa? Ajattelisin että lahjakkuus on potentiaali jota voi harjoittelemalla kehittää.
Serpico kirjoitti:
Tulee mieleen tuo Platonin dialogi aiheesta voiko hyvettä opettaa. Onko lahjakkuus opittua vai voiko opettaa? Ajattelisin että lahjakkuus on potentiaali jota voi harjoittelemalla kehittää.
Toisaalta on sanottu et tiettyy osaamistasoon vaaditaan liki jokaiselta aikas sama työ. Mozart oli lahjakas 12 vuotiaana, koska aloitti niin aikaisin ja satsasi siihen paljon (tai joutui satsaamaan). No toki taustalla ain on myös geenit, mut missä määrin - riippuu asiasta. Jos iskä olis 230 cm ja äitee 210 cm niin perillisellä on varmasti parempia mahkuja koripalloon kuin kääpiöiden lapsella.
Eli musta yhtä vastausta ei ole.ttuplai kirjoitti:
Onko se äidinmaidosta saatua vai opittua? Eli kuinka lahjakkaiksi tulemme jos harjoittelemme - toki on varmasti olemassa ikäkausia jolloin olemme herkempiä. Onko se kuitenkin omaa valintaa, perimää vai vanhempien valintaa? Entä jos "lahjakkkuus" on kuitenkin enempi tekoja kuin muuta.
Toki kaikille ei ole mahdollisuutta edes harjoitella - esim. Brasilian slummissa flyygelin soitto on aikas haastavaa (varsinkin ilman flyygeliä)..
Nyt on mitä on. Sitä kun jostain taidemaalarista sanotaan että se on huippulahjakas tai jostain että "se kulkee niillä geeneissä, ne on koko suku 1000 luvulle saakka muusikkoja".
Itse ei ole myöskään pystynyt valitsemaan sitä että vanhemmat avittaa johonkin suuntaan mahdollistamalla asiaa, vaan sekin on taas pois omista valinnoista.
Mutta brasilian slummityyppikin, jos on lahjakas, tekee huippuhyppäyksen päästessään flyygelin ääreen.. koska se on lahjakas. Se on hänellä geeneissä ja sitä voidaan sanoa lahjakkuudeksi.
Jos itse opettelemalla opettelee jotain tullakseen todella hyväksi, niin ei se vielä ole lahjakkuutta. Se on itse tehnyt hyväksi itsensä siinä jutussa. Se on erittäin kunnioitettavaa mutta taas geenien tai toisten tekemien valintojen kautta siihen pääseminen ei ole sitä omaa valintaa jota itse haen tässä. En nosta ihmisen arvostusta siksi että se on saanut lahjana lahjakkuutensa, koska se ei ole oma valinta.
.
.Papu.Sparrow kirjoitti:
.
Nyt on mitä on. Sitä kun jostain taidemaalarista sanotaan että se on huippulahjakas tai jostain että "se kulkee niillä geeneissä, ne on koko suku 1000 luvulle saakka muusikkoja".
Itse ei ole myöskään pystynyt valitsemaan sitä että vanhemmat avittaa johonkin suuntaan mahdollistamalla asiaa, vaan sekin on taas pois omista valinnoista.
Mutta brasilian slummityyppikin, jos on lahjakas, tekee huippuhyppäyksen päästessään flyygelin ääreen.. koska se on lahjakas. Se on hänellä geeneissä ja sitä voidaan sanoa lahjakkuudeksi.
Jos itse opettelemalla opettelee jotain tullakseen todella hyväksi, niin ei se vielä ole lahjakkuutta. Se on itse tehnyt hyväksi itsensä siinä jutussa. Se on erittäin kunnioitettavaa mutta taas geenien tai toisten tekemien valintojen kautta siihen pääseminen ei ole sitä omaa valintaa jota itse haen tässä. En nosta ihmisen arvostusta siksi että se on saanut lahjana lahjakkuutensa, koska se ei ole oma valinta.
.
.vastaan geenikartta otsaan tatuoituna niin kuis erottaa toisistaan syntymälahjat ja työ? Jääkö se arvo roikkumaan ilmaan kunnes saat varmistettua asian vai kuis? Entäs jos et saa sitä mitattua 100 varmasti - vai riittääkö sellanen tuntuma?
- pµ
Papu.Sparrow kirjoitti:
.
.
.että lahjakkuus olisi jotakin helppoutta?
- pµ
Papu.Sparrow kirjoitti:
.
Ei kai. Ite ajattelin tuossa kohtaa todella lahjakasta vs. tavista. Kumpikaan ei ole muuten osaansa itse valinnut, ja se määrää sen etten sen vuoksi arvosta sitä lahjakasta. Ei kaikki osaa esim maalata Monetin veroisesti vaikka jotain tikku-ukkoja saakin piirreltyjä, joten tuosta se ero.
Minä arvostan ihmistä vain hänen omilla teoilla ja valinnoilla tehtyjen juttujen vuoksi.
.voi olla vain saamaton.
- pµ
Serpico kirjoitti:
Hieno nikki muuten, roomy? ;)ja niin minustakin, S€rpico.
pµ kirjoitti:
voi olla vain saamaton.
.
