leikkausreuna

painotuotteessa

olen tekemässä määrätynkokoista esitettä ja joku kertoi että mun pitää tehdä hieman isompi kuin se haluttu lopputulos koska painossa leikataan pari milliä reunoista pois. Saatoin ymmärtää tuon ehkä väärin ja siksipä kysynkin täällä.

Jos haluan A4-kokoisen esitteen niin miten teen tuosta pari milliä isomman originaalin? Vai pitääkö siis tehdä?

Soitin tässä välissä painoon ja siellä kiireinen epäselvä vastaus oli että pitäisi olla hieman isompi ja merkata siihen pdf:ään leikkausviivat.

Miten siis? Kiitos paljon avusta.

4

413

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3mm

Jos haluat A4 kokoisen esitteen niin originaaliksi A4 6 mm (pystyyn että vaakaan).

Leikkausmerkit 3 mm päähän reunoista.

• Jaska Perusjaska

Ota sitten huomioon, että se tosiaan leikataan puhtaaksi oikeaan kokoon. Eli jos vain skaalaat kaikkea hieman isommaksi, niin voi olla että jotain tärkeää leikkautuu pois tai ainakin kohteiden etäisyys sivun reunasta ei ole enää sama mitä olit ajatellut.

Ja kaiken materiaalin, minkä haluat sivun reunaan asti menevän, on mentävä reunan yli 3 mm. Väripalkkeja yms. on helppo jatkaa, mutta myös kuvat täytyy mennä reunan yli. Joskus leikkuuvaraa täytyy olla jopa 5 mm, mikä kannattaa mieluiten huomioida jo ennen kameran laukaisemista ja rajaamista.

Ideana on se, että reunoille ei jää rumia paperinvärisiä rantuja, jos ja kun leikkaus ei mene juuri siitä kohtaa mistä piti. Etenkin lehdissä toleranssi on joskus iso. Jos väriä olisi vain lopullisen koon alueella, leikkaus pitäisi mennä just eikä melkein kohdilleen.

• näinkö siis

en siis ota ohjelmasta valmista paperikokoa, vaikka A4 vaan teen sen itse milleinä ja lisään muutaman millin. Noinko? Ja teen sitten tuon kokoisena ilmoituksen ja jätän huolet sen jälkeen painotalolle, leikkaavat mistä leikkaavat. Näinkö?

Onko joku standardi noista reunaviivoista, miten ne pitää tehdä ja näkyä ilmoitukseni ulkopuolella? Olen sellaiset merkit nähnyt, musta "risti"nurkissa mutta jäi mysteeriksi miten se on tehty.

Kiitos vastauksista, tämä asiahan on tärkeä kun tekee lehteen tai painoon määräkokoista ilmoitusta joka täyttää koko ilmoitusalan. Jos saisi vielä nuo pari lisäkysymystä vastauksensa niin sitten olen tyytyväinen,

• juhakorkeapudas
        näinkö siis kirjoitti:

en siis ota ohjelmasta valmista paperikokoa, vaikka A4 vaan teen sen itse milleinä ja lisään muutaman millin. Noinko? Ja teen sitten tuon kokoisena ilmoituksen ja jätän huolet sen jälkeen painotalolle, leikkaavat mistä leikkaavat. Näinkö?

Onko joku standardi noista reunaviivoista, miten ne pitää tehdä ja näkyä ilmoitukseni ulkopuolella? Olen sellaiset merkit nähnyt, musta "risti"nurkissa mutta jäi mysteeriksi miten se on tehty.

Kiitos vastauksista, tämä asiahan on tärkeä kun tekee lehteen tai painoon määräkokoista ilmoitusta joka täyttää koko ilmoitusalan. Jos saisi vielä nuo pari lisäkysymystä vastauksensa niin sitten olen tyytyväinen,

Valitset sopivan paperikoon ja määrittelet sitten bleedin käsin. Yleisimmissä taitto-ohjelmissa toiminto on valmiina. Millä tahansa paintilla tms. sitä ei saa, ainakaan automaattisesti, tehtyä. Ongelmaksi muodostuu myös väriavaruus joka pitää olla cmyk.
        Millä ohjelmalla teet esitettä?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. SDP haluaa LISÄÄ veroja bensa-autoille!

Sdp:n vaihtoehtobudjetti esittää polttomoottoriautoille lisää veroja Sdp esittää tuoreessa vaihtoehtobudjetissaan verot
      Maailman menoa
      276
      18401
    2. Riikka se jytkytti BKT:stä nyt 0,3 prosenttia pois

Ja vain kolmessa kuukaudessa! Vuositasollahan tuo tarkoittaa reilun prosentin pudotusta. Pärjäisi varmaan lasketteluss
      Maailman menoa
      101
      10570
    3. Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä

Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai
      Ikävä
      87
      7303
    4. Vasemmistoaate on aatteista jaloin

Kaikki saavat ja kukaan ei jää ilman. Kuka tuollaista voisi vastustaa?
      Maailman menoa
      405
      7120
    5. Persut: haluamme lisää veroja!

Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki
      Maailman menoa
      42
      4678
    6. Brittiläinen vasemmistolehti: Sanna Marin oli vihdoin rehellinen

Nyt tulee pahasti lunta tupaan Seiskan tähtitytölle. Ex-pääministerin kirjaa arvostellaan latteuksista ja itsekehusta.
      Maailman menoa
      85
      3474
    7. "Purra löylytti oppositiota", sanoi naistoimittaja Pöllöraadissa

Kyllä, Purra tekee juuri sitä työtä mitä hänen tuossa asemassa pitää tehdä, hän antaa oppositiolle takaisin samalla mita
      Maailman menoa
      124
      3028
    8. Alexander C. G. riisti demari-Veijolta arvonimen

"Stubb myönsi 66 arvonimeä ja peruutti yhden arvonimen. Presidentti Tarja Halonen myönsi Baltzarille kulttuurineuvoksen
      Maailman menoa
      97
      2585
    9. Jos samassa autossa istuu romani, somali ja venäläinen, kuka ajaa?

Arvioiden mukaan romanit lähtivät noin 1000-luvulla liikkeelle pohjois-Intiasta. Nyt 1000 vuotta myöhemmin he ovat levit
      Maailman menoa
      33
      2356
    10. MTV: Timo Jutila lataa suoraa tekstiä Pippa Laukan tylystä kritiikistä tosi-tv-kuvausten jälkeen

Juti sai kuulla kyllä kunniansa Olet mitä syöt -ohjelmassa elintavoistaan! Toki olihan siinä aika paljon rasvaista syötä
      Painonhallinta
      34
      2311
    Aihe