leikkausreuna

painotuotteessa

olen tekemässä määrätynkokoista esitettä ja joku kertoi että mun pitää tehdä hieman isompi kuin se haluttu lopputulos koska painossa leikataan pari milliä reunoista pois. Saatoin ymmärtää tuon ehkä väärin ja siksipä kysynkin täällä.

Jos haluan A4-kokoisen esitteen niin miten teen tuosta pari milliä isomman originaalin? Vai pitääkö siis tehdä?

Soitin tässä välissä painoon ja siellä kiireinen epäselvä vastaus oli että pitäisi olla hieman isompi ja merkata siihen pdf:ään leikkausviivat.

Miten siis? Kiitos paljon avusta.

4

391

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3mm

Jos haluat A4 kokoisen esitteen niin originaaliksi A4 6 mm (pystyyn että vaakaan).

Leikkausmerkit 3 mm päähän reunoista.

• Jaska Perusjaska

Ota sitten huomioon, että se tosiaan leikataan puhtaaksi oikeaan kokoon. Eli jos vain skaalaat kaikkea hieman isommaksi, niin voi olla että jotain tärkeää leikkautuu pois tai ainakin kohteiden etäisyys sivun reunasta ei ole enää sama mitä olit ajatellut.

Ja kaiken materiaalin, minkä haluat sivun reunaan asti menevän, on mentävä reunan yli 3 mm. Väripalkkeja yms. on helppo jatkaa, mutta myös kuvat täytyy mennä reunan yli. Joskus leikkuuvaraa täytyy olla jopa 5 mm, mikä kannattaa mieluiten huomioida jo ennen kameran laukaisemista ja rajaamista.

Ideana on se, että reunoille ei jää rumia paperinvärisiä rantuja, jos ja kun leikkaus ei mene juuri siitä kohtaa mistä piti. Etenkin lehdissä toleranssi on joskus iso. Jos väriä olisi vain lopullisen koon alueella, leikkaus pitäisi mennä just eikä melkein kohdilleen.

• näinkö siis

en siis ota ohjelmasta valmista paperikokoa, vaikka A4 vaan teen sen itse milleinä ja lisään muutaman millin. Noinko? Ja teen sitten tuon kokoisena ilmoituksen ja jätän huolet sen jälkeen painotalolle, leikkaavat mistä leikkaavat. Näinkö?

Onko joku standardi noista reunaviivoista, miten ne pitää tehdä ja näkyä ilmoitukseni ulkopuolella? Olen sellaiset merkit nähnyt, musta "risti"nurkissa mutta jäi mysteeriksi miten se on tehty.

Kiitos vastauksista, tämä asiahan on tärkeä kun tekee lehteen tai painoon määräkokoista ilmoitusta joka täyttää koko ilmoitusalan. Jos saisi vielä nuo pari lisäkysymystä vastauksensa niin sitten olen tyytyväinen,

• juhakorkeapudas
        näinkö siis kirjoitti:

en siis ota ohjelmasta valmista paperikokoa, vaikka A4 vaan teen sen itse milleinä ja lisään muutaman millin. Noinko? Ja teen sitten tuon kokoisena ilmoituksen ja jätän huolet sen jälkeen painotalolle, leikkaavat mistä leikkaavat. Näinkö?

Onko joku standardi noista reunaviivoista, miten ne pitää tehdä ja näkyä ilmoitukseni ulkopuolella? Olen sellaiset merkit nähnyt, musta "risti"nurkissa mutta jäi mysteeriksi miten se on tehty.

Kiitos vastauksista, tämä asiahan on tärkeä kun tekee lehteen tai painoon määräkokoista ilmoitusta joka täyttää koko ilmoitusalan. Jos saisi vielä nuo pari lisäkysymystä vastauksensa niin sitten olen tyytyväinen,

Valitset sopivan paperikoon ja määrittelet sitten bleedin käsin. Yleisimmissä taitto-ohjelmissa toiminto on valmiina. Millä tahansa paintilla tms. sitä ei saa, ainakaan automaattisesti, tehtyä. Ongelmaksi muodostuu myös väriavaruus joka pitää olla cmyk.
        Millä ohjelmalla teet esitettä?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      68
      3267
    2. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      27
      2333
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      68
      1879
    4. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      30
      1829
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      16
      1431
    6. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1381
    7. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      24
      1281
    8. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1276
    9. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      63
      1187
    10. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1187
    Aihe