Voi olla saamaton ja jättää lahjansa käyttämättä. Tavis voi olla vaikka kuinka aikaansaapa mutta ei se tee siitä lahjakasta. Lahja on lahja, sitä ei voi itse tehdä.
.- pµ
Papu.Sparrow kirjoitti:
.
Voi olla saamaton ja jättää lahjansa käyttämättä. Tavis voi olla vaikka kuinka aikaansaapa mutta ei se tee siitä lahjakasta. Lahja on lahja, sitä ei voi itse tehdä.
.tiedät lahjakkaan saamattomuuden?
ttuplai kirjoitti:
vastaan geenikartta otsaan tatuoituna niin kuis erottaa toisistaan syntymälahjat ja työ? Jääkö se arvo roikkumaan ilmaan kunnes saat varmistettua asian vai kuis? Entäs jos et saa sitä mitattua 100 varmasti - vai riittääkö sellanen tuntuma?
.
Sä et nyt näköjään taas mitenkään kykene tajuaan simppeliä asiaa.
Lahja on lahja, sitä ei itse tehdä, eikä se ole näinollen oma valinta. Kukaan ei myöskään ole joka asiassa lahjakas vaan vain muutamassa tai peräti yhdessä asiassa. Se on se kohta jossa sanotaan "tuo tyyppi on lahjakas".
Minun pojallani on todettu yks juttu, joka on sillä niin vahva että puhutaan lahjakkuudesta. Hän itse ei sitä ole valinnut mutta varmaankin jos nyt pääsisi valitseen, niin ei ottaisi sitä.
.- ...
Serpico kirjoitti:
Hieno nikki muuten, roomy? ;)romu tai rohmukin? :)
Papu.Sparrow kirjoitti:
.
Lahja on lahja, sitä ei itse tehdä, eikä se ole näinollen oma valinta. Kukaan ei myöskään ole joka asiassa lahjakas vaan vain muutamassa tai peräti yhdessä asiassa. Se on se kohta jossa sanotaan "tuo tyyppi on lahjakas".
Minun pojallani on todettu yks juttu, joka on sillä niin vahva että puhutaan lahjakkuudesta. Hän itse ei sitä ole valinnut mutta varmaankin jos nyt pääsisi valitseen, niin ei ottaisi sitä.
.Ja demokratia alkaa siinä kohtaan missä joku kutsuu jotakin demokratiaksi. Kuulostaa ihan kehäpäätelmältä. Eli jos se on simppeliä niin sille on varmasti simppeli määritelmä.
Musta lahjakkuus on hyvinkin hankala käsite ja vielä vaikeampaa on ihan mututuntumalla erottaa sitä hankitusta ominaisuudesta. Esim. johtuuko kaikki vain hyvin treenatuista aivoista vai onko niiden rakenteessa jotakin erityistä jo syntymästään. Poikasi kohdalla asia on siis todettu - monen kohdalla näin ei ole ja monesta asiassa olemme vielä liian tietämättömiä. Mitä siis kutsumme lahjaksi - paitsi tietysti lahjaa.- ...
pµ kirjoitti:
että lahjakkuus olisi jotakin helppoutta?
Mietin just ihan samaa!
- ...
ttuplai kirjoitti:
Ja demokratia alkaa siinä kohtaan missä joku kutsuu jotakin demokratiaksi. Kuulostaa ihan kehäpäätelmältä. Eli jos se on simppeliä niin sille on varmasti simppeli määritelmä.
Musta lahjakkuus on hyvinkin hankala käsite ja vielä vaikeampaa on ihan mututuntumalla erottaa sitä hankitusta ominaisuudesta. Esim. johtuuko kaikki vain hyvin treenatuista aivoista vai onko niiden rakenteessa jotakin erityistä jo syntymästään. Poikasi kohdalla asia on siis todettu - monen kohdalla näin ei ole ja monesta asiassa olemme vielä liian tietämättömiä. Mitä siis kutsumme lahjaksi - paitsi tietysti lahjaa.helmiä sioille.
ttuplai kirjoitti:
Ja demokratia alkaa siinä kohtaan missä joku kutsuu jotakin demokratiaksi. Kuulostaa ihan kehäpäätelmältä. Eli jos se on simppeliä niin sille on varmasti simppeli määritelmä.
Musta lahjakkuus on hyvinkin hankala käsite ja vielä vaikeampaa on ihan mututuntumalla erottaa sitä hankitusta ominaisuudesta. Esim. johtuuko kaikki vain hyvin treenatuista aivoista vai onko niiden rakenteessa jotakin erityistä jo syntymästään. Poikasi kohdalla asia on siis todettu - monen kohdalla näin ei ole ja monesta asiassa olemme vielä liian tietämättömiä. Mitä siis kutsumme lahjaksi - paitsi tietysti lahjaa..
Eikä viime maailmansodan asiat liity lahjakkuuteen mitenkään.
Itse asiassa lahjakkuus on niin kaukana demokratiasta kuin olla ja voi. Sitä ei myöskään pääse itse valitseen.
Se on hankala erottaa, mutta kyllä sen erottaa joissain kohdin. Kyseessä on niin huomattava juttu ja tekemisen/treenauksen määräkin vaikuttaa. Jos joku lukee 100 sivun kirjaa yötä päivää 3 vuoden ajan ja oppii juuri ja juuri sen ulkoa niin ei se osoita mitään lahjakkuutta verrattuna tyyppiin joka oppii sen 3 kertaa läpilukemalla.
