Lipstikka, eli Liperi

hyvä yrtti,.-

Miten poimitaan Lipstikasta satoa, eli leikataanko oksa, vai nypitäänkö sieltä täältä vain lehtiä?

21

10751

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ohjeet
      • hyvä yrtti,.-

        Kiitos vastauksesta. Jänskää muuten, ettei ollut lipstikan kukkimisesta mitään mainintaa. Täytyy jo tänään nyppästä lehtiä kuivumaan = )


      • Liz51
        hyvä yrtti,.- kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta. Jänskää muuten, ettei ollut lipstikan kukkimisesta mitään mainintaa. Täytyy jo tänään nyppästä lehtiä kuivumaan = )

        Lipstikan kukinta on valkoinen mitätän sarjakukkainen, joka kannattaa nyppäistä pois jo nuppuvaiheessa, muuten kasvi rupeaa ränsistymään ja tuottamaan siemeniä. Lipstikkaa kannattaa pitkin kesää käytää ja kuivattaakin, siitä se vain röyhistyy, varsin jos ottaa kokonaisia isoja lehtiruoteja. Jos haluaa sen siementävän ympäristöönsä tai tai tarvitsee siemeniä uuteen kylvöön, sitten kukkikoon. Hyvä kasvi vaikka myyräntorjuntaan - ne eivät tykkää siitä.


      • kukat
        Liz51 kirjoitti:

        Lipstikan kukinta on valkoinen mitätän sarjakukkainen, joka kannattaa nyppäistä pois jo nuppuvaiheessa, muuten kasvi rupeaa ränsistymään ja tuottamaan siemeniä. Lipstikkaa kannattaa pitkin kesää käytää ja kuivattaakin, siitä se vain röyhistyy, varsin jos ottaa kokonaisia isoja lehtiruoteja. Jos haluaa sen siementävän ympäristöönsä tai tai tarvitsee siemeniä uuteen kylvöön, sitten kukkikoon. Hyvä kasvi vaikka myyräntorjuntaan - ne eivät tykkää siitä.

        Anteeks'nyt vaan, mutta lipstikan kukat ovat keltaiset.

        Kuva :

        http://www.kuleuven-kortrijk.be/bioweb/photos/L/levisticum officinale-lavas-03367.jpg


      • hyvä yrtti,.-
        Liz51 kirjoitti:

        Lipstikan kukinta on valkoinen mitätän sarjakukkainen, joka kannattaa nyppäistä pois jo nuppuvaiheessa, muuten kasvi rupeaa ränsistymään ja tuottamaan siemeniä. Lipstikkaa kannattaa pitkin kesää käytää ja kuivattaakin, siitä se vain röyhistyy, varsin jos ottaa kokonaisia isoja lehtiruoteja. Jos haluaa sen siementävän ympäristöönsä tai tai tarvitsee siemeniä uuteen kylvöön, sitten kukkikoon. Hyvä kasvi vaikka myyräntorjuntaan - ne eivät tykkää siitä.

        Niin, huomasin, että Lipstikkaani on tullut joihinkin lehtiin ruskeaa ränsistymistä. Mutta kukkia ei vielä ole, joten niiden aika on edessä. Poistin huonoja lehtiä ja aloin urakalla poimia terveitä lehtiruoteja kuivattamiseen. Jää niin yrttinen tuoksu sormiinkin..... ja hyvä, että taistelee myyräkantaa vastaan = )


      • Vähemmän suolaa
        hyvä yrtti,.- kirjoitti:

        Niin, huomasin, että Lipstikkaani on tullut joihinkin lehtiin ruskeaa ränsistymistä. Mutta kukkia ei vielä ole, joten niiden aika on edessä. Poistin huonoja lehtiä ja aloin urakalla poimia terveitä lehtiruoteja kuivattamiseen. Jää niin yrttinen tuoksu sormiinkin..... ja hyvä, että taistelee myyräkantaa vastaan = )

        Lipstikka eli liperi on liha/vihanneskeitossa aivan ihana mauste, mutta kohtuudella käytettynä. Jos sitä laittaa liikaa se tekee keitoksista tympeän makuista.
        Itse laitan viiden litran keittokattilaan kolme keskikokoista lehtiruotoa pieneksi silputtuna. Saksankirveliä suunnilleen saman verran ja jos käyttää vihanneliemikuutioita 2kpl, niin suolaa vain ripaus ja maku on todella hyvä.

