oikea syke?

RS10

Harrastan 2-3 krt viikossa luisteluhiihtoa. Lenkit vaihtelevat 5-15 km välillä. Hankin sykemittarin ja olen mitannut keskiarvo sykettä lenkeilläni. Sykkeeni on ollut välillä 165 - 178 keskiarvona mitattuna. Taulukoiden mukaanhan tuo on aivan liian korkea? Mikä tulis olla sykealue kuntohiihdossa?

14

2841

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • :o)

Riippuu siitä mitkä on omat sykearvot. Taulukot on välillä aika epätarkkoja koska syke riippu ihan henkilöstä.

• pöh

Itselläni syke pyöri parin ekan treeniviikon aikana samoissa luvuissa, meni parhaillaan reippaasti yli 180. Suurimpana syynä se että yksinkertaisesti repi liian lujaa.

Omalla kohdalla koen sykemittarin suurimman edun siinä, että opin hiihtämään rauhallisemmin. Ennen yritti pitää samaa vauhtia oli mäki millainen tahansa mikä taas söi mehut miehestä ennen aikojaan. Nyt syke pysyy pääasiassa 140-160 välillä, toki ylämäissä hetkellisesti ylittyy.

• BPM

Sykkeesi kuulostaa korkealta, varsinkin jos olet nuori henkilö ja harrastat pitempiä matkoja etkä yritä liikkua kovempaa kuin jaksat.

Kannattaa käydä lääkärissä tarkistamassa asia. Verenpainemittaus ja kenties rasitus-EKG ja verikokeet valottavat varmasti asiaa.

On ihmisiä joilla ei välttämättä ole mitään vikaa verenkiertoelimistössä, mutta pulssi nousee helposti aivan tappiin. Hermostolla on tässä ilmeisesti oma osansa ja moinen jyskytys ei pidemmän päälle ole välttämättä kovin terveellistä. Kuitenkin asia saatetaan saada lääkärissä helposti korjattua, kunhan se ensin tutkitaan kunnolla.

Ei muuta kuin hyvää urheiluharrastuksen jatkoa, mutta hoida ihmeessä asia kuntoon, varsinkin jos olet aktiivisempi urheilija.

• RS10

olen kolmekymppinen ja 179cm/70kg. En varmasti huippukuntoinen, mutta sanotaan normaalikuntoinen. Hiihtoharrastus aloitettu tänä talvena. Lenkki mitä hiihdän on hyvin vaihteleva ja sisältää paljon jyrkkiä nousuja. Sykemittarin antama skaala on about 124 - 162. Kun hiihdän esim. 10 km aikaan 45 min. on keskiarvo syke ollut 175. Tuolloin on tuntunut ihan hyvältä - ei mikään verenmaku suussa olo. Itse ehkä uskoisin vain repiväni turhan kovaa. Rauhallisemmalla otteella KA on ollut 165.

• Jukka76
        RS10 kirjoitti:

olen kolmekymppinen ja 179cm/70kg. En varmasti huippukuntoinen, mutta sanotaan normaalikuntoinen. Hiihtoharrastus aloitettu tänä talvena. Lenkki mitä hiihdän on hyvin vaihteleva ja sisältää paljon jyrkkiä nousuja. Sykemittarin antama skaala on about 124 - 162. Kun hiihdän esim. 10 km aikaan 45 min. on keskiarvo syke ollut 175. Tuolloin on tuntunut ihan hyvältä - ei mikään verenmaku suussa olo. Itse ehkä uskoisin vain repiväni turhan kovaa. Rauhallisemmalla otteella KA on ollut 165.

Suurimman parannuksen harjoittelun mielekkyyteen saat luultavasti, kun vähennät tahtia harjoituksissa. Itse olen 27v 183cm/78kg. Olen joskus mitannut ka. sykkeen harjoituksessa 140-150. Tällä vauhdilla pystyisin ehkä hiihtämään n.40-60km kisassa. Harjoituskerta n.20km. (10-30km ja vaihtelevissa maastoissa). Olen harrastellut hiihtoa yli 20v. ja tiedän että turhaan repiämällä ei tule hyvää oloa eikä välttämättä edes kehity sitä vauhtia kuin pienemmällä tahdilla ja reilummanmittaisilla lenkeillä. Harrastajankin kannattaa opetella kuuntelemaan kehoansa. ((Tosin eiväthän sitä kaikki ammattilaisetkaan tee))

Viime vuonna onnistuin kohtuu hyvin harjoittelussa koska 1/2 pirkka 45km meni 300km harjoittelulla sinne 2:50 Ei tod. mikään huippuaika, mutta saavutettu kevyillä lenkeillä ja riittävällä palautumisella.

Sykkeethän tietenkin ovat henkilökohtaisia, mutta ainakaan harjoitellessa kestävyyttä ei verenmaku saa olla lähelläkään, eikä maitohapotkaan. Ota tavoitteeksi vaikka vauhti jossa pystyt vaivattomasti keskustelemaan.

Tosin intervalliharjoittelu on joskus hyvää vaihtelua, silloin maitohapot ja verenmaku on normaalia.

Eli riippuu mille matkalle tähtäät.

t. eräskin nuoruudessa turhaan repinyt

• liukku
        RS10 kirjoitti:

Miten harjoituksen keskiarvo voi olla 175, jos sykkeen skaala on 124-162? Jos syke on vaidellut välillä 124-162, vauhti on ilmeisen sopivaa. Jos taas keskiarvoksi on tullut 175, niin syke on vaihdellut välillä 160-190. Sellaisia lenkkeja ei kannata liian usein tehdä.