Minä en pidä lahjakkaana henkilöä joka tekemällä tekee taitonsa aiheeseen. Varsinkin taiteessa kuulemma huomaa aika äkkiä onko jollain lahjoja vai ei. Voidaan tulla hyväksi jossain mutta se ei ole lahjakkuutta.
Ja siitä päästään mun alkumielipiteeseen. En arvosta ihmistä korkeammalla sen vuoksi että sillä on joku lahja, koska se ei sitä itse ole itselleen valinnut eikä se ole mitenkään siitä riippuvainen. Kukaan ei pääse ennen syntymäänsä valitseen mitä ominaisuuksia se saa.
.
.- todella :
Papu.Sparrow kirjoitti:
.
Eikä viime maailmansodan asiat liity lahjakkuuteen mitenkään.
Itse asiassa lahjakkuus on niin kaukana demokratiasta kuin olla ja voi. Sitä ei myöskään pääse itse valitseen.
Se on hankala erottaa, mutta kyllä sen erottaa joissain kohdin. Kyseessä on niin huomattava juttu ja tekemisen/treenauksen määräkin vaikuttaa. Jos joku lukee 100 sivun kirjaa yötä päivää 3 vuoden ajan ja oppii juuri ja juuri sen ulkoa niin ei se osoita mitään lahjakkuutta verrattuna tyyppiin joka oppii sen 3 kertaa läpilukemalla.
Minä en pidä lahjakkaana henkilöä joka tekemällä tekee taitonsa aiheeseen. Varsinkin taiteessa kuulemma huomaa aika äkkiä onko jollain lahjoja vai ei. Voidaan tulla hyväksi jossain mutta se ei ole lahjakkuutta.
Ja siitä päästään mun alkumielipiteeseen. En arvosta ihmistä korkeammalla sen vuoksi että sillä on joku lahja, koska se ei sitä itse ole itselleen valinnut eikä se ole mitenkään siitä riippuvainen. Kukaan ei pääse ennen syntymäänsä valitseen mitä ominaisuuksia se saa.
.
.kateelliselta ja katkeralta ihmiseltä. Halveksit tai olet ainakin välinpitämätön kaikkea kohtaan, mitä sulla itselläsi ei ole.
Tyyliin:
Raha, koulutus, ura = Halveksit
Kauneus = Yliarvostettua
Terveelliset elämäntavat = Idioottien propagandaa
Lahjakkuus = Arvotonta
Uskonto = Aivopesua ja pahuutta
Huomaatko, halveksit kaikkia yleisesti arvossapidettyjä asioita, joita yleisesti pidetään hyvinä ja tavoiteltavina asioina. Keksitkö mitään muuta pätevää selitystä tuolle, kuin kateus? Sellaista selitystä, joka ei perustu haukkumiseen tai vähättelyyn, vaan faktaan ja järkisyihin? - ..........
Papu.Sparrow kirjoitti:
.
."Itse ei ole myöskään pystynyt valitsemaan sitä että vanhemmat avittaa johonkin suuntaan mahdollistamalla asiaa, vaan sekin on taas pois omista valinnoista."
"Minun pojallani on todettu yks juttu, joka on sillä niin vahva että puhutaan lahjakkuudesta. Hän itse ei sitä ole valinnut mutta varmaankin jos nyt pääsisi valitseen, niin ei ottaisi sitä."
Kannattaisiko sinun avittaa poikaasi vai etkö halua / osaa? - ..........
.......... kirjoitti:
"Itse ei ole myöskään pystynyt valitsemaan sitä että vanhemmat avittaa johonkin suuntaan mahdollistamalla asiaa, vaan sekin on taas pois omista valinnoista."
"Minun pojallani on todettu yks juttu, joka on sillä niin vahva että puhutaan lahjakkuudesta. Hän itse ei sitä ole valinnut mutta varmaankin jos nyt pääsisi valitseen, niin ei ottaisi sitä."
Kannattaisiko sinun avittaa poikaasi vai etkö halua / osaa?Eihän se pysty kieltämään tytärtäänkään ajamasta itseään hengiltä viritetyllä skootterilla, kun on niin kädetön. Oman onnensa nojassa ovat lapset.
todella : kirjoitti:
kateelliselta ja katkeralta ihmiseltä. Halveksit tai olet ainakin välinpitämätön kaikkea kohtaan, mitä sulla itselläsi ei ole.
Tyyliin:
Raha, koulutus, ura = Halveksit
Kauneus = Yliarvostettua
Terveelliset elämäntavat = Idioottien propagandaa
Lahjakkuus = Arvotonta
Uskonto = Aivopesua ja pahuutta
Huomaatko, halveksit kaikkia yleisesti arvossapidettyjä asioita, joita yleisesti pidetään hyvinä ja tavoiteltavina asioina. Keksitkö mitään muuta pätevää selitystä tuolle, kuin kateus? Sellaista selitystä, joka ei perustu haukkumiseen tai vähättelyyn, vaan faktaan ja järkisyihin?.
Vaikutat tyhmältä kuin myös asiattomalta.