        Nyt kysyisin noiden yrttien säilömisestä. Ruohosipulin olen aina pakastanut, mutta lipstikkaa ja saksankirvekiä en.
        Voiko niitä pakastaa?


      • pakastaja
        Vähemmän suolaa kirjoitti:

        Lipstikka eli liperi on liha/vihanneskeitossa aivan ihana mauste, mutta kohtuudella käytettynä. Jos sitä laittaa liikaa se tekee keitoksista tympeän makuista.
        Itse laitan viiden litran keittokattilaan kolme keskikokoista lehtiruotoa pieneksi silputtuna. Saksankirveliä suunnilleen saman verran ja jos käyttää vihanneliemikuutioita 2kpl, niin suolaa vain ripaus ja maku on todella hyvä.

        Nyt kysyisin noiden yrttien säilömisestä. Ruohosipulin olen aina pakastanut, mutta lipstikkaa ja saksankirvekiä en.
        Voiko niitä pakastaa?

        itse olen ainakin nähnyt äitini pakastavan lipstikkaa, ensiksi hän on hienontanut sen ja tuoreeltaan pakastanut. maut pysyy hyvin tallessa, ja nimenomaan ah, lihakeittoon sopii kuin nenä päähän! mahtava yrtti.


      • Yrttien ystävä
        pakastaja kirjoitti:

        itse olen ainakin nähnyt äitini pakastavan lipstikkaa, ensiksi hän on hienontanut sen ja tuoreeltaan pakastanut. maut pysyy hyvin tallessa, ja nimenomaan ah, lihakeittoon sopii kuin nenä päähän! mahtava yrtti.

        Mahtava makuelämys kun lihakeiton maustaa noilla kolmella mausteella.
        Suolaa ei tarvitse käyttää paljoa.
        Itse olen hienontanut yrttisilppurilla nuo kolme lajia yhteen annospussiin sekaisin.

        Kussakin annoksessa noin desilitra mausteyrttiseosta. Kattila on 4,5 litran kokoinen. Pakasteeseen laitan, ja nyt kesäaikana tuoreita yrttejä.


      • majbritt
        pakastaja kirjoitti:

        itse olen ainakin nähnyt äitini pakastavan lipstikkaa, ensiksi hän on hienontanut sen ja tuoreeltaan pakastanut. maut pysyy hyvin tallessa, ja nimenomaan ah, lihakeittoon sopii kuin nenä päähän! mahtava yrtti.

        laita tuoreet lehdet "nippuun"päällekkäin ja pestyyn pieneensilli purkkiin purkin päälle VOIPAPERIA pane kansi päälle ja pakkaseen niin sinulla on vihreitä "tuoreita" lipstikan lehtiä läpi talven…….teen näin joka syksy .onnea säilöntään. majbritt


    • takapihan taateli

      On ihanan helppohoitoinen kasvi. Minä leikkaan liperistä ennen juhannusta usean sadon. Eli aina kun tulee vaaleanvihreä lehti otan sen talteen. Sisällä nypin siitä lehdet ja laitan pellille ja 50 asteiseen uuniin kuivumaan (uunin kannen väliin lusikka, niin ilma vaihtuu). Nuo varren mitä leikkelen pikkupalasiksi ja palautan liperipuskan juurelle. Muuta lannoitusta se ei sitten syksyisten lehtiläjän lisäksi sitten saakaan. Heinäkuun alussa jätän sen täysin kasvamaan ja vahvistumaan, elämään villiä ja vapaata liperin elämää.

      Tänä vuonna laitoin sen seuraksi Sitruuna timjaminin ja oreganon, ne ovat myöskin monivuotisia. Köynnöspinaattikin kiinnostaa, sekin kun on monivuotinen.

      • todé*

        on jo reilusti yli metrin korkuinen ja alkaa juuri kukkimaan. Viime kesänä se ei yltänäyt lähellekään tämän kesän komeutta, vaan jäi n. puolen metrin korkuiseksi, eikä kukkinut lainkaan.

        Mitä nuo yrtit sinulla ovat? "Sitruuna timjami.." onko kyseessä sitruunatimjami vai sitruuna ja timjami?


      • Takapihan taateli
        todé* kirjoitti:

        on jo reilusti yli metrin korkuinen ja alkaa juuri kukkimaan. Viime kesänä se ei yltänäyt lähellekään tämän kesän komeutta, vaan jäi n. puolen metrin korkuiseksi, eikä kukkinut lainkaan.

        Mitä nuo yrtit sinulla ovat? "Sitruuna timjami.." onko kyseessä sitruunatimjami vai sitruuna ja timjami?