• RS10
        liukku kirjoitti:

Miten harjoituksen keskiarvo voi olla 175, jos sykkeen skaala on 124-162? Jos syke on vaidellut välillä 124-162, vauhti on ilmeisen sopivaa. Jos taas keskiarvoksi on tullut 175, niin syke on vaihdellut välillä 160-190. Sellaisia lenkkeja ei kannata liian usein tehdä.

kuten viestissä luki on sykemittarin antama suositus skaala 124-162 ja oman sykkeen keskiarvo 175. Siis kaksi täysin eri asiaa. Mittari suosittaa jotain, mutta toteuma on toista.

• liukku
        RS10 kirjoitti:

kuten viestissä luki on sykemittarin antama suositus skaala 124-162 ja oman sykkeen keskiarvo 175. Siis kaksi täysin eri asiaa. Mittari suosittaa jotain, mutta toteuma on toista.

Viestissä oli näin: "Sykemittarin antama skaala on about 124 - 162". Siinä ei puhuttu suositusskaalasta.

• RS10
        liukku kirjoitti:

Viestissä oli näin: "Sykemittarin antama skaala on about 124 - 162". Siinä ei puhuttu suositusskaalasta.

juuri niin - sykemittarin antama skaala ja oman sykkeen toteuma keskiarvona ovat edelleen kaksi eri asiaa.

• ISO
        RS10 kirjoitti:

Olet alipainoinen sintti!

Jätä se hiihtäminen ja siirry voimaharjoitteluun.

Naiset tykkää massasta. kokeile, et pety!

• hiihtäjä/valmentaja

Pitäisi tietää maksimisyke, karkeasti se saadaan 220-ikäsi, eli maksimisykkeesi on noin 190. Ehkä hiihtoharrastuksen alussa olisi hyvä rakentaa perustaa kunnolle ihan PK= peruskestävyysharjoittelulla. PK on noin 60-70% maksimista, eli noin 130-140 tietämissä. Itse tiedän että syke nousee väkisin ylämäessä, mutta sen pitäisi laskea nopeasti tasaisella ja alamäessä, kaikki tämä on tietysti yksilöllistä. Nyt aluksi yritä saada sykekeskiarvo pysymään alle 160.
      Korkeilla sykkeillä noin pitkiä (45min-90 min) lenkkien tekeminen ei ole kovin hyödyllistä--> lihaksistoon tulee runsaasti maitohappoa, ja se jää myös sinne---> hiihtolenkkisi jälkeen voisit tehdä 10-20 minuutin juoksu-kävelylenkin noin 130-140 sykkeille, niin se huuhtelisi hieman maitohappoja pois lihaksistostasi. Voit myös tehdä tämän saman hiihtämällä, mutta sykkeen on pysyttävä alle 150, vaikka olisi ylämäkikin, tämän jälkeen palautuminen on nopeampaa. Yritä tehdä mahdollisimman erillaisia harjoituksia; pitkiä, lyhyitä ja eri vauhdeilla, mutta noilla 175 keskiarvosykkeillä älä hiihdä 30 min pitempää.
      Itse olen 17- vuotias hiihtäjä, maksimisykkeeni on tiukassa tuo 190. PK- lenkkejä hiihdellessäni avg- sykkeeni on 130 tienoilla (nopeus n.12-13km/h maastosta riippuen), silloin maitohappo pitäisi olla alle 1,5 mmol/l. Juuri joillain hiihdon/muun kestävyys urheilun aloittaneella, joka menee n.170 sykkeilä maitohappo on 15 mmol/l. Kilpahiihtäjällä maks. suorituksen happosuositus on noin 10-13 mmol/l. En halua kehua omilla arvoilla, mutta siinä on vertailua. Paljon vaikuttaa myös tekniikan osaaminen, jo osaa hyvin, niin paljon matalammilla sykkeillä pääsee samaa vauhtia, mutta jos tekniikkaa ei hallitse niin silloin pitää mennä HILJEMPAA.
      Hiihtointoa!

Elixirin sivuilta saattaa löytyä jotain hyödyllistä
      www.mtv3.fi/elixir

• mitäh??

mulla on itsellä lenkki syke 140!!
        että siuhun verrattuna sulla on tosi huikeat syke-luvut!!!mutta teeppä sellaisia lenkkejä että hiihdät 5kilsaa 3kertaa viikos ja jokaikisen nousun kävelet ylös!!ei yhtään vauhtia!!en ole varsinainen valmentaja mutta silti..toivottavasti täsät oli apua!!

• ilman Polaria

Viskaa jo koko mittari jorpakkoon!!
      et ton mittasilla lenkeillä tee mittarilla sitten
      niin yhtikäs mitään.

• hhh

Kyllä se syke siitä laskee. Itsellä tuo syke pyöri tuolla 170 paikkeilla, kun aloitin hiihto-harrastukseni muutama vuosi sitten. Nyt kun kunto on kasvanut ja tekniikka parantunut, sykkeeni pyörii normaalilenkillä 130-150 välillä...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      66
      2298
    2. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1893
    3. Viulu vaiennut

Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣
      Suomussalmi
      28
      1602
    4. Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...

Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.
      Maailman menoa
      171
      1560
    5. Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.

Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      91
      1350
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      184
      1214
    7. Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.

Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä
      Maailman menoa
      115
      1151
    8. Kyllä tekee kipeää

Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬
      Ikävä
      24
      1130
    9. En mä tiedä mitä tapahtuu

siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.
      Ikävä
      9
      952
    10. Luotatko kaivattuusi?

Jos et, mistä kiikastaa?
      Ikävä
      77
      949
    Aihe