Lahjakkuuteen ei voi itse vaikuttaa. Se on lahja joka menee arpapelillä jollekkin. Sen vuoksi en anna sille ihmiselle mitään ylimääräistä arvoa, siis sen lahjakkuuden perusteella. Hän ei ole sen eteen tehnyt mitään, vaan se on lahjana sille tullut.
En myöskään arvosta ihmistä sen suvun perusteella. Kukaan ei valkkaa sukuaan mihin syntyy, joten senkään perusteella en arvosta ihmistä.
Minä arvostan vain se perusteella mitä se ihminen _itse_ tekee. En siis ala palvoa ihmistä sen sattumankauppana saatujen lahjojen takia. Oooooh, kyllä sä nyt olet vaikka mitä ihmeellistä!! ja vastaavasti pilkata sitten niitä jotka eivät ole saanut samoja sattumanvaraisia lahjoja.
Kyse ei ole mistään katkeruuksista tms. vaan puhtaasti arvostuksen kohteista. Voin arvostaa erittäin paljon ihmistä joka omalla työllään tekee jotain, mutta en vastaavasti toista joka saa sen lahjana. Ne ei tee sen eteen mitään, vaan se on lahja eikä sitä pysty kukaan etukäteen valitseen että saako vai ei. Niin kauan kuin ne on sellaisia asioita joihin itse ei voi vaikuttaa, niin en arvosta niiden perusteella. Vain itsetekemä on arvostamisen ansaitsevaa.
Et silleen eikä tästä, ainakaan sun kanssa enempää. Mukavat päivänjatkot :)
........... kirjoitti:
"Itse ei ole myöskään pystynyt valitsemaan sitä että vanhemmat avittaa johonkin suuntaan mahdollistamalla asiaa, vaan sekin on taas pois omista valinnoista."
Kannattaisiko sinun avittaa poikaasi vai etkö halua / osaa?.
Koska se ei halua sen kummemmin vahvistaa sitä. Ei se edes oikein ajattele koko asiaa, ja on pirun hiljaa jos joku esim. opettaja alkaa aavisteleen jotain, ettei se vaan ala pitään mitään meteliä asiasta.
Pojalle riittää että se itse tietää sen ja hyötyy siitä jotenkin.
Se ei ole mun vallassa enkä mä mitään egoboostia lapsen ansiolla ole ikinä tarvinnutkaan, joten ei edes kiinnosta pakottaa sitä mihinkään että pääsee sitten itte leveilemään "mun poika onkin yksi parhaimmista...." Jee, teidän räkänokkakakarat ei pääse edes alkuviivalle sen kanssa :DDD
.- varmaan :
Papu.Sparrow kirjoitti:
.
Vaikutat tyhmältä kuin myös asiattomalta.
Lahjakkuuteen ei voi itse vaikuttaa. Se on lahja joka menee arpapelillä jollekkin. Sen vuoksi en anna sille ihmiselle mitään ylimääräistä arvoa, siis sen lahjakkuuden perusteella. Hän ei ole sen eteen tehnyt mitään, vaan se on lahjana sille tullut.
En myöskään arvosta ihmistä sen suvun perusteella. Kukaan ei valkkaa sukuaan mihin syntyy, joten senkään perusteella en arvosta ihmistä.
Minä arvostan vain se perusteella mitä se ihminen _itse_ tekee. En siis ala palvoa ihmistä sen sattumankauppana saatujen lahjojen takia. Oooooh, kyllä sä nyt olet vaikka mitä ihmeellistä!! ja vastaavasti pilkata sitten niitä jotka eivät ole saanut samoja sattumanvaraisia lahjoja.
Kyse ei ole mistään katkeruuksista tms. vaan puhtaasti arvostuksen kohteista. Voin arvostaa erittäin paljon ihmistä joka omalla työllään tekee jotain, mutta en vastaavasti toista joka saa sen lahjana. Ne ei tee sen eteen mitään, vaan se on lahja eikä sitä pysty kukaan etukäteen valitseen että saako vai ei. Niin kauan kuin ne on sellaisia asioita joihin itse ei voi vaikuttaa, niin en arvosta niiden perusteella. Vain itsetekemä on arvostamisen ansaitsevaa.
Et silleen eikä tästä, ainakaan sun kanssa enempää. Mukavat päivänjatkot :)
.todella yksinäinen. En osaa edes kuvitella, millaista olisi elää elämä tuollaisena ihmisenä, joka vielä aikuisenakin ajattelee teini-ikäisen tavoin. Mutta se selittää ainakin kykenemättömyytesi lastenkasvatuksessa, ei lapsi voi kasvattaa lasta.
Eikö olisi helpompi myöntää, että olet kateellinen ja katkera, koska et itse osaa mitään, eikä sulla ole mitään? - että :
Papu.Sparrow kirjoitti:
.
Koska se ei halua sen kummemmin vahvistaa sitä. Ei se edes oikein ajattele koko asiaa, ja on pirun hiljaa jos joku esim. opettaja alkaa aavisteleen jotain, ettei se vaan ala pitään mitään meteliä asiasta.