        Heh ei ole sentään kasvihuoneilmiö meillä vielä tuonut sitruunapuita kukkimaan meidänkään takapihalle, vielä on pitänyt koivuja katsella :-)

        Kyseessä on nimenomaan sitruunatimjamini. Minulla oli muuten liperin suhteen viimekesänä samanlainen kasvunhojotuskausi kun sinulla on nyt. Se ei ole joka vuosi niin vauhdissaan.


    • Onkivapa

      Vuosikymmeniä vanha liperipensas kituu. Kasvu alkaa hyvin, mutta keskikesällä kasvu lakkaa ja lehdet käyvät huonon näköisiksi ja osin ruskistuvat.
      Millä pitäisi lannottaa?

      • Lipstikan juurelle voi lisätä kohtuullisesti ruohosilppua kesän mittaan.

        Lipstikka on hyvä leikata kokonaan alas pari kertaa kesän aikana ainakin täällä Etelä-Suomessa. Minä leikkaan ensimmäinen kerran joskus juhannuksen tienoilla ja sitten vielä elokuun alkupuolella. Lehdet kannattaa mieluummin kuivata kuin pakastaa, sillä silloin aromit säilyvät paremmin. Mielestäni kuivattu lipstikka on ruoanlaitossa aivan yhtä hyvä kuin tuorekin.


      • landemummo

        Kuivattun parempi


      • Jospa se juuri sen vanhuutensa vuoksi kituu, jos kasvanut vaikka kuinka kauan samassa mullassa, on maa jo ravinneköyhä. Nosta kasvi ylös. Tutki, näkyykö myyrän koloja, tykkäävät lipstikan juurista. Itselleni kävi niin. Etsi uusi aika varjoisa kasvupaikka sille, vaikka kukka penkkiin, mielellään ulko-oven lähelle, rouheaan muhevaan multaan, myyrät ei tykkää ihmisten kolistelusta. Tuoksuu hyvälle, tupaan tulijalle. Ennen vanhaan lipstikkaa kasvatettiin ulko-oven pielessä tuomaan onnea taloon.


    • lusikoi viheriää
    • lro387

      Ostin kasvihuoneelta hyvin alkaneen Lipstiikan, kertoivat että menestyy isossa purkissakin, ei näytä kovin hyvin kasvavan. Pitäisikö löytää maasta kasvupaikka?

      • varmatieto

        Laita ihmeessä maahan, lipstikka on monivuotinen. Häviää talveksi kuin maan nielemänä joten merkkaa paikka jotenkin ettet vahingossa kaiva keväällä ylös.


      • LeenaS

        Mysi Lahtisen Lipstikkakeitto on keittämisen ja maistamisen arvoinen. Keitän ainakin kerran tai kaksi kesässä.


    • Anonyymi

      Itse katkon oksat, paksut osat juurelle lannoitteeksi. Joku tuolla aikaisemmin oli sitä mieltä, että lipstikka hyvä myyrän karkote. Ei pitänyt meillä ainakaan paikkaansa. Viime kesänä sain tuttavaltani n.25 x 25 cm juurakon ja istutin kasvimaan reunaan (metsän puolella). Nyt keväällä kävin kurkkimassa useampana päivänä, joko lipstikka pilkistelee, ei näkynyt, ei sitten niin mitään. Eikun lapion kanssa tonkimaan, ei muuta kuin juurakon täydeltä myyrän koloja joka suunnalta. Kaik ol syöty. Tänä keväänä sain uuden juurakon, istutin ns. etupihalle varjoon kukkapenkkiin ja on jo 70 cm korkea. Lipstikan kuivattaminen muuten huonontaa sen hienoa aromia. Itse kerään satoa reilummin (näin heinäkuussa), ajelen yrttileikkurilla mössöksi, lorauksen laitan oliiviöljyä sekaan. Sitten pakastan pienimpiin minigrip-pusseihin. On talvella ah, niin ihanaa ja valmiiksi hienonnettua, käytän tätä pakastemössöä myös jauheliha- ja broilerijauheliha pyöryköihin, keitot , padat, muussi, pinaattilettuihin yms. yms. jned. rakastan sen makua ja ihana kun ei tarvitse käyttää suolaa. Pitää vain oppia suu tuntuma, mikä määrä maustetta on itselle sopiva ja sen kyllä oppii. Varsinkin jos käyttää muita mausteita mukana suolattomina. Kirjoitti verenpainepotilas.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      67
      4689
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2279
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1804
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1526
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1461
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1024
    Aihe