Se ei ole mun vallassa enkä mä mitään egoboostia lapsen ansiolla ole ikinä tarvinnutkaan, joten ei edes kiinnosta pakottaa sitä mihinkään että pääsee sitten itte leveilemään "mun poika onkin yksi parhaimmista...." Jee, teidän räkänokkakakarat ei pääse edes alkuviivalle sen kanssa :DDD
.olet omalla asenteellasi opettanut poikasi häpeämään lahjakkuuttaan.
- .........
Papu.Sparrow kirjoitti:
.
.sanonut pojallesi, että et arvosta hänen lahjakkuuttaan? Eihän pojan hiljaa oleminen tarkoita sitä, että hän ei asiaa ajattelisi.
- ..........
että : kirjoitti:
olet omalla asenteellasi opettanut poikasi häpeämään lahjakkuuttaan.
Onko se sitten ylevää toimintaa jättää poika oman onnensa nojaan lahjakkuutensa kanssa? Ehkä, jos pelkää ympäristön tulevan kateelliseksi. Ympäristö on tärkeämpi kuin oma poika?
- :
.......... kirjoitti:
Onko se sitten ylevää toimintaa jättää poika oman onnensa nojaan lahjakkuutensa kanssa? Ehkä, jos pelkää ympäristön tulevan kateelliseksi. Ympäristö on tärkeämpi kuin oma poika?
Vanhemman tehtävä on kannustaa ja olla ylpeä lapsistaan ja heidän lahjakkuudestaan. Millaisen viestin äiti antaakaan lapselleen, jos sanoo lahjakkuuden olevan arvotonta, eikä kannusta olemaan siitä ylpeä ja käyttämään sitä! Siitäkin huolimatta, jos lapsi/nuori ei itse vaikuttaisi asiasta kovin innostuneelta, koska se voi olla pelkkää esitystä, koska lahjakkuuttaan on oppinut jo häpeämään ja peittelemään, eikä halua tuoda sitä esiin vanhemman halveksinnan vuoksi.
Eivät lapset (eivätkä vielä teini-ikäisetkään) osaa tehdä eroa oman minänsä, lahjakkuuksiensa ja osaamistensa välillä. Kaikki mitä he osaavat, ovat osa heitä ja heidän minäkuvaansa. Onhan asia niin aikuisillakin! Iso osa sitä mitä olemme, on se mitä teemme ja osaamme. Varsinkin vanhempien asennoituminen siihen kaikkeen vaikuttaa lapsen/nuoren omanarvontunteeseen ja minäkäsitykseen. Tämä vaan ei taida olla monenkaan vanhemman tiedossa. : kirjoitti:
Vanhemman tehtävä on kannustaa ja olla ylpeä lapsistaan ja heidän lahjakkuudestaan. Millaisen viestin äiti antaakaan lapselleen, jos sanoo lahjakkuuden olevan arvotonta, eikä kannusta olemaan siitä ylpeä ja käyttämään sitä! Siitäkin huolimatta, jos lapsi/nuori ei itse vaikuttaisi asiasta kovin innostuneelta, koska se voi olla pelkkää esitystä, koska lahjakkuuttaan on oppinut jo häpeämään ja peittelemään, eikä halua tuoda sitä esiin vanhemman halveksinnan vuoksi.
Eivät lapset (eivätkä vielä teini-ikäisetkään) osaa tehdä eroa oman minänsä, lahjakkuuksiensa ja osaamistensa välillä. Kaikki mitä he osaavat, ovat osa heitä ja heidän minäkuvaansa. Onhan asia niin aikuisillakin! Iso osa sitä mitä olemme, on se mitä teemme ja osaamme. Varsinkin vanhempien asennoituminen siihen kaikkeen vaikuttaa lapsen/nuoren omanarvontunteeseen ja minäkäsitykseen. Tämä vaan ei taida olla monenkaan vanhemman tiedossa..
En minä sille ole sanonut lahjakkuuksista yhtään mitään. Hän ei myöskään lue tätä palstaa että ohi meni tämäkin kerta.
Kyllä mä poikani tunnen paljon paremmin kuin sinä. Se on myöskin huomattu niin aikaisin ettei mukana ole mitään muita tunteita. Hän ei vaan halua että sen asian ympärillä höösätään yhtään, eikä myöskään itse tunne mitään mielenkiintoa siihen.
Että sorppa vaan. Ei ole mun vikaa eikä ansiota tämäkään juttu.
.......... kirjoitti:
sanonut pojallesi, että et arvosta hänen lahjakkuuttaan? Eihän pojan hiljaa oleminen tarkoita sitä, että hän ei asiaa ajattelisi.
.
Sanonut ja hän on hiljaa sen takia ettei muistele koko asiaa. jos nyt soittaisin sille ja alkaisin siitä puhuun niin se olis vähän aikaa hiljaa ja sitten että "mistä sä oikein puhut!? Jaaaa.. siiiitää.. evvk. anna bensarahaa"
Kun ei kiinnosta niin ei kiinnosta.
.- :
Papu.Sparrow kirjoitti:
.
En minä sille ole sanonut lahjakkuuksista yhtään mitään. Hän ei myöskään lue tätä palstaa että ohi meni tämäkin kerta.
Kyllä mä poikani tunnen paljon paremmin kuin sinä. Se on myöskin huomattu niin aikaisin ettei mukana ole mitään muita tunteita. Hän ei vaan halua että sen asian ympärillä höösätään yhtään, eikä myöskään itse tunne mitään mielenkiintoa siihen.
Että sorppa vaan. Ei ole mun vikaa eikä ansiota tämäkään juttu.
.Vähän sama juttu, kuin sen skootterin kanssa: ei voi tehdä mitään.
Niin, eihän ne ole kuin sun lapsias, mitäpä sä voisit tehdä. : kirjoitti:
Vähän sama juttu, kuin sen skootterin kanssa: ei voi tehdä mitään.
Niin, eihän ne ole kuin sun lapsias, mitäpä sä voisit tehdä..
Skootteri on täysin eri asia. Se ei ole minun, minun ostama jne. joten en sitä voi hallita. Voin ottaa avaimet pois, jonka jälkeen isukki tekee minusta rikosilmoituksen varastamisen takia. Annan ne avaimet poliiseille, jotka antaa ne isukille joka antaa ne tyttärelle ja taas ollaan pisteessa a. Ihan eri juttu.
Pojankaan juttu ei ole minun käsissäni koska hän ei halua eikä tunne mitään mielenkiintoa. Tilanne olisi sama kuin että joku olisi vaikka kuinka lahjakas musiikissa. Se kuitenkin vihaa musiikkia eikä halua olla missään tekemisissä musiikin kanssa. Hajottaa kaikki musiikkiin liittyvät jutut, jos sen eteen tuodaan yms. ja jne. Kun ei tykkää niin ei tykkää.
Ja alkuun pääsee tästä mukavalla aasinsillalla. Vaikka minun pojallani on lahjakkuus, niin en nosta sitä jalustalle sen vuoksi, eikä se ole mitenkään ihmeellisempi kuin toisetkaan lapset. En kuse hunajaa lahjakkuuden vuoksi. Niitä ei pysty itse valitsemaan, vaan ne tulee kysymättä. Silloin en arvosta ihmistä sellaisen mukaan jota se ei ole itse tehnyt. Se olisi ansiotonta arvostusta, ja sitä en siis anna kenellekkään.
Kuten sanoin alussa, en arvosta ihmistä sen lahjojen vuoksi joiden eteen se ei ole mitään tehnyt, vaan ne on tullut kuten nimikin sanoo.. lahjaksi. Se ei ole silloin yhtään sen parempi kuin muutkaan, kuhan vaan oli onnekkaampi geenijaossa.
.- !
Papu.Sparrow kirjoitti:
.
Skootteri on täysin eri asia. Se ei ole minun, minun ostama jne. joten en sitä voi hallita. Voin ottaa avaimet pois, jonka jälkeen isukki tekee minusta rikosilmoituksen varastamisen takia. Annan ne avaimet poliiseille, jotka antaa ne isukille joka antaa ne tyttärelle ja taas ollaan pisteessa a. Ihan eri juttu.
Pojankaan juttu ei ole minun käsissäni koska hän ei halua eikä tunne mitään mielenkiintoa. Tilanne olisi sama kuin että joku olisi vaikka kuinka lahjakas musiikissa. Se kuitenkin vihaa musiikkia eikä halua olla missään tekemisissä musiikin kanssa. Hajottaa kaikki musiikkiin liittyvät jutut, jos sen eteen tuodaan yms. ja jne. Kun ei tykkää niin ei tykkää.
Ja alkuun pääsee tästä mukavalla aasinsillalla. Vaikka minun pojallani on lahjakkuus, niin en nosta sitä jalustalle sen vuoksi, eikä se ole mitenkään ihmeellisempi kuin toisetkaan lapset. En kuse hunajaa lahjakkuuden vuoksi. Niitä ei pysty itse valitsemaan, vaan ne tulee kysymättä. Silloin en arvosta ihmistä sellaisen mukaan jota se ei ole itse tehnyt. Se olisi ansiotonta arvostusta, ja sitä en siis anna kenellekkään.
Kuten sanoin alussa, en arvosta ihmistä sen lahjojen vuoksi joiden eteen se ei ole mitään tehnyt, vaan ne on tullut kuten nimikin sanoo.. lahjaksi. Se ei ole silloin yhtään sen parempi kuin muutkaan, kuhan vaan oli onnekkaampi geenijaossa.
.Totta helvetissä sun lapsesi on SULLE ihmeellisempi ja parempi, kuin muut lapset! Kyllä taas sylettää, millaiset ihmiset lapsia tekeekään.
! kirjoitti:
Totta helvetissä sun lapsesi on SULLE ihmeellisempi ja parempi, kuin muut lapset! Kyllä taas sylettää, millaiset ihmiset lapsia tekeekään.
.
HELVETIN AIVOVAMMANEN IDIOOTTI!!!!! MUN POIKA EI OLE LAHJAKKUUTENSA TAKIA MULLE YHTÄÄN SEN ARVOKKAAMPI KUIN MUUT MINUN LAPSENI.
Menikö nyt jakeluun??
.- :
Papu.Sparrow kirjoitti:
.
HELVETIN AIVOVAMMANEN IDIOOTTI!!!!! MUN POIKA EI OLE LAHJAKKUUTENSA TAKIA MULLE YHTÄÄN SEN ARVOKKAAMPI KUIN MUUT MINUN LAPSENI.
Menikö nyt jakeluun??
.Eikä sun omat lapset sulle yhtään sen arvokkaampia, kuin naapurin kakarat. Hittojako niistä välittämään, joskushan ne kuolee kumminkin. Minkä sä sille voisit tehdä.
Ihmisen määrittävät mun omat kokemukset elämän varrelta. Nämä kaikki vaikuttavat tunteisiini ja asenteisiini - joita voin toki tietoisesti osittain ohjata, mut aivan noin simppeliä elämä ei ole - siis et voisin moisen arvotaulukon rakentaa. Eli nuo kaikki vaikuttavat ja ovat vaikuttamatta - missä määrin? - en usko edes itse olevani oikea siihen vastaamaan, sillä se miten haluan asiat olevan vakuttaa siihen miten niiden kuvittelen olevan.
- Serpico
laatia taulukkoa. Olisiko kuitenkin niin, että itseä koskevat arvaukset osuvat yllättävän usein lähelle totuutta? Kyllä kai ihmisen perusolemukseen kuuluu, että hän on jotenkin sidoksissa itseensä, ei hän nyt täysin joku toisaalla leijaileva intellekti kai ole?
"se miten haluan asiat olevan vaikuttaa siihen miten niiden kuvittelen olevan"
Hyvin sanottu. Tämä tarkoittaa sitä, että se miten luulet itsesi ajattelevan on aika lähellä totuutta. Serpico kirjoitti:
laatia taulukkoa. Olisiko kuitenkin niin, että itseä koskevat arvaukset osuvat yllättävän usein lähelle totuutta? Kyllä kai ihmisen perusolemukseen kuuluu, että hän on jotenkin sidoksissa itseensä, ei hän nyt täysin joku toisaalla leijaileva intellekti kai ole?
"se miten haluan asiat olevan vaikuttaa siihen miten niiden kuvittelen olevan"
Hyvin sanottu. Tämä tarkoittaa sitä, että se miten luulet itsesi ajattelevan on aika lähellä totuutta.Esim. moni ei omasta mielestään anna "rodulle" (ihonvärille) mitään painoarvoa, mut muiden silmissä hemmo on täysi rasisti. Samaa pätee esim. omaisuuteen tai muodolliseen asemaan. Eli kaunis ajatus, mut mie luulen et olemme aikas hyviä kusettamaan juuri itseämme.
Ajattale esim. kuinka arvotamme ammatteja kyselyissä ja miten arvostus näkyy käytännössä. Samaa voi myös miettiä kulutuskäyttäytymisen kohdalla tai esim. suhtautumisestamme tappamiseen.
Helpoiten itseään kusettaa määrittelemällä sanojen merkitykset uusiksi.- Serpico
ttuplai kirjoitti:
Esim. moni ei omasta mielestään anna "rodulle" (ihonvärille) mitään painoarvoa, mut muiden silmissä hemmo on täysi rasisti. Samaa pätee esim. omaisuuteen tai muodolliseen asemaan. Eli kaunis ajatus, mut mie luulen et olemme aikas hyviä kusettamaan juuri itseämme.
Ajattale esim. kuinka arvotamme ammatteja kyselyissä ja miten arvostus näkyy käytännössä. Samaa voi myös miettiä kulutuskäyttäytymisen kohdalla tai esim. suhtautumisestamme tappamiseen.
Helpoiten itseään kusettaa määrittelemällä sanojen merkitykset uusiksi.Mutta silti jankutan. Nuo ammattiarvotuskyselyt ovat lähinnä sitä, että kusetamme muita, emme itseämme. Olisikin hyvä kysyä keitä olemme silloin kun kukaan ei ole näkemässä meitä? Vanha slogan on että ihminen petkuttaa itseään, mutta otetaanpa se tarkasteluun. Jos on niin, että mielipiteemme vaikuttavat todellisuutta muokkaavasti, niin jos kuvittelemme olevamme jotain, niin muutumme kuvitelman kaltaiseksi uskoessamme kuvitelman todeksi.
Serpico kirjoitti:
Mutta silti jankutan. Nuo ammattiarvotuskyselyt ovat lähinnä sitä, että kusetamme muita, emme itseämme. Olisikin hyvä kysyä keitä olemme silloin kun kukaan ei ole näkemässä meitä? Vanha slogan on että ihminen petkuttaa itseään, mutta otetaanpa se tarkasteluun. Jos on niin, että mielipiteemme vaikuttavat todellisuutta muokkaavasti, niin jos kuvittelemme olevamme jotain, niin muutumme kuvitelman kaltaiseksi uskoessamme kuvitelman todeksi.
Tähän vois sanoa et jokainen kusettaa itseään juuri niin paljon kuin näkee tarpeelliseksi.
Mä luulen et ei ole olemassa yhtä meitä vaan sosiaalinen ympäristö myös määrää keitä olemme - joka hetki. Yksin ollessamme sosiaalinen ympäristö on aikas toinen. Onko se sitten kusetusta jos silloin kuvittelee toista - ehkä ei.
Joo ajatukset on ihan hieno lähtökohta, mut en usko et se yksinään riittää meitä muuttamaan - tai aktiiviset ajatukset kyllä, mut passiviset ei. Pelkkä soutulaite ei nosta kuntoa.
Ihmisen itsetunto määrittää ihmisen.
Se mihin perustaa itsetuntonsa. Silloin ihminen on määrittänyt itse itsensä ja muiden ei tarvitse kun nähdä se määritelmä.
- tarvittava
Genio.Mente kirjoitti:
Se mihin perustaa itsetuntonsa. Silloin ihminen on määrittänyt itse itsensä ja muiden ei tarvitse kun nähdä se määritelmä.
tieto ja totuus tästä aiheesta. Tuo määrää kaiken muun.
- random_N
8. Parisuhdemielessä uskon vakaasti feromonien voimaan. Siksi ei voi muodostaa todellista mielipidettä tapaamatta ihmistä ja siksi joku "ihanteellinen" ei vaan sytytä ja joku josta ei luulisi faktojen perusteella kiinnostuvansa onkin kuin magneetti.
5. Sosiaaliset suhteet/ystävät vaikuttavat sikäli että ystävien kauttahan on helppo tutustua, mutta ei siten että olisi oltava vaikuttava lista kamuja. Pätee niin ystäviin kuin parisuhdetutustumiseen.
6. Käyttäytyminen on kyllä tärkeä, mutta ehkä enemmän poissulkevana. Neuroottinen haahuilu ei kiinnosta, tai muuten silmiinpistävän erikoinen touhuilu. Tämäkin pätee kaikenlaisessa tutustumisessa.
2. Ulkonäkö... olemus, vaatetus, tyyli jne vaikuttaa kyllä ainakin minuun. Noistahan määrittelen esimerkiksi pultsarin ja kartan. Likaisuus = kierrän kaukaa. Mutta suurin osa ihmisistä solahtaa semmoiseen OK-luokkaan. - MarkiisiDeFuckingÅmÅl
1. harrastukset/kiinnostuksen kohteet (itsellä esim leffat)
2. perustason sivistyneisyys (on esim lukenut Raamatun ja Kalevalan)
3. huumorintaju (saa olla pieruhuumoriakin, kunhan otsa ei aina ole rypyssä)
4. käytöstavat (en ole koskaan oppinut kiroilemaan, enkä pidä ihmisistä jotka käyttävät v-alkuista sanaa välimerkkinä)
5. musikaalisuus
6. vapaamielisyys - MMies
En paljoa anna painoarvoa ihmisille, mutta yleensä 6 sekä lisäksi se, mitä toisella on pään sisällä.
6. käyttäytyminen (käytöstavat, puhetapa, suhtautuminen muihin ihmisiin) – nimenomaan ensivaikutelma ja suhtautuminen muihin ihmisiin !
8. Joku/jotkut muut asia(t), mi(t)kä? - rehellisyys (tai ainakin vaikutelma siitä, että ihminen on "suora")
2. Ulkonäkö, kertooko se ihmisestä? - Kertoo, jos arvioidaan onko olemus puhdas (hiukset puhtaat ja siistit, parta ajettu tai hoidettu, vaatteet ehjät ja puhtaat jne.)
Nämä määrittävät omassa mielessäni ihmisen, johon tutustun. Alun jälkeen kiinnostavat opiskelu, työ, harrastukset, ystävät jne. Saavutukset ja suku ovat sitten jo aika kaukana "arvoasteikolla".- Sydneyn ystävä,sori.
1.Eläintenhoitaja on yleensä yli 18v.
2.hygieniasta ja ravinnosta
3.aivojen käyttökyvystä
4.urheilijat aika eläimellisiä,samoin näyttelijät/esiintyjät.
5.no,ihminen ei ole "laumaeläin" vaan sosiaalinen yksilö,jolle yleisin ryhmä 4 henkeä.
6.kasvatuksesta ja tapakasvatuksesta
7.seksuaalisuus kukoistaa siinä.
8.vaatteet ovat rumien koruja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mieleni harhailee sinussa
Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei143170Jännitän sinua J mies
Ei tästä tulee mitään. Tuskin kaikki olis mennyt näin moneen solmuun, jos olis tarkoitettu meidät yhteen.1231359- 931248
Orpo suunnittelee palestiinalaislasten Suomeen siirtoa
"Sairaalahoitoa tarvitsevien lasten ottaminen Suomeen on lisäksi selvityksessä, Orpo sanoo. – Jos meillä on mahdolli2571092Kuinka kauan kesti että ihastuit
Kaivattuusi? Jos lasketaan siitä hetkestä alkaen kun näit hänet ensi kerran. Oliko jokin tilanne tai tapahtuma, joka voi551067Olen käyttäytynyt sinua kohtaan väärin toistuvasti
Puolustuksekseni täytyy sanoa, että ei ole ollut tahallista vaan seurausta harhaisista luuloista ja ajatuksista. Esimerk66994Tunneälyä testaamaan!
Testi pitää sisällään viisi osa-aluetta. Itse sain täydet tuosta ensimmäisestä eli 25/25. Kokonaispistemäärä oli 100/1253891- 41872
- 84831
Saanko mies tulla sun kainaloon nukkumaan?
En saa unta kun mietin sua❤️ Saako tulla sun viereen ja käpertyä sun kainaloon?48778